Capaciteitstekort in het weekend

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler »

Paul schreef: 11 nov 2021, 10:32
overweg13 schreef: 11 nov 2021, 09:58... Overigens vraag ik me toch af waarom je niet ingaat op haar suggestie om een klasverhoging te kopen. Spijtig genoeg wordt dat te weinig gesuggereerd in dergelijke gevallen.
Inderdaad. Bovendien maakt de NMBS het kopen van een klasverhoging moeilijk. Je kunt het niet doen via de online app (ik heb tenminste nog niet ontdekt hoe het wel zou kunnen; ik gebruik de betere, oude app), je moet naar het loket of naar een automaat. Kun je het bij de treinbegeleider kopen zonder extra kost te moeten betalen? Dat weet ik niet.

Paul
Volgens de informatie op de website betaal je een supplement van 7 euro als je een klasverhoging koopt in de trein.
Volgens diezelfde website zou je het ook online kunnen kopen op de site maar ik heb nog nergens gevonden hoe of waar.
Je koopt bijkomend een supplement 'klasverhoging’ voor een enkele reis of een reis heen en terug (aan een automaat, aan het loket, via de app, online op nmbs.be of in de trein tegen Boordtarief).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler »

Ok, klasverhoging aankopen kan ook op de website (na lang zoeken).
Je moet een ticket aanduiden voor 1ste klas, dan Toon Tickets en dan Toon meer tickets.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

Adler schreef: 11 nov 2021, 11:07 Ok, het kan ook op de website (na lang zoeken).
Je moet een ticket aanduiden voor 1ste klas, dan Toon Tickets en dan Toon meer tickets.
Het zit inderdaad redelijk goed verstopt. Ik was destijds zo blij dat ik het eindelijk gevonden had, dat ik een rechtstreekse link op laptop en smartphone heb geplaatst. In de tijd van de gratis railpass was dat best handig.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 10 nov 2021, 21:56 ik zag daar enkel algemene vragen staan, het soort dat een google search kan oplossen en vertragingsattesten en scrollde niet genoeg om te zien wat ik zelf kon indienen.
Het beste dien je daar zelf een klacht in. Het beste inderdaad via de website en niet via de sociale media, zodat de klacht ook echt geregistreerd wordt. Verder is bij meerdere klachten de kans groter dat de NMBS het als een probleem gaat zien (en er iets aan gaat doen), dus het beste overtuig je je medereizigers ervan om ook een klacht in te dienen.
De reacties van de NMBS op een klacht zijn niet altijd veelzeggend maar het gaat er in eerste instantie om dat het probleem duidelijk genoeg op het netvlies van de NMBS komt.

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 11 nov 2021, 09:58
desirootje schreef: 10 nov 2021, 21:56
ik zag daar enkel algemene vragen staan, het soort dat een google search kan oplossen en vertragingsattesten en scrollde niet genoeg om te zien wat ik zelf kon indienen.
Ik ga akkoord dat 1e klasse een meerwaarde heeft op volle treinen, dan snap ik die redenering, maar op een overvolle trein met te weinig zitplaatsen voor het aantal reizigers vind ik dat het perspectief van de 1e klasreiziger niet opweegt tegenover dat van de 2e klasreiziger op de gang, dat is exact de reden dat deklasseren bestaat lijkt mij.
De "eerlijkheid" kan mij minder schelen dan de mogelijkheid voor iedereen om te gaan zitten, toch een basisrecht op een trein, ik heb een 2e klasticket, geen gangticket.
Deklasseren heeft niets met de 1e klas reiziger te maken en enkel met de 2e klasreiziger, het feit dat die 1e klas iets voller zit is dan een jammer maar noodzakelijk kwaad in mijn ogen.
En ik vind nog steeds dat zeggen dat je maar de volgende trein moet nemen een botte manier is om te zeggen dat het niet haar probleem is.
Dat je in deze bijdrage 10 keer een voornaamwoord van de 1ste persoon enkelvoud gebruikt, zegt genoeg over je instelling. Maar spijtig genoeg vind ik geen enkel valabel argument tegen de opvattingen van de tbg of mezelf. Het gaat dus alleen om je eigen persoontje. Overigens betwijfel ik erg sterk dat je de woorden van de tbg correct weergeeft. Vermoedelijk heeft ze een goed bedoelde raad willen geven, maar jij zet haar woorden in een compleet ander daglicht. Overigens vraag ik me toch af waarom je niet ingaat op haar suggestie om een klasverhoging te kopen. Spijtig genoeg wordt dat te weinig gesuggereerd in dergelijke gevallen.
Uw bijdrage vraagt mij om te kijken naar het perspectief van de 1e klas reiziger, UW perspectief, tenzij u me doet geloven dat je zo al een gesprek hebt gehad met meerdere 1e klasreizigers waarin die allemaal met U akkoord gingen, maw zijn we op zijn minst van dezelfde misdaad schuldig, ik bekijk het dan van UW perspectief, geef u zelfs deels gelijk in bepaalde contexten en dan nog is het niet goed genoeg voor meneer. Daarbovenop gebruik ik het woord "ik" omdat ik daar geen algemene vergadering op die trein ben begonnen, het is enkel mijn mening, moest ik het mss bespreken op een forum, Oh wacht daar zijn we al...
Men mag hier klagen over de desiro dat men vervoerd wordt als sardienen in een blik omdat we geen 3 meter aan beenruimte hebben maar wanneer de trein zo vol zit dat die vergelijking eindelijk eens klopt mag dat niet meer, dan is dat mijn eigen persoontje maar op de rest van dit forum niet.
zo goed als ik me haar woorden herinner zei ze "de 1e klasse wordt niet gedeklasserd omdat er te veel mensen voor moeten betalen, u kunt een klasverhoging kopen of u kunt afstappen, dit is Gent-Sint-Pieters er vertrekken hier honderden treinen, u kunt de volgende nemen naar Melle of Ninove (beiden geen stops van de trein maar daar gaat het niet om) over een half uur of een uur" "ik vindt de trein ook te druk" en dat alles zei ze net voor we vertrokken, er waren 2 meisjes die wouden afstappen maar tegen dan waren de deuren al dicht, dus zegt ze dat je maar moet afstappen in Wetteren.
Hierna liep ze door de gangen richting de 1e klas, waarna ik haar niet heb zien langskomen om biljetten te checken, maw ze zocht een toevlucht in diezelfde 1e klas en zat daar op haar gemak, ik merkte ook op dat ze moeite had om er te geraken, maw de staanplaatsen waren al zo goed als volledig bezet. Om deze redenen en het ronduit botte gedrag overwoog ik het niet eens om een klasverhoging te kopen uit pure irritatie dat dit normaal gedrag leek voor haar.
btw wat is de definitie van een staanplaats, de CR klassiekjes hadden tenminste nog een lus om je aan vast te houden, zijn er zelfs officiele staanplaatsen op het huidige materieel, of is de definitie letterlijk een stuk grond groot genoeg voor een persoon?
En als dit bericht te geladen overkomt dan komt dat door haar botte gedrag dat niet overdreven beschreven is, het is zo goed als een correcte quote dat ik me kon herinneren, dacht u nu echt dat ik op een forum van treinbestuurders en treinbegeleiders zou overdrijven in een verhaal waar de treinbegeleider als een slechterik overkomt en er mee weg zou komen, dat jullie mij gingen geloven, op twitter ok dan nog maar toch niet hier, waar ze voor zover ik weet over iemand zijn schouders aan het meelezen is.
Dat u zo een laag beeld van mij en mijn inzicht in hoe dit forum werkt, hebt zie ik als een directe belediging, om niet te spreken van uw eigen hypocrisie.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

Mijn eigen hypocrisie? Waar dan? Het gebeurt bijna nooit dat het hier zó persoonlijk wordt op dit forum. Dus, doe zoals ik, stop ermee.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steven »

Dit is geen forum van rijdend personeel, het merendeel van de leden werkt zelfs niet bij de NMBS, heel wat leden zijn minderjarig. Verwachten dat men zomaar eerste klasse gaat deklasseren is niet echt goed. De meest voorkomende situatie waarin men dat doet is als men op een andere plaats in de trein nog eerste klasse kan aanbieden. In jouw verhaal kon dat niet omdat je spreekt van 1 motorstel. Anders krijg je automatische reizigers eerste klasse die wel degelijk meer betalen en niet het gewenste krijgen voor het betaalde ticket. Dus vereisen dat men eerste klasse opent voor andere reizigers ivm drukte is dus in hun nadeel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steve »

Bovendien is eerste klasse declasseren absoluut geen oplossing voor het structurele capaciteitstekort dat je aanhaalt. De enige juiste actie is het capaciteitsprobleem via de bovengenoemde kanalen melden aan de NMBS. Laat dat ajb het einde van de polemiek zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers »

Het zal zo wat de enige commerciële instelling zijn die niet probeert om je het duurste exemplaar te verkopen.
Maar is onze NMBS wel een commerciële instelling? Ze overleeft enkel dankzij massale overheidssteun. Dat kan best terecht zijn, daar wil ik het niet over hebben, maar ik zie NMBS eerder als "een publiek gefinancierde dienst van algemeen nut". En dus volstrekt niet als een commerciële instelling.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door ronny »

rvdborgt schreef: 11 nov 2021, 15:00
desirootje schreef: 10 nov 2021, 21:56 ik zag daar enkel algemene vragen staan, het soort dat een google search kan oplossen en vertragingsattesten en scrollde niet genoeg om te zien wat ik zelf kon indienen.
Het beste dien je daar zelf een klacht in. Het beste inderdaad via de website en niet via de sociale media, zodat de klacht ook echt geregistreerd wordt. Verder is bij meerdere klachten de kans groter dat de NMBS het als een probleem gaat zien (en er iets aan gaat doen), dus het beste overtuig je je medereizigers ervan om ook een klacht in te dienen.
De reacties van de NMBS op een klacht zijn niet altijd veelzeggend maar het gaat er in eerste instantie om dat het probleem duidelijk genoeg op het netvlies van de NMBS komt.

Groetjes,
Rian
Een andere mogelijkheid is dit te signaleren aan een lid van de "commissie voor mobiliteit, overheidsbedrijven en federale instellingen". Voor de provincie Oost-Vlaanderen zit Tomas Roggeman in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door groentje »

Een parlementaire vraag kan inderdaad ook helpen, maar alleen als er ook voldoende klachten zijn, me dunkt. Best de twee, dus.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler »

groentje schreef: 11 nov 2021, 21:57 Een parlementaire vraag kan inderdaad ook helpen, maar alleen als er ook voldoende klachten zijn, me dunkt. Best de twee, dus.
Het enige resultaat van een parlementaire vraag is dat de minister komt antwoorden met een door zijn kabinet klaargemaakt antwoord waarna de zaak definitief gesloten wordt.
Het parlement en de bevoegde minister hebben geen enkele invloed op de NMBS (SNCB).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door groentje »

Bwah, het zet extra druk op de NMBS, maar verwacht er zeker geen mirakels van. Maar zonder klachten bij de NMBS gaan die de minister gewoon antwoorden dat ze daar... geen klachten over gekregen hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 12 nov 2021, 07:50 Het parlement en de bevoegde minister hebben geen enkele invloed op de NMBS (SNCB).
Dat is niet waar hoor, er bestaat een rechtstreekse telefoonlijn van het kabinet naar de directie van NMBS en Infrabel en daar wordt meestal ook naar geluisterd.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door desirootje »

die hele drama terzake, ik doe chemie aan de universiteit Gent, wat een piepkleine richting is die sws voor het grootste deel bestaat uit kotstudenten en pendelaars uit alle uithoeken van Oost- en West-Vlaanderen, maw ik ken niemand anders op die trein, hoe zou ik het moeten aangaan om ervoor te zorgen dat er meerdere mensen klacht indienen zodat ze het gaan aanpakken, random mensen vragen die naast mij zitten aanspreken en uitleggen hoe dat werkt? Of hopen dat ze toch naar een of mss enkele andere klachten van andere reizigers luisteren?
Is het zo veel gevraagd voor een extra MR96, het is toch niet het drukst gebruikte materieel...
Plaats reactie