TBL1+ NG en seinen.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ NG

Bericht door Steven »

TBL 1+ met al zijn varianten zit als stm in de etcs module. TBL2 bestaat niet meer. TVM op thalys heb ik nog niet actief gezien maar zou normaal ook als stm aanwezig moeten zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TBL1+ NG

Bericht door jan_olieslagers »

Moet ik dan begrijpen dat de ETCS-module in de trein in de eerste plaats data binnenkrijgt van de Eurobalises, maar daarnaast ook de info van oudere systemen, via een of meerdere interfaces die dan STM heten? Waarvoor staat nu weer die kreet "STM"?

En ook:
TBL 1 = oud veiligheidssysteem dat enkel controle deed op het passeren van een gesloten sein, werkt met oude TBL bakens.
Verwijst dit dan naar de "krokodil" tussen de sporen, of is dat nog een ouder systeem?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ NG

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Welke van die veiligheidssystemen worden door STM "vertaald" naar ETCS (is misschien niet juiste woordkeuze)
Jawel, vertalen is exact wat een STM-module doet ;) de input van zo'n STM-module kan immers zowat alles zijn (krokodillen, ATB-golven, PZB-magneten,...) en die vertaalt dat naar standaard ETCS-codes (noodrem, waarschuwingstoon, pantograaf naar beneden,...).
Maar alle in België voorkomende STM systemen bestaan ook als apart systeem op, doorgaans, oudere treinen. Zo heeft de M6 een TBL1+STM maar een klassiekje een losse TBL1+ installatie, de E320 heeft een TVM-STM maar de TMST een losse TVM.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ NG

Bericht door Shrek »

Steven schreef:TBL 1+ met al zijn varianten zit als stm in de etcs module. TBL2 bestaat niet meer. TVM op thalys heb ik nog niet actief gezien maar zou normaal ook als stm aanwezig moeten zijn.
Op een trein met ETCS zijn alle andere systemen sowieso in STM, hybride constructies zijn er een tijdje geweest maar worden nu niet meer toegelaten in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ NG

Bericht door Shrek »


jan_olieslagers schreef:Moet ik dan begrijpen dat de ETCS-module in de trein in de eerste plaats data binnenkrijgt van de Eurobalises, maar daarnaast ook de info van oudere systemen, via een of meerdere interfaces die dan STM heten? Waarvoor staat nu weer die kreet "STM"?
Inderdaad, wanneer een ETCS-trein op een spoor rijdt waar geen ETCS ligt gebruikt hij de STM (specific transmission module) om toch aan info te geraken. Uiteraard moet de juiste STM wel aan boord geïnstalleerd zijn, anders kan de trein niet rijden op dat spoor.
jan_olieslagers schreef: En ook:
TBL 1 = oud veiligheidssysteem dat enkel controle deed op het passeren van een gesloten sein, werkt met oude TBL bakens.
Verwijst dit dan naar de "krokodil" tussen de sporen, of is dat nog een ouder systeem?
TBL1 (zonder de +) is een systeem uit de jaren '80, 10 jaar terug kon je die bakens nog op alle hoofdlijnen aantreffen maar vandaag bestaat het enkel nog op L96N. Tegen 2022 zal het volledig verdwenen zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TBL1+ NG

Bericht door jan_olieslagers »

Sta me toe de vraag te herhalen: TBL - en dus niet TBL+ - is dat het systeem met een krokodil tussen de sporen? Ik dacht eigenlijk dat er die voor de jaren 1980 ook al wel lagen, maar heb ze recentelijks inderdaad zien verwijderen 't allen kant.

Toevoeging: volgens Wikipedia horen de krokodillen bij het nog oudere Memor-systeem; dat zal intussen wel volledig verdwenen zijn zeker?
https://en.wikipedia.org/wiki/Transmiss ... locomotive
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: TBL1+ NG

Bericht door Ducktape »

Memor als systeem in de stuurpost bestaat op zich niet meer. Maar het TBL1+ bakje krijgt wel nog Memor signalen binnen als er ergens nog geen TBL1+ ligt. Memor is zoals je zegt het systeem met de krokodillen in het spoor. Op veel lijnen liggen er nog geen eurobakens aan de seinen maar enkel krokodillen, die krokodillen kunnen enkel een gong doen weerklinken bij een groen seinbeeld, of kunnen een noodremming opleggen als we een seinbeeld waar minstens 1 geel licht in zit niet bevestigen.

Bij Memor kan je dus tegen 160 km/h nog steeds los door het rood rijden, zonder dat iets of iemand je gaat tegenhouden. Memor zal je dus enkel vinden op plaatsen waar er quasi geen risico op ongevallen is. Ik zeg quasi, want dat is dus wat er gebeurd is 3 jaar geleden in Hermalle-sous-Huy toen een reizigerstrein achteraan op een goederentrein is ingereden. De bestuurder heeft het dubbele gele sein (uitgerust met TBL1+) -laattijdig- bevestigd maar heeft niet geremd. Het volgende sein (enkel uitgerust met Memor) dat dus op rood stond is hij gepasseerd met een snelheid van 112 km/h zonder dat hij er iets van merkte. De gevolgen kennen we...

Ik had eens gelezen dat Infrabel zei dat 99% van de seinen uitgerust zijn met TBL1+. Maar het gaat enkel over beheerde seinen. Niet beheerde, permissieve seinen hebben vaak nog geen enkele beveiliging tegen seinvoorbijrijdingen als de bestuurder zich niet aan de regels houdt omwille van een of andere reden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: TBL1+ NG

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, allen bedankt voor de geduldige uitleg. Het begint me stilaan een beetje te dagen, een dezer ga ik eens aan het tekenen slaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ NG

Bericht door Shrek »

Zoiets ongeveer
Bijlagen
systemen.jpg
systemen.jpg (48.88 KiB) 10755 keer bekeken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TBL1+ NG

Bericht door Shrek »


Ducktape schreef:Memor als systeem in de stuurpost bestaat op zich niet meer. Maar het TBL1+ bakje krijgt wel nog Memor signalen binnen als er ergens nog geen TBL1+ ligt. Memor is zoals je zegt het systeem met de krokodillen in het spoor. Op veel lijnen liggen er nog geen eurobakens aan de seinen maar enkel krokodillen, die krokodillen kunnen enkel een gong doen weerklinken bij een groen seinbeeld, of kunnen een noodremming opleggen als we een seinbeeld waar minstens 1 geel licht in zit niet bevestigen.

Bij Memor kan je dus tegen 160 km/h nog steeds los door het rood rijden, zonder dat iets of iemand je gaat tegenhouden. Memor zal je dus enkel vinden op plaatsen waar er quasi geen risico op ongevallen is. Ik zeg quasi, want dat is dus wat er gebeurd is 3 jaar geleden in Hermalle-sous-Huy toen een reizigerstrein achteraan op een goederentrein is ingereden. De bestuurder heeft het dubbele gele sein (uitgerust met TBL1+) -laattijdig- bevestigd maar heeft niet geremd. Het volgende sein (enkel uitgerust met Memor) dat dus op rood stond is hij gepasseerd met een snelheid van 112 km/h zonder dat hij er iets van merkte. De gevolgen kennen we...

Ik had eens gelezen dat Infrabel zei dat 99% van de seinen uitgerust zijn met TBL1+. Maar het gaat enkel over beheerde seinen. Niet beheerde, permissieve seinen hebben vaak nog geen enkele beveiliging tegen seinvoorbijrijdingen als de bestuurder zich niet aan de regels houdt omwille van een of andere reden.
Hier moet ik toch een aantal dingen tegenspreken. Ten eerste zijn er bijna geen lijnen meer waar je geen TBL1+ tegenkomt. De laatste gaten worden opgevuld en over afzienbare tijd hebben alle seinen TBL1+ of ETCS.

De 99,9% gaat niet over het aantal seinen maar over de risicodekking, hierin worden niet enkel beheerde seinen meegenomen, maar alle seinen die een beduidend risico hebben. Zo hebben ook alle niet-beheerde seinen die regelmatig dicht staan al lang TBL1+ gekregen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: TBL1+ NG

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
Ducktape schreef:Memor als systeem in de stuurpost bestaat op zich niet meer. Maar het TBL1+ bakje krijgt wel nog Memor signalen binnen als er ergens nog geen TBL1+ ligt. Memor is zoals je zegt het systeem met de krokodillen in het spoor. Op veel lijnen liggen er nog geen eurobakens aan de seinen maar enkel krokodillen, die krokodillen kunnen enkel een gong doen weerklinken bij een groen seinbeeld, of kunnen een noodremming opleggen als we een seinbeeld waar minstens 1 geel licht in zit niet bevestigen.

Bij Memor kan je dus tegen 160 km/h nog steeds los door het rood rijden, zonder dat iets of iemand je gaat tegenhouden. Memor zal je dus enkel vinden op plaatsen waar er quasi geen risico op ongevallen is. Ik zeg quasi, want dat is dus wat er gebeurd is 3 jaar geleden in Hermalle-sous-Huy toen een reizigerstrein achteraan op een goederentrein is ingereden. De bestuurder heeft het dubbele gele sein (uitgerust met TBL1+) -laattijdig- bevestigd maar heeft niet geremd. Het volgende sein (enkel uitgerust met Memor) dat dus op rood stond is hij gepasseerd met een snelheid van 112 km/h zonder dat hij er iets van merkte. De gevolgen kennen we...

Ik had eens gelezen dat Infrabel zei dat 99% van de seinen uitgerust zijn met TBL1+. Maar het gaat enkel over beheerde seinen. Niet beheerde, permissieve seinen hebben vaak nog geen enkele beveiliging tegen seinvoorbijrijdingen als de bestuurder zich niet aan de regels houdt omwille van een of andere reden.
Hier moet ik toch een aantal dingen tegenspreken. Ten eerste zijn er bijna geen lijnen meer waar je geen TBL1+ tegenkomt. De laatste gaten worden opgevuld en over afzienbare tijd hebben alle seinen TBL1+ of ETCS.

De 99,9% gaat niet over het aantal seinen maar over de risicodekking, hierin worden niet enkel beheerde seinen meegenomen, maar alle seinen die een beduidend risico hebben. Zo hebben ook alle niet-beheerde seinen die regelmatig dicht staan al lang TBL1+ gekregen.
Wat is het verschil tussen een beheerd sein en een onbeheerd sein? Ik vermoed dat ieder sein kan beheerd worden door het seinhuis?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TBL1+ NG

Bericht door Steven »

Niet beheerde seinen komen automatisch op veilig (alle seinbeelden behalve rood of rood/maanwit) indien de trein de sectie verlaten heeft. In eerste instantie is het seinbeeld dan 2 gele lichten en kan zichzelf nog verbeteren naargelang de trein nog meerdere afwaartse secties vrijmaakt. Deze seinen worden niet beheerd vanop een seinhuis. Het enige wat men daar wel kan doen is een rijrichting op een baanvak sperren. Dan komen de automatische seinen (door treinbestuurders meestal gekend als een permissief sein) op rood over de totale lengte van dat baanvak. Dit doet men bijvoorbeeld indien men een trein over tegenspoor laat rijden. Dan gaan de permissieve tegenspoor seinen uit hun stand rood over naar hun gewone werking als tegenspoorsein. De normaalspoorseinen blijven dan allemaal rood.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: TBL1+ NG

Bericht door Ducktape »

Shrek schreef: 19 nov 2019, 03:16
Ducktape schreef:Memor als systeem in de stuurpost bestaat op zich niet meer. Maar het TBL1+ bakje krijgt wel nog Memor signalen binnen als er ergens nog geen TBL1+ ligt. Memor is zoals je zegt het systeem met de krokodillen in het spoor. Op veel lijnen liggen er nog geen eurobakens aan de seinen maar enkel krokodillen, die krokodillen kunnen enkel een gong doen weerklinken bij een groen seinbeeld, of kunnen een noodremming opleggen als we een seinbeeld waar minstens 1 geel licht in zit niet bevestigen.

Bij Memor kan je dus tegen 160 km/h nog steeds los door het rood rijden, zonder dat iets of iemand je gaat tegenhouden. Memor zal je dus enkel vinden op plaatsen waar er quasi geen risico op ongevallen is. Ik zeg quasi, want dat is dus wat er gebeurd is 3 jaar geleden in Hermalle-sous-Huy toen een reizigerstrein achteraan op een goederentrein is ingereden. De bestuurder heeft het dubbele gele sein (uitgerust met TBL1+) -laattijdig- bevestigd maar heeft niet geremd. Het volgende sein (enkel uitgerust met Memor) dat dus op rood stond is hij gepasseerd met een snelheid van 112 km/h zonder dat hij er iets van merkte. De gevolgen kennen we...

Ik had eens gelezen dat Infrabel zei dat 99% van de seinen uitgerust zijn met TBL1+. Maar het gaat enkel over beheerde seinen. Niet beheerde, permissieve seinen hebben vaak nog geen enkele beveiliging tegen seinvoorbijrijdingen als de bestuurder zich niet aan de regels houdt omwille van een of andere reden.
Hier moet ik toch een aantal dingen tegenspreken. Ten eerste zijn er bijna geen lijnen meer waar je geen TBL1+ tegenkomt. De laatste gaten worden opgevuld en over afzienbare tijd hebben alle seinen TBL1+ of ETCS.

De 99,9% gaat niet over het aantal seinen maar over de risicodekking, hierin worden niet enkel beheerde seinen meegenomen, maar alle seinen die een beduidend risico hebben. Zo hebben ook alle niet-beheerde seinen die regelmatig dicht staan al lang TBL1+ gekregen.
Alé kom, er zijn nog zo veel baanvakken waar enkel een krokodil ligt tussen de beheerde seinen in. Op tegenspoor is het vaak nog erger. Op L59 staan er zelfs nog type 1 stopseinen...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: TBL1+ NG

Bericht door Paul »

Ducktape schreef: 27 nov 2019, 20:29Op L59 staan er zelfs nog type 1 stopseinen...
Inderdaad, maar niet voor lang meer, me dunkt. Momenteel worden nieuwe seinen geïnstalleerd op L59 tussen Sint-Niklaas en Antwerpen. En bij elk nieuw sein ook een blinkend-nieuwe krokodil tussen de rails...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie