Problemen op L36 (17.07 2018)

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Problemen op L36 (17.07 2018)

Bericht door Lukas »

Hoi,

Op dinsdag 17 juli 2018 waren er grote problemen op lijn 36 en dit Brussel Noord en Leuven. De oorzaak was een persoonsaanrijding in Kortenberg. Hierdoor was het treinverkeer onderbroken. Ik heb de problemen ook ondervonden en ik ga jullie een relaas geven;

Toen ik om 20u06 de trein naar Luik en Eupen nam had ik mij voorbereid op een lange reis. Vanuit Brussel reed de trein eerst naar Schaarbeek en in Schaarbeek werd de trein naar lijn 27 geleid en deze lijn zouden we niet meer verlaten. Na een doortocht door Vilvoorde reden we door Weerde en Eppegem. In Eppegem werden we naar lijn 27 B geleid en vervolgens lijn 27/1 tot Hever. In Hever werden we naar lijn 53 geleid en deze lijn werd bereden tot in Leuven. In Wilsele zag ik ook een Break (409) op lijn 53/1. Ik vermoed dat dit een omgeleidde trein was vanuit Tongeren en Aarschot. Het binnenrijden van Leuven en de passage op L 27 verliepen erg moeizaam en ik kwam met een vertraging van 1u17 aan in Leuven. Tot zover dit relaas.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Problemen op L36 (17.07 2018)

Bericht door trainlovertje »

Volgens mij was dat één van de meest chaotische dagen van het jaar tot nu toe wat vertragingen en afschaffingen betreft na een persoonsongeval.

Ikzelf wou gisteravond van Leuven naar Neerwinden. Ik was op het station van Leuven om 21u50, aangezien m'n trein om 21u53 (E3618) zou vertrekken. Maar bij aankomst was de trein van 20u53 (E3617) nog niet weg. Deze laatste kwam rond 22u05 aan in Leuven. Pas nadat deze al 5 minuten stilstond in Leuven, werd er opeens beslist om deze meteen te laten terugkeren naar Gent-St-Pieters.
Geen probleem, die van 21u53 moest nog komen, maar werd wel aangekondigd met een vertraging van 25 minuten. En die kwam ook, zoals aangegeven.

Tot Tienen verliep alles goed, tot blijkt dat we daar op spoor 1 gezet worden, wat ongewoon is, en dan blijkt deze trein vanaf Tienen afgeschaft te zijn. Volgens wat ik gehoord heb zou de bestuurder te vermoeid geweest zijn om nog tot Landen te rijden, dus is deze trein na een kwartiertje stilstand in Tienen terug richting Brussel vertrokken (met dezelfde bestuurder dan nog wel).

En toen begon de miserie pas echt eigenlijk. Ongeveer 1 uur lang geen enkele trein te zien in Tienen, op 1 trein richting Brugge na. Gelukkig was er nog iemand van het personeel op het perron (die eigenlijk ook gewoon naar huis wou met de trein) die in contact stond met iemand uit Leuven die ons juist wist te vertellen wat er zou rijden. Blijkbaar werd er een extra trein ingelegd vanaf Leuven naar Welkenraedt (zo werd die aangekondigd op de schermen, maar mogelijks was het een trein die al uit Oostende kwam en normaal had moeten rijden via HSL 2) bestaande uit 12 I11 rijtuigen en een HLE 18. E521 was het zeker weten niet, want die stond ook met een dikke vertraging aangekondigd en heb ik later nog horen doorkomen.
Wonder boven wonder heeft men beslist deze zelfs in Ezemaal en Neerwinden te laten stoppen. Voor de 2e keer in mijn leven stapte ik dan ook af in Neerwinden uit een I11-rijtuig. En net op dat moment vliegt er op het tegenspoor een trein door die ook richting Landen reed, vermoedelijk de E1520 uit Blankenberge naar Hasselt.

23u55 was het op dat moment, dus ongeveer 2 uur onderweg geweest. Als alles volgens plan verloopt duurt de reis 24 minuten. En om 23u55 werden de sporen thv Kortenberg weer 'zoals gewoon', zonder verdere beperkingen in dienst genomen. Ik klaag niet, maar nu heeft het toch wel uitzonderlijk lang geduurd eer het parket z'n werkje heeft afgerond.
Plaats reactie