Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rdv »

Dieselfreak schreef: 05 feb 2021, 20:54
rdv schreef: 04 feb 2021, 22:22
Dieselfreak schreef: 04 feb 2021, 20:51 Een redelijk deel van de gebruikers van het openbaar vervoer beschikken niet over eigen vervoer, die hebben dus niet te kiezen als ze zich willen verplaatsen.
Heb je hier cijfers over?
Ik vermoed dat deze groep nu ook de trein neemt, en over het algemeen zitten de treinen (veel) minder vol.
Exacte cijfers heb ik niet, maar het is wel een feit dat heel vaak vergeten wordt: sommige mensen hebben voor de wat langere afstand geen andere keuze dan de trein te nemen, aangezien ze geen auto kunnen rijden.
Idd, deze zullen blijven, maar zullen - in een pessimistisch scenario - geconfronteerd worden met een beperkter aanbod en een verminderde service. Deze groep heeft minder toegang tot de app en andere digitale tools.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door groentje »

Volgens een mededeling van een Franstalige alfabetiseringsvereniging is tot een tiende van de Belgen laag- tot ongeletterd. Zelfs als me dat overdreven lijkt, ik denk dat we het aantal mensen dat moeite heeft met tekst, toch niet onderschatten, zeker als daar de bijkomende moeilijkheid bijkomt van nieuwe technologie, niet altijd even leesbare schermen, etc.
Nu bestaat er al een mogelijkheid om een automaat vanop afstand aan te sturen, iemand vroeg op Twitter hoe vaak die functionaliteit gebruikt wordt, maar dit kan ook nog wel een (gedeeltelijke) oplossing zijn voor sommigen als ze gebruiksvriendelijk genoeg is. Blijft natuurlijk de afbouw van voorzieningen, zoals wachtzalen, en dergelijke.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 09 feb 2021, 12:46 Volgens een mededeling van een Franstalige alfabetiseringsvereniging is tot een tiende van de Belgen laag- tot ongeletterd. Zelfs als me dat overdreven lijkt, ik denk dat we het aantal mensen dat moeite heeft met tekst, toch niet onderschatten, zeker als daar de bijkomende moeilijkheid bijkomt van nieuwe technologie, niet altijd even leesbare schermen, etc.
Nu bestaat er al een mogelijkheid om een automaat vanop afstand aan te sturen, iemand vroeg op Twitter hoe vaak die functionaliteit gebruikt wordt, maar dit kan ook nog wel een (gedeeltelijke) oplossing zijn voor sommigen als ze gebruiksvriendelijk genoeg is. Blijft natuurlijk de afbouw van voorzieningen, zoals wachtzalen, en dergelijke.
Ik snap niet goed waarom de NMBS vrijgekomen ruimtes niet verhuurd? Een Delhaize Go! of Louis Delhaize of gelijksoortigs zou én zorgen voor meer sociale controle en geopende wachtzalen én zou nog opbrengen ook. Het personeel in zo'n winkel oid zou opgeleid kunnen worden om tickets te verkopen of de nodige uitleg te geven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 12 feb 2021, 00:29 Ik snap niet goed waarom de NMBS vrijgekomen ruimtes niet verhuurd? Een Delhaize Go! of Louis Delhaize of gelijksoortigs zou én zorgen voor meer sociale controle en geopende wachtzalen én zou nog opbrengen ook. Het personeel in zo'n winkel oid zou opgeleid kunnen worden om tickets te verkopen of de nodige uitleg te geven.
De NMBS doet zeker wel moeite om die ruimtes te verhuren, probleem is dat er op de meeste locaties heel weinig volk langskomt buiten treinreizigers waardoor er geen geïnteresseerden zijn. Delhaize of LouisDelhaize willen in het midden van het dorp zitten, niet op een afgelegen station.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door groentje »

Je zou eventueel ook die Delhaize of Carrefour in het dorp tickets kunnen laten verkopen. Zeker, da's niet zo handig als aan het station zelf, maar voor mensen in hoge nood.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

Er zijn er wel die nu voor horeca dienen. Bv. in Weerde - en dat is nochtans echt "aan het einde van de wereld".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door joverwimp »

Het station van Ternat is twee dagen per week open (http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... ernat.aspx); vanaf 1 oktober nog een dag.
Dat is beter dan niets, waarom wordt dat zo weinig toegepast ? Het even belangrijke Asse ging helemaal dicht in 2015.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 20 sep 2021, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steve »

Ternat is een van de stations die aan het einde van het jaar helemaal sluiten; die 1 of 2 dagen per week zijn dus enkel en alleen een tijdelijke overgang daarnaar. Ik weet niet of het in de praktijk echt werkbaar zou zijn om dat permanent te doen, je moet heel wat infrastructuur in stand houden voor heel weinig uren per week en je zit wellicht ook met heel wat "lege kilometers" als de loketbediende(n) in kwestie de hele tijd moeten pendelen tussen allerlei stations.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door TimJ36 »

Nu kwam ik dit tegen: Amis du Rail Halanzy - Guichet

Enkele vrijwilligers baten op bepaalde tijdstippen een loket uit, en verdelen daar de producten van de NMBS: waaronder Key Card, Go Pass en losse tickets. Zelfs het aankopen en verlengen van abonnementen behoren tot de mogelijkheden.

Ik wist niet dat dit bestaan af. Uniek in België ? Schijnbaar doen ze dit al sinds 2010 ?
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Reuel »

Op zich wel een leuk initiatief, maar ik denk niet dat er in al de te sluiten loketten (of recent gesloten) een vrijwilligersgroep als die opstaat :).

De eenvoudigste oplossing voor veel van de leegstaande stations of loketten lijkt me simpel. Een soort burgerservicepunt, waar je basisverrichtingen kunt doen. Want een medewerker moederziel alleen daar een hele dag laten zitten voor vijf tickets, is gewoon ook misdadig. Bore out, komt er aan.

Treintickets kopen, een postpakketje ophalen of versturen, wat zaken rond burgerlijke stand of belastingen regelen, eenvoudige bankzaken, een of ander uitleenpunt. Allemaal zaken waar je apart geen voltijdse meer kunt vullen, maar samengenomen wel een meerwaarde kunt bieden. En tegelijk kunt zorgen voor een verwarmde ruimte, sociale controle en mogelijkheid voor kleine inlichtingen. Maar dat vergt natuurlijk wel wel veel samenwerking en coördinatie, maar niet onmogelijk waar een wil.

Vorige week is zijn in Brugge de loketten nieuwe stijl ook in dienst genomen, aan de achterkant (nieuwbouwgedeelte). Een niet bijster praktische oplossing, gezien de meeste mensen in loketnood (toeristen) de hoofdingang nemen. Wat ze met de oorspronkelijke stationsloketten gaan doen. Iemand een idee hier?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

Treintickets kopen, een postpakketje ophalen of versturen, wat zaken rond burgerlijke stand of belastingen regelen, eenvoudige bankzaken, een of ander uitleenpunt. Allemaal zaken waar je apart geen voltijdse meer kunt vullen, maar samengenomen wel een meerwaarde kunt bieden.
... fiets huren, ticket kopen of plaats reserveren voor theater of cinema, ... Veel mensen doen dat toch liever in persoonlijk contact dan op zo'n koele afstandelijke ingewikkelde www-pagina. Er zou dan zelfs een beperkte meerprijs mogen aan verbonden zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door JonasV91 »

Reuel schreef: 31 mei 2023, 14:48 maar niet onmogelijk waar een wil.
Je hebt het over België.
Er is geen wil om projecten waar jan modaal iets aan heeft te stimuleren.

Maar op zich wel top idee.
Je moet er inderdaad wel voor zorgen dat die persoon ook gestimuleerd/gemotiveerd wordt.
En een vergoeding of betaalde functie moet er wel tegenover staan.
Beroep doen op vrijwilligers lijkt me dan eerder uitbuiting.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door joverwimp »

Vanaf 1 maart zal de NMBS de openingsuren van de loketten in meerdere stations aanpassen. In Brussel kan je bij het station van Etterbeek en Brussel-Luxemburg vanaf dan enkel nog in de week bij een loket terecht.

De aanpassing van de openingsuren is een gevolg van de forse toename van de digitale verkopen, meldt de NMBS. “Vandaag wordt nagenoeg 90 procent van alle tickets gekocht aan de ticketautomaten of via de website of app van NMBS, tegenover slechts 10 procent aan een loket”, klinkt het.
In 2015 werd nog zowat de helft van de tickets gekocht aan het loket.

De afgelopen jaren is het veel eenvoudiger geworden om treintickets digitaal te kopen. De betaalmogelijkheden werden uitgebreid en ook nieuwe abonnementen kunnen online worden aangemaakt.

(https://www.bruzz.be/mobiliteit/lokette ... newsletter
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door pmuy »

Het is ook wel zo dat men het bijna onmogelijk maakt om gewone tickets te kopen aan een loket, zelfs als dat open is. Men heeft liever een personeelslid staan die reizigers onverbiddelijk naar een automaat doorverwijst, dan datzelfde personeelslid een loket extra te laten openen.
Plaats reactie