CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

dekooiker schreef: 22 nov 2019, 16:48 Ik denk dat u dan een belangrijk gegeven mist. Het is geen reden om niets te doen, het is vooral een reden om de tarieven 'flexibel' te maken, wat in feite neerkomt op een platte tariefverhoging. Reken maar dat de tarieven in de daluren niet zullen dalen. Wat de titel van dit onderwerp betreft kan het niet duidelijker zijn: er is gewoon meer geld nodig. Je kan nooit verkocht krijgen dat bedrijfswagens - nota bene de heilige privé - evenveel geld kosten als het treinvervoer van NMBS.
Men spreekt al zo lang over flexibele tarieven.
Bij de NS bestaat dit lang.
Met een NS Flex Dal Voordeel abonnement bijvoorbeeld betaal je 5 euro/maand en dan krijg je 40% korting buiten de spits en in het weekend.
Ik heb zelf een Weekend Vrij abonnement waarmee ik 40% korting krijg buiten de spits en 100% in het weekend.
Als men bij de NMBS gaat toepassen wat u suggereert , namelijk de huidige tarieven toepassen tijdens de daluren en de tarieven verhogen gedurende de spits, zal dit geen stijging van de reizigers tijdens de daluren opleveren vrees ik.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door overweg13 »

De redeneringen die de NMBS-marketeers maken, zijn meestal krom. Zo was bij de afschaffing van de halveprijskaart (een rudimentaire variant op al de mogelijkheden die NS biedt - zie Adler) het argument dat die onbekend was én dat het kiezen was tussen die kaart en de Railpass. We hebben nog pogingen ondernomen om 's-Heeren en zijn vazal (of eerder de vazal van een of andere beleidsmaker op een echelon lager dan 's-Heeren) diets te maken dat het hier eigenlijk om compleet verschillende producten ging die elkaar perfect aanvulden, het bracht allemaal geen zoden aan de dijk. De beslissing was gevallen en daar moesten de reizigers vooral geen zeg in hebben. (Op dezelfde vergadering werd trouwens ook de vraag gesteld waarom de NMBS geen dagkaart (her)introduceerde, maar ook daar wachten we dus nog altijd op.) Een constante is dat men aanhaalt dat de tarieven te ingewikkeld zijn: een dergelijke onderschatting van de reiziger is gewoon vernederend. Overigens, die gelegenheidsreiziger die toevallig eens de trein neemt en niks afweet van de gehanteerde tarieven, wordt daar vaak ook maar één keer de dupe van. Het echte slachtoffer is telkens weer de frequente reiziger die altijd weer de mogelijkheden om wat goedkoper te reizen ziet slinken.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door dentheo »

Volgens mij is de trein in Nederland merkelijk duurder dan in Belgie voor de reizigers (misschien niet voor de belastingbetaler)
De stille uren vult de NS met goedkope aanbiedingen zodat hun treinen over heel de dag redelijk vol blijven.
Dat doen ze volgens mij al 40 jaar zo, toen was het "midden op de dag" al opvallend hoe vol de Benelux was in Nederland en hoe leeg in België.
Dat is gewoon een andere visie.
Ik meen dat men de basisprijs best een aantal jaren met het dubbel van de index kan optrekken, dan blijft de NMBS niet eeuwig het arme kindje....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Shrek »

Dutordoir vraagt niet alleen geld, maar ook visie:
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 84811.html

Ze heeft natuurlijk groot gelijk, probleem is dat de politiek totaal niet geïnteresseerd is...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

dentheo schreef: 23 nov 2019, 14:17 Volgens mij is de trein in Nederland merkelijk duurder dan in Belgie voor de reizigers (misschien niet voor de belastingbetaler)
De stille uren vult de NS met goedkope aanbiedingen zodat hun treinen over heel de dag redelijk vol blijven.
Dat doen ze volgens mij al 40 jaar zo, toen was het "midden op de dag" al opvallend hoe vol de Benelux was in Nederland en hoe leeg in België.
Dat is gewoon een andere visie.
Ik meen dat men de basisprijs best een aantal jaren met het dubbel van de index kan optrekken, dan blijft de NMBS niet eeuwig het arme kindje....
De prijzen voor gewone biljetten zijn in Belgie en Nederland vergelijkbaar.
Bv. Roosendaal-Amsterdam: 22,50 euro
Brussel- De Panne: 20,10 euro (ongeveer dezelfde afstand).

De NS heeft echter een hele waaier van abonnementen met kortingen van 40 tot 100 % voor reizen buiten de spits en in het weekend.
Die abonnementen zijn een vast bedrag per maand dat relatief laag is, bv. 5 euro/maand voor NS Flex Dal Voordeel (40% korting buiten spits en in weekend).
Met NS Flex kan je zelfs elke maand veranderen van type abonnement, zelfs 1 of meer maanden 0 euro betalen als je wil.
U noemt dat een andere visie, ik noem dit geniaal.
Als van de 100 reizigers bij de NMBS er 80 enkel tijdens de spits reizen, zoals Sophie Dutordoir zegt, dan is er duidelijk een groot probleem bij de NMBS.
Dat gaat men niet oplossen met de prijzen te verhogen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door groentje »

En de NMBS heeft dan weer die invulpassen waar ze in Nederland jaloers naar kijken. En het 65+'biljet. Net als in Nederland reizen relatief weinig aan voltarief, hoor.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door overweg13 »

Maar het grote verschil is dat de NMBS met zijn tariefformules, behalve de abonnees dan, geen reizigers aan zich bindt. Dat had je bijvoorbeeld wel met de halveprijskaart: natuurlijk kocht je die in de eerste plaats om goedkoper te reizen, maar ze was ook een soort lidkaart van de "club NMBS". Dat gevoel heb ik niet met mijn seniorenbiljetten en invulpassen, die ten slotte volledig anoniem aangekocht en gebruikt kunnen worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Davy »

Nederland heeft inderdaad een heel scala aan voordelige abonnementen (heb zelf ook nog weekend vrij gehad), maar voor incidentele reizigers is Nederland net weer duurder en minder aantrekkelijk, zeker tijdens de week.
De Go-/Railpass is misschien wel wat ouderwets, maar wel ideaal voor reizigers die zo af en toe eens de trein nemen zonder dat je gelijk vastzit aan een abonnement.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

groentje schreef: 23 nov 2019, 17:36 En de NMBS heeft dan weer die invulpassen waar ze in Nederland jaloers naar kijken. En het 65+'biljet. Net als in Nederland reizen relatief weinig aan voltarief, hoor.
Waarom zou je nog ouderwetse invulpassen gaan gebruiken.
Bijna iedereen in Nederland heeft een OV-chipkaart, daar moet je pas jaloers op zijn.
1 kaart voor alle treinen, bussen, trams, metro's en zelfs waterbussen van eender welke maatschappij.
Daar kan men in Belgie enkel van dromen.
En als houder van een OV-chipkaart heb je een eigen account MijnNS waar je alles kan regelen en checken.
Uw opmerking over 65+ biljet klopt ook niet helemaal.
Veel klassieke abonnementen en binnenkort ook NS Flex abonnementen hebben aanzienlijke kortingen voor 65+
Een Weekend Vrij abonnement kost bv. normaal 34 euro/maand maar voor 65+ maar 24 euro/maand.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Davy »

Correctie: bijna iedere regelmatige reiziger heeft een OV-chipkaart.
Het is wat ik net zei: voor een incidentele reiziger is Nederland minder aantrekkelijk, de aanschaf van zo'n OV-kaart is toch wel een drempel, temeer er ook een minimaal saldo moet opstaan van 20€, of je kan niet inchecken. Incidentele reizigers hebben meestal ook geen boodschap aan een abonnement waar je gelijk aan vastzit.
Een incidentele reiziger is dan veroordeeld tot het kopen van gewone kaartjes waar dan nog eens 1€ toeslag op zit.
Dan vind ik een railpas een stuk laagdrempeliger: 10 ritten eender wanneer op te nemen binnen het jaar, en wat ik vooral een groot voordeel vind is dat je hem kan delen. Of zoiets als het weekendbiljet wat ik een mooie formule vind.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

Davy schreef: 23 nov 2019, 19:45 Correctie: bijna iedere regelmatige reiziger heeft een OV-chipkaart.
Het is wat ik net zei: voor een incidentele reiziger is Nederland minder aantrekkelijk, de aanschaf van zo'n OV-kaart is toch wel een drempel, temeer er ook een minimaal saldo moet opstaan van 20€, of je kan niet inchecken. Incidentele reizigers hebben meestal ook geen boodschap aan een abonnement waar je gelijk aan vastzit.
Een incidentele reiziger is dan veroordeeld tot het kopen van gewone kaartjes waar dan nog eens 1€ toeslag op zit.
Dan vind ik een railpas een stuk laagdrempeliger: 10 ritten eender wanneer op te nemen binnen het jaar, en wat ik vooral een groot voordeel vind is dat je hem kan delen. Of zoiets als het weekendbiljet wat ik een mooie formule vind.
Sorry, maar je bent niet goed ingelicht.
Zoals ik in een ander bericht al uitgelegd heb, zit je met de nieuwe NS Flex abonnementen juist niet vast aan een abonnement voor een jaar.
Je kan elke maand het type abonnement wijzigen. 1 van die types is het 0 euro abonnement, met andere woorden geen abonnement.
Je bent dus niet verplicht om een heel jaar te betalen.
Als je enkele maanden niet de trein neemt, neem je voor die maanden gewoon een 0 euro abonnement.
Met een NS Flex abonnement moet je ook nooit nog saldo laden, je ontvangt 1 keer per maand een factuur.
Ik ben er ook niet van overtuigd dat alleen regelmatige treinreizigers een OV-chipkaart hebben.
Ook als je nooit of bijna nooit de trein neemt, is die kaart bijna onmisbaar op bus, tram of metro.
Als ik de bus, tram of metro neem in Nederland zie ik vrijwel iedereen betalen met een OV-chipkaart, idem op de trein.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door groentje »

Ik zeg niet dat ik het Nederlandse systeem niet z'n voordelen vind hebben, Adler, wel dat er ook heel wat Nederlanders die ouderwetse invulpassen best aantrekkelijk geprijsd vinden, en we dus ook heel wat manieren hebben om minder dan vollepot te betalen. Het zijn alleen andere manieren.
Onze beide landen zijn helaas wel op meer vlakken niet vergelijkbaar, de Ruimtelijke Ordening is daar voor mij wel degelijk een belangrijk verschil, net als de planningscultuur. Hier wordt veel meer geïmproviseerd, en daar zijn we dan ook best goed in, maar een langetermijnvisie moet je een doorsnee-Belg niet vragen, helaas, terwijl goed openbaar vervoer daar wel nood aan heeft.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Davy »

Wat je zegt klopt wel. Maar ik blijf bij mijn mening dat zelfs zoiets een drempel is voor de incidentele reiziger, en al helemaal als gezin, bijvoorbeeld met 2 kinderen heb je al 4 chipkaarten nodig: 30 euro al kwijt en nog geen meter gereisd. Ik ken in mijn omgeving echt wel mensen die hierop afgeknapt zijn (ik woon zelf in Nederland).
Een ander zeer groot nadeel aan de OV-kaart is het verplichte uit- en weer inchecken als je van vervoerder verandert, ook dat zorgt voor een hoop frustratie.

Pas op, een evaluatie van het Belgische tariefsysteem kan eens geen kwaad, ik vind bijvoorbeeld een dagkaart een zeer groot gemis. Maar ik ben het er niet mee eens dat de OV-chipkaart de oplossing voor alles is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Shrek »

De discussie over de tarieven is zeker zinvol en moet gevoerd worden, maar dit was zeker niet de hoofdboodschap van beide CEO's in het parlement. Ze vragen voornamelijk hogere budgetten en een algemene visie op de opdracht van de spoorwegen de komende 20 jaar.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: CEO Infrabel en NMBS vragen veel meer geld

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 23 nov 2019, 22:39 De discussie over de tarieven is zeker zinvol en moet gevoerd worden, maar dit was zeker niet de hoofdboodschap van beide CEO's in het parlement. Ze vragen voornamelijk hogere budgetten en een algemene visie op de opdracht van de spoorwegen de komende 20 jaar.
Beide zaken zijn niet los te koppelen van elkaar.
Zoals Luc Lallemand terecht zei, heeft het geen zin om nu weer mijoenen euro's extra bij te geven om lege treinen te laten rondrijden.
Sophie Dutordoir zei dat de NMBS in de spitsuren 5 maal zoveel reizigers vervoert als daar buiten.
Dus voor elke 120 reizigers zijn er 100 die enkel in de spitsuren reizen en 20 buiten de spits en in het weekend.
Toch moet men de hele dag dure treinen laten rondrijden en personeel betalen.
Dit is een onhoudbare situatie.
In het artikel dat u hebt aangehaald, zei Sophie Dutordoir ook nog:
"Er zijn andere manieren om de treinen beter te vullen, bijvoorbeeld via een grotere waaier van commerciële opties."
Het probleem in dit land is dat men voor alles plannen en visies heeft maar ze nooit uitvoert.
Plaats reactie