Hello Belgium

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Hello Belgium

Bericht door Adler »

Dit staat op de website van de NMBS (blijkbaar gaat het niet enkel over null voornamen, maar ook over achternamen en geboortedatums) :

Door een tijdelijk technisch probleem bij de gegevensoverdracht, is het mogelijk dat bepaalde gegevens op je Hello Belgium Railpass onvolledig of gedeeltelijk onjuist zijn. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Het kan hierbij gaan om een deel van je achternaam dat ontbreekt, je voornaam (ontbreekt of is vervangen door NULL) of een deel van je geboortedatum.

Geen paniek, je Hello Belgium Railpass blijft geldig en je kan er gewoon mee reizen. Je hoeft geen verdere actie te ondernemen. Bied gewoon je identiteitskaart of verblijfsvergunning aan bij de controle aan boord van de trein. De treinbegeleider is op de hoogte van het probleem voor de betrokken personen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Hello Belgium

Bericht door jan_olieslagers »

Dat vind ik dan weer best netjes: als men dan toch in de fout is gegaan - en dat overkomt eenieder toch al wel eens - dan kan men dat maar beter ruiterlijk toegeven. Alleen moet het niet al te dikwijls gebeuren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Hello Belgium

Bericht door Papanero »

Ik heb intussen navraag gedaan bij de stand HELLO BELGIUM in het Zuidstation. Een brave ziel heeft mij daar het telefoonnummer 02 300 15 15 op een papiertje genoteerd, zo hoefde ik niet coronaproof een foto van de stand te maken.

Op dat nummer werd ik vrij snel geholpen door een andere brave ziel, die vervolgens aan zijn chef ging uitleggen dat ik mijn aanvraag heb gedaan op 31/8, een bevestigingsmail heb gekregen op 3/9 en daarna niets meer heb gehoord of ontvangen.

Na 2 minuten kwam hij weer aan de lijn en zei dat hij alles opnieuw moest noteren. Dus rijksregisternummer, voornaam, naam, straat, huisnummer, postbusnummer, postcode, gemeente, telefoonnummer, e-mailadres en (als strikvraag) mijn geboortedatum.

Ondanks de bevestigingsmail van 3/9 vond hij geen aanwijzing dat mijn railpass zou verstuurd zijn. Maar nu zou het in orde zijn en als mijn railpass er over 10 werkdagen nog niet is mag ik nog eens terugbellen.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk


Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Hello Belgium

Bericht door Adler »

Er zijn al 2,3 miljoen aanvragen gebeurd, goed voor 27,6 miljoen gratis ritten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Hello Belgium

Bericht door Adler »

Bij de afsluiting gisteren, zijn er in totaal 3,6 miljoen passen aangevraagd ( goed voor 43,2 miljoen gratis ritten ).
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Hello Belgium

Bericht door Papanero »

En hoeveel daarvan zijn nog 'onderweg' ?
De mijne zou volgens een mail van vandaag sedert 29/9 onderweg zijn en binnen de 8 tot 10 werkdagen vanaf dan worden geleverd.

Maar ik had - zoals dat tegenwoordig blijkbaar hoort - ook navraag gedaan via Facebook. En daar kreeg ik gisteren als antwoord dat mijn aanvraag niet was geregistreerd, en vandaag kreeg ik van een andere medewerker de boodschap dat mijn Railpass in druk is...

Morgen is het dag 32.... We zullen zien.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Hello Belgium

Bericht door trainlovertje »

Ik zie dat er volgend weekend en het weekend daarna een ontdubbeling van sommige treinen Eupen - Oostende is voorzien tussen Leuven en Oostende. Ik vermoed dat dit te maken heeft met deze Hello Belgium Rallpass, dewelke geldig is vanaf volgend weekend.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hello Belgium

Bericht door Steve »

En tegelijkertijd zijn ze de normale stammen flink aan het inkorten, voor elke M7 gaan er twee I11'en uit terwijl die nergens dringend nodig zijn... :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Hello Belgium

Bericht door jan_olieslagers »

En wat is dat effect? Hoeveel zitplaatsen meer of minder?
Het lijkt me niet zo abnormaal dat er druk is om de M7 in gebruik te nemen, nu ze dan uiteindelijk beginnen aan te komen.

De I11 zijn dan misschien niet _dringend_ nodig, maar men ging die toch inzetten op andere IC-diensten, ik dacht aan Antwerpen-Gent-Oostende bv.? Ik kan me wel goed voorstellen dat men ze dan eerst een grondige opfris geeft, en dus zal het inderdaad niet op een dag komen, of zelfs op een week.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Hello Belgium

Bericht door Freken »

trainlovertje schreef: 03 okt 2020, 15:38 Ik zie dat er volgend weekend en het weekend daarna een ontdubbeling van sommige treinen Eupen - Oostende is voorzien tussen Leuven en Oostende. Ik vermoed dat dit te maken heeft met deze Hello Belgium Rallpass, dewelke geldig is vanaf volgend weekend.
Ook de verbinding Brussel - Luxemburg wordt ontdubbeld, al wordt er wel maar gereden tot Namen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Hello Belgium

Bericht door jan_olieslagers »

Klinkt dat niet allemaal heel erg optimistisch? We zijn tenslotte in october, niet meer het grote piekmoment om naar 't zeetje te trekken... ik zie daar toch niet direct dichte drommen de trein nemen. Of is NMBS misschien héél duidelijk aan het illustreren dat die hello-pass niet echt het briljantst mogelijke plan was vanwege de toenmalige beslissers? Dat maakt intussen niet meer uit, de toentertijd bevoegde excellenties zijn intussen de laan uit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hello Belgium

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 03 okt 2020, 17:43 En wat is dat effect? Hoeveel zitplaatsen meer of minder?
Het lijkt me niet zo abnormaal dat er druk is om de M7 in gebruik te nemen, nu ze dan uiteindelijk beginnen aan te komen.

De I11 zijn dan misschien niet _dringend_ nodig, maar men ging die toch inzetten op andere IC-diensten, ik dacht aan Antwerpen-Gent-Oostende bv.? Ik kan me wel goed voorstellen dat men ze dan eerst een grondige opfris geeft, en dus zal het inderdaad niet op een dag komen, of zelfs op een week.
De capaciteit is in theorie ongeveer dezelfde, maar laat die verbinding nu net dringend nood hebben aan (veel) extra capaciteit. De inzet van M7 als eerste vaste inzet van het land was ook in zo'n context aangekondigd, maar blijkt nu dus een kat in een zak. Op de meeste grotere IC's is een stuk of 8-9 M6'en de norm, op de parallelle Blankenberge-Genk zijn het er zelfs 10, en op de zowat belangrijkste en drukste verbinding van het land komen ze dan af met het equivalent van 6-7 dubbeldekrijtuigen. Ik kan me ook voorstellen dat de plots veel beperktere lengte van de trein links en rechts voor verwarring en misschien tijdverlies zorgt op de perrons bij wie 12 rijtuigen gewend was. Dat de weggenomen I11 nergens dringend nodig zijn (of anders ben ik benieuwd waar dat dan wel mag wezen), maakt het nog onbegrijpelijker.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Hello Belgium

Bericht door Zwoopaman »

Steve schreef: 03 okt 2020, 20:46 De capaciteit is in theorie ongeveer dezelfde, maar laat die verbinding nu net dringend nood hebben aan (veel) extra capaciteit. De inzet van M7 als eerste vaste inzet van het land was ook in zo'n context aangekondigd, maar blijkt nu dus een kat in een zak. Op de meeste grotere IC's is een stuk of 8-9 M6'en de norm, op de parallelle Blankenberge-Genk zijn het er zelfs 10, en op de zowat belangrijkste en drukste verbinding van het land komen ze dan af met het equivalent van 6-7 dubbeldekrijtuigen. Ik kan me ook voorstellen dat de plots veel beperktere lengte van de trein links en rechts voor verwarring en misschien tijdverlies zorgt op de perrons bij wie 12 rijtuigen gewend was. Dat de weggenomen I11 nergens dringend nodig zijn (of anders ben ik benieuwd waar dat dan wel mag wezen), maakt het nog onbegrijpelijker.
Vermoedelijk is de capaciteit in tijden van corona voldoende met deze samenstelling. Als dit het geval is lijkt het me logisch om de overtollige I11 tijdelijk aan de kant te houden om de kosten een beetje te drukken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hello Belgium

Bericht door Steven »

mag ik effe attent maken dat het hier over hello belgium gaat, over capaciteit en inzet van treinen zijn er voldoende andere onderwerpen actief :wink:
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Hello Belgium

Bericht door 4017-4018 »

Dag

Ik heb van iemand gehoord dat de Hello Belgium niet heel de dag geldig is. Is dat waar? En zo ja, op welke uren kan je hem wel gebruiken?

Alvast bedankt.
Ciao Ciao
Plaats reactie