Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Hoe gaat de vertrekprocedure bij ETCS L2 zonder lichtseinen? Bijv. op Noorderkempen? De treinbegeleider kan niet zien of het sein open staat of nog gesloten is. Meldt de treinbestuurder het vertrek? Er staat op Noorderkempen wel een AVG-installatie.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Er staat nog een overschrijdingslicht aan het stopmerkbord in Noorderkempen waaraan je kan zien of het open staat of niet. Maar de treinbegeleider moet eigenlijk sowieso niet kijken naar het vertreksein dus het maakt niet echt uit, die moet gewoon de AVG draaien als hij klaar is en het tijd is, of het vertreksein nu open staat of niet. In veel stations wordt het sein juist dicht gehouden tot de AVG bediend wordt.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Zoals overal in België houdt de TBG geen rekening met de stand van het sein. Wanneer de trein klaar is draait hij de AVG. De bestuurder krijgt dan wel/niet afhankelijk van de stand van het sein de witte avg-lampjes te zien en vertrekt.JHS2013 schreef:Hoe gaat de vertrekprocedure bij ETCS L2 zonder lichtseinen? Bijv. op Noorderkempen? De treinbegeleider kan niet zien of het sein open staat of nog gesloten is. Meldt de treinbestuurder het vertrek? Er staat op Noorderkempen wel een AVG-installatie.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Ah, dat verschilt dus met Nederland, daar kijkt de conducteur wel naar het sein en houdt de deuren open tot er vertrokken kan worden. Het overschrijdingslicht is alleen in dienst in L1, dus daar kan de TBG niks aan zien.Eimai schreef: ↑30 aug 2019, 11:11 Er staat nog een overschrijdingslicht aan het stopmerkbord in Noorderkempen waaraan je kan zien of het open staat of niet. Maar de treinbegeleider moet eigenlijk sowieso niet kijken naar het vertreksein dus het maakt niet echt uit, die moet gewoon de AVG draaien als hij klaar is en het tijd is, of het vertreksein nu open staat of niet. In veel stations wordt het sein juist dicht gehouden tot de AVG bediend wordt.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Hoezo?JHS2013 schreef: Het overschrijdingslicht is alleen in dienst in L1, dus daar kan de TBG niks aan zien.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Die functie werkt alleen onder ETCS L1 als het goed is.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Dat is niet waar hoor. Het sein zelf heeft geen flauw idee of de trein in ETCS1 of 2 rijdt.JHS2013 schreef:Die functie werkt alleen onder ETCS L1 als het goed is.
-
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Maar kan AVG in Noorderkempen dan wit worden als het volgende "sein" gesloten is? Of is het systeem ook daar intelligent genoeg om het rood te houden tot de voorliggende sectie vrij is?
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
ETCS weet zeker wel in welk level een trein rijdt; het richt de MA er op in namelijk. Bij L2 heeft de trein constante verbinding met het RBC en is een oprijdlamp dus overbodig. Op de HSL-Zuid/HSL-4 ligt zowel L1 als L2 waar maar één van actief kan zijn.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Volledig fout. Op L4 (het Belgische gedeelte van de HSL) zijn ETCS 1 en 2 gelijktijdig actief. De trein "kiest" zelf welk systeem hij gebruikt. Een trein zonder ETCS2 zal dus vanzelf ETCS1 uit de bakens lezen terwijl de trein erachter perfect in level 2 kan zitten.JHS2013 schreef:ETCS weet zeker wel in welk level een trein rijdt; het richt de MA er op in namelijk. Bij L2 heeft de trein constante verbinding met het RBC en is een oprijdlamp dus overbodig. Op de HSL-Zuid/HSL-4 ligt zowel L1 als L2 waar maar één van actief kan zijn.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
De avg komt niet wit zolang het sein gesloten is. Er is eigenlijk geen verschil met een gewoon sein hoor.trainlovertje schreef:Maar kan AVG in Noorderkempen dan wit worden als het volgende "sein" gesloten is? Of is het systeem ook daar intelligent genoeg om het rood te houden tot de voorliggende sectie vrij is?
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Ok, de trein geeft aan welk niveau het kan rijden. Het RBC bepaalt vervolgens de MA. Voor L1 treinen wordt die anders bepaald dan voor L2. De bakens schakelen anders in L1 dan in L2, er is dus wel degelijk een verschil in dataoverdracht van de bakens. Onder L1 worden oprijdlampen gebruikt, onder L2 in principe niet.Shrek schreef: ↑30 aug 2019, 15:40Volledig fout. Op L4 (het Belgische gedeelte van de HSL) zijn ETCS 1 en 2 gelijktijdig actief. De trein "kiest" zelf welk systeem hij gebruikt. Een trein zonder ETCS2 zal dus vanzelf ETCS1 uit de bakens lezen terwijl de trein erachter perfect in level 2 kan zitten.JHS2013 schreef:ETCS weet zeker wel in welk level een trein rijdt; het richt de MA er op in namelijk. Bij L2 heeft de trein constante verbinding met het RBC en is een oprijdlamp dus overbodig. Op de HSL-Zuid/HSL-4 ligt zowel L1 als L2 waar maar één van actief kan zijn.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Neen dat is niet waar. De MA's verstuurd door de bakens zijn exact zelfde, een level 2-trein zal deze gewoon negeren en naar het RBC luisteren. Ook de lamp op de beheerde seinen brandt gewoon, ook al komt er een trein in level 2 aan.JHS2013 schreef:Ok, de trein geeft aan welk niveau het kan rijden. Het RBC bepaalt vervolgens de MA. Voor L1 treinen wordt die anders bepaald dan voor L2. De bakens schakelen anders in L1 dan in L2, er is dus wel degelijk een verschil in dataoverdracht van de bakens. Onder L1 worden oprijdlampen gebruikt, onder L2 in principe niet.Shrek schreef: ↑30 aug 2019, 15:40Volledig fout. Op L4 (het Belgische gedeelte van de HSL) zijn ETCS 1 en 2 gelijktijdig actief. De trein "kiest" zelf welk systeem hij gebruikt. Een trein zonder ETCS2 zal dus vanzelf ETCS1 uit de bakens lezen terwijl de trein erachter perfect in level 2 kan zitten.JHS2013 schreef: ETCS weet zeker wel in welk level een trein rijdt; het richt de MA er op in namelijk. Bij L2 heeft de trein constante verbinding met het RBC en is een oprijdlamp dus overbodig. Op de HSL-Zuid/HSL-4 ligt zowel L1 als L2 waar maar één van actief kan zijn.
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
En de rest van Europa. Alleen in België (bij mijn weten) worden de deuren gesloten zonder te weten of de trein echt kan vertrekken.JHS2013 schreef: ↑30 aug 2019, 11:20Ah, dat verschilt dus met Nederland, [...]Eimai schreef: ↑30 aug 2019, 11:11 Er staat nog een overschrijdingslicht aan het stopmerkbord in Noorderkempen waaraan je kan zien of het open staat of niet. Maar de treinbegeleider moet eigenlijk sowieso niet kijken naar het vertreksein dus het maakt niet echt uit, die moet gewoon de AVG draaien als hij klaar is en het tijd is, of het vertreksein nu open staat of niet. In veel stations wordt het sein juist dicht gehouden tot de AVG bediend wordt.
Groetjes,
Rian
Re: Vertrekprocedure onder ETCS L2 zonder laterale signalisatie
Het witte lampje gaat wel degelijk branden ook al staat er een Traxx met etcs level 2 actief. Met etcs level 2 in dienst mag een treinbestuurder niet spontaan kiezen voor level 1 als hij daar zin in heeft. De tbg moet in België inderdaad niet naar het sein kijken, op vele plaatsen kan hij er trouwens toch niets van zien (sein aan de andere kant van de trein, trein staat in een boog, ...) dus ook op lijn 4 maakt de stand van het stopmerkbord niet uit.
In Nederland is het anders omdat het daar de standaard is om een sein op veilig te zetten tussen 50-60 seconden voor het vertrek van de trein. Net daarom moet de hoofdconducteur in Nederland de vertreklamp gebruiken om te zien of hij/zij het vertrek mag geven.
Ter info in België spreken we van een overschrijdingslamp. De treinbestuurder zal alsnog zijn procedure toepassen om een sein te overschrijden als hij geen MA heeft om dat sein voorbij te rijden. Afhankelijk van het type SMB. In tegenstelling tot Nederland zijn niet alle SMB’s (stopmerkborden) beheerd. Net zoals dat met de gewone seinen het geval is in België.
In Nederland is het anders omdat het daar de standaard is om een sein op veilig te zetten tussen 50-60 seconden voor het vertrek van de trein. Net daarom moet de hoofdconducteur in Nederland de vertreklamp gebruiken om te zien of hij/zij het vertrek mag geven.
Ter info in België spreken we van een overschrijdingslamp. De treinbestuurder zal alsnog zijn procedure toepassen om een sein te overschrijden als hij geen MA heeft om dat sein voorbij te rijden. Afhankelijk van het type SMB. In tegenstelling tot Nederland zijn niet alle SMB’s (stopmerkborden) beheerd. Net zoals dat met de gewone seinen het geval is in België.