dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

overweg13 schreef: 27 nov 2020, 22:53
Klassiekje schreef: 27 nov 2020, 20:21 De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek zal rijden onder de treinnummers 5106-5119 richting Schaarbeek en 5127-5141 richting Kortrijk. Sommige van deze treinen hebben echter Brussel-Zuid als vertrek/eindstation. Materieel vooral MR96 en HLE21/27 + M4 voor zover ik zie.
Ik doe een gokje: deze treinen zijn gewoon P-treinen die dus wel door de NZV rijden maar vanaf Brussel-Zuid een ander treinnummer krijgen. Het is gewoon zaak om op te zoeken om welke P-treinen het gaat.
Klopt en zo te zien is er een koppeling met de P's 7300, 7400 en 7401, en omgekeerd 's avonds. Dat verklaart wellicht de M4-stammen op de verbinding, die nu dus overdag naar Kortrijk zullen pendelen in plaats van stil te staan in Vorst. De M4 zal warempel nog intensiever gebruikt worden alvorens eruit te gaan.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Freken »

overweg13 schreef: 27 nov 2020, 22:53 Ik doe een gokje: deze treinen zijn gewoon P-treinen die dus wel door de NZV rijden maar vanaf Brussel-Zuid een ander treinnummer krijgen. Het is gewoon zaak om op te zoeken om welke P-treinen het gaat.
Uitstekende gok: 5114 (Kortrijk 14:42 - Brussel-Zuid 15:57) rijdt verder als P8400 (Brussel-Zuid 16:03 - Luik-Guillemins 17:37), 5115 (Kortrijk 15:42 - Brussel-Zuid 16:59) rijdt verder als P8401 (Brussel-Zuid 17:07 - Luik-Guillemins 18:37) en 5116 (Kortrijk 16:42 - Brussel-Zuid 17:57) rijdt verder als P8304 (Brussel-Zuid 18:01 - Landen 18:55). In de omgekeerde richting gebeurt net hetzelfde.
rvdborgt schreef: 27 nov 2020, 23:10 En waarmee dan een aloud gegevensprobleem van de NMBS weer opduikt: doorgekoppelde treinen zijn in de planner, en dus de dienstregelingsgegevens, niet doorgekoppeld.
Het stond een tijdje wel in de routeplanner bij een aantal treinen maar tegenwoordig vind je er inderdaad niets meer van terug. Er zal ergens wel een oorzaak achter zitten maar voorlopig houdt de NMBS het dus liever voor zich.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Met z'n tweeën bijna krak dezelfde informatie posten op exact dezelfde (avondlijke) minuut: il faut le faire!
Willem.13
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2017, 22:33

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Willem.13 »

BlackEagle schreef: 27 nov 2020, 22:55 Allen,

Nog een kleine update van het treinnummer van de tweede S34-relatie: dit wordt dus treinserie 1450. Hierbij de laatste versie van de weekkaarten:
Afbeelding Afbeelding

Nog een suggestie voor een update van de kaarten:

Eindbestemmingen van de S41 en de IC Bergen - Luik worden omgewisseld aan de Luikse kant. Dus de S41 wordt Verviers-Centraal - Luik-Sint-Lambertus en de IC wordt Bergen - Herstal. In het weekend blijft het ongewijzigd (IC Liers en S Herstal).
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Vertonghe »

Gezien in de routeplanner:

Vertrek vanuit Mechelen:

De S5 (die weliswaar om het halfuur rijdt) richting Brussel-Schuman en Edingen via lijn 26, vertrekt om .u36
De S4 (die om het uur rijdt) die in het Noord-Oosten van Brussel exact dezelfde bestemmingen aandoet ( Merode en Delta als "extra", en met omweg via Muizen - Hofstade) vertrekt om .u37.


Met andere woorden: wie gaat er in godsnaam vanuit Mechelen de S4 nemen, tenzij reizigers naar Muizen of Hofstade? Want voor de stations in het Noorden en Oosten van Brussel zijn er betere opties en de stations in het Noord-Westen, zoals Bockstael en Jette, worden nog veel sneller bereikt met een overstap in Brussel-Noord. Een betere spreiding was hier welkom geweest.
Bijlagen
Foto.PNG
Foto.PNG (12.16 KiB) 5363 keer bekeken
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Terminus »

Bovendien was die S4 verlengd tot Mechelen om extra keertijd te hebben tegenover de huidige keertijd in Vilvoorde.
Euh...welke extra keertijd?
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Vertonghe »

Als beide treinen aan elkaar gekoppeld worden, is er daarin niet direct een probleem, aangezien ze elk via een andere kant het station binnenrijden. Zodoende heb je dan 12' en 14', wat wel moet volstaan zonder wissel van richting.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Vertonghe schreef: 03 dec 2020, 12:12 Als beide treinen aan elkaar gekoppeld worden, is er daarin niet direct een probleem, aangezien ze elk via een andere kant het station binnenrijden. Zodoende heb je dan 12' en 14', wat wel moet volstaan zonder wissel van richting.
Dat zou me verbazen, want het materieel is verschillend: op de S4 heb je MS08 en de twee stuks daarvan zijn in de spits hard nodig (vergeet niet dat die maar om het uur rijdt). Op de S5 heb je dan weer MS86, gewoonlijk twee stuks om overal netjes langs te perrons te passen (maar veel te krap als je dat in de spits zou willen inzetten op de S4). De echte buffer zit in Vilvoorde, waar nu plots 8 minuten stilstand voorzien zijn. Samen met de grote overlap met de S5 kun je dus wel stellen dat die hele verlenging naar Vilvoorde tot weinig dient, buiten dan de magere bediening van Hofstade en Muizen.

Nog een observatie: de S4 wordt op deze manier helemaal een artificiële draak van een verbinding, een doorkoppeling om zuivere exploitatieredenen. Voorheen was dat al zo door de samensmelting van twee assen waar amper uitwisseling tussen bestaat (niemand zou 'm pakweg nemen van Ternat naar Bordet of Vilvoorde) en ook qua drukte is er een groot verschil: tussen Aalst en Etterbeek is de trein zeker in de spits heel druk, maar het noordelijke deel is veel rustiger en is het maar een van de vele andere treinen (S4, S5, S7, S9). Een beetje de gatenvuller om toch de boog Etterbeek-Delta en de stations Delta, Merode, Hofstade en Muizen enige bediening te geven. Het zou me veel zinvoller lijken om de S4 na Etterbeek veeleer richting Ottignies of Nijvel te sturen en de noordelijke bediening aan de S7 (met hogere frequentie dan) te laten.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

Vertonghe schreef: 03 dec 2020, 11:38 Gezien in de routeplanner:

Vertrek vanuit Mechelen:

De S5 (die weliswaar om het halfuur rijdt) richting Brussel-Schuman en Edingen via lijn 26, vertrekt om .u36
De S4 (die om het uur rijdt) die in het Noord-Oosten van Brussel exact dezelfde bestemmingen aandoet ( Merode en Delta als "extra", en met omweg via Muizen - Hofstade) vertrekt om .u37.


Met andere woorden: wie gaat er in godsnaam vanuit Mechelen de S4 nemen, tenzij reizigers naar Muizen of Hofstade? Want voor de stations in het Noorden en Oosten van Brussel zijn er betere opties en de stations in het Noord-Westen, zoals Bockstael en Jette, worden nog veel sneller bereikt met een overstap in Brussel-Noord. Een betere spreiding was hier welkom geweest.
Tussen Vilvoorde en Mechelen dient de trein dan ook alleen maar om Muizen en Hofstade een verbinding aan te bieden richting het Brusselse. Momenteel is er nog een stop van 8 minuten voorzien in Vilvoorde en dat komt dan ook enkel en alleen door de werken die daar aan de gang zijn. Als de werken klaar zijn, zal deze dus een dikke 5 minuten later kunnen vertrekken in Mechelen. Die trein hoort dus helemaal niet vol te zitten vanaf Mechelen.
Vanaf Vilvoorde is de spreiding richting lijn 26 wel bij benadering om de 15 minuten en daar is het dan ook om te doen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door FLV-FGSP »

Inmiddels is de officiële communicatie begonnen:
https://nmbs.prezly.com/nmbs-voert-vana ... naanbod-in

Iets wat daarin niet wordt vermeld is dat er iets verandert in de avondbediening op L25, de andere IR-achtige serie neemt vanaf 20 uur de honneurs waar. Een neveneffect is dat er zo een latere verbinding van Brussel naar Antwerpen ontstaat met een vertrek van Brussel Centraal om 0:00. Ook van Brussels Airport komt er zo een latere reismogelijkheid. (En ja, ik weet dat dat voorlopig nog weinig reizigers zal trekken, maar er komen weer andere tijden.)
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Ducktape »

De verandering van 33xx naar 31xx valt dik tegen voor mij persoonlijk. Ik neem de trein ofwel in Mortsel-Liersesteenweg ofwel in Mortsel-Oude God richting Ant-C. Nu zit er ong een half tussen de beide vertrekken/aankomsten, maar nu komen die ongeveer gelijk te vertrekken/aan te komen. Dus nu ben ik in het slechtste geval telkens een uur te vroeg als ik de trein zou pakken. Ik word dus de tram ingejaagd...
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door AGE-411 »

Ging de frequentie van de IC-trein tussen Kortrijk en Denderleeuw niet verhoogd worden naar '30 ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steven »

Die gaat ook effectief 2 treinen per uur hebben
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door overweg13 »

Aja, maar ze zijn dat wel vergeten bij het opstellen van de lijnfolder 89....
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Paul »

Ik wil nog eens terugkomen op de S34 die voortaan twee keer per uur rijdt tussen Sint-Niklaas en Antwerpen vv., maar een keer per uur niet stopt in Nieuwkerken-Waas (behalve een paar keer tijdens de spits). Ik snap dat niet. Ten eerste worden daardoor de reizigers van of naar Nieuwkerken-Waas benadeeld, en ten tweede creëert men daardoor een ondoorzichtige dienstregeling: eenzelfde treinserie (S34) stopt niet altijd in dezelfde stations.

Het motief zou zijn dat er onvoldoende capaciteit is op lijn 59 en dat de rijpaden voor goederentreinen in het gedrang komen. Ik heb daar mijn twijfels bij. De totale rijtijd van de stoptreinen die niet in Nieuwkerken-Waas stoppen, is slechts één minuut korter. Dat kan toch het verschil niet maken? En als dat wel zo zou zijn, kan men dan niet beter de stop van de IC Oostende - Antwerpen vv. in Beveren-Waas schrappen en zo meer ruimte verkrijgen in de dienstregelingsgrafieken? Beveren behoudt dan toch zijn twee treinen per uur in elke richting, mooi gespreid, met een goede aansluiting in Sint-Niklaas tussen stoptreinen en IC-treinen, en de IC Oostende - Antwerpen vv. wordt een beetje sneller.

Ik pleit voor een heldere dienstregeling, waarbij L- en S-treinen de hele dag door altijd in dezelfde stations stoppen. En laat stoptreinen echte stoptreinen zijn, en IC's echte IC's.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie