Pagina 31 van 36

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 22 nov 2020, 16:20
door Paul
Wout912 schreef: 22 nov 2020, 14:12 Sinds deze week is de halfuurfrequentie van de S34-treinen vanaf 14 december 2020 op het traject Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas nu ook in de routeplanner van NMBS opgenomen. Zoals al eerder was meegedeeld stoppen deze treinen buiten de spitsuren niet in Nieuwkerken-Waas.
Als inwoner van Nieuwkerken-Waas vind ik dat een betreurenswaardige zaak. Ik begrijp ook niet goed waarom die trein tijdens de spits - wanneer er drukker treinverkeer is en meer risico op vertragingen - wel kan stoppen, en in de daluren niet...

Paul

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 22 nov 2020, 16:28
door trainlovertje
Paul schreef: 22 nov 2020, 16:20
Wout912 schreef: 22 nov 2020, 14:12 Sinds deze week is de halfuurfrequentie van de S34-treinen vanaf 14 december 2020 op het traject Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas nu ook in de routeplanner van NMBS opgenomen. Zoals al eerder was meegedeeld stoppen deze treinen buiten de spitsuren niet in Nieuwkerken-Waas.
Als inwoner van Nieuwkerken-Waas vind ik dat een betreurenswaardige zaak. Ik begrijp ook niet goed waarom die trein tijdens de spits - wanneer er drukker treinverkeer is en meer risico op vertragingen - wel kan stoppen, en in de daluren niet...

Paul
Ik gok omdat goederenverkeer 'verbannen' wordt in de piekuren, terwijl er in de daluren wel degelijk rijpadconflicten met goederenverkeer zich zullen voordoen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 22 nov 2020, 18:31
door EBFS
Ik vind dit ook triestig. Dat gaat totaal in tegen de visie van een voorstadsnetwerk. Maar soit, het is wel echt goed nieuws voor de andere stations die nu hopelijk/waarschijnlijk meer gebruikt gaan worden.

Ik snap wel niet goed waarom juist Nieuwkerken-Waas is gekozen. Als er dan een station geschrapt had moeten worden, had ik persoonlijk voor Melsele gekozen. Dit ligt het dichter bij station Beveren dan station Nieuwkerken-Waas bij station Sint-Niklaas. En bovendien hebben zij aan de grens ook een tram naar Antwerpen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 26 nov 2020, 14:45
door Terminus
Eindelijk de kans gehad om nog wat info te krijgen / verzamelen over de samenstellingen vanaf midden december, in combinatie met wat al eerder verschenen is op het forum. En zoals eerder al geïnsinueerd door andere forumleden... het lijkt wel een grote status quo!

Inzet Desiro's op IC-verbindingen
Hier lijkt niets te veranderen: nog steeds Desiro's op Antwerpen-Oostende, Airport/Brussel-Zuid - Dinant, Gent-Mechelen-Leuven, veel te veel IC's Antwerpen - Brussel (-Charleroi), ...

Het lijkt me weer een gemiste kans. Voor de Antwerpen-Oostende moeten er toch stilaan alternatieven (vrijgekomen I-rijtuigen) zijn? En met wat goede wil kunnen al die IC's in het weekend wel IC-waardig materiaal krijgen? B.v.: Brussel-Dinant met de MR96 van de IC Brussel-Namen-Luik tijdens de week.

Verder, zoals al deels gemeld:

Beperkte instroom van M7's op Oostende-Eupen, in de vorm van 2I11 + 6 M7

Samenstellingen van 6 I11-rijtuigen + HLE 13 op de verbinding Brussel-Luxemburg i.p.v. de huidige gemengde samenstellingen.

Meer MR96 op de IC24** Brussel-Namen-Luik i.p.v. M4. Gezien P7097 (Dendermonde-Leuven) ook in die omloop zit, krijgt die ook een samenstelling met MR96.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 26 nov 2020, 15:26
door Shrek
Het lijkt er dan vooral op dat de eerste instroom van M7 gebruikt wordt om de I6 uit dienst te halen ipv minder desiro te gebruiken. In deze coronatijden is dat niet helemaal onbegrijpelijk.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 26 nov 2020, 19:08
door Steve
Mij lijkt het dat er vooral een verschuiving plaatsvindt, aangezien hier eerder al gezegd is dat er onder meer op een P Oostende - Brussel een lange I6-stam komt. Het verdwijnen uit de Luxemburg zou vooral te maken hebben met de moeilijke combinatie met de I11(BDx) en I10. Het is me wel een raadsel waar alle I11'en naartoe gaan die massaal van de IC Oostende - Eupen gehaald worden (elke nieuwe stam van 6 M7 + 2 I11 maakt liefst 10 I11 vrij...), die paar extra rijtuigen richting Luxemburg maken de som niet.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 26 nov 2020, 19:21
door 260689
Steve schreef: 26 nov 2020, 19:08 Mij lijkt het dat er vooral een verschuiving plaatsvindt, aangezien hier eerder al gezegd is dat er onder meer op een P Oostende - Brussel een lange I6-stam komt. Het verdwijnen uit de Luxemburg zou vooral te maken hebben met de moeilijke combinatie met de I11(BDx) en I10. Het is me wel een raadsel waar alle I11'en naartoe gaan die massaal van de IC Oostende - Eupen gehaald worden (elke nieuwe stam van 6 M7 + 2 I11 maakt liefst 10 I11 vrij...), die paar extra rijtuigen richting Luxemburg maken de som niet.
De treinen die nog met AM96 rijden ook met I11 laten rijden? Maar ik denk dat er nu al een gebrek is aan voldoende stuurrijtuigen I11. Vraag me eigenlijk af hoe het zit met de homologatie van de T18/19 in Luxemburg.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 26 nov 2020, 19:58
door Klassiekje
Alle treinen op de IC21xx die nog met MR96 rijden zouden effectief vervangen worden door 13+I11 op enkele uitzonderingen na. De vrijgekomen MR96 zouden dan verhuizen naar de IC24xx.

Maar inderdaad, slechts 21 I11-stuurrijtuigen. Ik dacht dat de P-treinen Visé-Brussel wel met 2 HLE18 zouden gaan rijden ook, waardoor er daar ook weer twee HVR vrijkomen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 27 nov 2020, 14:48
door Terminus
260689 schreef: 26 nov 2020, 19:21
Steve schreef: 26 nov 2020, 19:08 Mij lijkt het dat er vooral een verschuiving plaatsvindt, aangezien hier eerder al gezegd is dat er onder meer op een P Oostende - Brussel een lange I6-stam komt. Het verdwijnen uit de Luxemburg zou vooral te maken hebben met de moeilijke combinatie met de I11(BDx) en I10. Het is me wel een raadsel waar alle I11'en naartoe gaan die massaal van de IC Oostende - Eupen gehaald worden (elke nieuwe stam van 6 M7 + 2 I11 maakt liefst 10 I11 vrij...), die paar extra rijtuigen richting Luxemburg maken de som niet.
De treinen die nog met AM96 rijden ook met I11 laten rijden? Maar ik denk dat er nu al een gebrek is aan voldoende stuurrijtuigen I11. Vraag me eigenlijk af hoe het zit met de homologatie van de T18/19 in Luxemburg.
Ik denk dat er op Oostende-Antwerpen 2 stammen nodig zijn om de Desiro's er uit te halen.
Ervan uitgaande dat er genoeg I11'en zijn, maar geen stuurrijtuigen --> Waarom niet met 2locs en M6 BD toevoegen (er staan er enkele reserve in Oostende/Kortrijk, dacht ik). Of desnoods (minder interessant) een M4 met pakwagen of I6 met fietsenafdeling indien geen M6BD beschikbaar.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 27 nov 2020, 20:21
door Klassiekje
De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek zal rijden onder de treinnummers 5105-5119 richting Schaarbeek en 5127-5141 richting Kortrijk. Sommige van deze treinen hebben echter Brussel-Zuid als vertrek/eindstation. Materieel vooral MR96 en HLE21/27 + M4 voor zover ik zie.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 27 nov 2020, 21:22
door ronny
Klassiekje schreef: 27 nov 2020, 20:21 De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek zal rijden onder de treinnummers 5106-5119 richting Schaarbeek en 5127-5141 richting Kortrijk. Sommige van deze treinen hebben echter Brussel-Zuid als vertrek/eindstation. Materieel vooral MR96 en HLE21/27 + M4 voor zover ik zie.
Moet deze nieuwe serie niet 3 P-treinen met M5 materiaal vervangen ? (7901-7902-7903)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 27 nov 2020, 22:53
door overweg13
Klassiekje schreef: 27 nov 2020, 20:21 De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek zal rijden onder de treinnummers 5106-5119 richting Schaarbeek en 5127-5141 richting Kortrijk. Sommige van deze treinen hebben echter Brussel-Zuid als vertrek/eindstation. Materieel vooral MR96 en HLE21/27 + M4 voor zover ik zie.
Ik doe een gokje: deze treinen zijn gewoon P-treinen die dus wel door de NZV rijden maar vanaf Brussel-Zuid een ander treinnummer krijgen. Het is gewoon zaak om op te zoeken om welke P-treinen het gaat.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 27 nov 2020, 22:55
door BlackEagle
Allen,

Nog een kleine update van het treinnummer van de tweede S34-relatie: dit wordt dus treinserie 1450. Hierbij de laatste versie van de weekkaarten:
Afbeelding Afbeelding

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 27 nov 2020, 23:10
door rvdborgt
overweg13 schreef: 27 nov 2020, 22:53
Klassiekje schreef: 27 nov 2020, 20:21 De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek zal rijden onder de treinnummers 5106-5119 richting Schaarbeek en 5127-5141 richting Kortrijk. Sommige van deze treinen hebben echter Brussel-Zuid als vertrek/eindstation. Materieel vooral MR96 en HLE21/27 + M4 voor zover ik zie.
Ik doe een gokje: deze treinen zijn gewoon P-treinen die dus wel door de NZV rijden maar vanaf Brussel-Zuid een ander treinnummer krijgen. Het is gewoon zaak om op te zoeken om welke P-treinen het gaat.
En waarmee dan een aloud gegevensprobleem van de NMBS weer opduikt: doorgekoppelde treinen zijn in de planner, en dus de dienstregelingsgegevens, niet doorgekoppeld.

Groetjes,
Rian

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 27 nov 2020, 23:16
door Klassiekje
overweg13 schreef: 27 nov 2020, 22:53
Klassiekje schreef: 27 nov 2020, 20:21 De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek zal rijden onder de treinnummers 5106-5119 richting Schaarbeek en 5127-5141 richting Kortrijk. Sommige van deze treinen hebben echter Brussel-Zuid als vertrek/eindstation. Materieel vooral MR96 en HLE21/27 + M4 voor zover ik zie.
Ik doe een gokje: deze treinen zijn gewoon P-treinen die dus wel door de NZV rijden maar vanaf Brussel-Zuid een ander treinnummer krijgen. Het is gewoon zaak om op te zoeken om welke P-treinen het gaat.
Klopt, heb het even opgezocht en bv. P7400 uit Luik wordt IC5129 in Brussel-Zuid. Zal voor de andere treinen wel hetzelfde zijn.