IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres
Geplaatst: 28 aug 2019, 22:51
Dag iedereen
Sinds enige tijd pendel ik dagelijks tussen Gent en Rijsel. De treinverbinding Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres blijkt echter niet helemaal optimaal te zijn. Ik heb het forum wat doorzocht, maar over dit onderwerp heb ik niet meteen veel informatie gevonden.
Eerst en vooral: de reistijd van deze trein is nogal hoog tussen Gent en Rijsel, vooral omdat de trein tweemaal lang blijft stilstaan. Er wordt 11 tot 13 minuten halt gehouden in Kortrijk voor de ontkoppeling of koppeling met de trein naar Poperinge. Ook in Moeskroen wordt er nog eens 6-7 minuten halt gehouden. Na wat opzoekingswerk heb ik ontdekt dat dit zou komen doordat de standpunten van de NMBS en SNCF moeilijk met elkaar in overeenstemming te brengen zijn (zie http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 716207.xml ). De verzadiging op de lijn Antwerpen-Gent door het vrachtverkeer enerzijds en de verzadiging van het kopstation Lille Flandres anderzijds zouden de pijnpunten zijn.
Daarnaast is de verbinding tussen Gent en Rijsel niet elk uur direct. De trein bestaat dan enkel uit het gedeelte naar Poperinge, en voor Rijsel moet er dus worden overgestapt in Kortrijk. Ten slotte zijn er tijdens de werkweek ook onderbrekingen in de uurfrequentie tussen Kortrijk en Rijsel, zodat er soms twee uur tussen twee treinen zit. De uurregeling in de werkweek ziet er normaal gezien als volgt uit (tijdens vakantieperiodes kan dit soms wat wijzigen heb ik gemerkt):
Vertrek GSP— vertrek Kortrijk — aankomst Lille Flandres
5:36 – 6:13 – 6:50 --> overstappen Kortrijk
6:36 – 7:13 – 7:50 --> overstappen Kortrijk
7:36 – 8:13 – 8:50 --> direct
8:36 – 9:13 – 9:50 --> direct
9:36 – 10:13 – *** --> geen trein Kortrijk-Lille!
10:36 – 11:13 – 11:50 --> direct
11:36 – 12:13 – 12:50 --> direct
12:36 – 13:13 – 13:50 --> direct
13:36 – 14:13 – 14:50 --> direct
14:36 – 15:13 – 15:50 --> direct
15:36 – 16:13 – 16:50 --> overstappen Kortrijk
16:36 – 17:13 – 17:50 --> direct
17:36 – 18:13 – 18:50 --> direct
18:36 – 19:13 – 19:50 --> direct
19:36 – 20:13 – 20:50 --> direct
20:36 – 21:13 – 21:50 --> direct
Vertrek Lille Flandres — vertrek Kortrijk — aankomst GSP
7:08 – 7:58 – 8:24 --> direct
8:08 – 8:58 – 9:24 --> direct
9:08 – 9:58 – 10:24 --> direct
10:08 – 10:58 – 11:24 --> direct
11:08 – 11:58 – 12:24 --> direct
12:08 – 12:58 – 13:24 --> direct
13:08 – 13:58 – 14:24 --> direct
14:08 – 14:58 – 15:24 --> direct
*** – 15:58 – 16:24 --> geen trein Lille-Kortrijk!
16:08 – 16:58 – 17:24 --> direct
17:08 – 17:58 – 18:24 --> overstappen Kortrijk
18:08 – 18:58 – 19:24 --> direct
19:08 – 19:58 – 20:24 --> direct
20:08 – 20:58 – 21:24 --> direct
21:08 – 21:58 – 22:24 --> direct
22:08 – 22:58 – 23:24 --> overstappen Kortrijk
De treinstellen die uit Lille Flandres vertrekken zijn dezelfde die even voordien aankwamen uit Kortrijk. De uitzondering is dus de trein om 11:08, dat volgens mij om 9:50 vanuit Doornik arriveerde. Ik heb die trein uit Doornik in Lille Flandres zich al zien ontkoppelen, met een gedeelte dat naar Doornik terugkeert om 10:08, en het andere gedeelte dat gewoon in Lille Flandres blijft. Omgekeerd vermoed ik dan ook dat de trein uit Kortrijk dat in Lille aankomt om 14:50 dan om 15:08 richting Doornik gaat.
Ik heb zonet opgemerkt dat in de nieuwe uurregeling vanaf 15/12 (op www.belgiantrain.be) de trein uit Gent om 7:36 (die door pendelaars uit Gent vaak wordt genomen) blijkbaar ook met overstap in Kortrijk zal worden, en dat er dan ook bijkomende haltes zullen zijn in Croix l’Allumette en Croix-Wasquehal. Dus niet bepaald een evolutie in de goede richting... Het vervelende hieraan is uiteraard dat reizigers uit Gent voor Rijsel zo meteen minstens een uur te laat aankomen wanneer de overstap in Kortrijk niet gehaald wordt door vertraging.
Ik was op zoek naar wat meer inzicht in waarom de zaken zijn zoals ze zijn, en of de situatie zou kunnen verbeteren op termijn. Voor het vervoersplan voor 2020 wordt er nagedacht over een bijkomende verbindingen Kortrijk-Poperinge en Kortrijk-Gent. Zou dat een opportuniteit bieden om de IC verbinding Antwerpen-Rijsel terug onafhankelijk te maken van de verbinding naar Poperinge?
Kent iemand de reden van de onregelmatigheden in de uurregeling en waarom niet elk uur er directe treinen rijden tussen Antwerpen en Rijsel? Zou dit te maken kunnen hebben met het beperkte aantal beschikbare treinstellen die ook op het Franse net kunnen rijden? Zou, naast de directe IC Antwerpen-Rijsel, een tweede trein per uur tussen Kortrijk en Rijsel verantwoord en haalbaar zijn?
Het is heel jammer dat de verbinding naar Rijsel niet sneller en regelmatiger is. De metropool Rijsel is toch een belangrijke economische kern vlak over de Belgische grens. Bovendien heb je vanuit Lille Flandres en Lille Europe veel overstapmogelijkheden naar vele uithoeken in Frankrijk en London. Ten slotte zit het autoverkeer naar en binnen Rijsel vaak strop, dus een goede treinverbinding zou toch welkom zijn.
Sinds enige tijd pendel ik dagelijks tussen Gent en Rijsel. De treinverbinding Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres blijkt echter niet helemaal optimaal te zijn. Ik heb het forum wat doorzocht, maar over dit onderwerp heb ik niet meteen veel informatie gevonden.
Eerst en vooral: de reistijd van deze trein is nogal hoog tussen Gent en Rijsel, vooral omdat de trein tweemaal lang blijft stilstaan. Er wordt 11 tot 13 minuten halt gehouden in Kortrijk voor de ontkoppeling of koppeling met de trein naar Poperinge. Ook in Moeskroen wordt er nog eens 6-7 minuten halt gehouden. Na wat opzoekingswerk heb ik ontdekt dat dit zou komen doordat de standpunten van de NMBS en SNCF moeilijk met elkaar in overeenstemming te brengen zijn (zie http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 716207.xml ). De verzadiging op de lijn Antwerpen-Gent door het vrachtverkeer enerzijds en de verzadiging van het kopstation Lille Flandres anderzijds zouden de pijnpunten zijn.
Daarnaast is de verbinding tussen Gent en Rijsel niet elk uur direct. De trein bestaat dan enkel uit het gedeelte naar Poperinge, en voor Rijsel moet er dus worden overgestapt in Kortrijk. Ten slotte zijn er tijdens de werkweek ook onderbrekingen in de uurfrequentie tussen Kortrijk en Rijsel, zodat er soms twee uur tussen twee treinen zit. De uurregeling in de werkweek ziet er normaal gezien als volgt uit (tijdens vakantieperiodes kan dit soms wat wijzigen heb ik gemerkt):
Vertrek GSP— vertrek Kortrijk — aankomst Lille Flandres
5:36 – 6:13 – 6:50 --> overstappen Kortrijk
6:36 – 7:13 – 7:50 --> overstappen Kortrijk
7:36 – 8:13 – 8:50 --> direct
8:36 – 9:13 – 9:50 --> direct
9:36 – 10:13 – *** --> geen trein Kortrijk-Lille!
10:36 – 11:13 – 11:50 --> direct
11:36 – 12:13 – 12:50 --> direct
12:36 – 13:13 – 13:50 --> direct
13:36 – 14:13 – 14:50 --> direct
14:36 – 15:13 – 15:50 --> direct
15:36 – 16:13 – 16:50 --> overstappen Kortrijk
16:36 – 17:13 – 17:50 --> direct
17:36 – 18:13 – 18:50 --> direct
18:36 – 19:13 – 19:50 --> direct
19:36 – 20:13 – 20:50 --> direct
20:36 – 21:13 – 21:50 --> direct
Vertrek Lille Flandres — vertrek Kortrijk — aankomst GSP
7:08 – 7:58 – 8:24 --> direct
8:08 – 8:58 – 9:24 --> direct
9:08 – 9:58 – 10:24 --> direct
10:08 – 10:58 – 11:24 --> direct
11:08 – 11:58 – 12:24 --> direct
12:08 – 12:58 – 13:24 --> direct
13:08 – 13:58 – 14:24 --> direct
14:08 – 14:58 – 15:24 --> direct
*** – 15:58 – 16:24 --> geen trein Lille-Kortrijk!
16:08 – 16:58 – 17:24 --> direct
17:08 – 17:58 – 18:24 --> overstappen Kortrijk
18:08 – 18:58 – 19:24 --> direct
19:08 – 19:58 – 20:24 --> direct
20:08 – 20:58 – 21:24 --> direct
21:08 – 21:58 – 22:24 --> direct
22:08 – 22:58 – 23:24 --> overstappen Kortrijk
De treinstellen die uit Lille Flandres vertrekken zijn dezelfde die even voordien aankwamen uit Kortrijk. De uitzondering is dus de trein om 11:08, dat volgens mij om 9:50 vanuit Doornik arriveerde. Ik heb die trein uit Doornik in Lille Flandres zich al zien ontkoppelen, met een gedeelte dat naar Doornik terugkeert om 10:08, en het andere gedeelte dat gewoon in Lille Flandres blijft. Omgekeerd vermoed ik dan ook dat de trein uit Kortrijk dat in Lille aankomt om 14:50 dan om 15:08 richting Doornik gaat.
Ik heb zonet opgemerkt dat in de nieuwe uurregeling vanaf 15/12 (op www.belgiantrain.be) de trein uit Gent om 7:36 (die door pendelaars uit Gent vaak wordt genomen) blijkbaar ook met overstap in Kortrijk zal worden, en dat er dan ook bijkomende haltes zullen zijn in Croix l’Allumette en Croix-Wasquehal. Dus niet bepaald een evolutie in de goede richting... Het vervelende hieraan is uiteraard dat reizigers uit Gent voor Rijsel zo meteen minstens een uur te laat aankomen wanneer de overstap in Kortrijk niet gehaald wordt door vertraging.
Ik was op zoek naar wat meer inzicht in waarom de zaken zijn zoals ze zijn, en of de situatie zou kunnen verbeteren op termijn. Voor het vervoersplan voor 2020 wordt er nagedacht over een bijkomende verbindingen Kortrijk-Poperinge en Kortrijk-Gent. Zou dat een opportuniteit bieden om de IC verbinding Antwerpen-Rijsel terug onafhankelijk te maken van de verbinding naar Poperinge?
Kent iemand de reden van de onregelmatigheden in de uurregeling en waarom niet elk uur er directe treinen rijden tussen Antwerpen en Rijsel? Zou dit te maken kunnen hebben met het beperkte aantal beschikbare treinstellen die ook op het Franse net kunnen rijden? Zou, naast de directe IC Antwerpen-Rijsel, een tweede trein per uur tussen Kortrijk en Rijsel verantwoord en haalbaar zijn?
Het is heel jammer dat de verbinding naar Rijsel niet sneller en regelmatiger is. De metropool Rijsel is toch een belangrijke economische kern vlak over de Belgische grens. Bovendien heb je vanuit Lille Flandres en Lille Europe veel overstapmogelijkheden naar vele uithoeken in Frankrijk en London. Ten slotte zit het autoverkeer naar en binnen Rijsel vaak strop, dus een goede treinverbinding zou toch welkom zijn.