Steve schreef: ↑15 nov 2021, 11:40
Iets hoger zie ik een paar keer het argument terugkomen dat het weinig verantwoord zou zijn om extra capaciteit in te zetten die misschien maar X min. van de rit of X % van de dag echt nuttig zou zijn en de rest van de tijd leeg rondrijdt.
Voor een weekenddag of 's avonds gaat die redenering misschien enigszins op en wordt daar trouwens al volop toegepast, want talloze IC-treinen worden dan teruggebracht tot één enkele MS08. Alle gegeven voorbeelden gaan echter over weekdagen, tussen de beide spitsperiodes in. Dat is een heel andere setting natuurlijk, want op beide genoemde IC's worden alle spitstreinen door lange samenstellingen gedaan (tot wel 4x MS96/MS80 op Gent-Landen en 9x M6 op Essen/Antwerpen-Charleroi). Het materieel is dus gewoon beschikbaar en qua personeelsbezetting verandert er ook niets, je hebt in beide gevallen 1 treinbestuurder en 1 treinbegeleider nodig. Dat er overdag dan een heel andere (veel kortere) samenstelling ingezet wordt betekent juist dat er ergens een afkoppeling of aanpassing gebeurd is. Het lijkt me dan echt geen onoverkomelijke moeite noch een kostelijke zaak (potentieel zelfs goedkoper?!) om de samenstelling zo te laten of bijvoorbeeld een MS96 of MS08 minder af te koppelen, dat laat nog altijd genoeg mogelijkheden om onderhoud en schoonmaak uit te voeren op de rest van het materieel. Op veel verbindingen - zeker met moeilijker deelbaar materieel - gebeurt er overdag overigens geen enkele wijziging aan het materieel en rijden lange M6-stammen van 's morgens tot 's avonds zonder dat er een haan naar kraait.
voor mijn voorbeeld van de 3611 bestaat er denk ik al een oplossing. de 3612 bestaat uit 4 MR96's, veel te veel want hij komt aan in Landen om 16.12, begin van de spits, het zou me verbazen mocht die 4e zo belangrijk zijn op mss een van de minst drukke IC's van de dag, dus van de 3611 2 MR96's maken en de 3612 3 lijkt me een goede oplossing, die extra MR96 is dan in Landen om terug aangekoppeld te worden voor de terugrit van de 3612 (3640?).
Deze stam is niet van een eerdere rit dus komt wss uit de bundel dus daar zit ook geen probleem, het enige dat je nog moet doen is een TB vinden die de 3611 uit elkaar en 3640 aan elkaar wilt zetten in Landen.
+ deze reductie van de 3612 kan nog meer gestaafd worden voor het stuk Leuven-Landen met de nieuwe S9 dat ze krijgen, waardoor de IC's toch mss deels iets leger gaan zijn, of is Bru-Airport het probleem.
de enige slechte aspecten die ik kan bedenken zijn voor de kuisploeg en als de 3640 ook echt de continuatie is van de 3612, dat wel maar een keertijd van 16 minuten inhoudt en mss aan de krappe kant is voor een koppeling zeker als er vertraging is. Maar met zo een keertijd vraag je sws voor vertraging...
pls corrigeer me als ik iets over het hoofd zie