Capaciteitstekort in het weekend

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 12 nov 2021, 21:32 random mensen vragen die naast mij zitten aanspreken en uitleggen hoe dat werkt?
Bijvoorbeeld.
desirootje schreef: 12 nov 2021, 21:32 Is het zo veel gevraagd voor een extra MR96, het is toch niet het drukst gebruikte materieel...
Blijkbaar is het "moeilijk".
Hoe meer klachten (ook van jezelf, telkens als er overbezetting is. Doe er gerust foto's bij), hoe meer kans dat de NMBS het als een probleem gaat zien.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steven »

desirootje schreef: 12 nov 2021, 21:32 Is het zo veel gevraagd voor een extra MR96, het is toch niet het drukst gebruikte materieel...
Soms wel. Je moet de impact kennen van je vraag. Elke trein moet om de X kom op onderhoud, daarom volgt elk type trein een bepaalde grafiek met een aantal ritten waarbij hij automatisch volgens schema langs de onderhoudswerkplaats komt. Verder kan jouw vraag er voor zorgen dat dat extra MR96 niet tijdig op zijn volgende punt is om daar de nodige capaciteit te voorzien. Heel dat circus van omlopen is in het beheer van de tractieverdelers. Deze mensen zitten in een 3X8 systeem om dit alles te beheren. Want geregeld valt er eens een onvoorzien defect voor waardoor een trein niet meer inzetbaar is. Dan moeten deze mensen zorgen dat de defecte trein zo snel als mogelijk in de werkplaats geraakt. Moeten ze op zoek naar ander materiaal om het defecte materiaal te vervangen en eveneens rekening houdend met de km stand van het materieel dat komt invallen. Dus zomaar even een MR96 er bij hangen kan dus een grote impact hebben.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler »

Waarom zijn het altijd de reizigers die dergelijke problemen moeten melden en waarnaar toch niet wordt geluisterd ?
Op elke trein is personeel van de NMBS aanwezig.
Zijn er dan geen procedures voorzien dat die mensen problemen, zoals veelvuldige overbezetting op bepaalde treinen, kunnen melden en waarnaar misschien wel wordt geluisterd ?
Ik vind het totaal absurd om te stellen dat er eerst meerdere klachten van reizigers zouden moeten gebeuren vooraleer er iets aan gedaan wordt, terwijl er op elke trein 1 of meerdere TBG's aanwezig zijn die beter dan wie ook geplaatst zijn om dergelijke problemen op een gestruktureerde manier te melden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Steven »

Ook personeel zal dit melden, treinbegeleiders geven telkens de bezetting van hun trein door via hun ITRIS als het over dergelijke zaken gaat. Maar de ervaring leert dat dat soort meldingen niet altijd de nodige aandacht krijgt. Daarom zal je menig treinbegeleider al eens de tip horen geven om zelf klacht in te dienen. Een klacht van een buitenstaander helpt al eens sneller maar dan zijn er bij voorkeur wel voldoende klachten. Structurele overbezetting van een trein vergt dus wat klachten voor men het kan/wil aanpakken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler »

Steven schreef: 13 nov 2021, 11:42 Ook personeel zal dit melden, treinbegeleiders geven telkens de bezetting van hun trein door via hun ITRIS als het over dergelijke zaken gaat. Maar de ervaring leert dat dat soort meldingen niet altijd de nodige aandacht krijgt. Daarom zal je menig treinbegeleider al eens de tip horen geven om zelf klacht in te dienen. Een klacht van een buitenstaander helpt al eens sneller maar dan zijn er bij voorkeur wel voldoende klachten. Structurele overbezetting van een trein vergt dus wat klachten voor men het kan/wil aanpakken.
Dat is dus iets wat ik totaal niet begrijp.
Men heeft dus een quasi geautomatiseerd systeem om dergelijke problemen te melden en men wacht tot er veel klachten zijn van klanten om er eventueel iets aan te doen.
Elk bedrijf dat produkten of diensten verkoopt doet toch zelf aan kwaliteitscontrole en wacht niet op voldoende klachten van klanten om iets te verbeteren als er iets fout gaat.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers »

Ach, dit hebben we toch al duizend keer vastgesteld?
NMBS stelt zich niet op als een commercieel bedrijf.
NMBS heeft geen cultuur/traditie van communicatie, zeker niet met de gebruikers.
Men kan dat betreuren, men gaat het niet zo gauw veranderen. Enkel radicale ingrepen zoals bij de posterijen of de R.T.T. kunnen daaraan verhelpen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met de klantendienst van de NMBS. Het verbaast me trouwens dat je B-Post als voorbeeld stelt. Heb je ooit al eens geprobeerd om via hun website een klacht in te sturen? Of telefonisch? Je kunt telefonisch niet eens je eigen postkantoor meer bereiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 13 nov 2021, 13:52 Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met de klantendienst van de NMBS. Het verbaast me trouwens dat je B-Post als voorbeeld stelt. Heb je ooit al eens geprobeerd om via hun website een klacht in te sturen? Of telefonisch? Je kunt telefonisch niet eens je eigen postkantoor meer bereiken.
Het punt is dat er voor het probleem dat hier aangekaart wordt helemaal geen klantendienst nodig is.
Zoals uitgelegd door Steven heeft elke treinbegeleider de mogelijkheid de bezettingsgraad van zijn trein door te sturen.
Waarom doet de NMBS daar dan niets mee ?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers »

Je kunt telefonisch niet eens je eigen postkantoor meer bereiken.
In mijn postkantoor zit er tenminste iemand aan het loket, tijdens de aangekondigde openingsuren. In mijn station niet. Trouwens, welk station kan men nog wel telefoneren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

Misschien doet die treinbegeleider dat ook wel, maar bekijkt die de hele rit. Dan kan ik me voorstellen dat er bij het begin van de rit te veel volk in de trein zit, maar dat het probleem zichzelf al na een twintigtal minuten volledig heeft opgelost. Het is voor deze trein nog een heel eind naar Landen en mogelijk is er verderop dan Aalst geen probleem meer. Als Hallenaar spreek ik uit ervaring: eenmaal voorbij Halle wordt de bezetting van veel treinen gewoon normaal. Het is te begrijpen dat de tbg en de NMBS dit niet altijd als een probleem zien. Je kunt vanuit Brussel Halle trouwens ongetwijfeld vervangen door een aantal andere stations.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 13 nov 2021, 12:59 Ach, dit hebben we toch al duizend keer vastgesteld?
NMBS stelt zich niet op als een commercieel bedrijf.
NMBS heeft geen cultuur/traditie van communicatie, zeker niet met de gebruikers.
Men kan dat betreuren, men gaat het niet zo gauw veranderen. Enkel radicale ingrepen zoals bij de posterijen of de R.T.T. kunnen daaraan verhelpen.
Waarom zouden ze ook?
Er is geen enkele concurrentie, elk jaar worden de miljarden gestort door de staat,failissement is zo goed als ondenkbaar en het laatste beheerscontract voor 5 jaar dateert van 2008.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers »

@overweg13: met alle respect, maar uw reactie slaat nergens op. Stelt gij nu echt dat de TBG enkel problemen zou moeten melden als er die gedurende de hele rit geweest zijn?

Piloot: ja, bij het opstijgen is er een band geklapt, waardoor het toestel wat gehobbeld heeft. En halverwege was er nogal veel turbulentie, er zijn een paar passagiers met hun kop tegen het plafond gebeukt. Maar tijdens het laatste uur is er geen enkel probleem meer geweest, dan hoef ik toch niets te melden, zeker?

Postbode: in het begin van mijn ronde stond de straat onder water, daar kon ik niets aan doen, die brieven heb ik dus terug afgegeven op het postkantoor. En halfweg mijn ronde hebben straatjochies mijn tweede postzak afgepakt, die brieven heb ik niet kunnen bezorgen. Maar de laatste vier straten heb ik vlekkeloos kunnen bedienen, alles perfect volgens het boekje. Dan moet ik toch niets melden, zeker?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 13 nov 2021, 11:42 Ook personeel zal dit melden, treinbegeleiders geven telkens de bezetting van hun trein door via hun ITRIS als het over dergelijke zaken gaat. Maar de ervaring leert dat dat soort meldingen niet altijd de nodige aandacht krijgt. Daarom zal je menig treinbegeleider al eens de tip horen geven om zelf klacht in te dienen. Een klacht van een buitenstaander helpt al eens sneller maar dan zijn er bij voorkeur wel voldoende klachten. Structurele overbezetting van een trein vergt dus wat klachten voor men het kan/wil aanpakken.
Hier kan ik van getuigen, meermaals heb ik de TBG als hij die trein voor de eerste keer nam horen vragen of die trein altijd zo vol zit, het zou mij verbazen mocht geen een van hen hier iets van gezegd hebben. Hij bestaat al sinds 2015 uit 1 motorstel, en sinds 2018 uit 1 MR96 (daarvoor een break) volgens beluxtrains. & ik weet dat deze al minstens sinds het najaar van 2019 constant volzet is en ik zou niet weten waarom die daarvoor rustiger geweest zou zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 13 nov 2021, 15:30 @overweg13: met alle respect, maar uw reactie slaat nergens op. Stelt gij nu echt dat de TBG enkel problemen zou moeten melden als er die gedurende de hele rit geweest zijn?
Gesteld? Ik heb gewoon geschreven dat het mogelijk is dat tbg's eerder de hele rit bekijken en ik ben het ermee eens dat dit niet de juiste manier van handelen is. Overigens vind ik jouw voorbeelden toch wel wat overtrokken... Maar ja, omnis comparatio claudicat.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Capaciteitstekort in het weekend

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, okee, dan zitten we minder ver uit elkaar dan ik meende te begrijpen, goed zo. Die laatste zin snap ik weliswaar niet, voor Swahili was ik altijd gebuisd in de kleuterschool ;) Maar jawel, de voorbeelden waren welbewust extreem gekozen. Soms helpt dat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie