Welk materieel?

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Welk materieel?

Bericht door LML »

Liège-Luxembourg verdient geen Desiro ML op deze verbinding. Eloc 3000 (CFL) + I10 hadden er naar mijn inziens gewoon moeten blijven. Indien er voldoende 2-spannige AM96'ers zouden zijn, kan dit evt. ook een oplossing zijn.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Welk materieel?

Bericht door ianryckewaert13 »

LML schreef:Liège-Luxembourg verdient geen Desiro ML op deze verbinding. Eloc 3000 (CFL) + I10 hadden er naar mijn inziens gewoon moeten blijven. Indien er voldoende 2-spannige AM96'ers zouden zijn, kan dit evt. ook een oplossing zijn.
Kan de 3000 samenwerken met i11bdx

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Welk materieel?

Bericht door ianryckewaert13 »

LML schreef:Liège-Luxembourg verdient geen Desiro ML op deze verbinding. Eloc 3000 (CFL) + I10 hadden er naar mijn inziens gewoon moeten blijven. Indien er voldoende 2-spannige AM96'ers zouden zijn, kan dit evt. ook een oplossing zijn.
Als NMBS slim deed konden ze i11bdx (stuurstand) aan de i10 hangen dan is er geen probleem in luik om te keren

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel?

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef: 05 mei 2020, 20:47
LML schreef:Liège-Luxembourg verdient geen Desiro ML op deze verbinding. Eloc 3000 (CFL) + I10 hadden er naar mijn inziens gewoon moeten blijven. Indien er voldoende 2-spannige AM96'ers zouden zijn, kan dit evt. ook een oplossing zijn.
Als NMBS slim deed konden ze i11bdx (stuurstand) aan de i10 hangen dan is er geen probleem in luik om te keren

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Zo slim is dat niet, T13+I11Bdx kost nog altijd een pak meer in uitbating dan een Desiro.
Vergeet niet dat Luik-Troisvierges en daarmee ook spoorlijn 42, nog altijd met sluiting bedreigd is in sommige hoofden. Elke daling in exploitatiekosten maakt een sluitingsscenario daar minder waarschijnlijk.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Welk materieel?

Bericht door ianryckewaert13 »

Shrek schreef:
ianryckewaert13 schreef: 05 mei 2020, 20:47
LML schreef:Liège-Luxembourg verdient geen Desiro ML op deze verbinding. Eloc 3000 (CFL) + I10 hadden er naar mijn inziens gewoon moeten blijven. Indien er voldoende 2-spannige AM96'ers zouden zijn, kan dit evt. ook een oplossing zijn.
Als NMBS slim deed konden ze i11bdx (stuurstand) aan de i10 hangen dan is er geen probleem in luik om te keren

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Zo slim is dat niet, T13+I11Bdx kost nog altijd een pak meer in uitbating dan een Desiro.
Vergeet niet dat Luik-Troisvierges en daarmee ook spoorlijn 42, nog altijd met sluiting bedreigd is in sommige hoofden. Elke daling in exploitatiekosten maakt een sluitingsscenario daar minder waarschijnlijk.
Moest NMBS en plopsa samenwerking op plopsa coo te promoten met de trein zou veel volk lokken komen veel Nederlanders daar

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Welk materieel?

Bericht door HVHTB »

Vroeger dacht ik ook altijd van dat ze die I10'en nooit mochten weghalen van lijn 42, maar als je eens puur praktisch bekijkt, dan heb je toch veel voordelen? Desiro is veel goedkoper en betrouwbaarder dan 3000 + I10. Je hebt geen rangeerder meer nodig. Je hebt airco op de trein en ook een reizigersinformatiesysteem. Ok de stoelen zijn slechter en het heeft geen charme, maar is dat zo erg in vergelijking met alle voordelen?
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Welk materieel?

Bericht door ianryckewaert13 »

HVHTB schreef:Vroeger dacht ik ook altijd van dat ze die I10'en nooit mochten weghalen van lijn 42, maar als je eens puur praktisch bekijkt, dan heb je toch veel voordelen? Desiro is veel goedkoper en betrouwbaarder dan 3000 + I10. Je hebt geen rangeerder meer nodig. Je hebt airco op de trein en ook een reizigersinformatiesysteem. Ok de stoelen zijn slechter en het heeft geen charme, maar is dat zo erg in vergelijking met alle voordelen?
13 en 6 i 11 duw trek heb je ook geen rangeerder nodig

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Welk materieel?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 05 mei 2020, 20:56 Zo slim is dat niet, T13+I11Bdx kost nog altijd een pak meer in uitbating dan een Desiro.
Vergeet niet dat Luik-Troisvierges en daarmee ook spoorlijn 42, nog altijd met sluiting bedreigd is in sommige hoofden. Elke daling in exploitatiekosten maakt een sluitingsscenario daar minder waarschijnlijk.
Over een paar jaar (2022?) komt er op lijn 42 een uurdienst. Zo precies kijkt de NMBS dan toch niet naar de exploitatiekosten. Anders hadden ze het ook bij de inkorting tot Luik kunnen houden.
Verder moet je geen stoptreinmaterieel willen inzetten op een IC-verbinding. Daar jaag je echt reizigers mee weg. De inzet van Desiro's op deze verbinding (en ook andere IC-verbindingen) is dan ook alleen te verdedigen met gebrek aan geschikt materieel en zal hopelijk niet al te lang duren.

Groetjes,
Rian
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Welk materieel?

Bericht door ianryckewaert13 »

Het is misschien tijdelijk 2 jaar tot er materieel vrijkomt door de invoer van m7
Gaat veel geschoven worden in materieel i11 komt vrij
M4 out klassiek ook stilletjes aan

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Welk materieel?

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 05 mei 2020, 21:37 Over een paar jaar (2022?) komt er op lijn 42 een uurdienst. Zo precies kijkt de NMBS dan toch niet naar de exploitatiekosten. Anders hadden ze het ook bij de inkorting tot Luik kunnen houden.
Verder moet je geen stoptreinmaterieel willen inzetten op een IC-verbinding. Daar jaag je echt reizigers mee weg. De inzet van Desiro's op deze verbinding (en ook andere IC-verbindingen) is dan ook alleen te verdedigen met gebrek aan geschikt materieel en zal hopelijk niet al te lang duren.

Groetjes,
Rian
Volgens de details die ik opgevangen heb over het nieuwe transportplan, zou er nu in december al een uurdienst komen op L42.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk materieel?

Bericht door Steven »

Misschien smijt Corona roet in het eten. Kan zijn dat een deel van de nieuwe treinen er niet komen. Zal beetje mee afhangen van hoe het met de economie verder loopt tot eind dit jaar, afwachten.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Welk materieel?

Bericht door Terminus »

Naast de argumenten die Shrek aanhaalt, zijn de samenstellingen I6-I10-I11 ook niet de favorieten van het personeel. Er zijn regelmatig problemen mee, er zijn zelfs al enkele speciale nota's over verschenen. De optie om op termijn MR96 in te zetten, lijkt me ook de beste. In principe is dat, zeker in de zomer, ook een verbetering tegenover de I10, gezien de airco.

Het blijft enkel hopen dat er genoeg opvolging en druk is om de MR08 van de IC-verbindingen te halen wanneer er voldoende M7's zijn. Nu zijn er wel eens vaker (parlementaire) vragen over, maar wordt er steeds verwezen naar de instroom van de M7. Maar eerst zien ...
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Welk materieel?

Bericht door JPL107 »

Ik heb zaterdag de trein genomen van Luik-Guillemins naar Gouvy en dan terug van Gouvy naar Liers.
Ik was eerst teleurgesteld met een Desiro ML naar Luxemburg en achteraf bekeken viel dit materiaal goed mee. Ik heb meer het gevoel dat dit een L-trein is dan een IC-verbinding. Er zijn amper reizigers die verder rijden dan Gouvy. Ik weet niet wat de reizigersaantallen in Luxemburg zijn nu dat de treinen daar gratis zijn. Mijn ervaring is dat de meeste reizigers daar minder dan een uur in de trein zitten.
Plaats reactie