roestige M5m

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

roestige M5m

Bericht door Shrek »

Is het jullie ook al opgevallen dat verschillende M5m rijtuigen grote roestplekken vertonen? De verf bladdert er gewoon af op sommige plaatsen. Dot verbaast mij wel voor rijtuigen die nog maar een goeie 5 jaar geleden gerenoveerd zijn. Veel M4 hebben nog veel betere verf dan de M5.
Zouden ze in Cuesmes geen goede spuitcabine hebben?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: roestige M5m

Bericht door Adler »

Shrek schreef: 26 sep 2019, 08:33 Is het jullie ook al opgevallen dat verschillende M5m rijtuigen grote roestplekken vertonen? De verf bladdert er gewoon af op sommige plaatsen. Dot verbaast mij wel voor rijtuigen die nog maar een goeie 5 jaar geleden gerenoveerd zijn. Veel M4 hebben nog veel betere verf dan de M5.
Zouden ze in Cuesmes geen goede spuitcabine hebben?
Misschien door besparingen op de verf ?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: roestige M5m

Bericht door msts.be »

Niet vergeten dat Cuesmes oorspronkelijk alleen maar goederenwagens deed, net zoals Gentbrugge, en ze na de uitbesteding van dat onderhoud (o.m. Slovakije) zich moesten heroriënteren richting reizigersmaterieel.
Op goederenwagens maakt slechte verf weinig uit aangezien die toch constant gebruikt worden en meestal rijden wanneer mensen ze niet zien ('s nachts).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: roestige M5m

Bericht door Shrek »

Intussen is de NMBS begonnen met de M5m aan te pakken, ze krijgen een nieuwe laag verf.
De verflaag heeft het dus geen 7 jaar uitgehouden, dit lijkt mij zeer kort als je ziet dat er sommige M6 al 20 jaar rondrijden en nog maar amper last hebben vast roest.
Weet iemand waar de M5 herschilderd wordt? Ik hoop vooral dat het niet weer in Cuesmes gebeurt :roll:
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: roestige M5m

Bericht door Tram44 »

Als de nieuwe verf het ook nog 7 jaar uithoudt, zal de levensduur van de M5 er wel min of meer opzitten of krijgen die toch nog ETCS ingebouwd?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: roestige M5m

Bericht door 260689 »

Tram44 schreef: 28 jan 2021, 18:37 Als de nieuwe verf het ook nog 7 jaar uithoudt, zal de levensduur van de M5 er wel min of meer opzitten of krijgen die toch nog ETCS ingebouwd?
Die zullen op termijn P-treinen verzekeren. Enkel als getrokken treinen. Niet meer als trek/duw.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: roestige M5m

Bericht door Klassiekje »

De revisie is wel al zeker een jaar bezig hoor.

Alleen aan NMBS-tempo. :D
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: roestige M5m

Bericht door Ducktape »

De opfrissing is idd al minstens een jaar bezig. Vooral te merken als je instapt. Het tapijt ziet er kraaknet uit haha.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: roestige M5m

Bericht door Tram44 »

M5 rijdt op zich prima alleen de instap met die smalle trede is minder geslaagd en ook die balk in de ramen blijft vervelend. Op hete zomerse dagen is ook het ontbreken van airco een minpunt.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: roestige M5m

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ook ik vind de M5 rijtuigen nog redelijk mooi maar ik vind de tussendeuren om van rijtuig te veranderen een groot nadeel omdat het een zware metalen deur is en ik vind ook dat er bij de modernisering airco had moeten geinstalleerd worden.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: roestige M5m

Bericht door Klassiekje »

Voor airco hadden ze ook elk rijtuig moeten uitrusten met een omvormer en dat was waarschijnlijk net iets te duur uitgevallen.
Plaats reactie