dienstregeling binnenland december 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

rdv schreef:
Shrek schreef: 21 okt 2020, 16:50
pietje schreef: 21 okt 2020, 13:27 Bij mij illustreert het ook hoe het in onze regio al een tijdje niet meer uit te leggen valt dat vele treinen 1 keer per uur rijden. Men probeert het dan maar om de meest gebruikte vervoersstromen een haalbare overstap te geven, maar dat maakt wel dat sommige verbindingen enkel haalbaar zijn voor mensen met veel te veel vrije tijd.
Dat illustreert het net niet, als je de frequentie van de stoptrein zou verdubbelen blijft het probleem exact hetzelfde, alleen krijg je het dan 2x per uur.
Twee treinen per uur zou overstaptijden van 45 minuten toch verkorten tot 15 minuten?

Nog een voordeel van 2/uur, is dat je bij het missen van een overstap max. 29 minuten moet wachten, ipv 59 minuten.

Maar goed, ik besef dat dit in de praktijk niet mogelijk is.
Het is op de overstaptijd van 17 minuten dat er gezaagd werd. Dat blijft 17 met een theoretische halfuurdienst.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rdv »

Er werd ook naar een overstap van 45 minuten verwezen ;).

Ik begrijp dat het momenteel niet mogelijk is om half-uursdiensten overal aan te bieden, maar als een meer dan een half uur per dag staat te wachten op een overstap (h&t), dan wordt het moeilijk concurreren met de auto voor volledig of een deel van de verplaatsing. Dus als de trein/OV echt een volwaardig alternatief moet worden, moet er geïnvesteerd worden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door overweg13 »

Het is niet alleen een kwestie van investeren, maar van waar investeren. Dat de concurrentiepositie met de auto een belangrijke factor kan zijn, ga je mij niet horen ontkennen, maar er zijn andere factoren die een rol spelen: infrastructuur, potentieel (bestaand en toekomstig...), materieel en personeel.
Met vriendelijke groet

overweg13
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door BlackEagle »

Ik heb de netwerkkaarten een update gegeven voor de dienstregeling van december 2020. Gezien de dienstregelingsbrochure zelf nog niet gepubliceerd is, ben ik afgegaan op de presentaties van het vervoersplan (https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... -2020-2023) die de laatste maand per provincie werden gegeven, en wat er al te vinden is in de reisplanner.

Ik vond alles wel terug, behalve de S34 zoals al eerder op dit forum werd aangegeven. Gezien die wel duidelijk vermeld wordt in de presentatie ga ik ervan uit dat dit nog altijd een fout in de reisplanner is... Daardoor kon ik helaas het treinnummer van deze nieuwe treinserie niet achterhalen. Aansluitend heb ik ook 'wijzigingskaarten' gemaakt, waarbij alle nieuwigheden vanaf december 2020 op kaart worden gezet. Zo wordt de evolutie ook goed duidelijk.

Wederom een warme oproep om deze kaarten te bekijken en foutjes die jullie opmerken door te geven, zodat ik ze corrigeer in een volgende versie. En voel jullie natuurlijk vrij om deze kaarten te gebruiken en te verspreiden naar believen, daar dienen ze tenslotte voor.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

Ik merkte op dat er op de kaart van de weekdagen aangeduid stond dat er een trein elk uur van Luik naar Luxemburg zou rijden. Ik dacht dat dat fout was, omdat men ooit verkondigde dat de toegevoegde treinen slechts tot Gouvy zouden rijden, maar die zouden nu dus effectief doorrijden naar Luxemburg. Geen fout op je kaart dus, maar wel goed nieuws voor de pendelaars in die regio.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

S32 Puurs - Roosendaal zal trouwens om de 30 minuten rijden op zaterdagen, maar weliswaar slechts tot Essen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steven »

Die S32 om het half uur? Daar kan ik niets van terugvinden in de planner, heb twee laatste zaterdagen van december gecontroleerd.Waar heb je die info gevonden?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 25 okt 2020, 13:09 Die S32 om het half uur? Daar kan ik niets van terugvinden in de planner, heb twee laatste zaterdagen van december gecontroleerd.Waar heb je die info gevonden?
Ik kwam dit artikel tegen, via treinbestuurder.be: https://www.gva.be/cnt/dmf20201023_95417970
Ik heb het eens nagekeken in de presentaties per provincie van de NMBS en daar blijkt nu te staan na december 2020, dus wat er in dit artikel staat klopt dan toch niet...
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Zwoopaman »

Die extra S32 op zaterdagen is deel van het vervoersplan 2020 - 2023 maar zal er dit jaar nog niet komen.
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Station Aarsele, tussen Tielt en Deinze, ontbreekt op de kaart.Dit station heeft wel een beperkte bediening van P treinen.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door 260689 »

260689 schreef: 13 okt 2020, 23:01
Shrek schreef: 13 okt 2020, 15:58 Ik zie ze trouwens op termijn ook nog wel MW41 onder draad gebruiken in het Gentse, eens ze de volgende lading daarheen verhuizen.
Er was sprake om de S53 trein (Gent-Sint-Pieters - Lokeren) met MW 41 te laten rijden vanaf de nieuwe dienstregeling. maar dat plan is van tafel geveegd.
Gisteren gehoord van een treinbegeleider (m'n eigen moeder) in depot Sint-Niklaas dat ze vanaf Juni met motorwagens gaan rijden op de S53. De S53 zit nooit niet vol waardoor 1 MW voldoende is, hierdoor komen er 2 a 3 desiro's vrij. En voor zulke afstanden gaat de reiziger echt niet mee inzitten om een beetje minder comfort te hebben. Voornaamste is dat ze airco hebben.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door LML »

260689 schreef: 31 okt 2020, 10:25
260689 schreef: 13 okt 2020, 23:01
Shrek schreef: 13 okt 2020, 15:58 Ik zie ze trouwens op termijn ook nog wel MW41 onder draad gebruiken in het Gentse, eens ze de volgende lading daarheen verhuizen.
Er was sprake om de S53 trein (Gent-Sint-Pieters - Lokeren) met MW 41 te laten rijden vanaf de nieuwe dienstregeling. maar dat plan is van tafel geveegd.
Gisteren gehoord van een treinbegeleider (m'n eigen moeder) in depot Sint-Niklaas dat ze vanaf Juni met motorwagens gaan rijden op de S53. De S53 zit nooit niet vol waardoor 1 MW voldoende is, hierdoor komen er 2 a 3 desiro's vrij. En voor zulke afstanden gaat de reiziger echt niet mee inzitten om een beetje minder comfort te hebben. Voornaamste is dat ze airco hebben.
Minder comfort? O.k., de zitjes bij een MW41 zijn niet zo comfortabel dan bij de Desiro, maar de MW41 heeft ten minste vuilbakjes per 4 zitplaatsen en degelijke tafeltjes, wat je van een Desiro hoegenaamd niet kan zeggen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 31 okt 2020, 10:25 Gisteren gehoord van een treinbegeleider (m'n eigen moeder) in depot Sint-Niklaas dat ze vanaf Juni met motorwagens gaan rijden op de S53. De S53 zit nooit niet vol waardoor 1 MW voldoende is, hierdoor komen er 2 a 3 desiro's vrij. En voor zulke afstanden gaat de reiziger echt niet mee inzitten om een beetje minder comfort te hebben. Voornaamste is dat ze airco hebben.
Ze hebben airco, inderdaad, maar die kan het bij warm weer amper bolwerken. En boven een bepaalde temperatuur gaan ze buiten dienst, zo heb ik gemerkt. Leuk vooruitzicht in Gentbrugge...
Wordt de dienstregeling dan ook opgerekt als er MW41's op de S53 komen?

Groetjes,
Rian
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Wout912 »

Sinds deze week is de halfuurfrequentie van de S34-treinen vanaf 14 december 2020 op het traject Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas nu ook in de routeplanner van NMBS opgenomen. Zoals al eerder was meegedeeld stoppen deze treinen buiten de spitsuren niet in Nieuwkerken-Waas. Voorlopig zijn deze treinen in de routeplanner nog wel terug te vinden als 'L' en niet als 'S34'.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

Wout912 schreef: 22 nov 2020, 14:12 (...) Voorlopig zijn deze treinen in de routeplanner nog wel terug te vinden als 'L' en niet als 'S34'.
Extra illustratie dat die treinen op vrijwel alle gebied nog steeds gewoon L-treinen zijn, waarbij de "S" er op het laatste moment als marketingsaus over komt. Al begint het eindelijk de goede richting uit te gaan.
Plaats reactie