Testers gevraagd voor nieuwe app

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door K V B »

jotie schreef: 30 jun 2020, 19:42 Net de eerste rit gemaakt als beta-tester. Dat werkte zonder problemen.
Ben wel nog wat op zoek naar de meerwaarde tegenover een gewoon ticket. In veruit de meeste gevallen weet ik immers wel wat mijn bestemmingsstation zal zijn :D
Het wordt interessant op het moment dat all het OV er aan meedoet, zoals in Zwitserland. Dus je wist naar rechts, dan stop je op een bus, dan op een trein, dan op een tram en dan weer op een bus, en alles wordt netjes afgerekend.
Met als bonus (toch in Zwitserland) dat je automatisch de goedkoopste tariefformule aangerekend krijgt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door joverwimp »

Wat ik vermoedde bleek uit mijn ritten van gisteren.
Ik nam de trein naar Archennes en fietste naar Tienen; vandaar terug naar huis.
Fairtiq rekende twee enkele ritten aan die elk duurder zijn dan het h/t senior biljet.
Fairtiq bevestigt: "de verplichte heen- en terugreis bij het Senior Ticket blijft van van kracht. Een technische ontkoppeling is nu helaas niet mogelijk"
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door rdv »

Ik heb Fairtiq nu 3x gebruikt, en twee keer vergeten uitchecken.
Ik vind dat heel contra-intuïtief, dat uitchecken.
De eerste keer na een uur uitgecheckt, maar ik zat ondertussen in de Bozar, waar er weinig ontvangst en GPS signaal was, het uitchecken duurde heel lang. Afrekening was wel correct.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door joverwimp »

rdv schreef: 13 jun 2022, 15:50 Ik heb Fairtiq nu 3x gebruikt, en twee keer vergeten uitchecken.
Ik vind dat heel contra-intuïtief, dat uitchecken.
De eerste keer na een uur uitgecheckt, maar ik zat ondertussen in de Bozar, waar er weinig ontvangst en GPS signaal was, het uitchecken duurde heel lang. Afrekening was wel correct.
Ook in Nederland moet je uitchecken met de ov-chipkaart (www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart), allicht ook met de NS-app.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 13 jun 2022, 14:59 Wat ik vermoedde bleek uit mijn ritten van gisteren.
Ik nam de trein naar Archennes en fietste naar Tienen; vandaar terug naar huis.
Fairtiq rekende twee enkele ritten aan die elk duurder zijn dan het h/t senior biljet.
Fairtiq bevestigt: "de verplichte heen- en terugreis bij het Senior Ticket blijft van van kracht. Een technische ontkoppeling is nu helaas niet mogelijk"
Ze zijn denk ik wel verplicht om het goedkoopste ticket in rekening te brengen. En als dat nog niet automatisch kan, dan moeten ze dat maar achteraf recht trekken.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door AlexNL »

joverwimp schreef: 13 jun 2022, 17:16 Ook in Nederland moet je uitchecken met de ov-chipkaart (www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart), allicht ook met de NS-app.
Als je in Nederland vergeet uit te checken met je OV-chipkaart kun je dat niet zomaar via de NS-app regelen. Het kan via de Mijn NS-website, via de klantenservice, en via www.uitcheckgemist.nl. Je kunt ook automatisch een melding krijgen van een gemiste check-out.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door ReisThijs »

joverwimp schreef: 13 jun 2022, 17:16Ook in Nederland moet je uitchecken met de ov-chipkaart (www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart), allicht ook met de NS-app.
Ook in Nederland is uitchecken contra-intuïtief, en wordt dat nog wel eens vergeten. Er staan er nu wel op veel stations poortjes, je komt dan niet buiten zonder uit te checken, dan vergeet je het niet meer.

Met de NS-app kan men op dit moment niet in- of uitchecken.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door joverwimp »

Screenshot Libramont-Asse.jpeg
Gisteren de trein genomen van Asse naar Libramont (h/t).
Normaliter kost me dat als senior 7,20 euro; omdat ik voor 9u vertrok komt er een extra biljet bij van 3,80 euro (Asse-Brussel Luxemburg).
Fairtiq rekent voor de heenrit € 21,80 (standaardprijs) en voor de terugrit € 33 (standaard € 25,60)
Bij nader toezien zou de terugrit gemaakt zijn via Brussel-Kapellekerk en vervolgens terug. Wat helemaal niet gebeurde.
Ook het verschil tussen 33 en 25,60 lijkt me niet te verklaren.
Zo te zien heeft fairtiq nog heel wat kinderziektes. Als die niet overwonnen worden zie ik het project niet doorgaan.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 17 jun 2022, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door rdv »

Ik hoop dat je deze opmerkingen ook deelt met de app-ontwikkelaars, maar heb geen idee hoe dat moet.

Waarom is de standaardprijs voor de terugrit duurder dan de heenrit?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door Paul »

Sowieso moet men voor senioren altijd het seniorenbiljet aanrekenen als dat goedkoper is dan een standaardticket, ook voor een enkele reis. Het is toch te gek voor woorden dat men beweert dat "de heen- en terugrit verplicht is". Het is altijd toegestaan om af te zien van een gedeelte van het traject waarvoor men betaald heeft.
Morgen ben ik bv. van plan weer eens op uitstap te gaan in de Ardennen; voor de heenreis ga ik tot Libramont, en voor de terugreis vertrek ik uit Paliseul. Ik koop daarvoor een seniorenbiljet naar Bertrix (plus een bijkomend biljet voor het gedeelte afgelegd vóór 9 uur). Bij de heenreis zie ik af van het gedeelte Libramont-Bertrix, voor de terugreis van het gedeelte Bertrix-Paliseul. Dat is allemaal perfect toegestaan, aangezien de snelste reisweg naar Bertrix via Libramont loopt, en de kortste reisweg via Paliseul.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door joverwimp »

rdv schreef: 15 jun 2022, 09:38 Ik hoop dat je deze opmerkingen ook deelt met de app-ontwikkelaars, maar heb geen idee hoe dat moet.

Waarom is de standaardprijs voor de terugrit duurder dan de heenrit?
Ik stuur steeds mijn opmerkingen naar fairtiq. Ook al is het niet altijd duidelijk, ze bevestigen dat de ritten gratis blijven (in juni).
Waarom het voordeligste tarief niet toegepast wordt: geen antwoord.
Waarom teveel werd aangerekend: geen antwoord.
Waarom ik een (niet-gereden) ommetje zou gemaakt hebben via Brussel-Kapellekerk: geen antwoord.
Het blijkt moeilijk toe te geven dat er kinderziekten in het systeem zitten. Kunnen die opgelost worden ? dat had ik graag vernomen.
Gegeven mjn ervaringen zou ik Fairtiq enkel aanraden voor eenvoudige ritten, als er geen tijd rest om op een klassieke manier een vervoerbewijs te kopen of een file staat aan de biljettenautomaat.
Misschien wordt met fairtiq gestopt, na de ervaringen met de 'proefkonijnen'.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door Steven »

Die app is geen nmbs uitvinding. FAIRTIQ bestaat al jaren in Zwitserland en is blijkbaar ook al in Duitsland in gebruik.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door joverwimp »

Steven schreef: 16 jun 2022, 18:24 Die app is geen nmbs uitvinding. FAIRTIQ bestaat al jaren in Zwitserland en is blijkbaar ook al in Duitsland in gebruik.
Ja, maar het blijft hier een proefproject. Zoals het nu loopt ziet de toekomst er slecht uit.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door AlexNL »

Het doel van een proefproject is om te leren hè. ;)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Bericht door overweg13 »

Bwa, ze zullen dat wel oplossen, niet door de app te verbeteren, maar door de mogelijke tariefformules te beperken. Dat lijkt altijd de oplossing: als de informatica het probleem niet aankan, elimineer dan het probleem. Dat is wat al jarenlang bedoeld wordt als men zegt dat het aantal verschillende formules moet verminderd worden omdat de reiziger er niet wijs uitraakt; in feite is het de informatica die er niet mee overweg kan...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie