jan_olieslagers schreef: ↑25 jun 2022, 16:59Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.Maar bovenal vraag ik me af: is er inderdaad een concreet project om tegen 2030 verdere motorstellen aan te schaffen? Die zouden dan de varkensneuzen MS75, breaks MS80, duikbrillen MS86 moeten vervangen, waarschijnlijk. Is er al een lastenboek?
Treinen op batterijen
-
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Treinen op batterijen
Re: Treinen op batterijen
trainlovertje schreef: ↑25 jun 2022, 19:59Momenteel is de planning om de MW41 in 2034 buiten dienst te laten gaan.jan_olieslagers schreef: ↑25 jun 2022, 16:59Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.Maar bovenal vraag ik me af: is er inderdaad een concreet project om tegen 2030 verdere motorstellen aan te schaffen? Die zouden dan de varkensneuzen MS75, breaks MS80, duikbrillen MS86 moeten vervangen, waarschijnlijk. Is er al een lastenboek?
De reeks 800 en 900 in 2032, de breaks in 2034, MS96 in 2035
De I6 en I10 in 2029, de M5 in 2030, I11 in 2038.
Ten opzichte van de planning van vorig jaar blijft MW41 een jaar langer in dienst en gaat reeks 800 en 900 een jaar vroeger buiten dienst. MS96 gaat zelfs 5 jaar vroeger buiten dienst. I6 en I10 4 jaar vroeger, M5 3 jaar vroeger en I11 2 jaar vroeger.
Re: Treinen op batterijen
Toch wel, maar je zal het topic https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=15238 misschien over het hoofd gezien hebbentrainlovertje schreef: ↑25 jun 2022, 19:59 Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.
-
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Treinen op batterijen
Nu je het zegt, inderdaad. Was me helemaal ontgaan. Waarschijnlijk omdat de HLE 17 in mijn geheugen een belangrijker plaatsje heeft gekregen en de AM30 daardoor als het ware heeft verdrongen...Shrek schreef: ↑25 jun 2022, 21:54Toch wel, maar je zal het topic https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=15238 misschien over het hoofd gezien hebbentrainlovertje schreef: ↑25 jun 2022, 19:59 Dat niet, maar je mag er wel vanuit van dat zoiets rond 2030 zal gebeuren, want dat is alweer 22 jaar na de laatste bestelling motorstellen, de AM08.
Re: Treinen op batterijen
Je mag gewoon MR gebruiken als afkorting, AM is de Franstalige afkorting. of MS als je de oude afkorting wil gebruiken die in voege was voor nederlandstaligen
Re: Treinen op batterijen
Klopt niet: AM staat voor automotrice/motorstel en is dus gewoon een tweetalige afkorting zoals er wel meer zijn bij het spoor - AW (aiguillage/wissel) bv.
Re: Treinen op batterijen
Dat heeft nog nergens in onze regelementering gestaan op die manier, in alle Nederlandstalige versies is sinds enige jaren MR van toepassing ipv het voormalige MS, AM is in de zuiver Nederlandstalige teksten nooit in gebruik geweest in de afgelopen 23 jaar. Ik heb dus als treinbestuurder altijd MS gezien en geleerd en sinds een paar jaar dus MR. Dat er in de spreektaal wel eens de andere versie in gebruik is komt wel voor. Zeker als het een gesprek is tussen Walen en Vlamingen onderling. Maar daar stopt het volgens mij ook
Re: Treinen op batterijen
Vreemd, ik werk daar al 29 jaar en MR heb ik nooit gehoord. Waar staat dat eigenlijk voor?
MS wordt wel gebruikt, maar toch minder dan AM. Nu ja, ik werk dan ook in Brussel.
Re: Treinen op batterijen
MR staat voor motorrijtuig. Ergens tussen de MS/R96 en MR08 is men gewisseld van MS (motorstel) naar MR motorrijtuig.
Re: Treinen op batterijen
OK - maar ergens is dat niet logisch gezien de mogelijke verwarring met de motorwagens. Bovendien heeft al ons elektrisch materieel minstens twee rijtuigen, dus motor'stel' is dan wel correcter. De NMBS-versie van het Nederlands is altijd al wat apart geweest
Genoeg Nederlandse les - over naar de Teslatreinen!
Re: Treinen op batterijen
MR = motorrijtuig
MW = motorwagen
We merken wel al langer dat andere diensten dan deze waar rijdend personeel toe behoort meestal met (grote) vertraging de nieuwe afkortingen/benamingen overnemen.
Welke afkortingen die batterij-treinen dan gaan krijgen is ook nog de vraag natuurlijk.
MW = motorwagen
We merken wel al langer dat andere diensten dan deze waar rijdend personeel toe behoort meestal met (grote) vertraging de nieuwe afkortingen/benamingen overnemen.
Welke afkortingen die batterij-treinen dan gaan krijgen is ook nog de vraag natuurlijk.
-
- Berichten: 3505
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Treinen op batterijen
Inderdaad, het heeft me altijd gestoord dat men de reeks 41 aanduidt als "motorwagen" oftewel MW terwijl het wel degelijk stellen zijn. Echte motorwagens waren de eerdere reeksen 44 en 45. Trouwens, terwijl we dan toch van het onderwerp afdwalen: de "MW" is dus volgens mij aanvechtbaar - maar is de "41" dat ook niet? Waar verwijst die naar?
Dat is het allerminste dat men kan zeggen :)De NMBS-versie van het Nederlands is altijd al wat apart geweest
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Treinen op batterijen
Men heeft door de aanpassing in de reglementering er voor gekozen dat al wat diesel is MW te noemen en al wat elektrisch is MR te noemen. Het is een keuze die men gemaakt heeft. Je kan uren praten of deze al dan niet correct is. Het is hier volgens mij ook al eerder aan bod gekomen in een ander onderwerp waarvan de titel mij nu ontsnapt.