Klopt wel deels, maar er is toch wat nuance nodig.stijn schreef: ↑23 dec 2021, 08:42 Ik wil nog iets toevoegen over batterijen...
Vergeet niet dat de levensduur ervan beperkt is tot een aantal oplaadcycli. Meteen de reden waarom de meeste bedrijven met zonnepanelen hun energie nog steeds niet opslagen in batterijen: de levensduur is korter dan de terugverdientijd.
Men dient hier trouwens niet enkel rekening mee te houden vanuit een financieel oogpunt, maar ook vanuit een duurzaam oogpunt: hoeveel impact heeft de productie en recyclage van de batterij?
Zelfs vanuit een operationeel oogpunt: de batterij verslijt en je zal dus een deel van je vloot hebben die een groter bereik heeft dan de andere... je zal rekening moeten houden met het bereik van de andere...
Batterijen hebben idd een maximale levensduur, maar die is nu ook niet superkort. We mogen er op dit moment toch op rekenen dat de gebruikte accupacks minstens 10 jaar gebruikt kunnen worden, uiteraard afhankelijk van hoe intensief ze gebruikt zijn.
Daarna is het heel eenvoudig om de packs te verwisselen. Aangezien de prijs/kWh jaarlijks blijft dalen, is de kans reëel dat die vervanging best betaalbaar zal zijn. De afgedankte batterijen hebben dan trouwens nog een restwaarde die je bij recyclage kan recupereren.
Qua milieu-impact is er niet echt een groot probleem: batterijen behoren tot de meest recycleerbare producten.
Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat er op dit moment maar 3 alternatieven zijn die in de toekomst CO2 neutraal zijn, namelijk volledige electrificatie met bovenleidingen, waterstoftreinen en batterijtreinen.
Belangrijk daarbij is wel dat ook een waterstoftrein toch nog een (kleinere) batterij zal hebben, want de brandstofcel gaat gewoon continu hetzelfde vermogen leveren, terwijl de tractie alsnog uit die batterij komt. Dus de slijtage en milieuproblemen van de batterij gaan ook op voor de waterstoftrein.