Capaciteitstekort in het weekend

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steven »

Natuurlijk bekijkt men altijd de volledige rit. Als gedurende 15 minuten van een traject x% reizigers rechtstaan gaat men daar nooit een extra motorstel voor koppelen. Als voor de rest van dat traject zelfs 1 stel amper 50% vol zit. Want dan kost dat gigantisch veel capaciteit die niets opbrengt. Men is er hier anders als de kippen bij dat het zotte kosten zijn om half lege treinen te laten rijden. De balans opmaken en de juiste keuzes maken is nooit eenvoudig. De slogan om eventjes een MR extra te koppelen is dus wel overwogen. Is het perfect op alle punten, zeer zeker niet. Kan het beter? Ja natuurlijk maar dat vergt een groter budget en dan zal je gemiddeld gezien nog meer half lege treinen zien rijden. Dit om die korte piekmomenten te kunnen opvangen. Het inleggen van treinen en de beschikbare treinen zijn een grote logistieke puzzel. Het perfecte eindresultaat kan je enkel bekomen met een eindeloos budget. Dat laatste is er totaal niet, in tegendeel. Zoals iedereen weet zijn er de laatste jaren enkel besparingen geweest. De spoorwegen blijven en zijn nog altijd de speelbal van de politiek die over zoiets beslissen. Aangezien de politiek vrij liberaal kleurt mag je u niet verwachten aan grote budgetten pro openbaar vervoer.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, zeker. Maar er is een verschil tussen wat gemeld wordt en wat er met die meldingen gedaan wordt.

Als er regelmatig meldingen komen dat een bepaalde trein overvol zit op een bepaald deel van zijn traject, dan kan NMBS bekijken of de capaciteit kan opgevoerd worden op dat deel van het traject. Maar als de TBG enkel problemen meldt als er die over de hele rit zijn, dan weet men zelfs niet van het probleem, en dan zal er zeker niets aan gedaan worden.

Dat het allesbehalve zeker is dat er met zo'n melding iets wordt gedaan neem ik grif van u aan. De budgetten zijn beperkt en de spoorcapaciteit is beperkt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door ronny »

Steven schreef: 14 nov 2021, 03:00 Natuurlijk bekijkt men altijd de volledige rit. Als gedurende 15 minuten van een traject x% reizigers rechtstaan gaat men daar nooit een extra motorstel voor koppelen. Als voor de rest van dat traject zelfs 1 stel amper 50% vol zit.
Maar de NMBS verklaart dan wel in de pers dat men treinen langer maakt omwille van de pandemie. Dan zou je dat toch moeten doen bij de treinen waarbij reeds een gedeeltelijke overbezetting bekend is.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Terminus »

Ander voorbeeld is de IC4510 Charleroi-Essen tijdens de week. Samenstelling 1 Desiro. Ruim voldoende capaciteit... tussen Antwerpen en Essen. Voordien hangen er regelmatig eens reizigers (op de middag!) tegen de deur. Al herhaaldelijk gemeld door het treinpersoneel, en er gebeurt absoluut niks mee... :(
Laatst gewijzigd door Terminus op 14 nov 2021, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Paul »

Terminus schreef: 14 nov 2021, 11:33 Voordien hangen er regelmatig eens reizigers (op de middag!) tijdens de deur.
???
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door TimJ36 »

ronny schreef: 14 nov 2021, 11:26
Steven schreef: 14 nov 2021, 03:00 Natuurlijk bekijkt men altijd de volledige rit. Als gedurende 15 minuten van een traject x% reizigers rechtstaan gaat men daar nooit een extra motorstel voor koppelen. Als voor de rest van dat traject zelfs 1 stel amper 50% vol zit.
Maar de NMBS verklaart dan wel in de pers dat men treinen langer maakt omwille van de pandemie. Dan zou je dat toch moeten doen bij de treinen waarbij reeds een gedeeltelijke overbezetting bekend is.
Het heeft ook heel wat voeten in de aarde gekost om de NMBS te overhalen iets aan die drukke treinen naar de kust te doen. Veel loze beloftes en weinig goodwill om doeltreffende maatregelen te nemen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door CursorX »

TimJ36 schreef: 14 nov 2021, 13:56
ronny schreef: 14 nov 2021, 11:26
Steven schreef: 14 nov 2021, 03:00 Natuurlijk bekijkt men altijd de volledige rit. Als gedurende 15 minuten van een traject x% reizigers rechtstaan gaat men daar nooit een extra motorstel voor koppelen. Als voor de rest van dat traject zelfs 1 stel amper 50% vol zit.
Maar de NMBS verklaart dan wel in de pers dat men treinen langer maakt omwille van de pandemie. Dan zou je dat toch moeten doen bij de treinen waarbij reeds een gedeeltelijke overbezetting bekend is.
Er is ook heel wat voeten in de aarde gekost om de NMBS te overhalen iets aan die drukke treinen naar de kust te doen. Veel loze beloftes en weinig doeltreffende maatregelen, eigenlijk schuldig verzuim.
Het was deze zomer zo druk dat er regelmatig wel de volle 5 reizigers op die kust express treinen zaten... Je kon iedereen, zowel personeel als reizigers, een apart M6 rijtuig geven, een duplex per persoon infeite...

Dezelfde mensen die zagen om meer capaciteit gaan nu zagen omwille van leeg rondrijdende treinen en te veel kosten vermoed ik?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door TimJ36 »

CursorX schreef: 14 nov 2021, 13:59
TimJ36 schreef: 14 nov 2021, 13:56
ronny schreef: 14 nov 2021, 11:26
Maar de NMBS verklaart dan wel in de pers dat men treinen langer maakt omwille van de pandemie. Dan zou je dat toch moeten doen bij de treinen waarbij reeds een gedeeltelijke overbezetting bekend is.
Het heeft ook heel wat voeten in de aarde gekost om de NMBS te overhalen iets aan die drukke treinen naar de kust te doen. Veel loze beloftes en weinig goodwill om doeltreffende maatregelen te nemen.
Het was deze zomer zo druk dat er regelmatig wel de volle 5 reizigers op die kust express treinen zaten... Je kon iedereen, zowel personeel als reizigers, een apart M6 rijtuig geven, een duplex per persoon infeite...

Dezelfde mensen die zagen om meer capaciteit gaan nu zagen omwille van leeg rondrijdende treinen en te veel kosten vermoed ik?
Ik had het over een efficiënte aanpak om overvolle treinen naar de kust te vermijden. Daar is het sinds het begin van de pandemie toch dikwijls fout gelopen. Vanuit de NMBS zijn er naar mijn mening te weinig inspanningen geleverd.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 14 nov 2021, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Terminus »

Paul schreef: 14 nov 2021, 13:22
Terminus schreef: 14 nov 2021, 11:33 Voordien hangen er regelmatig eens reizigers (op de middag!) tijdens de deur.
???
Schrijffoutje. Ik bedoelde dat er tot Antwerpen-Centraal wel eens reizigers tot tegen de deur plakken gezien de beperkte samenstelling. Tijden de spits is dat uiteraard te vermijden, maar op het middaguur is dat m.i. totaal onaanvaardbaar.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

Let op: is reactie op TimJ36.

En wat zou je dan willen? Dat al die reizigers die tegen beter weten in toch naar de kust reizen ook nog eens extra in de watten gelegd worden? Hetzelfde geldt trouwens nu dagelijks voor wat in een cartoon het coronafestival van Gent genoemd wordt en gistermorgen hoorde ik op radio 1 in een zogenaamde culturele bijdrage dat er dit weekend in Antwerpen en Gent 21 gratis activiteiten georganiseerd worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 14 nov 2021, 14:19
CursorX schreef: 14 nov 2021, 13:59
TimJ36 schreef: 14 nov 2021, 13:56
Het heeft ook heel wat voeten in de aarde gekost om de NMBS te overhalen iets aan die drukke treinen naar de kust te doen. Veel loze beloftes en weinig goodwill om doeltreffende maatregelen te nemen.
Het was deze zomer zo druk dat er regelmatig wel de volle 5 reizigers op die kust express treinen zaten... Je kon iedereen, zowel personeel als reizigers, een apart M6 rijtuig geven, een duplex per persoon infeite...

Dezelfde mensen die zagen om meer capaciteit gaan nu zagen omwille van leeg rondrijdende treinen en te veel kosten vermoed ik?
Ik had het over een efficiënte aanpak om overvolle treinen naar de kust te vermijden. Daar is het sinds het begin van de pandemie toch dikwijls fout gelopen. Vanuit de NMBS zijn er naar mijn mening te weinig inspanningen geleverd.
daar heb je dan wel een moeilijke problematiek; te weinig treinen en die zijn volzet maar te veel treinen en je dreigt uit te komen op een inductief effect, dat meer mensen met de trein naar de kust gaan doordat er meer treinen zijn en ze dus verwachten dat die leger zouden zijn, het is dus moeilijk om te zeggen wat ze hadden moeten doen, want ook op die hekken aan Gent-Sint-Pieters kwam er enorm veel commentaar.
Ik ga wel akkoord dat mensen via de app vragen om niet naar de kust te gaan en voor de rest toekijken zeker niet de beste optie was...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 14 nov 2021, 11:33 Ander voorbeeld is de IC4510 Charleroi-Essen tijdens de week. Samenstelling 1 Desiro. Ruim voldoende capaciteit... tussen Antwerpen en Essen. Voordien hangen er regelmatig eens reizigers (op de middag!) tegen de deur. Al herhaaldelijk gemeld door het treinpersoneel, en er gebeurt absoluut niks mee... :(
Die trein (en zijn tegentrein ook dacht ik) is blijkbaar al jarenlang een bekend probleem. Schandalig gewoon.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steve »

Iets hoger zie ik een paar keer het argument terugkomen dat het weinig verantwoord zou zijn om extra capaciteit in te zetten die misschien maar X min. van de rit of X % van de dag echt nuttig zou zijn en de rest van de tijd leeg rondrijdt.

Voor een weekenddag of 's avonds gaat die redenering misschien enigszins op en wordt daar trouwens al volop toegepast, want talloze IC-treinen worden dan teruggebracht tot één enkele MS08. Alle gegeven voorbeelden gaan echter over weekdagen, tussen de beide spitsperiodes in. Dat is een heel andere setting natuurlijk, want op beide genoemde IC's worden alle spitstreinen door lange samenstellingen gedaan (tot wel 4x MS96/MS80 op Gent-Landen en 9x M6 op Essen/Antwerpen-Charleroi). Het materieel is dus gewoon beschikbaar en qua personeelsbezetting verandert er ook niets, je hebt in beide gevallen 1 treinbestuurder en 1 treinbegeleider nodig. Dat er overdag dan een heel andere (veel kortere) samenstelling ingezet wordt betekent juist dat er ergens een afkoppeling of aanpassing gebeurd is. Het lijkt me dan echt geen onoverkomelijke moeite noch een kostelijke zaak (potentieel zelfs goedkoper?!) om de samenstelling zo te laten of bijvoorbeeld een MS96 of MS08 minder af te koppelen, dat laat nog altijd genoeg mogelijkheden om onderhoud en schoonmaak uit te voeren op de rest van het materieel. Op veel verbindingen - zeker met moeilijker deelbaar materieel - gebeurt er overdag overigens geen enkele wijziging aan het materieel en rijden lange M6-stammen van 's morgens tot 's avonds zonder dat er een haan naar kraait.

Trek die redenering eens door: waarom zetten we eigenlijk nog P-treinen in? Die kosten enorm veel materieel en personeel, terwijl de treinen in kwestie gemiddeld pakweg 2 tot 4 u op een etmaal echt noemenswaardige aantallen reizigers vervoeren en de rest van de dag nutteloos aan de kant staan. Zeer slecht plan natuurlijk, om maar aan te tonen: het is inherent aan een OV-systeem dat beschikbare capaciteit ingezet wordt in functie van de reizigersstromen. Daarbij neem je in een land met een zeer sterke en eenzijdige pendelbeweging als het onze ook voor lief dat het materieel op veel momenten minder nuttig is (buiten de genoemde P-treinen kun je ook denken aan al die lange IC's waar na het verlaten van Brussel in de spits amper nog iemand op zit). Met dat in het achterhoofd is het moeilijk te verantwoorden dat er jarenlang durende overbezettingen bestaan op een moment dat er gewoon materieel aan de kant staat te niksen.

Is het los daarvan trouwens überhaupt nog te verantwoorden dat er in 2021 op IC-treinen overdag en tijdens de week überhaupt maar één MS96 ingezet wordt, dus amper 2 rijtuigen 2e klas en dus geen enkel overschot voor om het even welke voorziene of onvoorziene extra vraag? Zou er geen regel moeten komen dat elke IC-trein overdag minstens X plaatsen moet aanbieden, zeker als je spreekt over IC's die de grootste steden van het land verbindt?

In de marge is het ook opnieuw wat ergerlijk hoe de noord-zuidas in dit land (IC's Charleroi-Antwerpen, Charleroi-Essen, bij uitbreiding ook Binche-Turnhout en Brussel-Antwerpen...) steeds maar stiefmoederlijk behandeld wordt. Op de oost-westassen (pakweg Oostende-Eupen, Genk-Blankenberge, Kortrijk-Welkenraedt) rijdt er de hele dag ruim en comfortabel materieel, maar op de noord-zuidas wordt precies elke gelegenheid gebruikt om toch maar het minimum te doen, zowel qua comfort (MS75, MS08, M4, soms zelfs klassiekjes) als qua lengte van de samenstelling. Er wordt steeds maar gewezen naar de M7 als grote gamechanger, maar dat wil ik nog wel eens zien: ook nu al kan er met wat goede wil comfortabel en voldoende lang materieel ingezet worden op minder drukke momenten, maar het gebeurt niet. Waarom zou het dan plots veranderen als er nog meer comfortabel en capacitair materieel komt?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door groentje »

Hoewel ik Steven gelijk geef dat het wellicht niet zo eenvoudig is als het lijkt, omdat je dan misschien cruciaal materieel niet ter beschikking hebt waar het tijdens de spits het meest nodig is, een enkel stelletje als IC-trein is gewoon armoe troef. Dat lukt misschien nog meestal 's avonds laat of 's morgens zeer vroeg, maar overdag is er een basisbezetting die minstens 2 stellen verantwoordt. Ook eens met z'n klacht over de ondergeschoven Noord-Zuidlijnen, zeker voor de verbinding tussen de grootste Belgische steden is dat eigenlijk onbegrijpelijk. Nu ben ik wel een beetje meer hoopvol dat de instroom van de M7 hier wat aan zal veranderen.
Maar sowieso, ook in het weekend zouden op Antwerpen-Brussel-Charleroi M6 moeten rijden, ipv een armzalige 2 stelletjes MS08, zoals maar al te vaak het geval is.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers »

Dat werd ons toch allemaal reeds uitgelegd toen het over lijn 43 ging?
NMBS staat permanent onder budgettaire druk en zet dus waar en wanneer ook maar enigszins mogelijk het goedkoopste materiaal in en dat is kennelijk de MS08 Desiro. En één stel zal allicht goedkoper zijn dan twee stellen. Dus zolang de subsidiërende overheid geen wijziging oplegt zal er niets wijzigen.
En als de overheid wel een wijziging vraagt, dan zal NMBS om het bijhorende budget vragen, Waarna het wel eens stil zou kunnen worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie