Trains For Cyclists

Alles over reizigerstreinen in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Trains For Cyclists

Bericht door joverwimp »

De european cyclist federation (ECF) voert een actie om bij aankoop of vernieuwing van materiaal tenminste 8 plaatsen te voorzien voor fietsen: https://ecf.com/trains-cyclists
Het Europees parlement steunt deze actie. Maar de Europese Commissie en Europese Raad hebben ook hun zegje.
Je kan onze minister (info@bellot.fed.be) vragen om dit goed te keuren, net als het Europees parlement.
Overigens hebben de nieuwe ICE-4 rijtuigen in Duitsland reeds 8 plaatsen voor fietsen, net als de nieuwe IC in Polen. Het kan dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trains For Cyclists

Bericht door Shrek »

8 lijkt me wel heel veel. Zeker voor kortere treinen is dat volgens mij een beetje overkill. De huidige aantallen in pakweg Desiro of M6 lijken mij voldoende.
Bovendien deel ik de visie ook niet helemaal: mensen laten treinpendelen met hun fiets is iets wat we m.i. niet moeten aanmoedigen. Deelfietssystemen (en zo bestaan er al heel wat) zijn veel efficiënter dan elke morgen en avond tonnen fietsen over en weer te laten rijden op treinen.
Daarom ben ik ook tegen fietsabonnementen.
Voor toeristische reizigers vind ik dan wel dat er wat meer mag gedaan worden als zij hun fiets willen meenemen. Maar daar zal de M7 in België dan ook veel beterschap brengen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trains For Cyclists

Bericht door groentje »

Voor groepsreizen zou het wel handig zijn als er meer dan 2-3 fietsen mee mogen. Maar vooral wil ik dat je kan reserveren, niets zo ergerlijk als met je fiets klaarstaan voor een lange tocht en geweigerd worden omdat de trein vol is, in sommige gevallen is dat een tijdsverlies van 2 uur..
Voor de rest heb heb ik ook gemengde gevoelens over fietsen op de trein, die nemen behoorlijk wat capaciteit in die zeker in de spits eerder schaars is. Deelfietsen en betere (veiligere) fietsenstallingen aan de stations zijn dan volgens mij vaak een betere oplossing..
En ik ben daarin een hypocriet, geef ik toe, ik neem mijn fiets vrij vaak mee op de trein, gratis, zelfs..
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Trains For Cyclists

Bericht door joverwimp »

Onze minister - zolang hij dat nog blijft - steunt dit voorstel.
En wijst er op dat je nu al, gratis en zonder beperkingen, een vouwfiets kan meenemen.
Dat doen we inderdaad, al 15 jaar, vooral recreatief. Het geeft bovendien mogelijkheden die je niet hebt met een auto: je neemt bv de trein tot Dinant, fietst op het jaagpad naar Namen en keert vandaar terug met de trein. Bijkomend kan je hiermee profiteren van de windrichting (ruggesteun): in dit voorbeeld met zuidenwind. (https://www.routeyou.com/nl/group/view/ ... ar-vervoer)
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Trains For Cyclists

Bericht door vnze »

Nog eens een teken dat onze minister geen treinen neemt dan.Voor toeristische treinen, tot daar aan toe. Maar in de spits is ruimte zeer kostbaar en ik zie dan liever twee mensen zitten dan één fiets staan. Om nog maar van het tijdsverlies bij het in- en uitstappen te zwijgen.
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Trains For Cyclists

Bericht door joverwimp »

vnze schreef: 28 feb 2020, 11:46 Nog eens een teken dat onze minister geen treinen neemt dan.Voor toeristische treinen, tot daar aan toe. Maar in de spits is ruimte zeer kostbaar en ik zie dan liever twee mensen zitten dan één fiets staan. Om nog maar van het tijdsverlies bij het in- en uitstappen te zwijgen.
daar is een mouw aan te passen als je (zoals in NL) pas na 9u met een fiets op de trein mag
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Trains For Cyclists

Bericht door wbrm »

Je kan de minimale capaciteit voor fietsen beter uitdrukken als een percentage van de totale reizigerscapaciteit van de trein. Voor kleine regionale treinstellen is 8 te veel en voor lange treinen is het maar weinig.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Trains For Cyclists

Bericht door joverwimp »

Op voorstel van minister Gilkinet heeft de ministerraad van afgelopen vrijdag beslist dat elke nieuwe trein die de NMBS bestelt over minstens 8 plaatsen voor fietsen moet beschikken. (www.hln.be/binnenland/nieuwe-treinen-mo ... 0Kn8V9YBHA)
Vandaag zijn er geen normen vastgelegd om de combinatie fiets-trein aan te moedigen via het ontwerp van het rollend materieel.
Vanaf 2025 zal daar verandering in komen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Trains For Cyclists

Bericht door wbrm »

Dit is gewoon scoren met wat Europees al vast lag lijkt het.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Trains For Cyclists

Bericht door joverwimp »

wbrm schreef: 19 dec 2021, 11:23 Dit is gewoon scoren met wat Europees al vast lag lijkt het.


Als ik goed lees werd Europees maar de helft vastgelegd (4 plaatsen voor fietsen)
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Trains For Cyclists

Bericht door ostbahnhof »

Eindelijk, laat ons al beginnen met de am96, helft van eerste klasse eruit en ombouwen tot 2e klas fiets ruimte ref bvb de breaks.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trains For Cyclists

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 19 dec 2021, 12:32 Eindelijk, laat ons al beginnen met de am96, helft van eerste klasse eruit en ombouwen tot 2e klas fiets ruimte ref bvb de breaks.
Het gaat hier over nieuw rollend materieel he, dus alles wat NA de M7 komt :wink:
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Trains For Cyclists

Bericht door joverwimp »

ostbahnhof schreef: 19 dec 2021, 12:32 Eindelijk, laat ons al beginnen met de am96, helft van eerste klasse eruit en ombouwen tot 2e klas fiets ruimte ref bvb de breaks.
Bestaande treinen die een grote renovatie krijgen, zullen op dat moment minstens vier fietsplaatsen moeten krijgen, zegt de minister in het persbericht.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trains For Cyclists

Bericht door jan_olieslagers »

alles wat NA de M7 komt
(zijsprongetje) Is daar al sprake van? Vervanging reeks 41 misschien? Mij lijkt het dat voor alle andere behoeften kan volstaan worden met extra bestellingen van het huidige materiaal, vooral M7 en Desiro?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Trains For Cyclists

Bericht door TimJ36 »

Acht afzonderlijke fietsplaatsen neem ik dan aan, en niet de fietsplaatsen in de polyvalente ruimtes van de M6, breaks of Desiro die moeten gedeeld worden met rolstoelen? Waarom is er eigenlijk geen quota op het aantal rolstoelplekken, bijvoorbeeld minstens twee per trein.
Plaats reactie