koninklijke trein

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: koninklijke trein

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 16 okt 2019, 14:08 De koning heeft in België niet de macht om nieuwe vaste treinverbindingen in te leggen, meer dan het goede voorbeeld geven kan hij niet doen.
Een nieuwjaarstoespraak houden voor een open haard is ook het goede voorbeeld geven als iedereen weet dat verbranden van hout zowat het slechtste is wat je kan doen voor luchtvervuiling.
Hoeveel van die 200 excellenties zal in de nabije toekomst de trein nemen denk je voor hun verplaatsingen ?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: koninklijke trein

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 16 okt 2019, 08:20 Als ik dit hier allemaal lees , vind ik die treinreis alles behalve duurzaam en een promotie voor de trein.
2 of 3 treinen, die dan nog eerst leeg van Oostende naar Brussel moeten rijden, tussendoor leeg terugkomen van Luxemburg naar Brussel en vv.
Om nog te zwijgen van alle voorbereidingen die dit vergt, er voor zorgen dat die treinen piekfijn in orde zijn, alle voorbereidingen in het station, vrijmaken van alle veiligheidspersoneel en begeleiders,etc.
Dit moet een klein fortuin kosten aan de NMBS.
De opmerking van de woordvoerder ven de NMBS: "We zijn blij dat het koningshuis die keuze heeft gemaakt. De NMBS wil graag meewerken aan het beter verbinden van de Europese hoofdsteden, daarom is dit een belangrijk signaal" , vind ik ook nogal cynisch eerlijk gezegd.
Volledig oneens. Alles wat de koning doet is symbolisch. Natuurlijk kan een koning niet zo duurzaam door het leven als een gewone burger (ivm veiligheid etc), maar hij zet ons wel aan om meer de trein te gebruiken, en dat is promotie voor de trein.
Adler schreef: 16 okt 2019, 08:20 In de loop der jaren heeft de NMBS er alles aan gedaan om het reizen in Europa zo onaantrekkelijk mogelijk te maken in het voordeel van het vliegtuig en de auto.
Men heeft alle nachttreinen afgeschaft, alle Eurocity treinen afgeschaft en alle autoslaaptreinen afgeschaft.
Dan moet men nu niet afkomen met "een belangrijk signaal".
Dat is zeker niet de NMBS alleen, maar vooral de politiek eromheen. En aangezien de koning geen politiek standpunt heeft, mag die van mij gerust een signaal geven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: koninklijke trein

Bericht door Shrek »

Adler schreef:
Shrek schreef: 16 okt 2019, 14:08 De koning heeft in België niet de macht om nieuwe vaste treinverbindingen in te leggen, meer dan het goede voorbeeld geven kan hij niet doen.
Een nieuwjaarstoespraak houden voor een open haard is ook het goede voorbeeld geven als iedereen weet dat verbranden van hout zowat het slechtste is wat je kan doen voor luchtvervuiling.
Hoeveel van die 200 excellenties zal in de nabije toekomst de trein nemen denk je voor hun verplaatsingen ?
Beide zaken doen hier niet terzake. CO2 uitstoot is iets anders dan luchtvervuiling met fijn stof. En die excellenties zullen vast wel af en toe de Thalys of Eurostar nemen.
Neemt niet weg dat ze hier alvast benadrukten dat ze minstens al deze keer de trein namen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: koninklijke trein

Bericht door groentje »

NMBS is hofleverancier voor iets, hoor, leden van het koningshuis worden regelmatig op de Thalys gespot. Dat zouden ze wat mij betreft gerust verder mogen uitspelen.
Het hele gezelschap was groot genoeg om een chartertrein te rechtvaardigen. Een veegtrein is verre van uniek, en wordt bijvoorbeeld ook bij nucleaire transporten voorzien. Veiligheid voor alles, en zo. Een motorcade zou ook met heel wat veiligheidstheater gepaard gaan, tot het stilleggen van het verkeer op de Ring, zoals bij Trump, bijvoorbeeld. Dan is dit een pak minder ingrijpend.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: koninklijke trein

Bericht door ostbahnhof »

Vroeger, lang geleden, reed keizer Hirohito es van AMS naar ZRH met de TEE diesel via ANR en BRU.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: koninklijke trein

Bericht door Adler »

ostbahnhof schreef: 16 okt 2019, 16:38 Vroeger, lang geleden, reed keizer Hirohito es van AMS naar ZRH met de TEE diesel via ANR en BRU.
Kim Jong-un is met de trein van Noord-Korea naar Vietnam gekomen om president Trump te ontmoeten (meer dan 3000 km).
Hier is het bijna wereldnieuws als de koning van Brussel naar Luxemburg rijdt met de trein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: koninklijke trein

Bericht door Shrek »

Adler schreef:
ostbahnhof schreef: 16 okt 2019, 16:38 Vroeger, lang geleden, reed keizer Hirohito es van AMS naar ZRH met de TEE diesel via ANR en BRU.
Kim Jong-un is met de trein van Noord-Korea naar Vietnam gekomen om president Trump te ontmoeten (meer dan 3000 km).
Hier is het bijna wereldnieuws als de koning van Brussel naar Luxemburg rijdt met de trein.
Toch goed dat dat benadrukt wordt? Dit is enkel maar positieve reclame voor de trein.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: koninklijke trein

Bericht door jan_olieslagers »

Het verschil zit hem in de trendbreuk: in een armoezaaiersland is het gebruik van de trein voor de hand liggend zelfs voor de hoogste machthebber; in een van de rijkste landen ter wereld is het inderdaad een opvallende trendbreuk. Dat de media dat dan buiten proportie opblazen, tsja, zo zijn nu eenmaal de media, dezer dagen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: koninklijke trein

Bericht door kika »

groentje schreef: 16 okt 2019, 16:12 …tot het stilleggen van het verkeer op de Ring, zoals bij Trump, bijvoorbeeld. Dan is dit een pak minder ingrijpend.
Dat vroeg ik me al stiekem af: hoe paste dit allemaal qua rijpaden? Was er invloed op andere reizigerstreinen?

Marketing is allemaal goed en wel, maar de nadruk op 'symbolisch vanaf Brussel Luxemburg' snap ik niet, het was ooit Brussel Leopoldswijk, Luxemburg hebben ze ergens onder de grond verstopt en een halve wijk tegelijkertijd platgeklopt voor aanpalende prestigieuze gebouwen van de EU. Waarom is hij niet uit pakweg Bockstael vertrokken, want dat is om de hoek, kan hij naartoe fietsen… 8)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: koninklijke trein

Bericht door Adler »

kika schreef: 16 okt 2019, 17:26 Waarom is hij niet uit pakweg Bockstael vertrokken, want dat is om de hoek, kan hij naartoe fietsen… 8)
Er zijn zelfs nog 2 stations dichter bij.

Tussen de haltes Bockstael (Laken) en Brussel-Noord staat tegen de omheining van het kasteel van Laken nog steeds een koninklijk station, bekend als de ‘Gare royale’.
Dat had koning Leopold II zo gewild. Hij liet het bouwen in 1877.
Toen de NMBS haar 75ste verjaardag vierde in 2001 was het de laatste keer dat een vorstenpaar - toen Albert II en koningin Paola - er de trein namen.
Sindsdien heeft de natuur zich meester gemaakt van het sierlijke monument, hebben tags de gevel beklad en schaamt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich geenszins over het feit dat het pand beschermd is sinds 1996.

gareroyal.jpg
gareroyal.jpg (107.61 KiB) 9308 keer bekeken

Verder is er nog een nooit afgewerkt ondergronds station met perron, onder het kasteel, zoals een documentaire van het VTM-programma Royalty in 2011 toonde.
Die halte had koning Leopold II laten aanleggen, na de renovatiewerken na de brand van 1890 aan het kasteel.
Met een sikkelvormig spoor langs de Van Praetlaan en zo het domein in, tot tien meter onder de grond, zouden staatsleiders en vorsten per spoor direct tot aan een marmeren trap in het kasteel geraken.
Om er internationale conferenties bij te wonen, van een land dat om zijn grote diplomatieke skills (en later een aantal Nobelprijzen voor de Vrede) wel het middelpunt van Europa avant-la-lettre had kunnen zijn.
Zijn opvolger Albert I stopte dit dure project, en zo is dit koninklijk kelderstation nooit afgeraakt.

https://vtm.be/artikel/ontdek-het-trein ... ijk-paleis
Laatst gewijzigd door Adler op 16 okt 2019, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: koninklijke trein

Bericht door jan_olieslagers »

... om maar te zwijgen van de Koninklijke Halte/Arrêt Royal in de eigen achtertuin... :) Die kan wel onderkomen zijn, misschien, of zelfs formeel afgeschaft of zelfs afgebroken. Het zou pas echt nieuwswaardig zijn als die stopplaats terug werd geactiveerd. (@Adler was me voor...)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: koninklijke trein

Bericht door Adler »

groentje schreef: 16 okt 2019, 16:12 NMBS is hofleverancier voor iets, hoor, leden van het koningshuis worden regelmatig op de Thalys gespot. Dat zouden ze wat mij betreft gerust verder mogen uitspelen.
De NMBS is inderdaad gebrevetteerd hofleverancier.
Veel andere keuze voor treinvervoer heeft men nog niet in Belgie.
In 2023 kan dit wel veranderen.
Maar ik wil dan toch wel even wijzen op de regels inzake deontologie (Hoofdstuk 3 van de voorwaarden);

a. Algemeen principe
Als algemeen principe geldt dat men over de relaties met de Koninklijke Familie en het Hof gereserveerd moet zijn en een absolute discretie in acht moet nemen.

b. De titularis zal in elk geval vermijden:
- zich te associëren met persberichten over de Koninklijke Familie;
- foto’s te gebruiken van de Koninklijke Familie zonder de uitdrukkelijke toelating van de Intendant van de Civiele Lijst;
- mondeling of via beeldmateriaal te verwijzen naar een prestatie voor, of een levering aan de Koninklijke Familie;
- naar het privéleven van de Koninklijke Familie te verwijzen of naar om het even welk gebruik van een product door een lid van de Koninklijke Familie.

c. De titularis stuurt best elke vraag van de media over het brevet door naar de vzw De Gebrevetteerde Hofleveranciers van België. Het is ook belangrijk dat hij beroep doet op de vzw voor advies over elke deontologische kwestie.

d. De titularis zal er ook over waken dat hij niet enkel het Paleis, maar zonder uitzondering al zijn klanten van de goede kwaliteit van zijn diensten laat genieten.

Punt a en b is zeker niet wat ik heb gezien deze week in de mediashow op tv en in de pers en internet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: koninklijke trein

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 15 okt 2019, 22:05 Volgens wat ik links en rechts gelezen heb, is de trein tussendoor naar Schaarbeek teruggegaan (heel ecologisch!) en reed er ook een "veegloc" enige afstand voorop.
Die 'veegloc' was gewoon een commerciële trein.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: koninklijke trein

Bericht door Asterix »

Steve schreef: 16 okt 2019, 10:17 Wat is trouwens precies de reden dat de trein een "kameel" was met twee stuurrijtuigen en locs? Snel kunnen splitsen bij panne/oponthoud?
Inderdaad een ontdubbeling maar enkel in de voorbereiding van het materieel. Er is maar één samenstelling naar Luxemburg vertrokken.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: koninklijke trein

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 16 okt 2019, 17:50 ... om maar te zwijgen van de Koninklijke Halte/Arrêt Royal in de eigen achtertuin... :) Die kan wel onderkomen zijn, misschien, of zelfs formeel afgeschaft of zelfs afgebroken. Het zou pas echt nieuwswaardig zijn als die stopplaats terug werd geactiveerd. (@Adler was me voor...)
Of het Koninklijke salon in Brussel-Centraal... helemaal niet onderkomen!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/17 ... -centraal/
Een van de mooiste realisaties in Arabescato marmer in België... Let op hoe men op vele plaatsen de "open boek" techniek (spiegelbeelden) gebruikt heeft.

Groetjes,

Stijn

P.S. Sorry, beroepsmisvorming...
Plaats reactie