Treinen op batterijen
Re: Batterij treinen
Ik voorspel dat er over 20 jaar geen museumlijnen meer zijn dankzij de anti-dieselhysterie.
Re: Batterij treinen
Zijn er eigenlijk nog actuele plannen voor electrificaties als lijn 15 en 19 afgewerkt zijn?
Als ze in 2023 ergens willen starten, zal er nu toch stilaan met de voorbereiding gestart moeten worden.
Re: Batterij treinen
Er wordt al jaren gesproken over lijn 122, maar hoe concreet dat is weet ik niet.
Re: Batterij treinen
De voorbereidingen houden vooral in dat een nieuwe regering een investeringsplan moet goedkeuren waarin de nodige budgetten voorzien worden. Als dat er is loopt de rest wel hoor, al is 2023 te vroeg natuurlijk.pietje schreef:Zijn er eigenlijk nog actuele plannen voor electrificaties als lijn 15 en 19 afgewerkt zijn?
Als ze in 2023 ergens willen starten, zal er nu toch stilaan met de voorbereiding gestart moeten worden.
Re: Batterij treinen
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de meerprijs van een EMU met batterijen ten opzichte van een "normale" EMU
Van DMU's is bekend dat ze voor dezelfde prestaties toch wel enkele procenten duurder zijn in aankoop en onderhoud.
Bij een Batterij-EMU is de aankoopprijs zeker iets duurder terwijl de extra onderhoudskosten zich eerder beperken tot het vervangen van versleten batterijen.
Een ander vraagje: als alle lijnen in de Kempen + Limburg afgerond zijn eind 2022, hoeveel dieselstellen komen er dan vrij en wat blijft er dan in gebruik?
Ik ga ervan uit dat het toch om een 20-tal stellen zal gaan en mss nog enkele reserve.
Kunnen ze die dan elders gebruiken of hebben we er dan gewoonweg teveel?
Van DMU's is bekend dat ze voor dezelfde prestaties toch wel enkele procenten duurder zijn in aankoop en onderhoud.
Bij een Batterij-EMU is de aankoopprijs zeker iets duurder terwijl de extra onderhoudskosten zich eerder beperken tot het vervangen van versleten batterijen.
Een ander vraagje: als alle lijnen in de Kempen + Limburg afgerond zijn eind 2022, hoeveel dieselstellen komen er dan vrij en wat blijft er dan in gebruik?
Ik ga ervan uit dat het toch om een 20-tal stellen zal gaan en mss nog enkele reserve.
Kunnen ze die dan elders gebruiken of hebben we er dan gewoonweg teveel?
Re: Batterij treinen
In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Batterij treinen
Op het s net van Charleroi rijden ze ook ipv elektrische treinen, laatste rond 17 u nog een gezien te Gembloux.pietje schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de meerprijs van een EMU met batterijen ten opzichte van een "normale" EMU
Van DMU's is bekend dat ze voor dezelfde prestaties toch wel enkele procenten duurder zijn in aankoop en onderhoud.
Bij een Batterij-EMU is de aankoopprijs zeker iets duurder terwijl de extra onderhoudskosten zich eerder beperken tot het vervangen van versleten batterijen.
Een ander vraagje: als alle lijnen in de Kempen + Limburg afgerond zijn eind 2022, hoeveel dieselstellen komen er dan vrij en wat blijft er dan in gebruik?
Ik ga ervan uit dat het toch om een 20-tal stellen zal gaan en mss nog enkele reserve.
Kunnen ze die dan elders gebruiken of hebben we er dan gewoonweg teveel?
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Batterij treinen
Ipv de klassiekjesLML schreef:In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Batterij treinen
Dat zeg jij...ianryckewaert13 schreef: ↑16 jun 2020, 07:10Ipv de klassiekjesLML schreef:In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Batterij treinen
Ian, vanwaar heb je deze info?ianryckewaert13 schreef:Ipv de klassiekjesLML schreef:In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Batterij treinen
er zijn voldoende desiro's om alle klassiekjes te vervangen dus zie ik niet in waarom daar een MW41 zou opduiken.
Re: Batterij treinen
Mij zou het ook verstandiger lijken de MW41 niet op andere lijnen in te zetten maar ze allemaal op de diesellijnen houden zodat ze minder km's per jaar moeten rijden. Hierdoor gaan ze dan hopelijk nog wat langer mee.
Re: Batterij treinen
Ongetwijfeld kan men in eerste instantie ook wat samenstellingen verlengen op de overblijvende diesellijnen, zeker die rond Gent. Behalve een klein aantal spitstreinen (en dan vaak maar één per spits) bestaan de meeste treinen er uit 1, hooguit 2 stellen en ik kan me voorstellen dat wat meer ademruimte daar welkom kan zijn. Hoeveel MW41's zouden er eigenlijk vrijkomen als de Hamont en Hasselt volledig onder draad liggen?
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Batterij treinen
Dat was al gemeld, he Steve:
In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.