Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Alles over reizigerstreinen in België.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door trein92 »

groentje schreef: 01 feb 2021, 21:52
Dieselfreak schreef: 01 feb 2021, 20:31
jpvdveer schreef: 01 feb 2021, 13:37Goede zaak is wel dat, in tegenstelling tot vele sluitingen uit het verleden, de wachtzalen in deze stations gewoon open blijven.
Gelukkig maar. Ik vreesde al het ergste toen ik las dat nog maar eens 44 stations hun loketten verliezen. Het verlies van die loketten op zich is het ergste niet, vind ik, maar vooral dat je dan steeds buiten, dus ook bij koude, regen, enz. op de trein moet wachten, nergens kunt schuilen.
Ik heb dergelijke beloftes eerder al gehoord. In de meeste gevallen ging de wachtzaal uiteindelijk toch dicht, want 'we kunnen de veiligheid niet garanderen'... Neem me niet kwalijk als ik dus enigszins wantrouwig ben.
Inderdaad, wacht maar een jaar af en bekijk dan nog eens hoeveel wachtzalen er open zijn. Bij de vorige ronde sluitingen/reductie in openingsuren werd dit bvb in Diest ook gezegd. Is even het geval geweest, nu sta je daar in de namiddag in de koude en regen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door overweg13 »

Is er in een station van Diest geen ander personeel dat zou kunnen instaan voor het openhouden van de wachtzaal? Of zijn daar specifieke vaardigheden voor vereist? Er zullen bovendien wel meer stations zijn waar ander personeel aanwezig is.
Met vriendelijke groet

overweg13
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door joverwimp »

overweg13 schreef: 02 feb 2021, 13:07 Is er in een station van Diest geen ander personeel dat zou kunnen instaan voor het openhouden van de wachtzaal? Of zijn daar specifieke vaardigheden voor vereist? Er zullen bovendien wel meer stations zijn waar ander personeel aanwezig is.
De stad kan het gebouw in gebruik nemen. Hier in Asse gebeurde dat en is het een fietspunt, uitgebaat door Intro (https://www.groepintro.be)
Als ik me goed herinner moet de gemeente geen huur betalen, enkel het gebouw in stand houden en verzekeren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steve »

Leuke reportage over station Heide in HLN (https://www.hln.be/kalmthout/laatste-ec ... aeaef89c1/), dat het verschil tussen Heide en Kalmthout overigens niet zo goed lijkt te kennen. Ik schrok er wel van dat er in Heide nog een loket was: met overblijvende stations in Essen, Kapellen en Antwerpen denk ik dat ze er op lijn 12 nog vrij goed van afkomen. Al is de vraag of het zal blijven duren: er zijn stations met een stuk meer reizigers dan Essen of Kapellen waar het loket nu ook verdwijnt.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Paul »

Goed opiniestuk van Marc Reynebeau (zelf een fervent OV-gebruiker) in De Standaard vandaag: https://www.standaard.be/krant/publicat ... timized/41
Wie geen abonnement op DS heeft, kan het op mijn website lezen: http://users.telenet.be/pk/Reynebeau.pdf
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door overweg13 »

Soms creëert zo een afschaffing ook erg specifieke probleempjes. Zo geeft de NMBS nog altijd cadeaubonnen uit (ik ben daar regelmatig de genieter van) die je alleen aan een loket kunt gebruiken. Met de stelselmatige sluiting van de loketten is dat niet lang meer houdbaar.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steve »

overweg13 schreef: 03 feb 2021, 08:56 Soms creëert zo een afschaffing ook erg specifieke probleempjes. Zo geeft de NMBS nog altijd cadeaubonnen uit (ik ben daar regelmatig de genieter van) die je alleen aan een loket kunt gebruiken. Met de stelselmatige sluiting van de loketten is dat niet lang meer houdbaar.
Zeer terecht punt. Er wordt bijna uitsluitend gesproken over oudere mensen en andere specifieke groepen die het moeilijker zouden hebben - ergens te begrijpen, maar deel van een algemene evolutie waarbij de spoorwegen zelfs nog vrij laat zijn in vergelijking met pakweg banken of tankstations. Nog problematischer zijn echter die transacties die enkel en alleen aan het loket kunnen, want die treffen álle betrokkenen. Die cadeaubonnen zjin een goed voorbeeld, maar alles wat met MOBIB en andere klantenkaarten te maken heeft (eerste aankoop, omruiling of vervanging...) is iets wat vele honderdduizenden mensen aangaat. De NMBS zou daar prioritair werk van moeten maken alvorens nog meer (en dit keer ook een aantal echt belangrijke en/of strategisch gelegen) stations te sluiten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door groentje »

Ik ga er daarbij wel vanuit dat de NMBS ook werk zal maken van de acceptatie van dergelijke betaalbewijzen aan de automaat en online, en net zoals De Lijn en de TEC vandaag al doen, de Mobibkaart naar huis zullen sturen met de post. Dat lost dan toch alweer enkele problemen op.
Maar het blijft een spijtige zaak dat mensen uitgesloten worden van de maatschappij omdat ze digitaal niet mee kunnen, zelfs als hun aantal afneemt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steve »

groentje schreef: 03 feb 2021, 09:38 Ik ga er daarbij wel vanuit dat de NMBS ook werk zal maken van de acceptatie van dergelijke betaalbewijzen aan de automaat en online, en net zoals De Lijn en de TEC vandaag al doen, de Mobibkaart naar huis zullen sturen met de post. Dat lost dan toch alweer enkele problemen op.
Dat is na al die jaren in ieder geval nog steeds niet het geval. Hoe dan ook zou zoiets klaar moeten zijn alvorens deze extra reeks loketten te sluiten, want hier komen we echt wel aan het punt waar de impact voor sommigen écht groot wordt. Na deze extra sluitingen kun je overal in het land talloze courante trajecten bedenken waar mensen geen enkel loket meer zullen tegenkomen op de route.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door nibura »

overweg13 schreef: 03 feb 2021, 08:56 Soms creëert zo een afschaffing ook erg specifieke probleempjes. Zo geeft de NMBS nog altijd cadeaubonnen uit (ik ben daar regelmatig de genieter van) die je alleen aan een loket kunt gebruiken. Met de stelselmatige sluiting van de loketten is dat niet lang meer houdbaar.
Nog erger volgens mij: bij compensatie wegens vertraging wordt de klant vergoed in zijn 'elektronische portefeuille' maar het is niet mogelijk om met deze portefeuille te betalen aan de automaat of online, dit kan enkel aan het loket... wat dus nu weer een pak moeilijker wordt voor de mensen die hier gebruik van willen maken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rdv »

De argumentatie waarbij naar een relatieve daling van het aantal verkochte biljetten aan het loket wordt gekeken, is zorgelijk.

Ik vermoed dat gelegenheidsreizigers meer dan gemiddeld aan het loket langskomen, en het zijn net deze verplaatsingen die het laatste jaar ofwel verboden waren, ofwel sterk afgeraden waren. Bovendien werd er ook nog eens bijkomend gevraagd om biljetten niet aan het loket te kopen.
Ook het aantal transacties m.b.t. abonnementen zal wellicht sterk gedaald zijn ten gevolge van de lockdown.

Nu gebruik maken van de dalende statistieken, neigt naar opportunisme.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

Ook het aantal transacties m.b.t. abonnementen zal wellicht sterk gedaald zijn ten gevolge van de lockdown.
Dat zie ik zeker gebeuren: ik werk in Brussel in het Europees kwartier, en meerdere collega's die vroeger per trein+metro kwamen hebben hun abonnementen opgeschort en komen nu met de auto. Als ze nog eens komen, uiteraard, telewerken is tenslotte de regel tegenwoordig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 03 feb 2021, 10:55
Ook het aantal transacties m.b.t. abonnementen zal wellicht sterk gedaald zijn ten gevolge van de lockdown.
Dat zie ik zeker gebeuren: ik werk in Brussel in het Europees kwartier, en meerdere collega's die vroeger per trein+metro kwamen hebben hun abonnementen opgeschort en komen nu met de auto. Als ze nog eens komen, uiteraard, telewerken is tenslotte de regel tegenwoordig.
Nog een reden dat het nu geen goede moment is om loketten te sluiten idd: de NMBS gaat straf uit hun pijp moeten komen om reizigers terug uit hun auto te krijgen. Loketten sluiten helpt hier niet, een aanwezigheidspolitiek mss wel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 03 feb 2021, 13:53
jan_olieslagers schreef: 03 feb 2021, 10:55
Ook het aantal transacties m.b.t. abonnementen zal wellicht sterk gedaald zijn ten gevolge van de lockdown.
Dat zie ik zeker gebeuren: ik werk in Brussel in het Europees kwartier, en meerdere collega's die vroeger per trein+metro kwamen hebben hun abonnementen opgeschort en komen nu met de auto. Als ze nog eens komen, uiteraard, telewerken is tenslotte de regel tegenwoordig.
Nog een reden dat het nu geen goede moment is om loketten te sluiten idd: de NMBS gaat straf uit hun pijp moeten komen om reizigers terug uit hun auto te krijgen. Loketten sluiten helpt hier niet, een aanwezigheidspolitiek mss wel.
Maar het verkeer op de weg is nu veel rustiger. Postcorona zal dat ook wel weer veranderen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rdv »

Moeilijk voorspellingen te doen, maar ik vermoed dat er veel meer aan thuiswerk zal worden gedaan na dan voor Corona. Bovendien vermoed ik dat veel mensen met smetvrees blijven zullen rondlopen, dus eerder eigen vervoer verkiezen dan het OV.
Plaats reactie