Pagina 1 van 3

Luchthaven draait goed

Geplaatst: 09 apr 2018, 20:45
door Shrek
Vorig jaar werd het station van Brussels Airport door zo'n 5 miljoen mensen gebruikt. Het totaal aantal passagiers op de luchthaven was een 25 miljoen. Uiteraard zijn er ook mensen die op de luchthaven werken die de trein nemen, maar nog steeds kan je stellen dat grofweg 20% van de vliegtuigpassagiers met de trein kwamen.
Dat lijken mij zeer goede cijfers te zijn :)

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 09 apr 2018, 21:31
door jan_olieslagers
Het is maar wat je "goed" noemt.... Als de overheid alle andere opties tegenwerkt* dan nemen mensen de trein, ja. Of dat dan met groot entoesiasme gebeurt is een tweede... "Van lieverlee" lijkt mij een betere omschrijving. Tenslotte heeft de overheid helemaal geen bezwaar tegen het betalen van het Diabolosupplement :(

* noordelijke ringtramlijn: uitgesteld tot in den treure
* files op de weg: wordt niks aan gedaan, eerder integendeel
* licensies voor taxi: heel erg duur en erg streng gecontroleerd

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 09 apr 2018, 22:39
door wbrm
Shrek schreef: 09 apr 2018, 20:45 Vorig jaar werd het station van Brussels Airport door zo'n 5 miljoen mensen gebruikt. Het totaal aantal passagiers op de luchthaven was een 25 miljoen. Uiteraard zijn er ook mensen die op de luchthaven werken die de trein nemen, maar nog steeds kan je stellen dat grofweg 20% van de vliegtuigpassagiers met de trein kwamen.
Dat lijken mij zeer goede cijfers te zijn :)
Zijn deze cijfers inclusief overstappers? In ieder geval redelijke cijfers met deze woekertarieven.
jan_olieslagers schreef: 09 apr 2018, 21:31* files op de weg: wordt niks aan gedaan, eerder integendeel
Wat dacht je van Brussels Airport beter bereikbaar te maken per trein? Met een spoorlijn op de middenberm van de E19 en toegang tot de luchthaven vanaf Mechelen?
Akkoord, er wordt niet alles uit de kast gehaald maar niks vind ik wat kort door de bocht...

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 01:35
door Portbou
20% is allicht al stukken beter dan voor de diabolo dus we zijn op de goede weg.
Maar de weg is nog lang.

Zie bvb.
https://www.kimnet.nl/mobiliteitsbeeld#personenvervoer-article15 schreef: Bijna 40 procent van de reizigers met Nederland als herkomst of bestemming ging in 2016 met de trein van of naar Schiphol, 22 procent werd opgehaald of weggebracht, 12 procent gebruikte de auto (en parkeerde die daar) en 15 procent gebruikte een taxi(bus). In de loop der jaren is het percentage ‘opgehaald of weggebracht’ gedaald van 40 procent in 1990, (33 procent in 2000, 29 procent in 2010) naar 22 procent in 2016.
Ik weet niet of ik dit al eens gezegd had :mrgreen: ... maar met een betere bediening van Antwerpen en Mechelen kunnen er al makkelijk enkele procenten gewonnen worden.

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 02:58
door Asterix
Anderzijds zou ik graag eens weten wat de samenhang van deze cijfers is met die van het busvervoer. Uiteraard niet op de langere afstand maar net wél uit Mechelen en ook Leuven. Maar even goed Vilvoorde. Dankzij de START-lijnen kan je vlot naar de luchthaven voor geen geld. De reistijd is wat langer maar daar zou een vakantieganger niet mogen mee inzitten. Hopelijk kannabaliseert de ene de andere niet.

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 10:40
door Shrek
Asterix schreef: 10 apr 2018, 02:58 Anderzijds zou ik graag eens weten wat de samenhang van deze cijfers is met die van het busvervoer. Uiteraard niet op de langere afstand maar net wél uit Mechelen en ook Leuven. Maar even goed Vilvoorde. Dankzij de START-lijnen kan je vlot naar de luchthaven voor geen geld. De reistijd is wat langer maar daar zou een vakantieganger niet mogen mee inzitten. Hopelijk kannabaliseert de ene de andere niet.
Op zich is het niet erg dat er vanuit Mechelen een deel van de mensen de bus naar de luchthaven neemt, op langere afstanden is de trein toch onklopbaar. Sterker nog: vanuit Vilvoorde is er geen trein naar de luchthaven dus moeten ze wel de bus nemen.

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 10:41
door Shrek
wbrm schreef: 09 apr 2018, 22:39 Zijn deze cijfers inclusief overstappers? In ieder geval redelijke cijfers met deze woekertarieven.
Dit zal wel de telling van de poortjes zijn, dus zonder overstappers.
Maar denk je dat er zoveel wordt overgestapt in de luchthaven?

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 10:43
door rvdborgt
Shrek schreef: 10 apr 2018, 10:41 Maar denk je dat er zoveel wordt overgestapt in de luchthaven?
Er wordt overgestapt want soms loopt de snelste verbinding zo. Voorbeeld: Leuven - Nederland in het weekend. Het zou nog meer zijn als de NMBS overstaps op de luchthaven in zijn planner niet zou verhinderen want er zijn ook binnenlands interessante overstaps mogelijk.

Groetjes,
Rian

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 10:58
door Portbou
Een andere goede manier om het aandeel van de trein te vergroten :

Laat de autos een diabolo-toeslag betalen ipv. de treinreizigers.
Met een systeem met ANPR-cameras zoals in Antwerpen voor de lage emissiezone gebruikt wordt is dat niet zo moeilijk om te realiseren.

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 11:05
door Portbou
Asterix schreef: 10 apr 2018, 02:58 Anderzijds zou ik graag eens weten wat de samenhang van deze cijfers is met die van het busvervoer. Uiteraard niet op de langere afstand maar net wél uit Mechelen en ook Leuven. Maar even goed Vilvoorde. Dankzij de START-lijnen kan je vlot naar de luchthaven voor geen geld. De reistijd is wat langer maar daar zou een vakantieganger niet mogen mee inzitten. Hopelijk kannabaliseert de ene de andere niet.
Vlot ??
Vanuit Mechelen duurt het 44 à 56 minuten om de luchthaven te bereiken.
Dat is toch geen realistisch alternatief te noemen !?

Zeker niet voor mensen die dagelijks naar de Luchthaven gaan omdat ze er werken of wekelijks omdat ze veel zakenreizen maken.
En dat is het publiek waarop men zich moet concentreren ! Niet de vakantieganger die 1 of 2 keer per jaar op de Luchthaven komt...

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 11:18
door trainlovertje
Als er dan toch steeds meer reizigers naar de luchthaven gaan per trein, zou men de kost van de diabolotoeslag dan niet licht kunnen verminderen? want meer dan 5 euro vind ik toch nog altijd wat overdreven... en hoe lager die diabolotoeslag, hoe nóg meer reizigers misschien wel

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 14:36
door Matthias
trainlovertje schreef: 10 apr 2018, 11:18 Als er dan toch steeds meer reizigers naar de luchthaven gaan per trein, zou men de kost van de diabolotoeslag dan niet licht kunnen verminderen? want meer dan 5 euro vind ik toch nog altijd wat overdreven... en hoe lager die diabolotoeslag, hoe nóg meer reizigers misschien wel
Inderdaad, die Diabolotoeslag leidt toch tot licht absurde toestanden. Ik moest vandaag gaan solliciteren op de luchthaven en nam een ticket mét 50 % verminderingskaart heen en terug van Leuven tot de luchthaven. € 15,60 is dan toch écht niet meer redelijk te noemen voor een ritje van twee keer tien minuten zonder zitplaats..

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 15:13
door rdv
trainlovertje schreef:Als er dan toch steeds meer reizigers naar de luchthaven gaan per trein, zou men de kost van de diabolotoeslag dan niet licht kunnen verminderen? want meer dan 5 euro vind ik toch nog altijd wat overdreven... en hoe lager die diabolotoeslag, hoe nóg meer reizigers misschien wel
Aangezien de Diabolo ooit verhoogd werd omdat er minder reizigers waren dan verwacht, kan men de toeslag nu mss verlagen? Of waren de verwachtingen nog hoger dan het aantal reizigers op dit moment?

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 16:42
door Steve
Los van het eventueel verlagen van het tarief moet men het vooral dringend proportioneel maken. Het is absurd dat je voor een rit tussen Brussel en de luchthaven een pak meer betaalt voor de toeslag dan voor het eigenlijke ticket (tot zelfs 2 à 3 keer meer als je de Key Card als referentie zou nemen). In iets mindere maar toch nog steeds absurd hoge mate heb je hetzelfde probleem vanuit andere grotere steden in de buurt, zoals Leuven en Mechelen.

En nog zoiets: waarom zijn abonnementshouders van en naar de luchthaven volledig vrijgesteld van om het even welke toeslag of prijsverhoging? Ik zeg zeker niet dat zij enorme bedragen zouden moeten betalen, maar op deze manier wordt alles op de min of meer occasionele reiziger afgeschoven. Een eerlijke bijdrage lijkt me het minste.

Re: Luchthaven draait goed

Geplaatst: 10 apr 2018, 16:44
door Asterix
Matthias schreef: 10 apr 2018, 14:36Inderdaad, die Diabolotoeslag leidt toch tot licht absurde toestanden. Ik moest vandaag gaan solliciteren op de luchthaven en nam een ticket mét 50 % verminderingskaart heen en terug van Leuven tot de luchthaven. € 15,60 is dan toch écht niet meer redelijk te noemen voor een ritje van twee keer tien minuten zonder zitplaats..
En dat is dus net wat ik bedoelde met mijn eerder bericht. Reken eens uit wat het jou zou hebben gekost met De Lijn: dat zijn dus werkelijk gigantische verschillen. En op de bus heb je zitplaats.

Het klopt - zoals hier wordt gesteld - dat je een stuk langer onderweg bent en dat is voor een pendelaar die er werkt niet aantrekkelijk maar om die groep gaat het mij niet, hun abonnement wordt toch (grotendeels) betaald door de werkgever en ontslaat hen dan ook van die keuze. Minder interessant dus. Het gaat mij om de 'echte' reiziger die naar de luchthaven wil of er occasioneel moet zijn. Voor zo iemand kan een tijdsinvestering van 50 minuten gemakkelijk worden afgeschreven als hij er in ruil een fikse besparing tegenover kan zetten. Zeker als er 2 weken vakantie op volgt, is 50 minuten niets.

Ik zou dus niet graag hebben dat de hoera-berichten voor de Diabolo de kannabalisering van de buslijnen versluiert.