Helaas gaat die ervaring niet helpen bij het bestellen van de MS30, althans niet van de eerste partijen. Er is immers een paar jaar verschil tussen bestelling en oplevering - ingebruikname is dan nog een ander paar mouwen.tegen dat de MS30 er effectief komt is er al een stuk meer ervaring
Treinen op batterijen
-
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Treinen op batterijen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Treinen op batterijen
https://www.youtube.com/watch?v=Ou73R_wIwiA
In de US doen ze blijkbaar zelfs de moeite niet om de pantograaf naar beneden te halen...
In de US doen ze blijkbaar zelfs de moeite niet om de pantograaf naar beneden te halen...
Re: Treinen op batterijen
Ik dacht dat zoiets ook in Nederland voorkwam.stijn schreef: ↑10 jul 2023, 08:18 https://www.youtube.com/watch?v=Ou73R_wIwiA
In de US doen ze blijkbaar zelfs de moeite niet om de pantograaf naar beneden te halen...
Re: Treinen op batterijen
Klopt. Bovenleiding hangt hoger en de pantograaf heeft een maximaaluitslag.
Had je in België natuurlijk ook al lang zo kunnen regelen. Geen idee wat de gedachte erachter is om dat niet te doen.
Had je in België natuurlijk ook al lang zo kunnen regelen. Geen idee wat de gedachte erachter is om dat niet te doen.
Re: Treinen op batterijen
De Belgische bovenleiding hangt gemiddeld hoger als de Nederlandse bovenleiding. Als je de stuit afstelt zoals in NL (en andere landen in Europa waar men dit toepast) ga je op verschillende plaatsen geen contact hebben met de bovenleiding. Toen de reeks 11 nog reed en je maakt die klaar met de keuze op NL (ATB ipv memor gekozen) dan kon het zijn dat je in Brussel zuid geen contact had met de bovenleiding op bepaalde sporen.
Re: Treinen op batterijen
Ja, en dat is ook iets wat je in 50 jaar tijd niet kunt oplossen natuurlijk.
En als de maximale hoogte instelbaar is dan is het al helemaal geen probleem. Dan zet je die in België hoger dan in Nederland.
En als de maximale hoogte instelbaar is dan is het al helemaal geen probleem. Dan zet je die in België hoger dan in Nederland.
Re: Treinen op batterijen
De vraag is natuurlijk waarom je zoiets zou willen. Nu hebben we de vrijheid om in België wanneer nodig de bovenleiding te verhogen zonder duizenden treinen te moeten aanpassen, dit heeft ten tijde van de introductie van de M6's enorm veel geld bespaard.
Re: Treinen op batterijen
Het is interessant op beweegbare bruggen, waar je dan geen bovenleiding hoeft te hangen.
Die heb je in Nederland natuurlijk veel meer dan in België.
Maar... ik heb jaren geleden in een trein gezeten waarvan de panto werd afgerukt en de bovenleiding beschadigd aan de brug van Willebroek, omdat de TB vergeten was de panto naar beneden te halen. Dat zou niet gebeurd zijn bij voorzieningen zoals in NL en USA (en wellicht in nog veel andere landen).
Die heb je in Nederland natuurlijk veel meer dan in België.
Maar... ik heb jaren geleden in een trein gezeten waarvan de panto werd afgerukt en de bovenleiding beschadigd aan de brug van Willebroek, omdat de TB vergeten was de panto naar beneden te halen. Dat zou niet gebeurd zijn bij voorzieningen zoals in NL en USA (en wellicht in nog veel andere landen).
Re: Treinen op batterijen
Ik weet niet in hoeverre ze staan met bakens die een "panto neer" commando kunnen geven maar is dit dat geen 'oplossing' om die 'vergetelheidjes' te corrigeren?
Dus gewoon rijden zoals altijd maar als je 't vergeet gaat de panto alsnog automatisch neer.
Dus gewoon rijden zoals altijd maar als je 't vergeet gaat de panto alsnog automatisch neer.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Treinen op batterijen
Daar zijn we absoluut niet mee bezig op dit moment. Maar dat is voorlopig ook helemaal niet nodig
Re: Treinen op batterijen
VZIW kan dat bij een spanningsscheiding ook met bakens worden geregeld, dus dat zou dan elders ook moeten kunnen.
Hoe belangrijk dat is, hangt natuurlijk af van hoe groot het probleem is, m.a.w. hoe vaak gaat dat mis en hoeveel geld kost dat.
Groetjes,
Rian
Re: Treinen op batterijen
Technisch kan dat perfect, maar er is niemand vragende partij voor. Het huidige systeem verhindert dat het sein open komt als je op een verkeerd spoor gestuurd wordt, dat is in alle opzichten beter dan een panto die op het dak valt en een trein die zich in nood moet verklaren.
Re: Treinen op batterijen
Bij een bovenleidingloze brug zal het sein toch een keer open moeten gaan denk ik, anders kun je lang wachten:)Shrek schreef: ↑10 jul 2023, 23:11Technisch kan dat perfect, maar er is niemand vragende partij voor. Het huidige systeem verhindert dat het sein open komt als je op een verkeerd spoor gestuurd wordt, dat is in alle opzichten beter dan een panto die op het dak valt en een trein die zich in nood moet verklaren.
Groetjes,
Rian
Re: Treinen op batterijen
Het verschil met ProRail is natuurlijk dat we bij Infrabel al wel uitgevist hebben hoe je een bovenleiding op een brug moet bouwen, dat probleem stelt zich dus gewoon niet in België.
Re: Treinen op batterijen
Maar nu kan dat in Willebroek ook niet meer gebeuren door de nieuwe bovenleiding op de brugPaul schreef: ↑10 jul 2023, 12:18 Het is interessant op beweegbare bruggen, waar je dan geen bovenleiding hoeft te hangen.
Die heb je in Nederland natuurlijk veel meer dan in België.
Maar... ik heb jaren geleden in een trein gezeten waarvan de panto werd afgerukt en de bovenleiding beschadigd aan de brug van Willebroek, omdat de TB vergeten was de panto naar beneden te halen. Dat zou niet gebeurd zijn bij voorzieningen zoals in NL en USA (en wellicht in nog veel andere landen).