Bediening Brussels Airport

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door jan_olieslagers »

Parijs-Brussel-Zuid/Brussel-Zuid-Brussels Airport-Amsterdam CS
Daar komt toch geen kop maken bij te pas?? Maar om langs Schuman/Luxemburg te passeren wordt het wel moeilijk: ofwel kop maken in Luxemburg (dat moet ik nog zien gebeuren!) ofwel voorbij Etterbeek dat korte bochtje pakken om noordwaarts L26 op te draaien, zoals de S4 doet - lijkt me ook al niet evident.
Ik geloof niet dat er nog één zinnig iemand vanuit Brussel het vliegtuig neemt met Parijs, Amsterdam of Frankfurt als eindbestemming.
Daar gingt ge van opkijken. Ik weet meer dan één Eurokraat die zelfs van aan Schuman de taxi neemt naar de luchthaven, ook al dring ik aan dat de trein vlotter en betrouwbaarder is. Uitleg: "ach, de baas betaalt het toch". Met zo'n instelling gaat men niet de trein nemen ipv het vliegtuig. Men kan natuurlijk zeggen dat die Eurokraten niet bij de zinnige iemanden kunnen gerekend worden...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 22 nov 2021, 17:29 Daar gingt ge van opkijken. Ik weet meer dan één Eurokraat die zelfs van aan Schuman de taxi neemt naar de luchthaven, ook al dring ik aan dat de trein vlotter en betrouwbaarder is. Uitleg: "ach, de baas betaalt het toch". Met zo'n instelling gaat men niet de trein nemen ipv het vliegtuig. Men kan natuurlijk zeggen dat die Eurokraten niet bij de zinnige iemanden kunnen gerekend worden...
Echt???

Schuman Frankfurt-HBF op 3:22...
Schuman Amsterdam op 2:22...

Taxi naar luchthaven 0:30
Luchthaven 0:45
Vlucht 1:00
Luchthaven 0:15
Taxi naar centrum 0:30

Totaal 3u zonder reserve...

Er zijn per dag meer treinen dan vliegtuigen (pre corona toch), dus een betere frequentie...

Als je dan nog steeds in de blikken doos wil kruipen ben je inderdaad niet zinnig... tenzij je moet overstappen naar elders... of wel heel verslaafd bent aan miles...

Groetjes,

Stijn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Brussels Airport op het HST-netwerk hangen lijkt mij vrij simpel: eens die nieuwe ICNG rijden noem je dat gewoon een HST en hopla, tis gebeurd ;)
Daarnaast stel ik mij wel vragen bij de wenselijkheid van wat Feist daar vraagt. Uiteraard zou een goede HST-verbinding Parijs-Brussels Airport een deel Franse reizigers naar hier kunnen brengen om ze dan in Zaventem op een vlucht naar Afrika of Amerika te zetten. Maar wat is daar juist het voordeel aan voor België? Zijn die paar extra jobs op de luchthaven grote investeringen waard? Willen wij de extra vluchten voor Franse/Nederlandse/Duitse toeristen op onze luchthaven? Feist en zijn bedrijf hebben daarbij te winnen, maar het land in het algemeen daarom niet.
Mij lijkt het dat de gemiddelde Belg veel beter af is met goeie treinverbindingen vanuit de grote steden naar Schiphol, Charles-de-Gaulle of Frankfurt Flughaven. Zo kunnen een deel korte vluchten vanop Brussel verdwijnen zonder dat de Belg aan intercontinentale bestemmingen moet inboeten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 22 nov 2021, 17:27 Waarom stelt niemand voor om een nieuwe verbinding te creëren ipv ergens iets aan te breien, bijvoorbeeld: keulen - aken - luik - brussels airport - antwerpen - rotterdam - schiphol - amsterdam. Zou dit geen verbinding zijn die volk zou kunnen trekken?
Waarom? Omdat het potentieel heel laag is. Luchthavenreizigers zijn er niet veel, daarvoor moet je het niet doen. Het segment Aken-Rotterdam of Keulen-Antwerpen is blijkbaar ook niet groot genoeg voor Thalys om iets te proberen. Voor Keulen-Rotterdam ben je dan weer sneller via Nederland, daar moet je het dus ook niet voor doen.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door 4017-4018 »

En ik denk ook dat de traject te lang zou zijn...
Ciao Ciao
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 22 nov 2021, 17:29
Parijs-Brussel-Zuid/Brussel-Zuid-Brussels Airport-Amsterdam CS
Daar komt toch geen kop maken bij te pas?? Maar om langs Schuman/Luxemburg te passeren wordt het wel moeilijk: ofwel kop maken in Luxemburg (dat moet ik nog zien gebeuren!) ofwel voorbij Etterbeek dat korte bochtje pakken om noordwaarts L26 op te draaien, zoals de S4 doet - lijkt me ook al niet evident.
Ik sla de bal mis :oops:

Ik dacht eigenlijk altijd dat je vanuit Brussel-Zuid ook in Zuidelijke richting naar de Brusselse Oostrand kon sporen :roll:

Het is vooral het idee om de NZV te vermijden. Dit kan ook via L28 en L26, via Brussels Airport naar Antwerpen. Zo creëer je ook in de NZV een beetje extra ruimte, want die Thalys hoeft daar normaal niet te komen.

Het levert wel wat extra reistijd op tussen Brussel en Nederland.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 22 nov 2021, 18:01 Brussels Airport op het HST-netwerk hangen lijkt mij vrij simpel: eens die nieuwe ICNG rijden noem je dat gewoon een HST en hopla, tis gebeurd ;)
Daarnaast stel ik mij wel vragen bij de wenselijkheid van wat Feist daar vraagt. Uiteraard zou een goede HST-verbinding Parijs-Brussels Airport een deel Franse reizigers naar hier kunnen brengen om ze dan in Zaventem op een vlucht naar Afrika of Amerika te zetten. Maar wat is daar juist het voordeel aan voor België? Zijn die paar extra jobs op de luchthaven grote investeringen waard? Willen wij de extra vluchten voor Franse/Nederlandse/Duitse toeristen op onze luchthaven? Feist en zijn bedrijf hebben daarbij te winnen, maar het land in het algemeen daarom niet.
Mij lijkt het dat de gemiddelde Belg veel beter af is met goeie treinverbindingen vanuit de grote steden naar Schiphol, Charles-de-Gaulle of Frankfurt Flughaven. Zo kunnen een deel korte vluchten vanop Brussel verdwijnen zonder dat de Belg aan intercontinentale bestemmingen moet inboeten.
Nja, 'die paar extra jobs'... Direct misschien wel, maar indirect maakt het de luchthaven wel interessanter op de (middel)lange termijn. Dus in plaats van Belgen naar buitenlandse luchthavens te duwen, kan je beter buitenlanders (Zuid-Nederland, Noord-Frankrijk) naar Brussel lokken. De luchthaven is tenslotte één van je grootste economische trekkers.

Het is eerder de bedoeling dat je intercontinentale vluchten naar Brussel lokt, in plaats van Belgen naar het buitenland te rijden.
Laatst gewijzigd door TB_worden op 22 nov 2021, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 22 nov 2021, 19:38 Het levert wel wat extra reistijd op tussen Brussel en Nederland.
En dat is taboe voor Thalys en de Thalysklanten. Elke bediening van de luchthaven moet dan ook met een extra trein zijn, een tussenstop op weg naar Luik of Antwerpen is uit den boze.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 22 nov 2021, 19:44 Nja, 'die paar extra jobs'... Direct misschien wel, maar indirect maakt het de luchthaven wel interessanter op de (middel)lange termijn. Dus in plaats van Belgen naar buitenlandse luchthavens te duwen, kan je beter buitenlanders (Zuid-Nederland, Noord-Frankrijk) naar Brussel lokken. De luchthaven is tenslotte één van je grootste economische trekkers.

Het is eerder de bedoeling dat je intercontinentale vluchten naar Brussel lokt, in plaats van Belgen naar het buitenland te rijden.
De "grootste economische trekker" gaat voornamelijk over de vrachtafdeling, die internationale toeristen hebben daar bijna geen invloed op.

Ik ben het dus helemaal niet eens met de bedoeling om vluchten naar België te lokken en al helemaal niet als de investeringen daarvoor ten koste zouden gaan van investeringen die Belgen ten goede zouden komen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 22 nov 2021, 19:55
TB_worden schreef: 22 nov 2021, 19:44 Nja, 'die paar extra jobs'... Direct misschien wel, maar indirect maakt het de luchthaven wel interessanter op de (middel)lange termijn. Dus in plaats van Belgen naar buitenlandse luchthavens te duwen, kan je beter buitenlanders (Zuid-Nederland, Noord-Frankrijk) naar Brussel lokken. De luchthaven is tenslotte één van je grootste economische trekkers.

Het is eerder de bedoeling dat je intercontinentale vluchten naar Brussel lokt, in plaats van Belgen naar het buitenland te rijden.
De "grootste economische trekker" gaat voornamelijk over de vrachtafdeling, die internationale toeristen hebben daar bijna geen invloed op.
Is dat zo? Hoeveel man denk je dat er rond een passagiersvliegtuig lopen, die twee uur dat het in Brussel aan de grond staat? Om nog maar te zwijgen van de hele keten voor een passagier aan boord zit.

Er werken direct meer mensen voor (de meer dan 300 bedrijven actief) op Brussels Airport dan voor bijvoorbeeld de NMBS. Om van de talloze toeleveranciers nog maar te zwijgen.
Ik ben het dus helemaal niet eens met de bedoeling om vluchten naar België te lokken en al helemaal niet als de investeringen daarvoor ten koste zouden gaan van investeringen die Belgen ten goede zouden komen.
De economische meerwaarde van Brussels Airport is gigantisch, daar mogen investeringen tegenover staan. Een Belg is niet slechter af met een intercontinentale vlucht van Brussel dan één vanaf pakweg Schiphol. Integendeel. Maar dan moet je de luchthaven niet economisch pootje lappen door Belgen gemakkelijke treinverbinding met luchthavens in de buurt te geven.

Wat mij betreft zou je Thalys een extra kost moeten kunnen aanrekenen voor iedere passagier met Schiphol of Charles De Gaulle als bestemming.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Steven »

De locatie van Brussels airport is minder gunstig dan deze van Schiphol of CDG. Ze zitten te ingesloten door dorpen die je zou moeten onteigenen om hier extra vluchten kwijt te kunnen om dan van de luchthaven ook een HST-terminal te maken. Nu al trachten alle omliggende dorpen zo min mogelijk vluchten boven hun hoofd te krijgen met als kers op de taart het Brussels gewest die de strengste milieunormen oplegt ivm geluid. Zolang je die zaken niet kan wegcijferen heeft de rest in mijn ogen weinig zin en zijn het enkel maar zotte kosten. Had lijn 36N volledig onder de luchthaven gelegen (of lijn 25N) dan was het een ander verhaal. Maar nu zit je met dat trage stuk van 60 en 90 km/u rondom de luchthaven die de commerciële snelheid van die HST te veel naar beneden haalt.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door TB_worden »

Steven schreef: 22 nov 2021, 21:25 De locatie van Brussels airport is minder gunstig dan deze van Schiphol of CDG. Ze zitten te ingesloten door dorpen die je zou moeten onteigenen om hier extra vluchten kwijt te kunnen om dan van de luchthaven ook een HST-terminal te maken. Nu al trachten alle omliggende dorpen zo min mogelijk vluchten boven hun hoofd te krijgen met als kers op de taart het Brussels gewest die de strengste milieunormen oplegt ivm geluid. Zolang je die zaken niet kan wegcijferen heeft de rest in mijn ogen weinig zin en zijn het enkel maar zotte kosten. Had lijn 36N volledig onder de luchthaven gelegen (of lijn 25N) dan was het een ander verhaal. Maar nu zit je met dat trage stuk van 60 en 90 km/u rondom de luchthaven die de commerciële snelheid van die HST te veel naar beneden haalt.
Ik snap de redenering volledig. Treingewijs toch, en dat is nog steeds de bestaansreden van dit forum :wink:

Maar ik volg niet dat de Belgische overheid investeringen zou moeten doen die Belgen naar Schiphol, Charles De Gaule of Frankfurt zouden moeten brengen, terwijl je m.i. die Belgen én buitenlanders uit de catchment area van BRU zou moeten lokken naar de luchthaven. Dat behelst dan, voor wat het spoor betreft, een frequentere bediening naar meer zoveel mogelijk stations in België. Dat je tenminste al zoveel mogelijk Belgen naar Brussels Airport brengt via het nationale spoornetwerk.

Ik sta bijvoorbeeld op een uur van Hasselt in de luchthaven, dat is perfect, zelfs met lange stilstand in Leuven. Geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt de auto te pakken. Ik erger me eerder kapot, die keren dat ik veroordeeld ben tot de auto. Om van de dieselprijs nog maar te zwijgen. En als Genk een overdekte parking en een iets betrouwbare overstap had in Leuven, zou ik nog 20 km minder met de auto rijden dan nu.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door jan_olieslagers »

Toch ook niet vergeten: het spoorbedrijf denkt op lange termijn, dat is niet meer gebruikelijk vandaag de dag. En op lange termijn gaat het vliegverkeer minder en minder worden, wegens te duur wegens dure brandstof én overheidsmaatregelen zoals bv. belastingen. Ik verwacht vanwege Infrabel geen grote investeringen in vliegtuigpassagiers.

Concreto: het station onder de luchthaven zal nog nog niet te rap meer sporen krijgen dan de huidige drie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door groentje »

Ik zou een snelle IC-verbinding tussen Antwerpen en Luik via Brussels Airport eigenlijk wel eens willen zien proberen. Luik is vandaag, naast Aarlen, de enige provinciehoofdstad zonder rechtstreekse trein naar Brussels Airport, en ook hun verbinding met Antwerpen kan beter.
Ik snap wel waarom Feist graag een HST op z'n luchthaven ziet stoppen, alle directe concurrenten (AMS, CDG, FRA) hebben een HST-station, en dat speelt in z'n nadeel. Maar eerlijk, als we ervoor zorgen dat Brussels Airport correct bediend wordt vanuit alle uithoeken van het land met snelle en comfortabele IC's, dan is het gebrek aan HST's best overkomelijk. Als het echt zover komt dat er per se HST's moeten stoppen aan de luchthaven, denk denk ik dat je beter bent met stop aan Zaventem-Dorp met een shuttle...
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door EBFS »

TB_worden schreef: 22 nov 2021, 21:39 Maar ik volg niet dat de Belgische overheid investeringen zou moeten doen die Belgen naar Schiphol, Charles De Gaule of Frankfurt zouden moeten brengen, terwijl je m.i. die Belgen én buitenlanders uit de catchment area van BRU zou moeten lokken naar de luchthaven.
Nee, inderdaad, België moet op dat vlak niet te voortvarend optreden. Een voordeel dat Brussel heeft tegenover Amsterdam (zowel de steden als de luchthavens) is dat de eerste veel centraler ligt dan de tweede (vanuit een Europees perspectief natuurlijk). Als Nederland wil dat hun reizigers van Schiphol vlugger in Londen en Parijs geraken, kunnen ze mooi meebetalen voor de bouw van een HSL/upgrade van de bestaande lijn tussen Antwerpen en Brussel. En dan profiteren we er ook van.

Maar ik denk niet dat je Brussels Airport ooit op een locatie van een spoorlijn van Antwerpen naar Brussel kan zetten zonder dat het als omweg zal worden beschouwd, ook al zou je een volledig nieuwe lijn bouwen.
Plaats reactie