Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door profke »

https://www.gva.be/cnt/dmf20190603_0444 ... eitsgidsen
Ticketje aan het loket kopen behoort binnenkort wellicht tot het verleden in Antwerpen-Centraal

De NMBS start in Namen met een proefproject. De bedienden die er in het station in contact staan met de treinreizigers, doen dat niet meer vanuit een loket maar vanuit de open ruimte in het station. Daar zullen ze reizigers bijstaan met al hun mobiliteitsvragen. Ook Antwerpen-Centraal krijgt in de toekomst wellicht mobiliteitsgidsen.

“We schakelen over naar een nieuwe generatie loketten”, legt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman uit. “De open ruimte in stations zal opnieuw worden ingericht met losse kiosken. De bedienden helpen de reizigers dus niet meer verder van achter glas. Bij het binnenkomen in die ruimte worden de reizigers al verwelkomd door iemand die hen zal doorverwijzen naar de juiste plaats: de ticketautomaat indien de klant een enkelvoudig ticket nodig heeft, of naar een van de kiosken.”

Vandaag verkoopt NMBS twee derde van haar tickets online of via haar ticketautomaten. “Daar moeten we op inspelen en al onze klanten wegwijs maken in deze nieuwe verkoopkanalen.”

De functie van de bedienden in de kiosken zal dan worden uitgebreid. “Ze worden mobiliteitsgidsen. Ze verkopen niet alleen tickets, maar geven ook informatie over de treinreis, de aansluitingen in het station enzovoort. Zo werken we meer op maat van de klant.”

De NMBS koos het station van Namen uit als proeflocatie. “Maar het is wel degelijk de bedoeling dat we dit nieuwe concept de komende jaren uitrollen naar twintig andere grote stations, waaronder Antwerpen-Centraal.
op naar de verder bezuiniging.. los van deze ander discussie: hoelang voor die "iemand" ook wegbezuinigd wordt?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door CursorX »

Heb je het artikel eigenlijk goed gelezen?

De loketten verdwijnen, 't is te zeggen, het glas. Er blijven bureaus met bedienden aanwezig die vanaf dat bureautje face to face de mensen helpen en tickets verkopen.

Ik heb exact hetzelfde principe voor gehad in Avignon TGV, en het werkte perfect, dus geef dit op zijn minst een kans.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door profke »

ik zit in de banksector...
daar zie je dezelfde beweging:

enkel nog loketpersoneel voor dat wat niet aan de automaat kan..
en hoe langer hoe meer kan (mits veel trekken en sleuren) aan de automaat,
als het clienteel niet wil "motiveert" men dat wel door loketten & personeel onbereikbaarder te maken....

vandaar mijn gegronde pessimisme

De titel is nog steeds juist: een ticketje kopen zal niet meer kunnen aan het loket. Wel nog de specialere dingen..
voor de ticketjes verwijst men naar de automaat...
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Gerrieberrie »

Ondertussen zijn er ook al foto’s van het proefproject in Namen en het is een wereld van verschil. Beter contact met de reiziger, open en luchtig design, duidelijke reizigersinformatie, ... Ze worden na een evaluatieperiode geleidelijk aan geinstalleerd in de 20 grootste stations van België.

PS: op de fotos zien we ook een glimp van nieuwe outfits. Zou men deze stijl doortrekken naar de TBG?

Foto’s van RTBF:
https://www.rtbf.be/info/societe/onpdp/ ... d=10237232
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door wbrm »

Vanwaar is dat glas/micro/schuif eigenlijk gekomen bij de loketten? (ik ben een twintiger)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steven »

Overvallen aan loketten van banken en ook wel eens treinstations. Simpel gezegd daar waar overal veel cash geld voorhanden was. In banken en stations zet men personeel achter glas. In groot warenhuizen is dat lastiger natuurlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

Het ziet er niet slecht uit. Positieve evolutie !
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door HLE18 »

Dat is toch al zo in Antwerpen centraal/Gent SP (er is geen glas meer), het loket loopt wel volledig door maar is dat een probleem?
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Ouwe »

Als ik naar het loket ga, lijkt het wel vol de staan met apparatuur. Bij het boeken van een internationaal ticket of wanneer er iets ongebruikelijks nodig is, gaan alle kasten open en lijken ze vol te zitten met van alles dat de klant of reiziger nodig heeft. Is al het oude apparatuur en benodigdheden verstopt in zo'n klein kiosk? Spullen voor ongebruikelijke tickets, spullen om een mobib kaart te maken, folders en affiches, zit het allemaal ergens onder het bureaublad van het kiosk verstopt? Ik blijf sceptisch zolang de SNCB niet kan verzekeren dat de service gelijk blijft. Want nu al wordt ik vaak bij het loket naar de website verwezen of is men bij het loket verbaasd dat bepaalde tickets niet aan de ticketmachien of website gemaakt kunnen worden.

Overigens loopt er op Liege Guillemins al vaak iemand bij de ingang van het loketoffice om wachtenden naar de automaten te verwijzen. Maar die iemand is vaak meer bezig met de automaten voor anderen te bedienen dan met andere dingen.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door trainlovertje »

Ouwe schreef: 10 jun 2019, 12:32 Als ik naar het loket ga, lijkt het wel vol de staan met apparatuur. Bij het boeken van een internationaal ticket of wanneer er iets ongebruikelijks nodig is, gaan alle kasten open en lijken ze vol te zitten met van alles dat de klant of reiziger nodig heeft. Is al het oude apparatuur en benodigdheden verstopt in zo'n klein kiosk? Spullen voor ongebruikelijke tickets, spullen om een mobib kaart te maken, folders en affiches, zit het allemaal ergens onder het bureaublad van het kiosk verstopt? Ik blijf sceptisch zolang de SNCB niet kan verzekeren dat de service gelijk blijft. Want nu al wordt ik vaak bij het loket naar de website verwezen of is men bij het loket verbaasd dat bepaalde tickets niet aan de ticketmachien of website gemaakt kunnen worden.

Overigens loopt er op Liege Guillemins al vaak iemand bij de ingang van het loketoffice om wachtenden naar de automaten te verwijzen. Maar die iemand is vaak meer bezig met de automaten voor anderen te bedienen dan met andere dingen.
Internationaal zal dan ook wel gewoon aan het loket blijven, want die kan je gewoonweg niet aan de automaat kopen. En wat die medewerkers in Luik betreft: eens het gros van de reizigers door heeft hoe zo'n automaat werkt, zal er minder hulp aan automaten nodig zijn. Ik zie het eigenlijk evualeren naar een model dat sterk lijkt op het Duitse, en natuurlijk zijn daar ook nog loketten met bedienden.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door apestaart »

Trainlovertje, je zegt dat internationale tickets niet aan automaten kan verkocht worden, in Nederland kan dat wel dus kan dat in België niet zo moeilijk zijn om dat mogelijk te maken dat is gewoon niet willen. :x
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door trainlovertje »

apestaart schreef: 24 jun 2019, 21:26 Trainlovertje, je zegt dat internationale tickets niet aan automaten kan verkocht worden, in Nederland kan dat wel dus kan dat in België niet zo moeilijk zijn om dat mogelijk te maken dat is gewoon niet willen. :x
Ja het kan natuurlijk wel allemaal, maar ik denk niet dat dat er zit aan te komen. Je kan aan de automaat ook niet naar alle buitenlandse stations een biljet kopen, aan de loketten gaan ze je in dat geval weer iets beter kunnen helpen, meestal dan toch.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

dat is gewoon niet willen
kom kom een beetje beleefdheid alstublieft
dat is een kwestie van prioriteiten
of er is geen budget
of dat is niet mogelijk binnen de huidige regelgeving
of het materiaal is daar niet voor gemologeerd
of de politiek wil niet mee
nuja, altijd wel een uitleg, maar men mag niet zeggen dat ze niet willen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rvdborgt »

apestaart schreef: 24 jun 2019, 21:26 Trainlovertje, je zegt dat internationale tickets niet aan automaten kan verkocht worden, in Nederland kan dat wel dus kan dat in België niet zo moeilijk zijn om dat mogelijk te maken dat is gewoon niet willen. :x
Ik weet dat de NMBS daarmee bezig is maar niet wanneer dat opgeleverd wordt.

Groetjes,
Rian
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door thejay »

Ik hoorde zojuist in Berchem dat de lokettenzaal daar vanaf 1 maart enkel nog open is tot 15 uur. Nadien is enkel nog het "noodloket" achter glas geopend. Hoera, de vooruitgang en zo.

Overigens was dat deze middag ook al het geval, maar dat was vanwege een zieke collega waar blijkbaar geen vervanging meer voor beschikbaar was.
Plaats reactie