Treinen op batterijen

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe MS30

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 26 jan 2023, 15:51
DR-fan schreef: 26 jan 2023, 14:18 Zoals ik schreef geldt de problematiek van het oplaten van de panto evengoed voor de nieuwe stellen. Daar wordt nogal gemakkelijk overheen gegaan.
Momenteel zijn de procedures en de EBP- en TMS-software inderdaad nog niet voorzien op het veranderen van Z in E of omgekeerd en al helemaal niet al rijdend.
Daar moet inderdaad nog wat werk gebeuren eer zo'n treinen mogelijk zijn op het Infrabel-net. Maar met nog 7 jaar te gaan moet dat wel haalbaar zijn :wink:
In Duitsland was er het voorstel met een verplichte pauze van één uur om alle systemen te laten weten dat de trein van tractiesysteem veranderd was.
Wat er van het voorstel geworden is weet ik niet , zou het eens moeten vragen op drehscheibe...
Theo
Groeten vanop de Heide
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe MS30

Bericht door TB_worden »

DR-fan schreef: 26 jan 2023, 09:49
Shrek schreef: 25 jan 2023, 10:48 Jammer voor de petrol-heads onder de treinfreaks, maar het dieseltijdperk is spoedig gedaan.
In de reizigersdienst waarschijnlijk wel, maar in het goederenverkeer zie ik niet direct alternatieven. Of we moeten weer met tenders gaan rijden - met batterijpacks ipv steenkool en water...
Lijkt me eigenlijk nog niet zo'n slecht idee.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nieuwe MS30

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 26 jan 2023, 15:51 Daar moet inderdaad nog wat werk gebeuren eer zo'n treinen mogelijk zijn op het Infrabel-net. Maar met nog 7 jaar te gaan moet dat wel haalbaar zijn :wink:
Mmmmh, al over 7 jaar? Dan moesten ze al een jaar aan het vergaderen zijn om dat tijdig in orde te brengen :lol:
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Treinen op batterijen

Bericht door pietje »

Ik denk nochtans dat het idee om last-mile goederentransport met batterijen uit te voeren, veel eenvouidger uit te voeren is dan de geplande batterijtreinen voor passagiers.
De goederentreinen gaan namelijk een groot deel van hun ritten gewoon onder bovenleiding rijden, waarbij ze dus tijd genoeg hebben om de batterijen op te laden.

Voor passagiers liggen die cijfers helemaal anders en is er hierdoor misschien nog hier en daar een extra investering nodig.
Langs de andere kant: als ik lees dat de batterij-treinen die nu al besteld zijn, een autonoom bereik van 100 km en meer hebben, denk ik dat het probleem op het Belgische net wel opgelost geraakt.

Eén mogelijkheid is oa. dat je een batterij stel niet de hele dag aan één stuk op niet-geëlectrificeerde stukken laat rijden, maar dat je door middel van roulatie elk uur een ander stel op deze verbinding hebt, waarna het stel dat de batterijen sterk gebruikt heeft, een rit gewoon onder bovenleiding rijdt zodat de batterijen terug opgeladen zijn.
Als je pakweg permanent 40 stellen nodig zou hebben die op batterijen rijden, kan je ervoor kiezen om er een 80-tal aan te kopen die elk voor minstens 50% van hun ritten gewoon onder bovenleiding rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinen op batterijen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik denk nochtans dat het idee om last-mile goederentransport met batterijen uit te voeren, veel eenvoudiger uit te voeren is dan de geplande batterijtreinen voor passagiers.
De goederentreinen gaan namelijk een groot deel van hun ritten gewoon onder bovenleiding rijden, waarbij ze dus tijd genoeg hebben om de batterijen op te laden.
Nog eenvoudiger lijkt het mij om rangeerlocs in te zetten op batterijen. Als ik het goed begrijp is het vandaag toch ook al zo dat, bv. in de havens, treinen tot in een bundel rijden en dat van daaruit de wagons verdeeld worden door rangeerlocs, naar de diverse bestemmingen?

Okee, er zijn ook homogene goederentreinen, allemaal ketelwagens of allemaal containers, dat is misschien een ander verhaal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Treinen op batterijen

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 27 jan 2023, 10:17
Ik denk nochtans dat het idee om last-mile goederentransport met batterijen uit te voeren, veel eenvoudiger uit te voeren is dan de geplande batterijtreinen voor passagiers.
De goederentreinen gaan namelijk een groot deel van hun ritten gewoon onder bovenleiding rijden, waarbij ze dus tijd genoeg hebben om de batterijen op te laden.
Nog eenvoudiger lijkt het mij om rangeerlocs in te zetten op batterijen. Als ik het goed begrijp is het vandaag toch ook al zo dat, bv. in de havens, treinen tot in een bundel rijden en dat van daaruit de wagons verdeeld worden door rangeerlocs, naar de diverse bestemmingen?

Okee, er zijn ook homogene goederentreinen, allemaal ketelwagens of allemaal containers, dat is misschien een ander verhaal.
Het zal dus een én-én verhaal zijn ;-)
Uiteraard zullen er ook rangeerlocs op batterijen komen, maar ook zullen er universele goederenlocs komen met batterijen, en dan denk ik idd in de eerzste plaats aan containertreinen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen op batterijen

Bericht door dentheo »

pietje schreef: 27 jan 2023, 10:31 [
Het zal dus een én-én verhaal zijn ;-)
Uiteraard zullen er ook rangeerlocs op batterijen komen, maar ook zullen er universele goederenlocs komen met batterijen, en dan denk ik idd in de eerzste plaats aan containertreinen.
Voor de uitbreiding van de electrificatie naar een containerterminal in het noorden van de haven wordt er over gedacht de treinen binnen te nemen zonder bovenleiding.....al drijvend (freewheelen ?) ... of hoe moet je dat noemen...
Lok zal dan wel "gered" moeten worden door een rangeerlok tot hij weer bovenleiding heeft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Steven »

pietje schreef: 27 jan 2023, 10:31
jan_olieslagers schreef: 27 jan 2023, 10:17
Ik denk nochtans dat het idee om last-mile goederentransport met batterijen uit te voeren, veel eenvoudiger uit te voeren is dan de geplande batterijtreinen voor passagiers.
De goederentreinen gaan namelijk een groot deel van hun ritten gewoon onder bovenleiding rijden, waarbij ze dus tijd genoeg hebben om de batterijen op te laden.
Nog eenvoudiger lijkt het mij om rangeerlocs in te zetten op batterijen. Als ik het goed begrijp is het vandaag toch ook al zo dat, bv. in de havens, treinen tot in een bundel rijden en dat van daaruit de wagons verdeeld worden door rangeerlocs, naar de diverse bestemmingen?

Okee, er zijn ook homogene goederentreinen, allemaal ketelwagens of allemaal containers, dat is misschien een ander verhaal.
Het zal dus een én-én verhaal zijn ;-)
Uiteraard zullen er ook rangeerlocs op batterijen komen, maar ook zullen er universele goederenlocs komen met batterijen, en dan denk ik idd in de eerzste plaats aan containertreinen.
In Zwitserland heeft men nu al hybride locomotieven bovenleiding/batterijen om rangeringen te doen. Gemaakt door Stadler oa.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Knipex »

b-loc schreef: 19 apr 2022, 14:32
Shrek schreef: 17 apr 2022, 23:43
pietje schreef: 17 apr 2022, 22:52 Mij lijkt het hele artikel eerder een opiniestuk van iemand met een bepaalde agenda, dan onpartijdige journalistiek.

Maar als men echt vasthoudt aan dat er in de buurt van Mariembourg geen bovenleiding mag zijn, vrees ik dat dit uiteindelijk het einde van dat stuk spoorlijn zal zijn.
De voorgestelde alternatieven zijn onverantwoord duur voor zo'n weinig gebruikte lijn.
Inderdaad, de ene is een vakbondsman -die hebben altijd een eigen agenda- en de andere is de baas van het geofysisch centrum. Die laatste zal natuurlijk altijd zeggen dat hij het niet wil.

Ik ken helaas niets van geofysica en hoe nauwkeurig hun metingen zijn. Maar ik ken wel iets van elektriciteit.

Het overgrote deel van de retourstroom gaat door de rails en creëert daar een magnetisch veld dat omgekeerd is aan dat van de bovenleiding zelf. Die velden heffen mekaar dus grotendeels op. Op een afstand van 4km is het minieme verschil dat er tussen zit al vele malen kleiner dan het aardmagnetisch veld, je moet dus al hele precieze instrumenten hebben om dat überhaupt al te kunnen detecteren. Nuja, het gaat om een wetenschappelijke instelling, misschien hebben ze daar wel zulke enorm precieze apparatuur. Dan kan je nog steeds, door bijvoorbeeld de rails beter te isoleren of zelfs met een extra onderstation in Mariembourg, de lekstroom en dus het resterende magneetveld enorm verkleinen. Dit allemaal bij voorbaat uitsluiten lijkt mij heel kort door de bocht.

Ik maak mij dan ook de bedenking: mag er in het dorp dan gelast worden? Mogen de buren van het instituut een wasmachine of haardroger hebben?
De zwerfstromen door de tractie is bij de spoorwegen is niet te onderschatten.
Elke buis die de sporen (meestal ondergronds) kruist moet geaard (kathodische bescherming) worden aan de rails. Het gaat hier om allerlei nuts en militaire leidingen.
Vaak vindt de zwerfstroom via deze weg een makkelijkere weg naar het tractieonderstation.
Wanneer er een verbinding wordt gemaakt tussen die buizen en de rails is de stroom zo hoog dat je er gerust mee kan lassen.
Ook al liggen deze buizen loodrecht op de sporen.
Als de stroom al zo hoog is van buizen die de sporen loodrecht kruisen dan kun je je afvragen welke weg heeft deze stroom al gemaakt om eerst uit de rails te treden om door de grond te lopen naar een metalen leiding en uiteindelijk via de kathodische bescherming terug via de rails naar het tractieonderstation te vloeien.
Tijdens de electrificatie tss Bremen en Willemshaven heeft DB netzt een Galeriebauwerk uit metal, 8 m hoog , 1.5km lang, over het spoor moeten bouwen. In Sengwarden staat een zender van de zeemacht, hun zender wordt gestoort door de bovenleiding.

Afbeelding https://www.youtube.com/watch?v=mPxfZtX9Hdw
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinen op batterijen

Bericht door jan_olieslagers »

Knipex schreef: 23 apr 2023, 18:12 Tijdens de electrificatie tss Bremen en Willemshaven heeft DB netzt een Galeriebauwerk uit metal, 8 m hoog , 1.5km lang, over het spoor moeten bouwen. In Sengwarden staat een zender van de zeemacht, hun zender wordt gestoort door de bovenleiding.

https://www.youtube.com/watch?v=mPxfZtX9Hdw
Hm, nog afgezien van de slordige spelling ("netzt"? "metal"? "gestoort"?) zie ik hier vooral zwakke planning: als er voor die electrificatie eenmaal een formele bouwvergunning was, dan kon er toch verder geen probleem zijn? Als die bovenleiding "ordentlich" goedgekeurd was, dan had er toch niemand meer te mekkeren?

Werd de bouwvergunning/uitbatingsvergunning al te lichtvaardig toegekend, misschien? Dan is de betreffende "Behoerde" in fout.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Portbou »

pietje schreef: 19 jun 2023, 14:11 * Dat een netwerk waar nagenoeg alle hoofdlijnen geëlectificeerd zijn, door de regering niet volledig afgewerkt wordt, net als Luxemburg en Zwitserland
Over Charleroi-Couvin had ik ergens gehoord dat de kosten voor elektrificatie gigantisch zijn omdat de tunnels te laag zijn…

Men zou daarvoor hopen op een oplossing met batterijtreinen dwz. overal bovenleiding behalve in de tunnels, panto naar beneden voor de tunnel, op batterij door de tunnel rijden, panto weer op na de tunnel.

Is daar iets van aan of heb ik me iets laten wijsmaken ?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 19 jun 2023, 14:27 Over Charleroi-Couvin had ik ergens gehoord dat de kosten voor elektrificatie gigantisch zijn omdat de tunnels te laag zijn…
Een ander probleem is de elektromagnetische straling van de bovenleiding en voertuigen die de onderzoeken in het geofysisch centrum van Dourbes zou kunnen verstoren.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door AlexNL »

Portbou schreef: 19 jun 2023, 14:27 Men zou daarvoor hopen op een oplossing met batterijtreinen dwz. overal bovenleiding behalve in de tunnels, panto naar beneden voor de tunnel, op batterij door de tunnel rijden, panto weer op na de tunnel.
Dit is precies de oplossing die men in Wales gaat gebruiken op de 'Core Valley Lines' rond Cardiff. Alle eenvoudige zaken worden geëlektrificeerd, op complexe locaties (krappe tunnels, stations met moeilijke overkappingen, complexe wisselstraten) schakelt men over naar batterij.

De elektrificatie is momenteel gaande en het rollend materieel wordt nu geleverd, dus over niet al te lange tijd kan er al praktijkervaring worden opgedaan aldaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 19 jun 2023, 14:27
pietje schreef: 19 jun 2023, 14:11 * Dat een netwerk waar nagenoeg alle hoofdlijnen geëlectificeerd zijn, door de regering niet volledig afgewerkt wordt, net als Luxemburg en Zwitserland
Over Charleroi-Couvin had ik ergens gehoord dat de kosten voor elektrificatie gigantisch zijn omdat de tunnels te laag zijn…

Men zou daarvoor hopen op een oplossing met batterijtreinen dwz. overal bovenleiding behalve in de tunnels, panto naar beneden voor de tunnel, op batterij door de tunnel rijden, panto weer op na de tunnel.

Is daar iets van aan of heb ik me iets laten wijsmaken ?
Er is iets van aan, maar het is niet helemaal zo. Afhankelijk van de exacte specificaties van de MS30, die nog niemand vandaag kent, gaat men kijken hoeveel bovenleiding er exact nodig is. Maar een lappendeken van stukjes wel en stukjes niet zal het niet worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 19 jun 2023, 18:48 Dit is precies de oplossing die men in Wales gaat gebruiken op de 'Core Valley Lines' rond Cardiff. Alle eenvoudige zaken worden geëlektrificeerd, op complexe locaties (krappe tunnels, stations met moeilijke overkappingen, complexe wisselstraten) schakelt men over naar batterij.

De elektrificatie is momenteel gaande en het rollend materieel wordt nu geleverd, dus over niet al te lange tijd kan er al praktijkervaring worden opgedaan aldaar.
Dat is natuurlijk het voordeel van de minder ambitieuze timing van de NMBS: tegen dat de MS30 er effectief komt is er al een stuk meer ervaring en moet België niet meer als proefkonijn spelen.
Plaats reactie