Treinen op batterijen

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Batterij treinen

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 16 jun 2020, 12:17 Mij zou het ook verstandiger lijken de MW41 niet op andere lijnen in te zetten maar ze allemaal op de diesellijnen houden zodat ze minder km's per jaar moeten rijden. Hierdoor gaan ze dan hopelijk nog wat langer mee.
Of misschien nog beter: verkoop of verhuur er enkele tientallen zodat er nog een beetje geld terug komt.
Een andere mogelijkheid is om bv. het spoor naar zelzate te heropenen voor passagiers
Het zou echt zonde zijn om ze in te zetten op geëlectrificeerde lijnen :roll:
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Batterij treinen

Bericht door groentje »

Ik betwijfel dat er nog veel vraag is naar tweedehands dieselstellen waar toch wel wat problemen mee waren. Had VR haar vergelijkbare stellen niet al buiten dienst gesteld?
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Batterij treinen

Bericht door jan_olieslagers »

"VR" ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Batterij treinen

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 16 jun 2020, 12:51 Dat was al gemeld, he Steve:
In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen.
Bedankt - en staan ze allemaal in Hasselt of zijn er ook in Antwerpen ingedeeld?

In ieder geval is 30 stellen wel bijzonder veel, zelfs om de overige diesellijnen te versterken. Ofwel zal het gebruikspercentage van de stellen flink omlaag gaan (tot waarden waar toch vragen bij gesteld kunnen worden voor materieel dat toch nog niet bepaald einde levensduur is...), ofwel zullen ze toch ergens onder draad moeten gaan rijden ter versterking.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Batterij treinen

Bericht door pietje »

groentje schreef: 16 jun 2020, 15:05 Ik betwijfel dat er nog veel vraag is naar tweedehands dieselstellen waar toch wel wat problemen mee waren. Had VR haar vergelijkbare stellen niet al buiten dienst gesteld?
Ik wist niet dat er nog ergens vergelijkbare stellen rondreden.
Aangezien je het over VR hebt en de stellen van GEC-Alsthom zijn, vermoed ik deze: https://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Dm11 maar die zijn zelfs nooit in dienst geraakt (en zijn ook geen DMU-2's maar railbussen)
Zijn het deze dat je bedoelt?
Steve schreef: 16 jun 2020, 15:26 In ieder geval is 30 stellen wel bijzonder veel, zelfs om de overige diesellijnen te versterken. Ofwel zal het gebruikspercentage van de stellen flink omlaag gaan (tot waarden waar toch vragen bij gesteld kunnen worden voor materieel dat toch nog niet bepaald einde levensduur is...), ofwel zullen ze toch ergens onder draad moeten gaan rijden ter versterking.
Ik denk dat we op dit moment al kunnen spreken van een reeks die meer dan voldoende stellen heeft en dat er meestal wel meer dan voldoende reserve stellen zijn.
Als er daar nog eens 25 bij komen (want ik denk niet dat die 30 in Hasselt ooit tegelijk in gebruik zijn) kan elk stel halverwege de dag gewisseld worden.
Zo wordt reeks 41 misschien de properste trein van heel België en omstreken :lol:
Het voordeel dat ik ook zie is dat de ombouw met ETCS wel heel eenvoudig kan gebeuren, je kan tientallen stellen tegelijk naar de werkplaats halen zodat het werk met hele groepen tegelijk kan gebeuren, maar op het einde van die ombouw zit je dan wel met een hele hoop overschot aan treinstellen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Batterij treinen

Bericht door JHS2013 »

De MW41 hebben al ETCS (tenzij daar nog uitzonderingen op zijn).
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Batterij treinen

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 16 jun 2020, 15:20 "VR" ?
Valtion Rautatiet, de Finse spoorwegen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Batterij treinen

Bericht door groentje »

pietje schreef: 16 jun 2020, 15:41
groentje schreef: 16 jun 2020, 15:05 Ik betwijfel dat er nog veel vraag is naar tweedehands dieselstellen waar toch wel wat problemen mee waren. Had VR haar vergelijkbare stellen niet al buiten dienst gesteld?
Ik wist niet dat er nog ergens vergelijkbare stellen rondreden.
Aangezien je het over VR hebt en de stellen van GEC-Alsthom zijn, vermoed ik deze: https://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Dm11 maar die zijn zelfs nooit in dienst geraakt (en zijn ook geen DMU-2's maar railbussen)
Zijn het deze dat je bedoelt?
Ik denk het, ik meen ooit een artikeltje gelezen te hebben over de verkoop door VR, maar ik kan me vergissen.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Batterij treinen

Bericht door benimmeg »

Als er dan toch zoveel stellen over zijn, is het dan niet mogelijk om andere trajecten te maken waarbij deels onder draad wordt gereden. Bijvoorbeeld: Lokeren-Gent-Oudenaarde-Ronse of Eeklo-Gent-Brugge? Dit is ook een optie om zoveel mogelijk stellen te blijven gebruiken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Batterij treinen

Bericht door wbrm »

Ik denk niet dat het een doel moet zijn om (alle) vrijgekomen treinstellen kost wat kost elders in te zetten in België.
In bijvoorbeeld Roemenië rijden ex-DSB Ansaldobreda IC2's, van betrouwbaarheid liggen ze dus niet wakker lijkt het. NS kon toch ook, weliswaar bijna vanwege afwijkend gabarit, haar dieselvloot verkopen aan Oost-Europa (weet even niet meer welk land/vervoerder)? Terwijl de MW41 volgens mij een interessanter product is: jonger, normaal gabarit, airco, ETCS, ...
(Nooit gedacht dat ik nog positieve punten zou vinden aan een MW41)

Als er in België batterij treinstellen komen denk ik wel dat we een streep kunnen trekken over de elektrificatie van de overgebleven diesel lijnen. Daardoor zouden het toch eilandbedrijfjes blijven qua materieel.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Batterij treinen

Bericht door pietje »

wbrm schreef: 16 jun 2020, 22:01 Ik denk niet dat het een doel moet zijn om (alle) vrijgekomen treinstellen kost wat kost elders in te zetten in België.
In bijvoorbeeld Roemenië rijden ex-DSB Ansaldobreda IC2's, van betrouwbaarheid liggen ze dus niet wakker lijkt het. NS kon toch ook, weliswaar bijna vanwege afwijkend gabarit, haar dieselvloot verkopen aan Oost-Europa (weet even niet meer welk land/vervoerder)? Terwijl de MW41 volgens mij een interessanter product is: jonger, normaal gabarit, airco, ETCS, ...
(Nooit gedacht dat ik nog positieve punten zou vinden aan een MW41)
Daar dacht ik ook al aan: misschien dat ze er ergens nog wat geld voor willen geven, dan kunnen we dat hier investeren in nuttigere dingen dan dieseltreinen op geëlectrificeerde lijnen laten rijden
Als er in België batterij treinstellen komen denk ik wel dat we een streep kunnen trekken over de elektrificatie van de overgebleven diesel lijnen. Daardoor zouden het toch eilandbedrijfjes blijven qua materieel.
Klopt maar gedeeltelijk, want die batterijtreinen zijn dan veel minder "verloren" als ze eens een aantal kilometers onder draad rijden.
Sterker nog: het is zelfs niet erg dat zo'n stellen regelmatig 100% onder draad rijden.
Daarom zou het zelfs ideaal zijn om bv. een aantal Desiro's te laten ombouwen door de fabrikant. Als dat aantal groot genoeg i, gaat die dat zeker zien zitten.
Dat de resterende lijnen niet geëlectrificeerd worden, hoeft geen ramp te zijn. Men moet vooral de meest economisch verantwoorde oplossing zoeken. Een Euro kan maar 1 keer uitgegeven worden en tientallen kilometers spoorweg electrificeren om 1 keer per uur een boemeltje over te sturen blijft toch een moeilijk verhaal.
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: Batterij treinen

Bericht door wilrijkenaar2610 »

België had vroeger al accu-motor rijtuigen.

Na veel discussie rond de aanleg van een elektrische spoorlijn van
Brussel naar Antwerpen begin 20e eeuw, werd besloten om een proef te doen met elektrische tractie. Men nam de banken uit een bestaand tweeassig rijtuig en plaatste een accumulatoreren
-batterij voor de voeding van de motor. Na wat tegenslag in het begin, werd besloten tot het aanschaffen van 6 mottorrijtuigen met draaistellen, die in de toekomst door middel van stroomrail kon worden gevoed, maar voorlopig met accu uitgerust. Deze motorrijtuigen werden vanaf 1899 ingezet op de verbindingen Antwerpen-Kapellen, Antwerpen-Lier en op de fortenlijn rond de stad. Wat er later met ze is gebeurd is voor mij een mysterie.

De plannen voor de elektrificatie van lijn 25 werden uiteindelijk in 1905 afgeschaft.

Bron: Antwerpen op het spoor
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Batterij treinen

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef: 12 jun 2020, 21:43 Alle passagierslijnen zullen wel onder de draad zitten tegen dat de MW41 weggaat. Maar voor de last-mile bij goederentreinen is zon batterij wel een interessant gegeven in ons land.
Dit doet me denken aan een idee waarover ik het ooit gehad heb: Noodaccu voor elektrische treinen Toen werd snel uitgelegd dat de baten hiervan absoluut niet opwegen tegen de kosten.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 28 jun 2020, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Batterij treinen

Bericht door pietje »

Het belangrijke verschil tussen batterij technologie vroeger en nu is natuurlijk dat er de laatste decennia vele technologische innovaties geweest zijn, waardoor dingen die vroeger onmogelijk of onhaalbaar waren, nu meer en meer realistisch worden.
Als je op het internet (pers-)berichten in die zin opzoekt, kom je de jongste tijd wel wat tegen:
* Strukton die in 3 ex-NS1700 locs batterijen laat plaatsen om (beperkt) autonoom te rijden: https://strukton.com/nl/articles/news/2 ... tive-fleet
* OBB heeft Siemens 1 van hun Desiro's laten uitrusten met een batterij voor rijden op beperkte stukken spoor zonder bovenleiding: https://press.siemens.com/global/en/fea ... ilways-obb
* Siemens mag ook 20 stellen leveren in Duitsland: https://press.siemens.com/global/en/pre ... red-trains
* Stadler mag zelfs 55 batterij stellen leveren in Duitsland: https://www.stadlerrail.com/en/media/ar ... ation/522/
* En ook bij Alstom is er een bestelling binnen gekomen: https://www.alstom.com/press-releases-n ... ns-germany
* De SBB heeft ook enkele rangeerlocs met batterijen voor de aandrijving.

Als ik zie dat in België na de lijnen in de Kempen en Limburg, nog meer dan 150 km (enkelspoor-)lijnen voor passagiers overblijven, reken ik bij een kostprijs van 300K€ per kilometer (conservatieve schatting, kan ook meer zijn) toch op een investering van om en bij de 50 miljoen. Dat is natuurlijk maar geldig zolang er geen bruggen of tunnels moeten aangepast worden, zoals op L15 in Beringen. Dan schiet de prijs weer de hoogte in.

Nu vraag ik mij af: wat is eigenlijk de meerprijs van de batterijen in de trein?
Ik reken voor de treindienst dan op een 30-40 stellen van 2 of 3 rijtuigen.
Wel rekening houden met het feit dat die batterijen tijdens de levensduur van de trein enkele keren vervangen moeten worden, terwijl bovenleiding gemakkelijk meer dan 50 jaar mee gaat met enkel beperkte onderhoudskosten.
Is dus op termijn de volledige uitrusting met bovenleiding het meest economische, of is er misschien toch toekomst voor batterijen?
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Batterij treinen

Bericht door BlackEagle »

Steve schreef: 16 jun 2020, 12:27 Ongetwijfeld kan men in eerste instantie ook wat samenstellingen verlengen op de overblijvende diesellijnen, zeker die rond Gent. Behalve een klein aantal spitstreinen (en dan vaak maar één per spits) bestaan de meeste treinen er uit 1, hooguit 2 stellen en ik kan me voorstellen dat wat meer ademruimte daar welkom kan zijn. Hoeveel MW41's zouden er eigenlijk vrijkomen als de Hamont en Hasselt volledig onder draad liggen?
Niet alleen samenstellingen verlengen, maar ook op halfuurfrequentie brengen. De S51 en de S52 zijn na Zeebrugge-Mechelen de belangrijkste voorstadslijnen van Gent die heel wat drukgebruikte stations aandoen, het moet toch minstens op middellange termijn de ambitie zijn om die elk halfuur te laten rijden? Bij de S52 is dat technisch al perfect mogelijk, op Gent-Ronse eveneens (rijdt in de spits al op halfuurfrequentie). Voor Gent-Eeklo zal mogelijk een extra kruisingsmogelijkheid of gedeeltelijk tweede spoor noodzakelijk zijn.
Plaats reactie