Pagina 1 van 36

dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 25 jun 2019, 19:18
door thejay
Momenteel lopen de roadshows in de provincies

Details voor Limburg, Antwerpen en Luik zijn reeds gepubliceerd:
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... -2020-2023

Plannen regio Limburg
- elektrisch materieel op Mol-Hamont en Mol-Hasselt
weekdagen:
- IC Hasselt-Antwerpen via de boog van Aarschot (cfr. de huidige P-treinen)
- P treinen Mol-Brussel verlengen tot Neerpelt of Hamont
- verdubbeling frequentie op Hasselt-Genk
zondag verhogen van de frequenties:
- IC/L-trein Hasselt-Leuven(Brussels Airport-Antwerpen) elk uur
- IC Hasselt-Mol elk uur

Plannen regio Antwerpen
- elektrisch materieel op Mol-Hamont en Mol-Hasselt
- meer treinen van de Kempen naar Mechelen-Brussel
- studie naar bediening Roosendaal
weekdagen:
- P treinen Mol-Brussel verlengen tot Neerpelt of Hamont
- S1 Nijvel-Mechelen in de spits 3x per uur
- S1 uitbreiding amplitude 2e S1 Brussel–Antwerpen
- S4 doortrekken naar Mechelen via Hofstade i.p.v. S7
- S-trein op halfuurdienst op ringspoor Antwerpen (L12) ->> niet vermeld wat begin- en eindpunt van deze treinen juist is
- S-trein naar Waaslandhaven
- verdubbeling frequentie Noorderkempen-Antwerpen
- toevoeging ritten tussen Breda en Brussel ->> hoe valt dit nu te rijmen met Noorderkempen-Antwerpen?
- verdubbeling frequentie L-trein tussen Antwerpen-Aarschot
- verdubbeling frequentie S33 tussen Antwerpen-Herentals
- verdubbeling frequentie S34 tussen Antwerpen-Lokeren
- verdubbeling frequentie L-trein tussen Sint-Niklaas-Mechelen
- verbetering aansluitingen Kempen/Antwerpen met lijn 26
- verbetering aansluitingen Heist-op-den-Berg naar Mechelen/Brussel
- IC Hasselt-Antwerpen via de boog van Aarschot (cfr. de huidige P-treinen)
- IC De Panne–Gent-Antwerpen niet inkorten tot Gent tijdens de vakantieperiodes
- Uitbreiding amplitude Turnhout
- Inkorting IC Turnhout-Brussel-Binche
weekend:
- verdubbeling frequentie S1 Brussel-Antwerpen op zondag
- verdubbeling frequentie S32 Antwerpen-Essen
- S-trein op halfuurdienst op ringspoor Antwerpen (L12) ->> niet vermeld wat begin- en eindpunt van deze treinen juist is
- echte IC-trein Turnhout-Antwerpen (cfr. weekdagen)
- nieuwe S-trein Antwerpen-Mol
- IC Hasselt-Mol elk uur
- uitbreiding amplitude Turnhout

Plannen regio Luik
weekdagen:
- verdubbeling frequentie S41 Liers-Verviers
- verdubbeling frequentie S42 Liers-Flémalle
- verdubbeling frequentie S43 Liers-Maastricht
- S44 rijdt via Seraing
- verdubbeling frequentie L-trein Namen-Luik tussen Statte-Luik
- L-trein Liers-Marloie elk half uur overdag
- Luik krijgt een rechtstreekse verbinding met Brussels-Airport ->> verder geen details
- verdubbeling frequentie IC Liers-Luxemburg en stopt ook in Esneux
- IC Kortrijk-Welkenraedt gaat ook in Ans stoppen
- algemene uitbreiding van amplitudes

in het weekend ook een uurdienst op:
- L-trein Liers-Marloie
- L-trein Namen-Luik
- IC Liers-Luxemburg

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 07:08
door profke
verdubbeling frequentie S33 tussen Antwerpen-Herentals
hieermee zal ik blij zijn.. (pendelaar Nijlen Antwerpen)

al moet de eeuwige pessimist in mij wel zeggen dat we momenteel in de spits al 3 treinen hebben die uit nijlen vertrekken richting antwerpen, waarvan 1 met overstap in lier... maar die 3 treinen komen allen op 20 min tijd voorbij.
met overstap om 6u55/7u55 (P-trein nr brussel, overstappen in lier)
rechtstreeks om 7u06/8u06 (Strein)
rechtstreeks om 7u17/8u17 (Ptrein, in vakanties met overstap in lier)
Tussen xu17 en xu55 is er geen enkele.

ik had dus liever "halfuur frequentie" ipv "verdubbeling frequentie" zien staan...

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 07:31
door profke
Te snel gereageerd. Er staat wel degelijk halfuur frequentie... Maar er staat ook dat het nog een studie is, die dus lang niet zeker gerealiseerd wordt.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 10:54
door HLE 2302
Vraag me af hoe ze die extra ritten er op L59 nog willen tussen krijgen, de lijn zit nu goed op capaciteit overdag.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 10:54
door HLE 2302
HLE 2302 schreef: 26 jun 2019, 10:54 Vraag me af hoe ze die extra ritten er op L59 er nog willen tussen krijgen, de lijn zit nu goed op capaciteit overdag.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 11:51
door Steve
In HLN is er intussen meer informatie verschenen over de studie rond de "ringlijn", er is sprake van een verbinding van de westelijke haven (Verrebroek) tot de voormalige halte Antwerpen-Haven, via Zuid, Berchem, Oost en Luchtbal. Hieronder het kaartje dat ze errond gepubliceerd hebben.
HLN 26 6 19 b.jpg

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 14:37
door dentheo
De halte Antwerpen-Haven is de laatste stopplaats op Antwerpen -Noord waarschijnlijk ?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 15:01
door Stijn91
Wanneer zijn de roadshows van de andere provincies?



Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 15:07
door Steve
dentheo schreef: 26 jun 2019, 14:37 De halte Antwerpen-Haven is de laatste stopplaats op Antwerpen -Noord waarschijnlijk ?
Wel als het over de nog steeds bestaande stopplaats met die naam gaat, nu enkel voor personeelstreinen maar tot 2014 ook voor een aantal publiek toegankelijke P-treinen in gebruik. Verderop zit je volop in de bundels.

Op het kaartje staat trouwens nog een grijze bol zonder naam tussen Noorderdokken en Haven. Zou er misschien een intentie zijn om station Leugenberg opnieuw in gebruik te nemen?

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 15:48
door wva
HLE 2302 schreef: 26 jun 2019, 10:54 Vraag me af hoe ze die extra ritten er op L59 nog willen tussen krijgen, de lijn zit nu goed op capaciteit overdag.
Zelfde bedenking tussen Antwerpen en Aarschot, een bijkomende stoptrein in beide richting, en het is hier (Heist op den Berg) nu al zo druk met al het goederenverkeer tussen het reizigersverkeer.

Maar ja, het is een studie en daar zijn er al zoveel van geweest zonder uitwerking :P

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 17:04
door Tim
Dat ze al die extra S treinen maar zo laten. Voor goederentreinen is het nu al een ramp en het zou dan nog erger worden :roll:

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 18:01
door overweg13
Tim schreef: 26 jun 2019, 17:04 Dat ze al die extra S treinen maar zo laten. Voor goederentreinen is het nu al een ramp en het zou dan nog erger worden :roll:
Lijkt me nogal logisch dat het bataljon desiro's ingezet zal worden op S-treinen, zodra ze vrijkomen door de instroom van volwaardig IC-materieel.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 19:01
door Paul
Tim schreef: 26 jun 2019, 17:04 Dat ze al die extra S treinen maar zo laten. Voor goederentreinen is het nu al een ramp en het zou dan nog erger worden :roll:
Als je een voorstadsnet rond Antwerpen een beetje ernstig wilt nemen, dan is een halfuurdienst van stoptreinen op de lijnen 12, 4, 15, 16, 25 en 59 toch wel het minimum. En zo'n voorstadsnet zou toch zeer welkom zijn voor een stad die nu stikt in het autoverkeer.

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 19:45
door rvdborgt
thejay schreef: 25 jun 2019, 19:18 Plannen regio Antwerpen
weekdagen:
- verdubbeling frequentie Noorderkempen-Antwerpen
- toevoeging ritten tussen Breda en Brussel ->> hoe valt dit nu te rijmen met Noorderkempen-Antwerpen?
weekend:
- verdubbeling frequentie S32 Antwerpen-Essen
Er beweegt duidelijk iets. Bovengenoemde uitbreidingen waren nog niet zo lang geleden onmogelijk/onbespreekbaar.
Verdubbeling Noorderkempen-Antwerpen en toevoeging ritten Breda - Brussel zijn prima met elkaar te rijmen als je bedenkt dat de amplitude naar Breda niet bijzonder groot is. Er ontbreken minimaal een vroeger rit Breda - Brussel en een late rit Brussel - Breda.

Groetjes,
Rian

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Geplaatst: 26 jun 2019, 20:15
door Shrek
Dat ziet er allemaal heel mooi uit, maar ik stel me spontaan 2 vragen:
Wie gaat dat allemaal betalen en waar gaat men zoveel nieuwe treinbestuurders vinden?