Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Dieselfreak »

rdv schreef: 04 feb 2021, 10:21Bovendien vermoed ik dat veel mensen met smetvrees blijven zullen rondlopen, dus eerder eigen vervoer verkiezen dan het OV.
Een redelijk deel van de gebruikers van het openbaar vervoer beschikken niet over eigen vervoer, die hebben dus niet te kiezen als ze zich willen verplaatsen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

https://vrtnws.be/p.ewBQ7qjmY

Dat is dus hoe de politiek met de spoorwegen omgaat :roll:
Er is dus echt geen enkele partij die een visie kan opbouwen en zich daaraan kan houden :cry:
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door pietje »

Er geloofwaardig als minister :?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

De tijd is lang voorbij dat politici bekwaam moesten zijn, of geloofwaardig. Om van "visie" maar te zwijgen. Men kan dat betreuren, maar het is niet anders.
Ook op dit punt lijkt het spoorbedrijf niet in te zien dat we niet meer in de 19de eeuw leven - ten goede of ten kwade.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 feb 2021, 21:23 De tijd is lang voorbij dat politici bekwaam moesten zijn, of geloofwaardig. Om van "visie" maar te zwijgen. Men kan dat betreuren, maar het is niet anders.
Ook op dit punt lijkt het spoorbedrijf niet in te zien dat we niet meer in de 19de eeuw leven - ten goede of ten kwade.
Wat kon het spoorbedrijf hier dan beter doen?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

Eens een kijkje nemen bij de RTT of de Regie der Posterijen? :)
(en natuurlijk volgt nu de verklaring waarom die vergelijking niet opgaat. Tsja...)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 feb 2021, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 feb 2021, 21:38 Eens een kijkje nemen bij de RTT of de Regie der Posterijen? :)
Daar toon je toch weer dat uw laag bij de grondse aanvallen niet gestoord worden door enige kennis terzake.
Proximus en BPost zijn autonome bedrijven met een minderheidsaandeel van de overheid, de NMBS (en Infrabel) zijn dat niet. De NMBS kàn voor zulke beslissingen niet tegen de politiek ingaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 feb 2021, 21:38 Eens een kijkje nemen bij de RTT of de Regie der Posterijen? :)
(en natuurlijk volgt nu de verklaring waarom die vergelijking niet opgaat. Tsja...)
Ja Jan, ge komt hier niet weg met vergelijkingen die geen steek houden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

Nee, in de huidige constellatie kunnen noch NMBS noch Infrabel tegen de politiek ingaan, dat is inderdaad zo, en tot zover ben ik toch minstens wel op de hoogte :) Maar 20-30 jaar geleden konden RTT en Posterijen ook niet tegen de politiek ingaan (en al evenmin tegen de vakbonden, overigens). Vandaag kunnen ze het wel, na enkele stevige hervormingen weliswaar. Die vooral bij de posterijen nog niet ten einde zijn, trouwens.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 feb 2021, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 feb 2021, 21:43 Nee, in de huidige constellatie kunnen noch NMBS noch Infrabel tegen de politiek ingaan, dat is inderdaad zo
Dan moet je niet zeggen dat het spoorbedrijf in de 19e eeuw leeft.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door jan_olieslagers »

Dan moet je niet zeggen dat het spoorbedrijf in de 19e eeuw leeft.
Okee, gij uw goesting. In de 20ste, dan?

(Ik ga intussen maar effe een pintje pakken, en een luchtje scheppen. Beter niet blijven doordrammen.)

(maar misschien moet ik dit toch verduidelijken: op practische punten, bv. ook het sluiten van loketten, gaat het spoorbedrijf wel degelijk met de tijd mee, heel flink zelfs. Als ik het over de 19de eeuw had, dan doelde ik eerder op de bedrijfsstructuur en -cultuur, en de gevolgen daarvan voor de relatie met de politiek. Die al heel lang een zorgenkind is; terwijl post en telefoon wel een nieuwe weg hebben gevonden)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 feb 2021, 21:47 (maar misschien moet ik dit toch verduidelijken: op practische punten, bv. ook het sluiten van loketten, gaat het spoorbedrijf wel degelijk met de tijd mee, heel flink zelfs. Als ik het over de 19de eeuw had, dan doelde ik eerder op de bedrijfsstructuur en -cultuur, en de gevolgen daarvan voor de relatie met de politiek. Die al heel lang een zorgenkind is; terwijl post en telefoon wel een nieuwe weg hebben gevonden)
Je had natuurlijk ook direct deze inhoudelijke reactie kunnen geven.
Post en telefoon hebben inderdaad een andere verhouding met de politiek, maar dat is enkel maar omdat de politiek er anders naartoe kijkt. Daar heeft men besloten dat er in de raad van bestuur ook andere dan politieke afgevaardigden zitten, voor de spoorwegen laat de politiek dat niet toe. Als mevrouw Dutordoir volgende week naar haar raad van bestuur gaat treft ze daar enkel politiekers aan die met de waan van de dag meedraaien. Als de CEO's van post of telefoon naar hun raad van bestuur gaan zitten daar ook mensen die wel op langere termijn kunnen denken. Dat feit zorgt ervoor dat zulke situaties als vandaag kunnen ontstaan. Dat heeft enkel met structuur te maken, niets met cultuur of goodwill van personeel of management.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door rdv »

Dieselfreak schreef: 04 feb 2021, 20:51
rdv schreef: 04 feb 2021, 10:21Bovendien vermoed ik dat veel mensen met smetvrees blijven zullen rondlopen, dus eerder eigen vervoer verkiezen dan het OV.
Een redelijk deel van de gebruikers van het openbaar vervoer beschikken niet over eigen vervoer, die hebben dus niet te kiezen als ze zich willen verplaatsen.
Heb je hier cijfers over?
Ik vermoed dat deze groep nu ook de trein neemt, en over het algemeen zitten de treinen (veel) minder vol.

Naar mijn aanvoelen, zijn de meeste reizigers pendelaars naar de grote centra, gevolgd door scholieren.
Een deel van de pendelaars zal minder pendelen door meer thuiswerk, een ander deel van de pendelaars zal overschakelen op ander - eigen - vervoer (auto, e-fiets, speedelec) en een deel zal zoals voor 12 maart 2020 blijven pendelen (inclusief de groep waarnaar je verwijst).
Hoe de scholieren (en hun ouders) gaan reageren is koffiedik kijken, maar als door meer thuiswerk er minder files zijn in de steden, zal een deel van de scholieren opnieuw met de auto gebracht worden ipv per trein (of bus) te gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 04 feb 2021, 22:22 Naar mijn aanvoelen, zijn de meeste reizigers pendelaars naar de grote centra, gevolgd door scholieren.
Een deel van de pendelaars zal minder pendelen door meer thuiswerk, een ander deel van de pendelaars zal overschakelen op ander - eigen - vervoer (auto, e-fiets, speedelec) en een deel zal zoals voor 12 maart 2020 blijven pendelen (inclusief de groep waarnaar je verwijst).
Hoe de scholieren (en hun ouders) gaan reageren is koffiedik kijken, maar als door meer thuiswerk er minder files zijn in de steden, zal een deel van de scholieren opnieuw met de auto gebracht worden ipv per trein (of bus) te gaan.
Dat is de vraag van 10 miljoen op dit moment. Niemand heeft goede modellen of gefundeerde voorspellingen voor de reizigersbewegingen post-corona. Voor de dienstregeling 2021 zal er niets meer veranderen, maar in 2022 zou dit misschien wel impact kunnen hebben op het aanbod.

Maar de evolutie naar digitale verkoopkanalen was sowieso bezig, corona of niet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.

Bericht door Dieselfreak »

rdv schreef: 04 feb 2021, 22:22
Dieselfreak schreef: 04 feb 2021, 20:51 Een redelijk deel van de gebruikers van het openbaar vervoer beschikken niet over eigen vervoer, die hebben dus niet te kiezen als ze zich willen verplaatsen.
Heb je hier cijfers over?
Ik vermoed dat deze groep nu ook de trein neemt, en over het algemeen zitten de treinen (veel) minder vol.
Exacte cijfers heb ik niet, maar het is wel een feit dat heel vaak vergeten wordt: sommige mensen hebben voor de wat langere afstand geen andere keuze dan de trein te nemen, aangezien ze geen auto kunnen rijden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie