Voorstadsnetten in België (S-Net)

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door ovspotter_be »

BlackEagle schreef: 09 jan 2022, 13:12 Vroeger (voor de werken) in de spits soms zelfs cross-platform (S1 op spoor 8, IC op spoor 7).
Dat is inderdaad zo, ik gebruik de S1 dagelijks om naar school te gaan in Mechelen en vroeger stond deze 10min. stil in Mechelen om de IC naar Essen (want toen reed die van xx:47 nog daarheen) voor te laten, in het andere halfuur zat deze S1 dan ongelukkig tussen de toenmalige IC naar Antwerpen-Noorderdokken en de Benelux.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 09 jan 2022, 13:12
Shrek schreef: 09 jan 2022, 07:58 De S1 is net zo succesvol omdat hij Antwerpen en Brussel bedient, die treinen opsplitsen zou de situatie voor veel reizigers enorm verslechteren, dat zal dus niet gebeuren.
De S1 verknoopt in Mechelen wel min of meer met de IC-trein Antwerpen-Brussel, althans in de richting van Antwerpen. Vroeger (voor de werken) in de spits soms zelfs cross-platform (S1 op spoor 8, IC op spoor 7). Als je de S1 splitst en de rittijd een paar minuten opschuift kan je daar wel een knoop in twee richtingen van maken. Reizigers Kontich-Brussel (bijvoorbeeld) stappen dan over in Mechelen, net zoals reizigers Weerde-Antwerpen nu.

Uiteraard alleen nadat alle zes lage sporen in Mechelen terug beschikbaar zijn.
Dat verzacht de pijn een beetje, maar het blijft een serieuze achteruitgang. Dus de vraag: waarom zou je in hemelsnaam de S1 willen opknippen? Daar wint toch niemand bij?
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 09 jan 2022, 14:44 Dat verzacht de pijn een beetje, maar het blijft een serieuze achteruitgang. Dus de vraag: waarom zou je in hemelsnaam de S1 willen opknippen? Daar wint toch niemand bij?
Opknippen zou ik inderdaad niet doen, maar in Mechelen gewoon een ander lijnnummer geven en daarna verder laten rijden naar Roosendaal lijkt me wel een goed idee zolang de reizigersinformatie dan ook goed zijn werk doet.
Inderdaad gaat het een achteruitgang zijn moesten de informatieschermen zeggen S1 Mechelen, maar moesten ze vanaf begin S1 Roosendaal zeggen en in Mechelen wisselen naar S31 Roosendaal zal dit niet veel veranderen denk ik.
Natuurlijk wordt dit dan wel een zeer lange lijn die heel vertragingsgevoelig gaat zijn, dus misschien is het wel raadzaam om deze dan een aantal minuten stil te laten staan om eventueel vertraging in te halen in de grote stations zoals Antwerpen-Centraal, Mechelen en Brussel-Zuid.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door wva »

ovspotter_be schreef: 09 jan 2022, 15:57
Shrek schreef: 09 jan 2022, 14:44 Dat verzacht de pijn een beetje, maar het blijft een serieuze achteruitgang. Dus de vraag: waarom zou je in hemelsnaam de S1 willen opknippen? Daar wint toch niemand bij?
Opknippen zou ik inderdaad niet doen, maar in Mechelen gewoon een ander lijnnummer geven en daarna verder laten rijden naar Roosendaal lijkt me wel een goed idee zolang de reizigersinformatie dan ook goed zijn werk doet.
Inderdaad gaat het een achteruitgang zijn moesten de informatieschermen zeggen S1 Mechelen, maar moesten ze vanaf begin S1 Roosendaal zeggen en in Mechelen wisselen naar S31 Roosendaal zal dit niet veel veranderen denk ik.
Natuurlijk wordt dit dan wel een zeer lange lijn die heel vertragingsgevoelig gaat zijn, dus misschien is het wel raadzaam om deze dan een aantal minuten stil te laten staan om eventueel vertraging in te halen in de grote stations zoals Antwerpen-Centraal, Mechelen en Brussel-Zuid.
Maar dan zal men toelating moeten hebben om de disero's tot in Roosendaal te laten rijden.....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 09 jan 2022, 15:57
Shrek schreef: 09 jan 2022, 14:44 Dat verzacht de pijn een beetje, maar het blijft een serieuze achteruitgang. Dus de vraag: waarom zou je in hemelsnaam de S1 willen opknippen? Daar wint toch niemand bij?
Opknippen zou ik inderdaad niet doen, maar in Mechelen gewoon een ander lijnnummer geven en daarna verder laten rijden naar Roosendaal lijkt me wel een goed idee zolang de reizigersinformatie dan ook goed zijn werk doet.
Inderdaad gaat het een achteruitgang zijn moesten de informatieschermen zeggen S1 Mechelen, maar moesten ze vanaf begin S1 Roosendaal zeggen en in Mechelen wisselen naar S31 Roosendaal zal dit niet veel veranderen denk ik.
Natuurlijk wordt dit dan wel een zeer lange lijn die heel vertragingsgevoelig gaat zijn, dus misschien is het wel raadzaam om deze dan een aantal minuten stil te laten staan om eventueel vertraging in te halen in de grote stations zoals Antwerpen-Centraal, Mechelen en Brussel-Zuid.
Reken daar maar niet op, ProRail gaat niet snel ETCS leggen en de Desiro's lusten geen 1500v. Dat maakt een doortrekking van de S1 tot in NL onmogelijk.

Ik denk voor de (hopelijk 2) treinen naar Roosendaal eerder aan een deel via de tunnel en een deel via het ringspoor. De eventuele overstap in Noorderdokken voor de ringspoortreinen treft veel minder mensen dan wat je bij een opsplitsing van de S1 zou hebben.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Zwoopaman »

Het is ook maar de vraag welke reizigersstroom groter is. Van lijn 12 richting Antwerpen Zuid en verder of naar de stopplaatsen tussen Berchem en Mechelen. Reizigers naar Mechelen en Brussel nemen natuurlijk gewoon de IC.
Eigenlijk had het beter geweest moest de configuratie tussen Berchem en Centraal anders zijn geweest. Van lijn 27 richting +1 en lijn 59 richting -1. Ook voor de motorwagens die verplicht naar de +1 moeten rijden is dit handiger.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 09 jan 2022, 16:14 Het is ook maar de vraag welke reizigersstroom groter is. Van lijn 12 richting Antwerpen Zuid en verder of naar de stopplaatsen tussen Berchem en Mechelen. Reizigers naar Mechelen en Brussel nemen natuurlijk gewoon de IC.
Eigenlijk had het beter geweest moest de configuratie tussen Berchem en Centraal anders zijn geweest. Van lijn 27 richting +1 en lijn 59 richting -1. Ook voor de motorwagens die verplicht naar de +1 moeten rijden is dit handiger.
Met een ringspoortrein, die dus van Antwerpen-Oost naar Berchem naar Zuid rijdt, verbindt je nog steeds lijn 12 met Antwerpen-Zuid.
Uiteraard hadden extra sporen tussen centraal en Berchem beter geweest, maar daar was geen geld voor en zal er ook geen voor komen.
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door sander855 »

Het idee om de S1 door te trekken naar Roosendaal (en eventueel te splitsen in Mechelen) is op zich niet nieuw. In 2013 en 2014 reed er tijdens het weekend en op feestdagen 1x per uur een L-trein tussen Roosendaal en Brussels Airport die op alle tussengelegen stations stopte. De samenstelling was steeds 1x of 2xMR75. Die verving toen de toenmalige L- en IR- treinen die op werkdagen tussen Antwerpen en Brussel/Nijvel reden.

Praktisch lijkt het me echter geen goed idee iets soortgelijk terug te in te voeren. Tijdens de spitsuren wordt er doorgaans 3x MR08 ingezet op de S1. In pré-corona-tijden was dit zeker geen overbodige luxe en zaten die treinen goed vol (door telewerk en online-lessen zal dat nu wellicht iets minder zijn). Als je die vervangt door 2x MR75 ben je al heel wat zitplaatsen kwijt. Daarnaast heb je ook een groot aantal pendelaars die vanuit de stopplaatsen tussen Antwerpen en Mechelen naar Brussel moeten. In theorie kunnen die overstappen in Mechelen, maar dan moet er ook meer capaciteit zijn op de IC-treinen. Ook de lengte van het traject Roosendaal - Mechelen (- Nijvel) is zeer lang en bijgevolg meer gevoelig voor vertragingen.

Tenslotte zie ik weinig meerwaarde voor reizigers in het doortrekken van de S1 naar Roosendaal. De reizigersstroom op de S1 is vooral gericht op het aanbieden van een directe verbinding vanuit de kleinere stopplaatsen tussen Antwerpen - Brussel - Nijvel naar die steden (en met name de pendelbeweging naar Brussel). Je gaat weinig reizigers een plezier doen door die in twee te knippen in Mechelen. Daarnaast hebben de reizigers op L12 al een rechtstreekse IC naar Brussel (of stappen over in Antwerpen als ze met de S32 reizen). Ik denk dat er weinig reizigers zullen zijn die helemaal met een stoptrein van bijvoorbeeld Kalmthout naar Brussel zouden gaan als er ook een sneller alternatief is met de reeds beschikbare IC-treinen.
BlackEagle
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door BlackEagle »

De koppelingen die je in Antwerpen maakt, maken op zich niet uit naar reizigersstromen toe. Of de lijn vanuit Essen/Roosendaal nu gekoppeld wordt aan de bestemming Puurs, Sint-Niklaas, Lier of Mechelen, de S32 loopt zowizo leeg in Antwerpen (Centraal of Berchem) omdat de meeste reizigers ofwel Antwerpen als bestemming hebben, ofwel ze vanuit daar verder reizen met een IC-trein naar verdere bestemmingen. Je zou zonder veel mensen te benadelen de S32 kunnen splitsen in een stuk Roosendaal/Essen-Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Centraal-Puurs (behalve dat Berchem dan niet meer rechtstreeks bereikbaar is, en dat dat station naar looplijnen voor overstappen net wat eenvoudiger is dan Antwerpen-Centraal). Het grootste nadeel is dat je daar dan 4x/u een perronspoor nodig hebt om kop te maken, terwijl je nu 2x/u/richting die onhandige gelijkvloerse kruising hebt.

De S1 koppelen aan Antwerpen-Roosendaal/Essen heeft volgens mij niet echt veel voordelen. Het probleem is namelijk net de kruising van L25 naar L27 in de tunnel. De connectie van L27 naar L59 wordt ongelijkvloers gemaakt en is dus veel minder belastend voor de spoorcapaciteit. Door die te elimineren win je weinig, zou ik denken.

En voor wie de S32 dan maar helemaal langs het ringspoor wil sturen: zoals gezegd heeft de overgrote meerderheid van de reizigers op L12 Antwerpen als bestemming en is het ringspoor vanuit het noorden een erg grote omweg. Hetzelfde geldt (in iets mindere mate, echter) voor de S1, S33 en S34. Het lijkt mij daarom pas nuttig als de perroncapaciteit in Antwerpen-Centraal in de toekomst onvoldoende wordt en er een verbinding moet worden omgeleid (waarschijnlijk een S-trein, in dat geval) die zijn eindhalte dan in Antwerpen-Noorderdokken (Wijkbundel Luchtbal) kan krijgen. Momenteel hebben 16 treinverbindingen per uur hun eindpunt op de 10 kopsporen (+ sporen 21 en 24) van Antwerpen-Centraal, in de spits aangevuld met een tweetal P-treinen (7280-7283/8280-8283 van/naar Aarschot/Leuven en 7266-7268/8259-8261 van/naar Lier/Herentals). Stel dat dat ooit 20 of 24 verbindingen per uur worden, dan wordt het wel krap als je rekent dat een keertijd + buffer voor in- en uitrijden ongeveer 30 minuten in beslag neemt.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door VDL Sitea »

Waarom eigenlijk de S1 tot Roosendaal door trekken?
De S33 of de L Leuven - Antwerpen kunnen toch ook?
desirootje
Berichten: 646
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door desirootje »

Blijkbaar is de kruising van de sporen naar de -2 voor Antwerpen-Centraal ongelijksvloers voor de lijnen uit Brussel (al blijkt dat enkel de IC lijn (25) te zijn), uit andere richtingen krijg je ook die problemen met capaciteit van Berchem, al is dat precies niet zo erg als ik dacht.
De laatste keer dat we het hierover hadden ging het over een mogelijke IC Oostende-Breda-(Eindhoven?) en dan werd dit als tegenargument gebruikt. De treinen kruisen in alle gevallen behalve als ze van Brussel komen over de sporen tussen Berchem en Centraal en maken het zo onmogelijk voor een aantal treinen om op dat moment tussen Berchem en Centraal te rijden in beide richtingen, ze blijken vooral problemen op te leveren als ze vertraging hebben.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door ostbahnhof »

vandaag de S6 genomen uit Ninove.
Mijn reis niet voorbereid en gewoon de trein genomen naar BRU om dan verder te sporen naar Antwerpen.
Mijn keuze op gevoel leek fout.
Had beter eerst naar Denderleeuw gereisd en dan verder naar bru.
Zo zie je maar 😎 overkomt zelfs een spoorfan.
Had eigenlijk ook geen idee hoe Ninove met de wereld verbonden is 😀 Volgende keer beter 👍
desirootje
Berichten: 646
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door desirootje »

ostbahnhof schreef: 27 feb 2022, 20:06 Had eigenlijk ook geen idee hoe Ninove met de wereld verbonden is 😀 Volgende keer beter 👍
kort samengevat, totdat die sneltram daar komt, zo goed als niet. 1 trein per uur waarvan een richting je naar Denderleeuw brengt met veel te krappe (Aalst/Gent) of veel te lange overstappen (Zottegem, Ternat, Haaltert, Brussel) en in de andere naar Geraardsbergen waar ook amper treinen komen, dan ga je het best nog verder naar Halle, maar dan ben je weer te lang onderweg.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Steve »

Die sneltram is de voorbije jaren op ongeveer elke denkbare manier afgeserveerd, dus daar zou ik helaas niet op rekenen.
Plaats reactie