IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door Dewi »

Dag iedereen

Sinds enige tijd pendel ik dagelijks tussen Gent en Rijsel. De treinverbinding Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres blijkt echter niet helemaal optimaal te zijn. Ik heb het forum wat doorzocht, maar over dit onderwerp heb ik niet meteen veel informatie gevonden.

Eerst en vooral: de reistijd van deze trein is nogal hoog tussen Gent en Rijsel, vooral omdat de trein tweemaal lang blijft stilstaan. Er wordt 11 tot 13 minuten halt gehouden in Kortrijk voor de ontkoppeling of koppeling met de trein naar Poperinge. Ook in Moeskroen wordt er nog eens 6-7 minuten halt gehouden. Na wat opzoekingswerk heb ik ontdekt dat dit zou komen doordat de standpunten van de NMBS en SNCF moeilijk met elkaar in overeenstemming te brengen zijn (zie http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 716207.xml ). De verzadiging op de lijn Antwerpen-Gent door het vrachtverkeer enerzijds en de verzadiging van het kopstation Lille Flandres anderzijds zouden de pijnpunten zijn.

Daarnaast is de verbinding tussen Gent en Rijsel niet elk uur direct. De trein bestaat dan enkel uit het gedeelte naar Poperinge, en voor Rijsel moet er dus worden overgestapt in Kortrijk. Ten slotte zijn er tijdens de werkweek ook onderbrekingen in de uurfrequentie tussen Kortrijk en Rijsel, zodat er soms twee uur tussen twee treinen zit. De uurregeling in de werkweek ziet er normaal gezien als volgt uit (tijdens vakantieperiodes kan dit soms wat wijzigen heb ik gemerkt):

Vertrek GSP— vertrek Kortrijk — aankomst Lille Flandres
5:36 – 6:13 – 6:50 --> overstappen Kortrijk
6:36 – 7:13 – 7:50 --> overstappen Kortrijk
7:36 – 8:13 – 8:50 --> direct
8:36 – 9:13 – 9:50 --> direct
9:36 – 10:13 – *** --> geen trein Kortrijk-Lille!
10:36 – 11:13 – 11:50 --> direct
11:36 – 12:13 – 12:50 --> direct
12:36 – 13:13 – 13:50 --> direct
13:36 – 14:13 – 14:50 --> direct
14:36 – 15:13 – 15:50 --> direct
15:36 – 16:13 – 16:50 --> overstappen Kortrijk
16:36 – 17:13 – 17:50 --> direct
17:36 – 18:13 – 18:50 --> direct
18:36 – 19:13 – 19:50 --> direct
19:36 – 20:13 – 20:50 --> direct
20:36 – 21:13 – 21:50 --> direct

Vertrek Lille Flandres — vertrek Kortrijk — aankomst GSP
7:08 – 7:58 – 8:24 --> direct
8:08 – 8:58 – 9:24 --> direct
9:08 – 9:58 – 10:24 --> direct
10:08 – 10:58 – 11:24 --> direct
11:08 – 11:58 – 12:24 --> direct
12:08 – 12:58 – 13:24 --> direct
13:08 – 13:58 – 14:24 --> direct
14:08 – 14:58 – 15:24 --> direct
*** – 15:58 – 16:24 --> geen trein Lille-Kortrijk!
16:08 – 16:58 – 17:24 --> direct
17:08 – 17:58 – 18:24 --> overstappen Kortrijk
18:08 – 18:58 – 19:24 --> direct
19:08 – 19:58 – 20:24 --> direct
20:08 – 20:58 – 21:24 --> direct
21:08 – 21:58 – 22:24 --> direct
22:08 – 22:58 – 23:24 --> overstappen Kortrijk

De treinstellen die uit Lille Flandres vertrekken zijn dezelfde die even voordien aankwamen uit Kortrijk. De uitzondering is dus de trein om 11:08, dat volgens mij om 9:50 vanuit Doornik arriveerde. Ik heb die trein uit Doornik in Lille Flandres zich al zien ontkoppelen, met een gedeelte dat naar Doornik terugkeert om 10:08, en het andere gedeelte dat gewoon in Lille Flandres blijft. Omgekeerd vermoed ik dan ook dat de trein uit Kortrijk dat in Lille aankomt om 14:50 dan om 15:08 richting Doornik gaat.

Ik heb zonet opgemerkt dat in de nieuwe uurregeling vanaf 15/12 (op www.belgiantrain.be) de trein uit Gent om 7:36 (die door pendelaars uit Gent vaak wordt genomen) blijkbaar ook met overstap in Kortrijk zal worden, en dat er dan ook bijkomende haltes zullen zijn in Croix l’Allumette en Croix-Wasquehal. Dus niet bepaald een evolutie in de goede richting... Het vervelende hieraan is uiteraard dat reizigers uit Gent voor Rijsel zo meteen minstens een uur te laat aankomen wanneer de overstap in Kortrijk niet gehaald wordt door vertraging.

Ik was op zoek naar wat meer inzicht in waarom de zaken zijn zoals ze zijn, en of de situatie zou kunnen verbeteren op termijn. Voor het vervoersplan voor 2020 wordt er nagedacht over een bijkomende verbindingen Kortrijk-Poperinge en Kortrijk-Gent. Zou dat een opportuniteit bieden om de IC verbinding Antwerpen-Rijsel terug onafhankelijk te maken van de verbinding naar Poperinge?

Kent iemand de reden van de onregelmatigheden in de uurregeling en waarom niet elk uur er directe treinen rijden tussen Antwerpen en Rijsel? Zou dit te maken kunnen hebben met het beperkte aantal beschikbare treinstellen die ook op het Franse net kunnen rijden? Zou, naast de directe IC Antwerpen-Rijsel, een tweede trein per uur tussen Kortrijk en Rijsel verantwoord en haalbaar zijn?

Het is heel jammer dat de verbinding naar Rijsel niet sneller en regelmatiger is. De metropool Rijsel is toch een belangrijke economische kern vlak over de Belgische grens. Bovendien heb je vanuit Lille Flandres en Lille Europe veel overstapmogelijkheden naar vele uithoeken in Frankrijk en London. Ten slotte zit het autoverkeer naar en binnen Rijsel vaak strop, dus een goede treinverbinding zou toch welkom zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door groentje »

De NMBS rijdt op dit stuk voor rekening van de SNCF, en dan vooral de Région Hauts-de-France die de verantwoordelijke overheid is. Zij zijn niet meteen geneigd om te betalen voor extra ritten, cadansering is in Frankrijk ook een vrij recent gegeven. De bediening van de Croix hangt daar ook aan vast, daardoor kunnen ze besparen op een eigen trein naar Tourcoing... En er is inderdaad ook geen overschot op materieel dat in Frankrijk is toegelaten. Ik ziet dus niet meteen grote wijzigingen gebeuren...
En dat is spijtig, want inderdaad, Rijsel is een belangrijke stad net over de grens die een betere bediening verdient dan vandaag (al denk ik dat pakweg de Akenaars jaloers zijn op de bediening naar België...) We kunnen tegen micromanagement van de politiek zijn, maar dat lijkt mij het beste kanaal te zijn om hier meer aandacht voor te vragen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door rvdborgt »

Dewi schreef: 28 aug 2019, 22:51 Sinds enige tijd pendel ik dagelijks tussen Gent en Rijsel.
Zijn de lokettisten er wel in geslaagd om je de goedkoopste abonnementencombinatie te verkopen (normaliter splitsing op de grens, NIET in Kortrijk of Moeskroen)?

Nieuwsgierig,
Rian, die in Gent soms stagiaires uit Rijsel had.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door FLV-FGSP »

De twee dienstregelingsgaten worden veroorzaakt door een Franse ziekte die 'blancs horaires' heet. In den goeden ouden tijd werden die gebruikt om het spoor te schouwen, nu willen ze die optie openhouden.
In het kader van de dienstregeling 2021 wordt inderdaad gekeken naar een aanpassing op lijn 75, maar het is nog maar de vraag of dat project genoeg prioriteit krijgt.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door Dewi »

FLV-FGSP schreef: 28 aug 2019, 23:53 In het kader van de dienstregeling 2021 wordt inderdaad gekeken naar een aanpassing op lijn 75, maar het is nog maar de vraag of dat project genoeg prioriteit krijgt.
Hopelijk blijft de trein dan rechtstreeks minstens naar Gent rijden, en kan de koppeling met de trein naar Poperinge herzien worden. Dat zou al veel schelen...

groentje schreef: 28 aug 2019, 22:58 De NMBS rijdt op dit stuk voor rekening van de SNCF, en dan vooral de Région Hauts-de-France die de verantwoordelijke overheid is. Zij zijn niet meteen geneigd om te betalen voor extra ritten, cadansering is in Frankrijk ook een vrij recent gegeven. De bediening van de Croix hangt daar ook aan vast, daardoor kunnen ze besparen op een eigen trein naar Tourcoing... En er is inderdaad ook geen overschot op materieel dat in Frankrijk is toegelaten. Ik ziet dus niet meteen grote wijzigingen gebeuren...
En dat is spijtig, want inderdaad, Rijsel is een belangrijke stad net over de grens die een betere bediening verdient dan vandaag (al denk ik dat pakweg de Akenaars jaloers zijn op de bediening naar België...) We kunnen tegen micromanagement van de politiek zijn, maar dat lijkt mij het beste kanaal te zijn om hier meer aandacht voor te vragen.
Er wordt aan Franse zijde wel over nagedacht in het kader van het Réseau Express Grand Lille (REGL), wat uitgaat van de regio Hauts-de-France:
http://transportrail.canalblog.com/page ... 67467.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9se ... rand_Lille

Er is sprake van 3 treinen heen- en terug per uur naar Kortrijk, en eventueel bijkomend ondergrondse capaciteit in Lille Flandres. Maar ik denk dat dit nog verre toekomstmuziek is, er zal eerst veel geld moeten gevonden worden en dan is het inderdaad een kwestie van politiek...

rvdborgt schreef: 28 aug 2019, 23:28
Dewi schreef: 28 aug 2019, 22:51 Sinds enige tijd pendel ik dagelijks tussen Gent en Rijsel.
Zijn de lokettisten er wel in geslaagd om je de goedkoopste abonnementencombinatie te verkopen (normaliter splitsing op de grens, NIET in Kortrijk of Moeskroen)?

Nieuwsgierig,
Rian, die in Gent soms stagiaires uit Rijsel had.
In het begin kocht ik een jaarabonnement tussen Gent en Kortrijk, en dan trampoline maandabonnement Kortrijk-Lille. Probleem was toen dat de combinatie tussen trampoline en ander ticket op dezelfde trein eigenlijk verboden was, maar omdat de treinbegeleiders wisselen in Kortrijk merkte niemand dat echt op. Men suggereerde aan de loketten in Gent SP inderdaad een abonnement tot Tourcoing frontière, maar in Lille Flandres weigerden ze me een gelijkaardig abonnement verkopen. De reden die werd gegeven was dat je op het tarifair grenspunt het Franse abonnement niet kunt valideren voor het opstappen, en ook iets over hun boekhouding dat dan niet meer zou kloppen. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat de chef verkoop in Lille Flandres mij een ondertekende brief geschreven heeft om af te geven bij de NMBS om duidelijk te maken dat ze daar niet in mee willen gaan (wat ik finaal niet gedaan heb, ik had door dat ik tegen de windmolens aan het vechten was).

Maar dit is veranderd sinds afgelopen februari: de trampoline is afgeschaft en nu verkoopt de NMBS abonnementen tussen eender welk Belgisch station en Lille Flandres ( https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... abonnement ), wat goedkoper is dan combineren van abonnementen (een jaarabonnement Gent-Rijsel kost €2118,30). De SNCF verkoopt nu alleen nog enkele tickets voor grensverkeer, dus iemand die in Frankrijk woont zal eerst naar een Belgisch station moeten afzakken voor een abonnement.

Het enige waar je moet voor opletten is dat sinds kort er vaker Franse controleurs meereizen op het Franse gedeelte. Vroeger werd er zelden in Frankrijk gecontroleerd, en als het gebeurde deden ze dat altijd samen met iemand van de NMBS, zodat hij dan de MOBIB kaart kon lezen. Maar sinds afgelopen maand controleren ze precies alleen, en dan is het al een paar keer voorgevallen dat ze moeilijk beginnen doen als je uw MOBIB kaart toont. Ze willen ook het papieren bewijs zien dat je aan het loket meekrijgt, waar het traject opstaat.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door rvdborgt »

Dewi schreef: 28 aug 2019, 22:51
rvdborgt schreef: 28 aug 2019, 23:28
Dewi schreef: 28 aug 2019, 22:51 Sinds enige tijd pendel ik dagelijks tussen Gent en Rijsel.
Zijn de lokettisten er wel in geslaagd om je de goedkoopste abonnementencombinatie te verkopen (normaliter splitsing op de grens, NIET in Kortrijk of Moeskroen)?
In het begin kocht ik een jaarabonnement tussen Gent en Kortrijk, en dan trampoline maandabonnement Kortrijk-Lille.
Dat was normaliter de duurste combinatie. In Moeskroen splitsen was dacht ik al iets goedkoper.
Dewi schreef: 28 aug 2019, 22:51 Probleem was toen dat de combinatie tussen trampoline en ander ticket op dezelfde trein eigenlijk verboden was, maar omdat de treinbegeleiders wisselen in Kortrijk merkte niemand dat echt op. Men suggereerde aan de loketten in Gent SP inderdaad een abonnement tot Tourcoing frontière, maar in Lille Flandres weigerden ze me een gelijkaardig abonnement verkopen. De reden die werd gegeven was dat je op het tarifair grenspunt het Franse abonnement niet kunt valideren voor het opstappen, en ook iets over hun boekhouding dat dan niet meer zou kloppen. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat de chef verkoop in Lille Flandres mij een ondertekende brief geschreven heeft om af te geven bij de NMBS om duidelijk te maken dat ze daar niet in mee willen gaan (wat ik finaal niet gedaan heb, ik had door dat ik tegen de windmolens aan het vechten was).
Het is al een tijdje geleden dat we nog stagiaires uit Frankrijk hadden maar toendertijd kon je wel degelijk in Frankrijk een abonnement tot de grens kopen. Ik heb daar toen ook de prijzen nog eens van opgevraagd. Probleem was dat die helaas alleen verkocht mochten worden aan mensen die in Frankrijk werkten. Geen idee of dat EU-conform is maar toen vond ik uit dat er een netabonnement voor de agglomeratie Lille bestond, geldig in al het OV, incl. de trein en ook tot aan de grens (voor de zekerheid nagevraagd). Onze stagiaires kochten dat dan incombinatie met een NMBS-abonnement tot de grens. Al was er soms een enkele NMBS-lokettist die beweerde dat een abonnement tot het grenspunt niet mogelijk was...
Dewi schreef: 28 aug 2019, 22:51 Maar dit is veranderd sinds afgelopen februari: de trampoline is afgeschaft en nu verkoopt de NMBS abonnementen tussen eender welk Belgisch station en Lille Flandres ( https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... abonnement ), wat goedkoper is dan combineren van abonnementen (een jaarabonnement Gent-Rijsel kost €2118,30). De SNCF verkoopt nu alleen nog enkele tickets voor grensverkeer, dus iemand die in Frankrijk woont zal eerst naar een Belgisch station moeten afzakken voor een abonnement.

Het enige waar je moet voor opletten is dat sinds kort er vaker Franse controleurs meereizen op het Franse gedeelte. Vroeger werd er zelden in Frankrijk gecontroleerd, en als het gebeurde deden ze dat altijd samen met iemand van de NMBS, zodat hij dan de MOBIB kaart kon lezen. Maar sinds afgelopen maand controleren ze precies alleen, en dan is het al een paar keer voorgevallen dat ze moeilijk beginnen doen als je uw MOBIB kaart toont. Ze willen ook het papieren bewijs zien dat je aan het loket meekrijgt, waar het traject opstaat.
Dat bewijs ben je niet eens verplicht bij je te hebben. Het is maar een bevestiging van wat er op je kaart is geladen. Als ze de MOBIB-kaart niet kunnen lezen, dat is dat hun probleem. Dan moeten ze aan hun baas maar een MOBIB-lezer vragen. Maar reizigers naar Nederland maken maakten wel eens hetzelfde mee helaas. De spoorwegen lijken wel eens te vergeten dat ze na het maken van afspraken (i.c. het verchippen van abonnementen) ook voor het personeel de controle mogelijk moeten maken.

Groetjes,
Rian
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door Dewi »

Ik heb nog eens een vraag over dit traject.

Vrij regelmatig (naar mijn ervaring een drietal keer per jaar) wordt het treinverkeer tussen Moeskroen en Lille Flandres volledig onderbroken in de voormiddag, en worden er vervangbussen ingelegd. Men spreekt over ‘onderhoudswerken’ door SNCF Réseau.

Van 12 oktober tot 6 november is het weer zo ver…

https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/hau ... 268973.pdf

https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/hau ... 268945.pdf

Het spreekt voor zich dat dit zeer vervelend is voor de dagelijkse reiziger die gebruik maakt van die treinen, vooral ook omdat die situatie telkens weken aan een stuk duurt. Iemand een idee wat die werken precies inhouden, waarom ze zo regelmatig voorkomen en men zo bruut in het treinaanbod overdag moet ingrijpen? Enfin, ik vraag me af of dit gewoon ‘standaard’ onderhoudswerken zijn van SNCF Réseau die regelmatig zullen blijven terugkomen, of dat er toch ooit een einde aan komt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door HLE 2302 »

Dewi schreef: 28 sep 2020, 18:03 Ik heb nog eens een vraag over dit traject.

Vrij regelmatig (naar mijn ervaring een drietal keer per jaar) wordt het treinverkeer tussen Moeskroen en Lille Flandres volledig onderbroken in de voormiddag, en worden er vervangbussen ingelegd. Men spreekt over ‘onderhoudswerken’ door SNCF Réseau.

Van 12 oktober tot 6 november is het weer zo ver…

https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/hau ... 268973.pdf

https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/hau ... 268945.pdf

Het spreekt voor zich dat dit zeer vervelend is voor de dagelijkse reiziger die gebruik maakt van die treinen, vooral ook omdat die situatie telkens weken aan een stuk duurt. Iemand een idee wat die werken precies inhouden, waarom ze zo regelmatig voorkomen en men zo bruut in het treinaanbod overdag moet ingrijpen? Enfin, ik vraag me af of dit gewoon ‘standaard’ onderhoudswerken zijn van SNCF Réseau die regelmatig zullen blijven terugkomen, of dat er toch ooit een einde aan komt.
De werken die Infrabel hier 's nachts uitvoert, of in het weekend doen ze daar gewoon in de week én overdag. Met alle gevolgen van dien.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door ostbahnhof »

Is hier misschien al eens ergens vermeld: maar: wat is eigenlijk de rede dat de treinen Antwerpen Poperinge geen deel naar Lille-Flandres meer mee heeft?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door CursorX »

ostbahnhof schreef: 03 apr 2021, 20:25 Is hier misschien al eens ergens vermeld: maar: wat is eigenlijk de rede dat de treinen Antwerpen Poperinge geen deel naar Lille-Flandres meer mee heeft?
Ik dacht dat er werken waren over de grens, maar heb dit niet opgezocht ;)
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door 4017-4018 »

ostbahnhof schreef: 03 apr 2021, 20:25 Is hier misschien al eens ergens vermeld: maar: wat is eigenlijk de rede dat de treinen Antwerpen Poperinge geen deel naar Lille-Flandres meer mee heeft?
Hier: https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... -and-works staat er dat er werken zijn rond Kortrijk, misschien daardoor?
Ciao Ciao
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door 260689 »

Dit weekend moet door werken kant Moeskroen alles over 1 spoor tussen Kortrijk en vertakking Leiebrug. Hierdoor rijden enkel de 7xx reeks en 23xx reeks. Aangezien deze allemaal op spoor 1 moeten ontvangen worden. De 8xx reeks naar Mechelen staat op spoor 4. Uitzonderlijk Doodspoor. De IC naar Lille rijden navette tussen Moeskroen en Lille daar er geen doorgang is op alle rechtstreekse sporen voor de L75 en richting bundel. Ze kunnen inderdaad wel via de driehoek uitwijken. Maar is commercieel niet mogelijk.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door ostbahnhof »

Merci voor alle info.
Werken blijken nog een lange tijd te duren. Ook in mei bvb geen rechtstreekse treinen.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door Dewi »

Door werken ("travaux de maintenance") tussen Tourcoing en Lille Flandres mogen er geen treinen rijden tussen 8h30 en 16h30 van 29 maart tot 2 april, en van 8h30 tot 15h30 van 5 april tot 14 mei. Zie hier:
https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/hau ... 281964.pdf

Tijdens de paasvakantie zijn er in Kortrijk inderdaad ook werken: het inschuiven van een bus- en fietstunnel onder de sporen en spoorvernieuwingswerken. Daardoor zijn de treinen tussen Kortrijk en Moeskroen ook afgeschaft.
https://pers.kortrijk.be/197819-vanaf-p ... zandstraat
Dat betekent dus dat een reiziger naar Lille geconfronteerd wordt met een vervangbus tussen Kortrijk en Moeskroen, en in Moeskroen dient over te stappen op een andere vervangbus naar Lille Flandres.

Hier zie je dus hoe het wel en niet moet qua communicatie naar pendelaars toe. Voor iemand die pendelt naar Rijsel, zijn de spoorwerken in Kortrijk stikvervelend, maar door de duidelijke informatie heb je er begrip voor waarom dit noodzakelijk is en dat men nagedacht heeft over het minimaliseren van de hinder. De spoorwerken in Frankrijk zijn in mysterie gehuld, als reiziger vind je nergens iets terug wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Ik heb een tijd terug een mail gestuurd naar de SNCF met de vraag naar meer info. Die konden me er niets over vertellen, en ik werd doorverwezen naar SNCF reseau. Van die laatste na 3 weken nog steeds geen reactie.

Sinds ik over en weer pendel gebeuren die travaux de maintenance tijdens de werkweek regelmatig, telkens zonder enige duiding. In 2020 waren dat 4 weken in februari, 2 weken in mei/juni dacht ik, en nog eens vier weken in oktober. Dit jaar was het al een week in januari, 4 weken in februari, en nu weer een anderhalve maand. Een beetje cynisch, maar het is een 'geluk' dat we moeten thuiswerken nu, anders was dit geen lolletje geweest, voor mij althans.

Is er iemand die meer weet, of die een suggestie heeft bij wie het nog kan worden nagevraagd?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille Flandres

Bericht door groentje »

Bij de Région HdF als verantwoordelijke opdrachtgever? En op de website van TER HdF: https://www.ter.sncf.com/hauts-de-franc ... x-sncf-ter
Plaats reactie