Treinen op batterijen

Alles over reizigerstreinen in België.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Treinen op batterijen

Bericht door b-loc »

Shrek schreef: 17 apr 2022, 23:43
pietje schreef: 17 apr 2022, 22:52 Mij lijkt het hele artikel eerder een opiniestuk van iemand met een bepaalde agenda, dan onpartijdige journalistiek.

Maar als men echt vasthoudt aan dat er in de buurt van Mariembourg geen bovenleiding mag zijn, vrees ik dat dit uiteindelijk het einde van dat stuk spoorlijn zal zijn.
De voorgestelde alternatieven zijn onverantwoord duur voor zo'n weinig gebruikte lijn.
Inderdaad, de ene is een vakbondsman -die hebben altijd een eigen agenda- en de andere is de baas van het geofysisch centrum. Die laatste zal natuurlijk altijd zeggen dat hij het niet wil.

Ik ken helaas niets van geofysica en hoe nauwkeurig hun metingen zijn. Maar ik ken wel iets van elektriciteit.

Het overgrote deel van de retourstroom gaat door de rails en creëert daar een magnetisch veld dat omgekeerd is aan dat van de bovenleiding zelf. Die velden heffen mekaar dus grotendeels op. Op een afstand van 4km is het minieme verschil dat er tussen zit al vele malen kleiner dan het aardmagnetisch veld, je moet dus al hele precieze instrumenten hebben om dat überhaupt al te kunnen detecteren. Nuja, het gaat om een wetenschappelijke instelling, misschien hebben ze daar wel zulke enorm precieze apparatuur. Dan kan je nog steeds, door bijvoorbeeld de rails beter te isoleren of zelfs met een extra onderstation in Mariembourg, de lekstroom en dus het resterende magneetveld enorm verkleinen. Dit allemaal bij voorbaat uitsluiten lijkt mij heel kort door de bocht.

Ik maak mij dan ook de bedenking: mag er in het dorp dan gelast worden? Mogen de buren van het instituut een wasmachine of haardroger hebben?
De zwerfstromen door de tractie is bij de spoorwegen is niet te onderschatten.
Elke buis die de sporen (meestal ondergronds) kruist moet geaard (kathodische bescherming) worden aan de rails. Het gaat hier om allerlei nuts en militaire leidingen.
Vaak vindt de zwerfstroom via deze weg een makkelijkere weg naar het tractieonderstation.
Wanneer er een verbinding wordt gemaakt tussen die buizen en de rails is de stroom zo hoog dat je er gerust mee kan lassen.
Ook al liggen deze buizen loodrecht op de sporen.
Als de stroom al zo hoog is van buizen die de sporen loodrecht kruisen dan kun je je afvragen welke weg heeft deze stroom al gemaakt om eerst uit de rails te treden om door de grond te lopen naar een metalen leiding en uiteindelijk via de kathodische bescherming terug via de rails naar het tractieonderstation te vloeien.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Treinen op batterijen

Bericht door pietje »

^^
Plaatselijk zal de stroom wel vrij hoog zijn, maar het blijft een feit dat de spoorweg meerdere kilometers verwijderd is van het onderzoekscentrum.
Wat jij hier beschrijft, is trouwens gewoon een inductieve koppeling. Als dat op die afstand een probleem is, denk ik dat een normale transformator van een distributiecabine op pakweg 100 m afstand van het onderzoekscentrum ook een probleem zou zijn.

Daarom blijft mijn vraag: tot hoeveel kilometers afstand wordt die "beschermingszone" in acht gehouden?
En ook: hoe zit het met andere storende invloeden, want de spoorwegen zijn helemaal niet de enigen die zwerfstromen door de aarde laten gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

b-loc schreef: 19 apr 2022, 14:32
De zwerfstromen door de tractie is bij de spoorwegen is niet te onderschatten.
Elke buis die de sporen (meestal ondergronds) kruist moet geaard (kathodische bescherming) worden aan de rails. Het gaat hier om allerlei nuts en militaire leidingen.
Vaak vindt de zwerfstroom via deze weg een makkelijkere weg naar het tractieonderstation.
Wanneer er een verbinding wordt gemaakt tussen die buizen en de rails is de stroom zo hoog dat je er gerust mee kan lassen.
Ook al liggen deze buizen loodrecht op de sporen.
Als de stroom al zo hoog is van buizen die de sporen loodrecht kruisen dan kun je je afvragen welke weg heeft deze stroom al gemaakt om eerst uit de rails te treden om door de grond te lopen naar een metalen leiding en uiteindelijk via de kathodische bescherming terug via de rails naar het tractieonderstation te vloeien.
Dat is allemaal wel correct in de meeste gevallen, maar ook allemaal te verhelpen als het echt moet. Ik zie hierin dan ook geen enkele reden om te stellen dat er nooit bovenleiding kan komen op die plaats.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

Intussen is er een belangrijke evolutie gebeurd.
Het officiële standpunt van Infrabel is veranderd van "geef ons geld, we bouwen die laatste kilometers bovenleiding wel snel" naar "we zijn geen vragende partij voor extra kilometers bovenleiding". Infrabel prefereert nu dus dat operatoren de exploitatie op de laatste niet-geëlektrificeerde lijnen in de toekomst dus op batterijen of waterstof uitvoeren.
Let wel, dit is het Infrabel-standpunt. De regering kan -bijvoorbeeld op vraag van de NMBS- alsnog aan Infrabel vragen om die bovenleiding toch te hangen.
Als teken aan de wand kan het echter wel tellen, de piste van 100% elektrificatie wordt hiermee toch en stukje minder waarschijnlijk.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinen op batterijen

Bericht door trainlovertje »

Van welke (relatief belangrijke) spoorlijnen zouden hierdoor mogelijks de elektrificatieplannen in de ijskast belanden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 25 jun 2022, 00:00 Van welke (relatief belangrijke) spoorlijnen zouden hierdoor mogelijks de elektrificatieplannen in de ijskast belanden?
Alle diesellijnen buiten Mol-Hasselt kunnen hierdoor geïmpacteerd worden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinen op batterijen

Bericht door trainlovertje »

Als Infrabel zijnde kan je zo'n standpunt inderdaad innemen, omdat alle corridors voor goederen volledig geëlektrificeerd zijn (zeker nu L21C een bovenleiding heeft) en enkel regionale lijntjes met quasi uitsluitend personenvervoer overblijven. Een spoor niet elektrificeren betekent minder onderhoud en dus minder kosten voor Infrabel.
Voor NMBS daarentegen is dat absoluut niet het geval, want hybride/H2/batterijtreinen zijn dure treinen. Als je de totale afrekening maakt, zal elektrisch rijden op een geëlektrificeerde lijn alsnog het goedkoopst zijn, vermoed ik, ook goedkoper dan verder tuffen met de huidige diesels.

Edit: aanpassen tussenkomst van de Autocorrector
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 25 jun 2022, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Treinen op batterijen

Bericht door dantjebram72 »

Ik vind het een zeer vreemde wending van Infrabel. Als operatoren plots voor waterstof of batterijen gaan zal dit ook inpact hebben op Infrabel. Er gaan tankinstallaties of laadinstallaties moeten komen, die gaan onderhouden moeten worden door speciaal hiervoor opgeleid personeel, personeel dat ze nu al niet vinden. De schaal waarop deze technologieen in Belgie gaan gebruikt worden gaan ook dermate laag zijn dat de overhead kosten hiervoor zeer hoog zullen zijn.

Voor de nmbs is dit nog nadeliger, die wilt juist de ``cost of diversity`` al jaren naar beneden krijgen. Dit betekend weer een nieuw treintype, opleiding bestuurders, speciale onderhoudswerkplaatsen en speciaal hiervoor opgeleid personeel. En dit voor een lokale treintjes op een handvol spoorlijnen.

Voor landen als Frankrijk of Duitsland waar je die technologieen op grote schaal kan inzetten is het een heel ander verhaal.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinen op batterijen

Bericht door trainlovertje »

dantjebram72 schreef: 25 jun 2022, 11:37 Voor landen als Frankrijk of Duitsland waar je die technologieen op grote schaal kan inzetten is het een heel ander verhaal.
En in die landen, althans in Duitsland toch zeker, heeft men ook de visie om vele lijnen waar nu waterstof/batterijtreinen zullen worden ingezet op termijn te elektrificeren. Dat geldt daar dus als tijdelijke oplossing op vele lijnen. De treinen zullen later verkocht worden, of ingezet worden op lijnen die men momenteel wenst te reactiveren, want zo zijn er wel wat in de Bundesrepublik.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Treinen op batterijen

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 24 jun 2022, 23:38 Intussen is er een belangrijke evolutie gebeurd.
Het officiële standpunt van Infrabel is veranderd van "geef ons geld, we bouwen die laatste kilometers bovenleiding wel snel" naar "we zijn geen vragende partij voor extra kilometers bovenleiding". Infrabel prefereert nu dus dat operatoren de exploitatie op de laatste niet-geëlektrificeerde lijnen in de toekomst dus op batterijen of waterstof uitvoeren.
Let wel, dit is het Infrabel-standpunt. De regering kan -bijvoorbeeld op vraag van de NMBS- alsnog aan Infrabel vragen om die bovenleiding toch te hangen.
Als teken aan de wand kan het echter wel tellen, de piste van 100% elektrificatie wordt hiermee toch en stukje minder waarschijnlijk.
NMBS zal daar ook wel niet mee akkoord gaan. Het is al eerder vermeld hoeveel handiger het zou zijn om L86 te gebruiken als omleiding voor L75, En L132+134 lijkt me een domme lijn om niet te elektrificiëren, het is hetzelfde idee als in de Kempen, dat diesel eilandje helpt niemand verder. Als er een tekort is aan materieel moet dat het hele land door, of men moet veel materieel als reserve houden en het dus inefficiënt inzetten.
L122 zou mss een paar goederentreinen aankunnen / dienen als een omleidingsroute bij werken op L50, en het bochtige en heuvelige karakter maakt het uiterst geschikt voor desiro's, maar daarbuiten is er weinig mee te winnen.
L82 heeft wel geen enkele hoop meer.
Wat moet NMBS nu doen, Ze waren niet van plan om nog MW te kopen of hybride-, batterij- of H2-treinen te kopen, zij staan daar nu met hun mond vol tanden, en de MW 41's hebben niet zo veel leven meer in zich...
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinen op batterijen

Bericht door FLV-FGSP »

desirootje schreef: 25 jun 2022, 15:36 Wat moet NMBS nu doen, Ze waren niet van plan om nog MW te kopen of hybride-, batterij- of H2-treinen te kopen, zij staan daar nu met hun mond vol tanden, en de MW 41's hebben niet zo veel leven meer in zich...
B-Technics overweegt wel degelijk om de tweede batch van de AM30 als batterijtrein uit te rusten. Maar goed, ze zitten nog maar in de brainstormfase ...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinen op batterijen

Bericht door jan_olieslagers »

Wat is AM30? Motorstellen, wellicht, maar is het nu uit 1930 of voor 2030?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinen op batterijen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 25 jun 2022, 16:09 Wat is AM30? Motorstellen, wellicht, maar is het nu uit 1930 of voor 2030?
Batterijen inbouwen uit treinen van 1930 zou wel heel hilarisch klinken, nee? :wink:
Ik begrijp het als: rond 2030 wordt er een nieuwe bestelling motorstellen gedaan, waarvan men een gedeelte als batterij-elektrische treinen zal bouwen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 25 jun 2022, 16:05 B-Technics overweegt wel degelijk om de tweede batch van de AM30 als batterijtrein uit te rusten. Maar goed, ze zitten nog maar in de brainstormfase ...
Het voordeel is natuurlijk dat er nog een beetje tijd is. De MW41 is nog niet zo heel oud en het volledige aantal is niet meer nodig dankzij de Limburgse electrificaties.

Tegen 2030 staat de technologie alweer een pak verder en zijn er misschien wel bruikbare batterijtreinen op de markt te verkrijgen.

Wat ik ook nog wel zie gebeuren is dat de regering de goedkoopste elektrificatie (Gent-Geraardsbergen) alsnog oplegt aan Infrabel om zo nog wat meer tijd te rekken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinen op batterijen

Bericht door jan_olieslagers »


Tegen 2030 staat de technologie alweer een pak verder en zijn er misschien wel bruikbare batterijtreinen op de markt te verkrijgen.
Inderdaad, en vooral: met aanvaardbare prijs/prestatieverhouding.

Maar bovenal vraag ik me af: is er inderdaad een concreet project om tegen 2030 verdere motorstellen aan te schaffen? Die zouden dan de varkensneuzen MS75, breaks MS80, duikbrillen MS86 moeten vervangen, waarschijnlijk. Is er al een lastenboek?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie