Capaciteitstekort in het weekend

Alles over reizigerstreinen in België.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door ostbahnhof »

Rijdt de Benelux dan via Lier? Dat is wel heel sexy 👍
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door ostbahnhof »

Inderdaad langs Lier, zag er één door Boechout 👍
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Wout912 »

Het overgrote deel van de ritten op de IC29XX tussen Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins worden op zondag door één break verzekerd. Op zaterdag worden iets meer ritten met twee breaks of met een desiro ( :roll: ) gereden. Ik heb de voorbije weekends enkele malen gebruik gemaakt van deze verbinding en iedere keer was er tussen Antwerpen en Aarschot veel te weinig capaciteit. Tussen Antwerpen en Lier (en omgekeerd) stonden telkens de gangpaden vol met reizigers die geen zitplaats meer konden vinden, tussen Lier en Aarschot stonden er enkel op de balkons nog reizigers recht. Wanneer je even later dan het station van Hasselt komt binnengereden, zie je een vijftiental breaks die werkloos in de bundel staan...

Ik kan enigszins begrijpen dat de NMBS geen al te lange treinen wilt inzetten aangezien de IC29XX tussen Hasselt en Luik-Guillemins eigenlijk als stoptrein rijdt, en omdat er op dat stuk capaciteit voldoende is. Anderzijds zou het -zeker door de overschot aan materieel tijdens het weekend- volgens mij toch relatief eenvoudig zijn om tussen Antwerpen en Hasselt altijd twee of drie breaks in te zetten en om aldaar één stel af te koppelen voor de verdere rit naar Luik-Guillemins? Dat gebeurt tijdens de week met IC2213 (Gent-Sint-Pieters - Tongeren) namelijk ook: drie breaks worden ingezet tussen Gent en Hasselt, vanwaar één van de drie verder tot Tongeren rijdt. IC2239 rijdt dan weer met die ene break tussen Tongeren en Hasselt, waar de andere twee terug worden aangekoppeld voor de rit naar Gent. Zo'n systeem zou in het weekend op IC29XX ook meer dan welkom zijn!
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Terminus »

Capaciteitstekort in het weekend, een probleem dat ik intern ook al vaak heb aangehaald (maar waar mensen die het voor het zeggen hebben, het probleem niet zien)...
- IC Antwerpen-Airport-Hasselt vaak met slechts 1 break of 1 Desiro in de vakantieperiode, ook daarbuiten zijn er enkele die maar met 1 stel rijden
- L Roosendaal-Puurs: 1 MR75 op sommige uren onvoldoende
- IC Brussel-Antwerpen: 2 Desiro's...
- L Kortrijk-Mechelen zit bij momenten ook goed vol. Enkele jaren geleden reed die met 6M4. Of op zondagavond (studenten) ook nog geweten met 3 breaks. Nu standaard 1 Desiro (op 1 omloop, buiten het zomerseizoen, op zaterdag na)
- ...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door desirootje »

Niet in het weekend maar vond geen goede pagina en wou er geen nieuwe voor maken.
Ik nam vanmiddag de 3611 Gent-Sint-Pieters - Landen om 13.12 vanuit Gent (eerste fout), dan ontstaat er een klein middagspitsje, niet genoeg voor een P-trein maar toch zeker merkbaar. Die trein bestaat uit 1 MR96 en zit al jaren elke middag bomvol, met mensen die rechtstaan aan de deuren, vaak wordt de eerste klasse gedeklasseerd of zou het mogen maar kiest de treinbegeleider om dat niet te doen.
Vandaag was dat weer hetzelfde liedje, kondigt de begeleidster aan dat de 1e klasse niet gedeklasseerd wordt omdat er te veel mensen betaald hebben voor 1e klasse, maw het zou niet eerlijk voor hun zijn dus je krijgt geen zitplaats, daarna stelt ze voor om een klasverhoging te kopen of af te stappen en de volgende te pakken als het je dwarszit.
Meestal neem ik al de volgende omdat die zo vol zit maar dat is toch geen manier van werken, zeker als je naar Serskamp ofzo moet en je volgende is over een uur.
Ik had nog een zitplaats maar hier geraakte ik toch zeer geïrriteerd van, ze zei zelf dat ze het te druk vond maar weigerde toch om het te deklasseren.
Ik moest dit gwn even kwijt en wou weten of er ergens is waar ik de nmbs hierop kan aanspreken via een klantendienst ofzo, de MR96's zijn niet zo druk gebruikt, ik ben zeker dat ze er ergens een extraatje kunnen tevoorschijn halen als ze wouden of vervangen door iets met een hogere capaciteit, al is het een desiro, maar daarvoor moeten ze eerst die klacht krijgen...
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

Dat is nu pas een tbg naar mijn hart. Je moet af en toe de zaken ook eens uit het perspectief bekijken van de reiziger die extra betaald heeft voor 1ste klas. De NMBS is zelfs zo vriendelijk geworden (ironie...) om me er nu bij aankoop van een eersteklasbiljet op te wijzen hoeveel ik kan besparen als ik een tweedeklasbiljet zou kopen. Echt! Het zal zo wat de enige commerciële instelling zijn die niet probeert om je het duurste exemplaar te verkopen. Ik heb al zo vaak ervaren dat het net op het moment is dat een eersteklasbiljet het zinvolst is, bijvoorbeeld bij een drukke trein, het beperkte voordeel ervan sneuvelt.
Overigens verbaas ik me erover dat je blijkbaar niet afweet van het bestaan van de klantendienst. Als je meldt dat deze trein elke week opnieuw overbezet is, zal men dat zeker onderzoeken en eventueel de trein verlengen.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door 260689 »

Wat heel veel mensen niet weten, dat is als reiziger een 2e klas ticket koopt hij betaalt voor getransporteerd te worden en niet voor een zitplaats. Integenstelling tot 1e klas betaal je wel voor een zitplaats.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Paul »

260689 schreef: 10 nov 2021, 21:29 Wat heel veel mensen niet weten, dat is als reiziger een 2e klas ticket koopt hij betaalt voor getransporteerd te worden en niet voor een zitplaats. Integenstelling tot 1e klas betaal je wel voor een zitplaats.
Dat is niet waar.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 10 nov 2021, 19:41 Dat is nu pas een tbg naar mijn hart. Je moet af en toe de zaken ook eens uit het perspectief bekijken van de reiziger die extra betaald heeft voor 1ste klas. De NMBS is zelfs zo vriendelijk geworden (ironie...) om me er nu bij aankoop van een eersteklasbiljet op te wijzen hoeveel ik kan besparen als ik een tweedeklasbiljet zou kopen. Echt! Het zal zo wat de enige commerciële instelling zijn die niet probeert om je het duurste exemplaar te verkopen. Ik heb al zo vaak ervaren dat het net op het moment is dat een eersteklasbiljet het zinvolst is, bijvoorbeeld bij een drukke trein, het beperkte voordeel ervan sneuvelt.
Overigens verbaas ik me erover dat je blijkbaar niet afweet van het bestaan van de klantendienst. Als je meldt dat deze trein elke week opnieuw overbezet is, zal men dat zeker onderzoeken en eventueel de trein verlengen.
ik zag daar enkel algemene vragen staan, het soort dat een google search kan oplossen en vertragingsattesten en scrollde niet genoeg om te zien wat ik zelf kon indienen.
Ik ga akkoord dat 1e klasse een meerwaarde heeft op volle treinen, dan snap ik die redenering, maar op een overvolle trein met te weinig zitplaatsen voor het aantal reizigers vind ik dat het perspectief van de 1e klasreiziger niet opweegt tegenover dat van de 2e klasreiziger op de gang, dat is exact de reden dat deklasseren bestaat lijkt mij.
De "eerlijkheid" kan mij minder schelen dan de mogelijkheid voor iedereen om te gaan zitten, toch een basisrecht op een trein, ik heb een 2e klasticket, geen gangticket.
Deklasseren heeft niets met de 1e klas reiziger te maken en enkel met de 2e klasreiziger, het feit dat die 1e klas iets voller zit is dan een jammer maar noodzakelijk kwaad in mijn ogen.
En ik vind nog steeds dat zeggen dat je maar de volgende trein moet nemen een botte manier is om te zeggen dat het niet haar probleem is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steve »

Paul schreef: 10 nov 2021, 21:36
260689 schreef: 10 nov 2021, 21:29 Wat heel veel mensen niet weten, dat is als reiziger een 2e klas ticket koopt hij betaalt voor getransporteerd te worden en niet voor een zitplaats. Integenstelling tot 1e klas betaal je wel voor een zitplaats.
Dat is niet waar.
Inderdaad, maar laten we positief blijven: in eerste klas heb je op een deel van het materieel tenminste nog recht op een staanplaats met tapijt onder je zolen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steven »

desirootje schreef: 10 nov 2021, 21:56 ik zag daar enkel algemene vragen staan, het soort dat een google search kan oplossen en vertragingsattesten en scrollde niet genoeg om te zien wat ik zelf kon indienen.
Ik ga akkoord dat 1e klasse een meerwaarde heeft op volle treinen, dan snap ik die redenering, maar op een overvolle trein met te weinig zitplaatsen voor het aantal reizigers vind ik dat het perspectief van de 1e klasreiziger niet opweegt tegenover dat van de 2e klasreiziger op de gang, dat is exact de reden dat deklasseren bestaat lijkt mij.
De "eerlijkheid" kan mij minder schelen dan de mogelijkheid voor iedereen om te gaan zitten, toch een basisrecht op een trein, ik heb een 2e klasticket, geen gangticket.
Deklasseren heeft niets met de 1e klas reiziger te maken en enkel met de 2e klasreiziger, het feit dat die 1e klas iets voller zit is dan een jammer maar noodzakelijk kwaad in mijn ogen.
En ik vind nog steeds dat zeggen dat je maar de volgende trein moet nemen een botte manier is om te zeggen dat het niet haar probleem is.
Daar wringt het schoentje, een trein (en een bus en tram ook trouwens) hebben X zitplaatsen en Y staanplaatsen. Uw ticket is een recht op vervoer, ook via een staanplaats geraak je van a naar b, ook al is dat minder comfortabel en minder leuk. Het zou inderdaad leuk zijn om iedereen een zitplaats te bieden natuurlijk maar het is niet altijd en overal vlot te regelen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

desirootje schreef: 10 nov 2021, 21:56
ik zag daar enkel algemene vragen staan, het soort dat een google search kan oplossen en vertragingsattesten en scrollde niet genoeg om te zien wat ik zelf kon indienen.
Ik ga akkoord dat 1e klasse een meerwaarde heeft op volle treinen, dan snap ik die redenering, maar op een overvolle trein met te weinig zitplaatsen voor het aantal reizigers vind ik dat het perspectief van de 1e klasreiziger niet opweegt tegenover dat van de 2e klasreiziger op de gang, dat is exact de reden dat deklasseren bestaat lijkt mij.
De "eerlijkheid" kan mij minder schelen dan de mogelijkheid voor iedereen om te gaan zitten, toch een basisrecht op een trein, ik heb een 2e klasticket, geen gangticket.
Deklasseren heeft niets met de 1e klas reiziger te maken en enkel met de 2e klasreiziger, het feit dat die 1e klas iets voller zit is dan een jammer maar noodzakelijk kwaad in mijn ogen.
En ik vind nog steeds dat zeggen dat je maar de volgende trein moet nemen een botte manier is om te zeggen dat het niet haar probleem is.
Dat je in deze bijdrage 10 keer een voornaamwoord van de 1ste persoon enkelvoud gebruikt, zegt genoeg over je instelling. Maar spijtig genoeg vind ik geen enkel valabel argument tegen de opvattingen van de tbg of mezelf. Het gaat dus alleen om je eigen persoontje. Overigens betwijfel ik erg sterk dat je de woorden van de tbg correct weergeeft. Vermoedelijk heeft ze een goed bedoelde raad willen geven, maar jij zet haar woorden in een compleet ander daglicht. Overigens vraag ik me toch af waarom je niet ingaat op haar suggestie om een klasverhoging te kopen. Spijtig genoeg wordt dat te weinig gesuggereerd in dergelijke gevallen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Paul »

overweg13 schreef: 11 nov 2021, 09:58... Overigens vraag ik me toch af waarom je niet ingaat op haar suggestie om een klasverhoging te kopen. Spijtig genoeg wordt dat te weinig gesuggereerd in dergelijke gevallen.
Inderdaad. Bovendien maakt de NMBS het kopen van een klasverhoging moeilijk. Je kunt het niet doen via de online app (ik heb tenminste nog niet ontdekt hoe het wel zou kunnen; ik gebruik de betere, oude app), je moet naar het loket of naar een automaat. Kun je het bij de treinbegeleider kopen zonder extra kost te moeten betalen? Dat weet ik niet.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door DylanD »

Paul schreef: 11 nov 2021, 10:32 Inderdaad. Bovendien maakt de NMBS het kopen van een klasverhoging moeilijk. Je kunt het niet doen via de online app (ik heb tenminste nog niet ontdekt hoe het wel zou kunnen; ik gebruik de betere, oude app), je moet naar het loket of naar een automaat. Kun je het bij de treinbegeleider kopen zonder extra kost te moeten betalen? Dat weet ik niet.

Paul
Via de nieuwe app kan het in ieder geval :)
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Matthias »

Paul schreef: 11 nov 2021, 10:32
overweg13 schreef: 11 nov 2021, 09:58... Overigens vraag ik me toch af waarom je niet ingaat op haar suggestie om een klasverhoging te kopen. Spijtig genoeg wordt dat te weinig gesuggereerd in dergelijke gevallen.
Inderdaad. Bovendien maakt de NMBS het kopen van een klasverhoging moeilijk. Je kunt het niet doen via de online app (ik heb tenminste nog niet ontdekt hoe het wel zou kunnen; ik gebruik de betere, oude app), je moet naar het loket of naar een automaat. Kun je het bij de treinbegeleider kopen zonder extra kost te moeten betalen? Dat weet ik niet.

Paul
Neen, bij de TBG kost het € 7 extra. Heb dit eens aangekaart via de klantendienst dat het niet eerlijk was om iemand die met een geldig ticket wil overschakelen naar eerste klas omwille van drukte die niet op voorhand te voorzien was hetzelfde extra tarief aan te rekenen als iemand zonder geldig ticket, maar ik kreeg enkel het standaardantwoord dat ik een 'toeslag moest betalen om een geldig vervoersbewijs te kopen op de trein'.
Plaats reactie