Hello Belgium

Alles over reizigerstreinen in België.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Tournée nationale

Bericht door apestaart »

Zo'n gratis railpass kan ten vroegste in augustus aangevraagd worden en de eerste reis die men kan ondernemen is ten vroegste 17 augustus en men kan in de weekends van augustus geen gebruik maken van zo'n railpass en in de weekdagen kan men enkel vanaf 9 uur 's morgens er mee reizen.

[url][/urlhttps://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-rail ... /free-pass
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tournée nationale

Bericht door Shrek »

Toch logisch? Men wil het openbaar vervoer niet overbelasten in deze covid-tijden dus moet je die extra passagiers weghouden uit de drukke treinen naar zee en de drukke treinen voor werk/schoolverkeer smorgens.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tournée nationale

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 21 jun 2020, 21:58 Toch logisch? Men wil het openbaar vervoer niet overbelasten in deze covid-tijden dus moet je die extra passagiers weghouden uit de drukke treinen naar zee en de drukke treinen voor werk/schoolverkeer smorgens.
Maar dan schiet het wel z'n oorspronkelijke doel mooi voorbij: het binnenlands toerisme bevorderen.
Dit is een prachtig voorbeeld van een voorstel waarover de betrokkenen de gevolgen slecht hebben ingeschat, dat nu moest opgelost worden waarbij er vooral een belangrijk symbool moest gemaakt worden.
Bij de eerstvolgende verkiezingen zal het wel her en der opduiken in propagandafolders die onze brievenbus dan vervuilen.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tournée nationale

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 21 jun 2020, 22:04 Maar dan schiet het wel z'n oorspronkelijke doel mooi voorbij: het binnenlands toerisme bevorderen.
Nee, net niet, want men wil voorkomen dat iedereen naar de zee gaat. De zee kent iedereen toch al en daar zal men hoe dan ook naartoe blijven gaan, per trein of niet per trein. Het is de bedoeling om andere toeristische spots uit te lichten aan de hand van campagnes, dewelke minder druk zullen/kunnen bezocht worden dan de kust en uiteraard bereikbaar zijn per trein.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tournée nationale

Bericht door dentheo »

Anderzijds, wanneer de politiek iets persé wil moet je daar als "maatschappij" maximaal van gebruik maken toch ?
110 miljoen ...zijn de jaarinkomsten van alle reizigers op een gans jaar niet ergens 800-900 miljoen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tournée nationale

Bericht door jan_olieslagers »

Het is de bedoeling om andere toeristische spots uit te lichten aan de hand van campagnes, dewelke minder druk zullen/kunnen bezocht worden dan de kust en uiteraard bereikbaar zijn per trein.
Hm, zoals bijvoorbeeld? Bobberebobbejaanlaand? QuaWalibibi? ParisDaisy?
Of gaat men eindelijk op L53 of op L27B een halte Plankendaal organiseren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tournée nationale

Bericht door pietje »

trainlovertje schreef: 21 jun 2020, 22:24
pietje schreef: 21 jun 2020, 22:04 Maar dan schiet het wel z'n oorspronkelijke doel mooi voorbij: het binnenlands toerisme bevorderen.
Nee, net niet, want men wil voorkomen dat iedereen naar de zee gaat. De zee kent iedereen toch al en daar zal men hoe dan ook naartoe blijven gaan, per trein of niet per trein. Het is de bedoeling om andere toeristische spots uit te lichten aan de hand van campagnes, dewelke minder druk zullen/kunnen bezocht worden dan de kust en uiteraard bereikbaar zijn per trein.
En waar je enkel tijdens de week en na 9 uur naartoe wil gaan?
Het lijstje met mogelijkheden wordt met de dag korter.

Het compromis dat er nu uitgekomen is, zullen we maar niet inschrijven voor een schoonheidswedstrijd zeker?
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tournée nationale

Bericht door trainlovertje »

België heeft genoeg steden met interessante bezienswaardigheden, musea, ... Ook wandelingen in de Ardennen of fietsroutes/netwerken kunnen gepromoot worden. Het moet niet altijd iets zijn wat iedereen al kent of één van de klassieke B-dagtrips; België heeft veel meer te bieden dan velen denken. En waarom is het zo erg om rond 9u pas te vertrekken? Als je pakweg twee uur met de trein onderweg bent, ben je nog steeds rond de middag op je bestemming. Vraag maar aan de senioren, die er ondertussen erg goed mee om kunnen gaan.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tournée nationale

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 22 jun 2020, 00:54 België heeft genoeg steden met interessante bezienswaardigheden, musea, ... Ook wandelingen in de Ardennen of fietsroutes/netwerken kunnen gepromoot worden. Het moet niet altijd iets zijn wat iedereen al kent of één van de klassieke B-dagtrips; België heeft veel meer te bieden dan velen denken. En waarom is het zo erg om rond 9u pas te vertrekken? Als je pakweg twee uur met de trein onderweg bent, ben je nog steeds rond de middag op je bestemming. Vraag maar aan de senioren, die er ondertussen erg goed mee om kunnen gaan.
Als je maar één trein per uur hebt, die pakweg om :55 vertrekt, en je wil gaan wandelen of fietsen in de Ardennen, dan ben je meestal maar na de middag daar. Beetje laat om nog aan een wandeltocht van 15 tot 20 km te beginnen, of een stad te bezoeken. Zeker als je dan nog ergens heen wil waar er maar om de 2u een trein komt (Luik-Gouvy om maar een vb te geven). Of vanuit Limburg naar de kust. Anderzijds, een Rail Pass kost nu ook geen stukken van mensen, je kan heel met je Rail Pass, en terug met je Tournée Nationale-pass. Er is trouwens een periode geweest waarin ook de passen pas na 9u gebruikt mochten worden op weekdagen.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tournée nationale

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 22 jun 2020, 08:36
trainlovertje schreef: 22 jun 2020, 00:54 België heeft genoeg steden met interessante bezienswaardigheden, musea, ... Ook wandelingen in de Ardennen of fietsroutes/netwerken kunnen gepromoot worden. Het moet niet altijd iets zijn wat iedereen al kent of één van de klassieke B-dagtrips; België heeft veel meer te bieden dan velen denken. En waarom is het zo erg om rond 9u pas te vertrekken? Als je pakweg twee uur met de trein onderweg bent, ben je nog steeds rond de middag op je bestemming. Vraag maar aan de senioren, die er ondertussen erg goed mee om kunnen gaan.
Als je maar één trein per uur hebt, die pakweg om :55 vertrekt, en je wil gaan wandelen of fietsen in de Ardennen, dan ben je meestal maar na de middag daar. Beetje laat om nog aan een wandeltocht van 15 tot 20 km te beginnen, of een stad te bezoeken. Zeker als je dan nog ergens heen wil waar er maar om de 2u een trein komt (Luik-Gouvy om maar een vb te geven). Of vanuit Limburg naar de kust. Anderzijds, een Rail Pass kost nu ook geen stukken van mensen, je kan heel met je Rail Pass, en terug met je Tournée Nationale-pass. Er is trouwens een periode geweest waarin ook de passen pas na 9u gebruikt mochten worden op weekdagen.
Welja, er zullen altijd locaties zijn die moeilijk bereikbaar blijven vanaf een bepaald station... Je bestemming hoeft zich ook niet steeds aan de andere kant van het land bevinden. En desnoods koop je een enkeltje tot het eerstvolgende station als je trein net voor 9u vertrekt, dat doen de senioren ook vaak genoeg. Ik blijf de regel vanaf 9u alleszins verdedigen.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tournée nationale

Bericht door pietje »

Ik had nochtans liever gehad dat men nooit met dit domme idee was afgekomen.
Als relance maatregel voor het toerisme een aantal treinritten gratis weggeven: Niet meteen de meest kostenefficiënte manier om een sector te steunen.
En het uithollen van de oorspronkelijke maatregel gaat hier niet veel aan verbeteren.

Maar bepaalde politici moesten per sé een symbool binnenhalen, en het maakte niet uit of die maatregel zinvol was of niet...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tournée nationale

Bericht door overweg13 »

Ik begrijp het allemaal niet zo goed: wij kunnen allebei gebruikmaken van het seniorenbiljet en doen dat ook, maar als het ons beter uitkomt om voor 9:00 te vertrekken, en dat gebeurt nogal eens, dan gebruiken we gewoon een (betaalde!) Railpass of rijden tot 9:00 met een standaardbiljet of KeyCard, indien dat laatste mogelijk is. Eigenlijk is de Railpass al een belangrijke financiële tegemoetkoming, maar dat volstaat blijkbaar nog niet voor sommigen. Dat seniorenbiljet is een mooi initiatief, maar als je ze daar ziet staan op het perron om zo snel mogelijk na 9:00 te kunnen vertrekken - en sommigen ook een minuutje vroeger - dan vind ik dat gewoon zielig...
Uiteraard kun je bij die 9:00 wat kanttekeningen maken: in normale omstandigheden kan ik zo voor de vuist weg wel een aantal treinen opnoemen die minder bezet zijn dan treinen van na 9:00, maar hoe kun je dat in godsnaam oplossen? Ergens een grens trekken lijkt de enige mogelijkheid. Bovendien: als je na 9:00 niet meer deftig op je bestemming geraakt, dan ligt die vermoedelijk zo ver dat je zelfs met de Railpass nog goedkoop reist als je de prijs per kilometer berekent. Overigens: je moet maar eens kijken wat een standaardbiljet zou kosten, dan merk je pas dat passen een serieuze prijsreductie inhouden.
En voor de rest voel ik me toch tekort gedaan: trouwe reizigers betalen al bijna 50 jaar trouw alle mogelijke biljetten en nu komt er plots weer eens een reeks gratis ritten uit de lucht vallen voor wie anders de neus ophaalt voor de trein. Ik voel me eens te meer onheus behandeld.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tournée nationale

Bericht door groentje »

Dat 'nieuwe' klanten vaker van meer voordelen genieten is wel niet uitsluitend bij het openbaar vervoer, integendeel. De telecommaatschappijen zijn maar één voorbeeld, hoeveel tijdelijke formules zijn niet voorbehouden aan nieuwe aangeslotenen? En ik begrijp je gevoelens, Vic, maar terzelfdertijd, voor nieuwe reizigers is de drempel om de trein op te stappen vaak het hoogst, dus niet totaal onlogisch om voor hen de drempel te willen verlagen. Het zijn nieuwe klanten die het moeilijkst te bereiken zijn, die net weten welke formules bestaan, etc.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tournée nationale

Bericht door overweg13 »

Ik zou geneigd zijn om je gelijk te geven als deze Tournée inderdaad nieuwe klanten zou opleveren, maar ik vrees dat de meeste als eendagsvliegen beschouwd moeten worden, die bovendien de kans lopen om de trein niet in ideale omstandigheden te leren kennen.
Ik denk terug aan erg goedkope biljetten die uitgereikt werden t.g.v. een of andere koninklijke gebeurtenis en die gedurende aan aantal weken gebruikt konden worden, zonder beperkingen qua afstand. In het laatste weekend van de geldigheidsperiode zaten we op een zondagnamiddag in januari toevallig op een trein die van de kust kwam; ik kan je verzekeren: dat was geen pretje, ook niet in eerste klas, want die was overspoeld door reizigers die daar eigenlijk niet thuishoorden. Ik vrees dat alle aanpassingen ten spijt nu weer hetzelfde zal gebeuren. Hoe je op die manier nieuwe reizigers kunt aantrekken, is me toch een raadsel.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tournée nationale

Bericht door pietje »

Om mensen te overhalen om meer de trein te gebruiken, kan je dat doen door eens iets gratis te geven. Maar dan moet je er ook voor zorgen dat het een positieve ervaring wordt.
Met de ingewikkelde formule die er nu is gekomen, ga je dat waarschijnlijk niet bereiken.

Als je mikt op niet-treingebruikers moet je hen niet teveel laten voelen hoe men het zo oninteressant mogelijk kkan maken door allerhande beperkingen toe te voegen.

Met deze actie bereiken ze nu enkel mensen die ook voordien al minstens occasioneel treingebruiker zijn en die dus nu gratis een tripje gaan maken dat ze anders gewoon betaald hadden.

Meerwaarde voor het toerisme en de staatskas gaat kortbij 0 liggen. Wat niet wil zeggen dat ik het niet ga aanvragen. Maar ik vrees dat hier op het forum niet het doelpubliek aanwezig is waar men denkt op te mikken.
Plaats reactie