Pagina 1 van 1

Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 18 jun 2020, 18:03
door joverwimp
Integrato is een projectgroep van burgerexperten met een hart en ervaring voor openbaar vervoer en mobiliteit.
Ze zijn afkomstig uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië en hebben een ontwerp van dienstregeling voor 2035 uitgewerkt.
Hun project ligt ter discussie voor: iedereen kan en mag er zijn zeg over hebben.

Inspiratie komt uit Zwitserland, waar die aanpak met Bahn 2000 dertig jaar geleden in de steigers gezet werd. Sindsdien hebben de
Zwitsers hun langetermijnvisie stap voor stap omgezet, van de grootste stations tot het kleinste dorp, van de IC-trein tot de Postauto.
Hun visie luidt “één net, één dienstregeling, één tarief” en dat werkt met 250 verschillende vervoerbedrijven en 27 bestellende instanties.
Vandaag geldt het Zwitserse openbaar vervoer als een model in Europa.

https://www.integrato.be

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 19 jun 2020, 01:07
door Steven
Geen slecht plan. Had er al heel lang moeten zijn.

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 13:51
door pietje
Ik ga ervan uit dat de verantwoordelijken bij de vervoersbedrijven dit allemaal weten, dat het alleen de bedoeling moet zijn om dit beter te structureren en dit met een lange termijn visie.
Op de website staat dat ze een gedetailleerd voorstel hebben uitgewerkt, maar het enige dat je kan zien is een brochure met krachtlijnen en een kaart met daarop de belangrijke knooppunten aangeduid en welk type ze zijn.
Als het de bedoeling is om zoveel mogelijk kennis samen te brengen, gaan ze toch wat openheid moeten geven.
Ik ben vooral ook benieuwd welke investeringen er eventueel voorzien zijn in infrastructuur en hoe ze enkele belangrijke knopen oplossen.

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 14:29
door Steve
Het is blijkbaar een initiatief van Inter-Environnement Wallonie (https://www.iew.be). De Waalse tak ken ik niet zo goed, maar de nauw gelieerde Brusselse tak IEB heeft zich de voorbije jaren vaak overdreven dogmatisch getoond tot het punt dat ze contraproductief worden. Zo voeren ze tot op de dag van vandaag hardnekkig oppositie tegen de nieuwe metrolijn in Brussel, terwijl die intussen op alle niveaus beslist is en de schop ook al in de grond gegaan is (nog los van het feit dat de metrolijn alleen al uit capaciteitsoogpunt gewoon nodig is, hoeveel al dan niet terechte bijbedenkingen je ook kunt maken). Ik weet dus echt niet of zij de geschikte partij zijn om zoiets ambitieus aan te sturen. Het wekt alvast weinig vertrouwen dat er op de website van het initiatief zelf geen enkele concrete referentie staat over wie/wat erachter zit, terwijl de info in de omgekeerde richting wel op de site van de IEW staat.

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 15:26
door joverwimp
Steve schreef: 21 jun 2020, 14:29 Het is blijkbaar een initiatief van Inter-Environnement Wallonie (https://www.iew.be). De Waalse tak ken ik niet zo goed, maar de nauw gelieerde Brusselse tak IEB heeft zich de voorbije jaren vaak overdreven dogmatisch getoond tot het punt dat ze contraproductief worden. Zo voeren ze tot op de dag van vandaag hardnekkig oppositie tegen de nieuwe metrolijn in Brussel, terwijl die intussen op alle niveaus beslist is en de schop ook al in de grond gegaan is (nog los van het feit dat de metrolijn alleen al uit capaciteitsoogpunt gewoon nodig is, hoeveel al dan niet terechte bijbedenkingen je ook kunt maken). Ik weet dus echt niet of zij de geschikte partij zijn om zoiets ambitieus aan te sturen. Het wekt alvast weinig vertrouwen dat er op de website van het initiatief zelf geen enkele concrete referentie staat over wie/wat erachter zit, terwijl de info in de omgekeerde richting wel op de site van de IEW staat.
De site van Inter-Environnement Wallonie spreekt er inderdaad over : https://www.iew.be/le-modele-des-noeuds ... eorique-ou
Op de contactadressen van Integrato vind ik enkel Juliette Walckiers van IEW
Van TreinTramBus: Peter Meukens en Kees Smilde

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 17:13
door pietje
Het maakt mij allemaal niets uit van wie het voorstel komt, maar als het dan toch zo goed uitgewerkt is, zal er weinig op tegen zijn om dit wereldkundig te maken.

Als het dan toch allemaal zo'n OV specialisten zijn: gooi die Excel en Powerpoint even hier op het forum, dan kunnen er nog interessante discussies gevoerd worden :D

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 17:36
door Shrek
Ik ben benieuwd om het voorstel eens te zien, want de folder komt niet verder dan wat algemeenheden die iedereen op 2 minuten tijd wel kan neerpennen :roll:

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 18:12
door joverwimp
De brochure (https://www.integrato.be/wp-content/upl ... ato_NL.pdf) geeft een redelijk beeld van waarom, waar, welke knooppunten nodig zijn; zoals in Zwitserland. "We geven enkel de grote krachtlijnen en een paar voorbeelden mee."
Een heikel punt lijken mij de alomtegenwoordige vertragingen. Daarvan wordt gezegd: "Zonder stipte treindienst kan het INTEGRATOplan niet werken"

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 21:13
door BlackEagle
Ik denk dat één van de speerpunten van het plan, namelijk een veralgemeende halfuurdienst op de meeste lijnen zoals in Nederland, noodzakelijk zal zijn om in de toekomst het OV in België verder te kunnen ontwikkelen. Dat vergt natuurlijk een investering in extra werkingskosten, maar als je weet dat de reizigersgroei van de laatste 20 jaar opgevangen is met maar een relatief kleine toename van het aantal treinkilometers, weet je dat het huidige systeem wel op zijn grens zit. Bovendien rijden er nu al heel wat P-treinen op een halfuurontdubbeling van een reguliere IC/S/L-verbinding, wat betekent dat je ook niet zo extreem veel extra materiaal nodig hebt (dat dan wel intensiever gebruikt zal worden) en dat je ook wat lege kilometers en werkuren (het parkeren van de P-treinen na de ochtendspits en opnieuw inzetten voor de avondspits) kan besparen. Op de plekken waar men de laatste jaren halfuurdiensten heeft ingevoerd (S32, S61, etc.) of dat van plan is (Kortrijk-Brussel, S34) heeft men ook daar de P-treinen grotendeels kunnen afschaffen.

Het knooppuntmodel wordt ook veel beter als je met halfuurdiensten werkt: je hebt namelijk 4x meer mogelijke aansluitingen met halfuurdiensten dan met uurdiensten (elke knoop wordt 2x aangedaan en je verdubbelt het aantal kopen door de extra 15/45-knopen). Als ik naar de kaart kijk (en het gebied waarvan ik de knopen het beste ken, nl. Oost-Vlaanderen), dan bouwt men verder op het huidige systeem: Oudenaarde, Aalst, Dendermonde en Puurs zijn nu ook al georganiseerde knopen.

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 21:26
door Shrek
P-treinen omzetten naar IC's heeft wel een grote meerkost hoor. Nu gebeurt een groot deel van het kuisen en onderhoud overdag, dat moet dan naar de nacht verhuizen. Dat is dus alleen een goed idee als die treinen overdag dan ook daadwerkelijk goed gevuld zijn.

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 21:42
door BlackEagle
Shrek schreef: 21 jun 2020, 21:26 P-treinen omzetten naar IC's heeft wel een grote meerkost hoor. Nu gebeurt een groot deel van het kuisen en onderhoud overdag, dat moet dan naar de nacht verhuizen. Dat is dus alleen een goed idee als die treinen overdag dan ook daadwerkelijk goed gevuld zijn.
Dus bij de NS gebeurt dat allemaal 's nachts? Want in Nederland rijden er bijna geen piekuurtreinen...

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 21 jun 2020, 22:43
door Steve
Je kunt dat effect ook grotendeels bereiken door de treinen buiten de spits in te korten, waarbij het ene treindeel dan actief blijft tijdens de daluren en het andere intussen onderhouden/schoongemaakt wordt. Dat gebeurt nu al op beperkte schaal, maar veralgemenen is moeilijk omdat veel materieel niet zomaar te splitsen is (in het bijzonder de M4-stammen die nu het gros van de P-treinen doen). Alleen zal dat de komende jaren grondig veranderen: door de instroom van M7 zullen er veel meer (makkelijk splits- en koppelbare) treinstellen op de P's verschijnen en ook het hele landschap van HLE 18/19, M6 en M7 zal bijna als pseudo-treinstellen werken kunnen door met name alle M7 BDx en Bmx die eraan komen. Zeker op termijn lijkt me dat dus geen groot obstakel meer.

Re: Visie voor een beter openbaar vervoer

Geplaatst: 22 jun 2020, 00:32
door groentje
@flv-fgsp is een van de auteurs, je kan het hem misschien direct vragen?