Pagina 1 van 3

Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 17:07
door Steve
Er wordt in diverse topics gesproken over de nakende evoluties van materieelzet. Aangezien de levering en indienststelling van de M7 hier zonder enige twijfel grote veranderingen zal veroorzaken, lijkt het me wel zo handig om dit te bundelen in dit topic.

Alvast een kleine voorzet. Als ik enkel uitga van de al bevestigde schijf van 445 M7's (en dus niet de optie om er nog vele honderden meer te bestellen), dan kom ik grofweg aan het volgende aantal zitplaatsen uit qua "IC-waardig" materieel:

- M6: 64.596
- M7: 52.155 (bij benadering, ik kon de exacte capaciteit van de BDx en Bmx niet meteen terugvinden)
- MS96: 24.708
- M5: 18.416
- I11: 11.858
- I10: 8214
- I6: 4050

Bij de levering van de volledige eerste schijf zouden we dus grofweg van 132.000 naar 184.000 "IC-waardige" zitplaatsen evolueren en dat biedt volgens mij toch perspectieven om verreweg het meeste andere materieel van de IC's weg te halen. Alleen heb ik geen zicht op wat andere materieelseries precies vertegenwoordigen op de IC's; de reeks MS80 telt bijvoorbeeld zo'n 34.472 zitplaatsen, maar zoveel zullen er sowieso niet in te vullen zijn omdat veel MS80 nu al redelijk wat L, S en P verzorgt. Hetzelfde voor de M4 en MS08, die zo'n 54.000 en 80.000 plaatsen vertegenwoordigen, maar waarvan het grote merendeel ingezet wordt op P respectievelijk L/S.

In een ideale situatie zou je een "waterval" verwachten waarbij M7 de plaats inneemt van minder geschikt materieel op alle IC's (los van misschien een paar regionale verbindingen die vroeger IR zouden heten), waarbij de P-treinen hoofdzakelijk door MS75/MS80 gedaan worden en de L- en S-treinen door MS08 en links en rechts MS86, terwijl de M4 en MS66 definitief aan de kant gaan. Maar is zoiets realistisch na de eerste schijf, ervan uitgaand dat er geen fundamentele uitbreiding van het aanbod komt tegen dan? Hoe verhouden die 50.000+ extra zitplaatsen zich tot het totale aantal IC-plaatsen? Is het realistisch te verwachten dat minstens de MS08 definitief verdwijnt van de IC's, ook in het weekend?

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 17:26
door Shrek
Ik verwacht dat er toch ook wat M6 of zelfs M7 op P-treinen belandt, dus deze kan je niet 100% voor de IC's tellen.
Vraag is ook of uiteindelijk de I6 en M5 effectief nog in dienst blijven. Het zou mij alleszins niet verwonderen moesten die opeens sneuvelen gedurende de instroom van de M7.

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 18:07
door Steve
Shrek schreef: 18 jun 2020, 17:26 Vraag is ook of uiteindelijk de I6 en M5 effectief nog in dienst blijven. Het zou mij alleszins niet verwonderen moesten die opeens sneuvelen gedurende de instroom van de M7.
Ze nu al uit dienst halen zou toch nogal verbazend zijn: de I6 wordt volop gerenoveerd en de M5 is nog niet zo heel lang geleden gerenoveerd, daarenboven meen ik me te herinneren dat in het lastenboek van de M7 stond dat ze compatibel moesten zijn met M5.

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 21:47
door JPV
Klopt het dat de M7 ook gemakkelijk ontkoppel maar is? Dan lijkt me de MS96 Antwerpen-Poperinge/Lille flanders toch een van de kandidaten om vervangen te worden door een M7.


Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 22:08
door JHS2013
Als ze als homogene stammen ingezet worden wel. Maar voordat de M7 BMX’en in Frankrijk toegelaten zijn (als dat al voorzien is) zijn we wel een paar jaar verder

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 22:23
door jens123
Stuur die mooie M7 rijtuigen aub niet over het stuk Kortrijk-Lille. Daar zouden ze enkel worden afgebroken :?

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 22:33
door Shrek
Steve schreef:
Shrek schreef: 18 jun 2020, 17:26 Vraag is ook of uiteindelijk de I6 en M5 effectief nog in dienst blijven. Het zou mij alleszins niet verwonderen moesten die opeens sneuvelen gedurende de instroom van de M7.
Ze nu al uit dienst halen zou toch nogal verbazend zijn: de I6 wordt volop gerenoveerd en de M5 is nog niet zo heel lang geleden gerenoveerd, daarenboven meen ik me te herinneren dat in het lastenboek van de M7 stond dat ze compatibel moesten zijn met M5.
De I6 wordt gerenoveerd omdat de rijtuigen eraan toe zijn, niet noodzakelijk omdat de NMBS er lange termijn plannen mee heeft. Het zijn ook rijtuigen die nergens in België echt op hun plaats zijn.
De renovatie van de M5 is intussen ook alweer bijna 10 jaar geleden en is niet heel kwalitatief uitgevoerd. Over een jaar of 5 zijn een deel van die rijtuigen slooprijp volgens mij.

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 22:52
door Merijn
Ze zouden misschien beter van de I6 rijtuigen allemaal eerste klasse rijtuigen maken. Als ze op die manier de eerste klasse rijtuigen van de I10 en I11 als tweede klasse kunnen inzetten, kunnen er misschien enkele nieuwe stammen hiermee gevormd worden?

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 18 jun 2020, 23:02
door Shrek
Merijn schreef: 18 jun 2020, 22:52 Ze zouden misschien beter van de I6 rijtuigen allemaal eerste klasse rijtuigen maken. Als ze op die manier de eerste klasse rijtuigen van de I10 en I11 als tweede klasse kunnen inzetten, kunnen er misschien enkele nieuwe stammen hiermee gevormd worden?
De grote vraag is dan: waar wil je zoiets inzetten?
Er zijn I11 en MS96 genoeg voor de iets minder drukke IC's. Die I6'en zullen over enkele jaren compleet overbodig worden voor de NMBS. Gelukkig is dat soort materiaal nog wel te verkopen, de -tegen dan- versleten M5 zal dat niet zijn.

Het feit dat beide rijtuigtypes geen stuurstanden hebben (M5Bx mag niet meer gebruikt worden) zal ook zorgen dat ze nutteloos worden. Ik zie de NMBS na 2025 geen gesleepte treinen meer inleggen op regelmatige basis.


Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 19 jun 2020, 06:24
door CursorX
Shrek ik zag vanmorgen in Brussel zuid nochtans een trein rijden bestuurd vanaf het stuurrijtuig van M5...

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 19 jun 2020, 08:35
door Shrek
CursorX schreef:Shrek ik zag vanmorgen in Brussel zuid nochtans een trein rijden bestuurd vanaf het stuurrijtuig van M5...
Ja tot 2025 mogen die nog gebruikt worden, daarna is het gedaan. Maar gezien dit topic over toekomstige inzet gaat keek ik al wat verder vooruit.

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 19 jun 2020, 09:12
door ronny
In het geluidsactieplan staan de volgende aantallen voertuigkasten voor 2023 vermeld :
M5: 130
M6: 492
M7: 444
I6: 40
I10: 88
I11: 163

M7 BMX: 116

MS70: 40
MS75: 176
MS80: 417
MS86: 102
MS96: 348
MS08: 915
MW91: 190

In 2023 zouden er 61% stille voertuigkasten zijn.

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 19 jun 2020, 11:09
door ianryckewaert13
I6 kan NMBS nog gebruiken als zit rijtuig voor de NJ als er een defect is het of aan obb verkopen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk


Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 19 jun 2020, 14:38
door Terminus
Was OBB geïnteresseerd geweest in Belgische tweedehandsjes, dan hadden ze volgens mij wel de I6bc (ligrijtuigen) aangekocht toen die te koop stonden.

I6 tja... voor verhuur? Voor dat fameuze project richting Parijs? Of invallers op de verbinding Brussel-Luxemburg?

Sowieso zijn I6 en M5 zorgenkindjes voor het personeel. Sommigen appreciëren I6 nog vanwege het echte reisgevoel (ik ook trouwens), bij de M5 is men voorval blij als men op een deftige manier op zijn bestemming komt.

Re: Evolutie materieelinzet

Geplaatst: 19 jun 2020, 14:58
door Shrek

Terminus schreef:Was OBB geïnteresseerd geweest in Belgische tweedehandsjes, dan hadden ze volgens mij wel de I6bc (ligrijtuigen) aangekocht toen die te koop stonden.

I6 tja... voor verhuur? Voor dat fameuze project richting Parijs? Of invallers op de verbinding Brussel-Luxemburg?.
Zullen er daarvoor niet genoeg I11 voorhanden zijn?