Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door trainlovertje »

thejay schreef: 12 feb 2020, 19:33 Ik hoorde zojuist in Berchem dat de lokettenzaal daar vanaf 1 maart enkel nog open is tot 15 uur. Nadien is enkel nog het "noodloket" achter glas geopend. Hoera, de vooruitgang en zo.

Overigens was dat deze middag ook al het geval, maar dat was vanwege een zieke collega waar blijkbaar geen vervanging meer voor beschikbaar was.
Wat er in Berchem gebeurd is, is echt een schande, als je het mij vraagt. Toen ik daar vorige paasvakantie werkte als jobstudent-loketbediende, werd er van de ene dag op de andere beslist één van de vier loketten te sluiten (loket nummer 4), voor eeuwig en altijd bedoel ik daarmee. Zo opeens, en niemand was daarvan op de hoogte bij ons. Reden? NMBS ging een nieuw onderhoudscontract aan voor haar pc's, en daarbij zou de pc aan het 4e loket niet meer in opgenomen worden, wegens te duur. Toen ik daar 's middags toekwam op een dag dat ik moest werken en vroeg waar 'mijn' loket was, grapte mijn collega "dat ze dachten dat het goede besparing was om de computer naar de kelder te verhuizen".
Tot daar het grappige, want ik kon effectief niet starten met werken, tenzij ik het nachtloket zou opendoen. Loketten 1 en 3 worden daar klassiek voor de voormiddagdiensten gebruikt, loketten 2 en 4 voor de namiddagdiensten, en rond de middag zijn(/waren) daar dus alle loketten in gebruik. Sinds de paasvakantie is het dus zo dat één personeelslid daar weinig kon doen het eerste anderhalf uur. Welja, de NMBS gebruikt de loketbedienden ook graag als stewards, wat wil zeggen: de mensen aan de automaten verder helpen, om hen er wegwijs mee te maken.
En nu, omdat ze eigenlijk een loket te weinig hebben, gaan ze dan maar het travel center sluiten kort na de middag, omdat dat niet geopend mag worden als er slechts 1 personeelslid aanwezig is omwille van veiligheidsredenen. Het zal anderzijds ook wel met een zekere afslanking te maken hebben, want er kwam vaak iemand van Centraal, Lier of verder in Berchem werken, omdat Berchem zelf nog maar 5 vaste loketbedienden telt.
Maar toch, dan leek het mij toch verstandiger om de pc aan het nachtloket weg te halen ipv de pc aan loket 4, want het nachtloket wordt enkel gebruikt bij een ziekte van een collega, zoals vandaag het geval bleek te zijn. Eén loket in Berchem is echt wel weinig, want daar staan veel klanten voor internationaal verkeer en die staan daar vaak meer dan een kwartier.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jpvdveer »

Nog 44 stations verliezen hun loket. Wat mij betreft is het verbazingwekkend dat deze loketten, waar de loketbedienden meestal weinig te doen hebben, het zo lang hebben uitgehouden.

https://nmbs.prezly.com/versnelde-digit ... analen-aan

Goede zaak is wel dat, in tegenstelling tot vele sluitingen uit het verleden, de wachtzalen in deze stations gewoon open blijven.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steve »

Er zitten deze keer wel heel wat stations tussen die niet van de kleinste zijn: stations als Liedekerke, Mechelen-Nekkerspoel, Jette, Ans, Harelbeke of Torhout trekken in normale tijden ruim 1000 reizigers of zelfs een veelvoud daarvan per dag aan, terwijl een aantal andere in de lijst ook wel als lokaal centrum of overstapstation gezien kunnen worden. Vooral in die gevallen waar je geen keuze hebt dan te passeren via een loket (bv. vervanging MOBIB-kaart) kan het zijn dat je nu plots een erg grote omweg moet maken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door groentje »

Verschillende stations kregen ook nog zeer recent een nieuw station (bijvoorbeeld Liedekerke en Waterloo), dat is toch wel morsen met geld.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jpvdveer »

Steve schreef: 01 feb 2021, 13:56 Vooral in die gevallen waar je geen keuze hebt dan te passeren via een loket (bv. vervanging MOBIB-kaart) kan het zijn dat je nu plots een erg grote omweg moet maken.
Kan bij de Lijn allemaal netjes online geregeld worden. De NMBS heeft hier nog wat werk aan de winkel...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Steve »

De oplossing van De Lijn is helaas ook verre van zaligmakend en ingegeven door het nog veel kleinere aantal Lijnwinkels in vergelijking met de NMBS-loketten. Je moet een 7-tal werkdagen wachten en intussen moet je een ander vervoerbewijs kopen (of een tijdelijk papieren abonnement afhalen... in een Lijnwinkel). Als de kaart (niet door je eigen toedoen) defect is, word je op die manier nog meer "gestraft". Daarnaast is er ook nog een reëel risico op vertraging of zelfs verlies in de post. De meeste klanten zullen dit dus liever meteen geregeld zien aan een loket, maar dan moet je er wel eentje hebben op redelijke afstand.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Paul »

In die lijst wordt het station "Lesse" vermeld. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zal maar veronderstellen dat "Lessen" (Lessines) bedoeld is, zeker?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door sander855 »

Ik vraag me wel af of er in sommige van deze stations geen tweede automaat kan komen na de definitieve sluiting van het loket. Uiteraard kun je ook online en via de nieuwe app tickets kopen, maar de meerderheid lijkt nog een klassiek papieren ticket te kopen aan een automaat. Zeker in de stations met 1000 of meer reizigers per dag lijkt me dat geen overbodige luxe.
Ik heb in Kontich-Lint al regelmatig gezien dat er een wachtrij is aan de enige automaat. Aan het loket een ticket kopen (waar doorgaans bijna niemand staat te wachten, in dat opzicht snap ik de sluiting ook wel), is in dat geval doorgaans sneller dan aan te schuiven aan de automaat.

Daarnaast lijkt het me ook wenselijk dat de MOBIB (en de gerelateerde producten) ook bij de NMBS online geregeld kan worden wanneer er minder loketten zijn. Uiteraard kun je natuurlijk problemen hebben met de levering, maar ik vind het wel opvallend dat ik zonder probleem een OV Chipkaart in Nederland kan kopen en in België kan laten bezorgen, terwijl ik vanaf eind dit jaar naar een loket in Antwerpen of Mechelen moet voor een MOBIB te vernieuwen of een nieuw abonnement te kopen.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door joverwimp »

jpvdveer schreef: 01 feb 2021, 14:57
Steve schreef: 01 feb 2021, 13:56 Vooral in die gevallen waar je geen keuze hebt dan te passeren via een loket (bv. vervanging MOBIB-kaart) kan het zijn dat je nu plots een erg grote omweg moet maken.
Kan bij de Lijn allemaal netjes online geregeld worden. De NMBS heeft hier nog wat werk aan de winkel...
Kan ook via het online aankoopplatform van de MIVB (MyBOOTIK)
Een verloren kaart vernieuwen kost wel minder bij de NMBS ( 5 euro) dan bij de MIVB of De LIjn (10 euro)
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door AGE-411 »

Is er ergens een berekening te vinden van hoeveel de NMBS hoopt te besparen op deze manier?
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Zwoopaman »

AGE-411 schreef: 01 feb 2021, 18:50 Is er ergens een berekening te vinden van hoeveel de NMBS hoopt te besparen op deze manier?
Een bedrag wordt nergens vermeld maar het gaat om 71 banen minder.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rdv »

Op het eerste zicht een logische beslissing, maar er zijn toch redelijk wat neveneffecten (meer vandalisme, geen toegang meer tot toiletten of wachtzaal, minder infomogelijkheden bij verstoringen of gewoon voor vragen, etc.). In deze tijden moet het toch mogelijk zijn om de loketbedienden zinvolle taken te geven voor de momenten dat er geen klanten zijn (telefoon klantendienst doorschakelen, klachten behandelen, andere administratie). Of pas het systeem van de postpunten toe: geef krantenwinkels o.i.d. een concessie in het station, waarbij ze dan ook tickets verkopen en klanten info geven.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Dieselfreak »

jpvdveer schreef: 01 feb 2021, 13:37Goede zaak is wel dat, in tegenstelling tot vele sluitingen uit het verleden, de wachtzalen in deze stations gewoon open blijven.
Gelukkig maar. Ik vreesde al het ergste toen ik las dat nog maar eens 44 stations hun loketten verliezen. Het verlies van die loketten op zich is het ergste niet, vind ik, maar vooral dat je dan steeds buiten, dus ook bij koude, regen, enz. op de trein moet wachten, nergens kunt schuilen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jpvdveer »

Het persbericht geeft aan dat het de bedoeling is om een fysieke aanwezigheid van personeel te behouden, hetzij van de NMBS, hetzij via samenwerkingsverbanden. Ik ben het er volkomen mee eens dat de aanwezigheid van personeel gewenst is, zeker op overstapstations. Maar personeel dat achter een loket zit verscholen is niet langer de beste manier om aan deze aanwezigheid vorm te geven. Zoals hierboven aangegeven staan mensen soms liever in de rij voor een automaat dan naar een loket te gaan. Ik zou dan eerder een open servicebalie ergens in de stationshal zetten - niet om kaartjes te verkopen maar om mensen te helpen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door groentje »

Dieselfreak schreef: 01 feb 2021, 20:31
jpvdveer schreef: 01 feb 2021, 13:37Goede zaak is wel dat, in tegenstelling tot vele sluitingen uit het verleden, de wachtzalen in deze stations gewoon open blijven.
Gelukkig maar. Ik vreesde al het ergste toen ik las dat nog maar eens 44 stations hun loketten verliezen. Het verlies van die loketten op zich is het ergste niet, vind ik, maar vooral dat je dan steeds buiten, dus ook bij koude, regen, enz. op de trein moet wachten, nergens kunt schuilen.
Ik heb dergelijke beloftes eerder al gehoord. In de meeste gevallen ging de wachtzaal uiteindelijk toch dicht, want 'we kunnen de veiligheid niet garanderen'... Neem me niet kwalijk als ik dus enigszins wantrouwig ben.
Plaats reactie