Pagina 20 van 21

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 apr 2024, 20:05
door ovspotter_be
Die applicaties haalden inderdaad de data over samenstellingen uit TrainMap, dus de ontwikkelaars hiervan zullen moeten zoeken naar een andere databron hiervoor, als die bestaat.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 apr 2024, 20:07
door desirootje
ovspotter_be schreef: 19 apr 2024, 17:49 Ik hoop dat men dan daar dan eerst de oude schermen op het perron gaat vervangen door die nieuwe tv-achtige schermen.
Ik denk dat ze er nu uit gaan, hoewel ik ze zal missen, naar mijn mening zagen die er veel beter uit dan de LCD schermen. In Denderleeuw hebben de nieuwe perrons LCD schermen ipv de oude schermen die op de renders stonden. Ook in Gent op spoor 7 heeft men LCD schermen gezet, terwijl er nog oude schermen staan op spoor 8-12.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 19 apr 2024, 20:43
door dovaere
[dubbel]

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 20 apr 2024, 00:07
door trainfan03
desirootje schreef: 19 apr 2024, 20:07
ovspotter_be schreef: 19 apr 2024, 17:49 Ik hoop dat men dan daar dan eerst de oude schermen op het perron gaat vervangen door die nieuwe tv-achtige schermen.
Ik denk dat ze er nu uit gaan, hoewel ik ze zal missen, naar mijn mening zagen die er veel beter uit dan de LCD schermen. In Denderleeuw hebben de nieuwe perrons LCD schermen ipv de oude schermen die op de renders stonden. Ook in Gent op spoor 7 heeft men LCD schermen gezet, terwijl er nog oude schermen staan op spoor 8-12.
In Gent valt het veel harder op doordat er op 7 LCDs staan en op 8 die oude schermen. Als je vanop dezelfde plaats op het perron beide probeert te lezen, valt het mij toch op dat ik die oude schermen op 8 veel gemakkelijker kan lezen dan die LCDs op 7.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 21 apr 2024, 11:32
door desperado
ovspotter_be schreef: 19 apr 2024, 20:05 Die applicaties haalden inderdaad de data over samenstellingen uit TrainMap, dus de ontwikkelaars hiervan zullen moeten zoeken naar een andere databron hiervoor, als die bestaat.
Ik denk dat Haltelink en Hyperrail informatie over de treinsamenstelling verkregen via een webquery zoals https://trainmap.belgiantrain.be/data/composition/510 om de informatie voor IC510 te verkrijgen. Deze retourneerde een enorme hoeveelheid informatie in een webformaat genaamd 'JSON' die de apps vervolgens verwerkten om eruit te halen wat ze nodig hadden.
Dit geeft nu dezelfde automatische foutpagina voor '403' als de hoofdwebsite van Trainmap. Het is ongebruikelijk om een automatische foutpagina achter te laten als je iets expres uitschakelt. Een automatische 403-pagina duidt eerder op iets technisch. Heeft iemand contacten bij de NMBS om te vragen of trainmap voor altijd verdwenen is?
Je kunt de ontwikkelaarstools in Chrome of Firefox gebruiken om te zien wat de nieuwe website doet en om te zien of er informatie is die niet aan de gebruiker wordt getoond. Helaas is er geen onzichtbare informatie.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 09:54
door AlexNL
desperado schreef: 21 apr 2024, 11:32
Dit geeft nu dezelfde automatische foutpagina voor '403' als de hoofdwebsite van Trainmap. Het is ongebruikelijk om een automatische foutpagina achter te laten als je iets expres uitschakelt. Een automatische 403-pagina duidt eerder op iets technisch.
De foutpagina zelf toont iets meer info:
Error 403 - This web app is stopped.
Iemand heeft in Microsoft Azure op de stopknop geklikt. De website bestaat nog wel, maar is uitgeschakeld. Dan toont Azure dit.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 15:38
door Klassiekje
Het lijkt me niet onrealistisch dat die info, nu ze deze zelf gaan aanbieden, voor andere apps gewoon lekker geblokkeerd wordt.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 15:52
door Stoomloc
Was aangekondigd dat trainmapt zou stoppen. Er is een paar weken zo'n boodschap geweest dat dit zou gebeuren.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 16:42
door dovaere
Stoomloc schreef: 22 apr 2024, 15:52 Was aangekondigd dat trainmapt zou stoppen. Er is een paar weken zo'n boodschap geweest dat dit zou gebeuren.
Waar aangekondigd? Heb je een link?
Klassiekje schreef: 22 apr 2024, 15:38 Het lijkt me niet onrealistisch dat die info, nu ze deze zelf gaan aanbieden, voor andere apps gewoon lekker geblokkeerd wordt.
Ik denk niet dat dit bewuste blokkering is, als je zoekt op "open data" en "NMBS", zie je dat ze bewust data beschikbaar maken. Waarbij ik niet weet of treinsamenstelling officieel daarbij hoort.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 17:10
door desperado
Stoomloc schreef: 22 apr 2024, 15:52 Was aangekondigd dat trainmapt zou stoppen. Er is een paar weken zo'n boodschap geweest dat dit zou gebeuren.
https://www.belgiantrain.be/nl/news/trainmap

:(

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 18:05
door jan_olieslagers
als je zoekt op "open data" en "NMBS", zie je dat ze bewust data beschikbaar maken
Dat is toch alleen maar omdat het moet van "Europa", en niet met groot entoesiasme?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 20:50
door trainfan03
dovaere schreef: 22 apr 2024, 16:42
Klassiekje schreef: 22 apr 2024, 15:38 Het lijkt me niet onrealistisch dat die info, nu ze deze zelf gaan aanbieden, voor andere apps gewoon lekker geblokkeerd wordt.
Ik denk niet dat dit bewuste blokkering is, als je zoekt op "open data" en "NMBS", zie je dat ze bewust data beschikbaar maken. Waarbij ik niet weet of treinsamenstelling officieel daarbij hoort.
Als ontwikkelaar zijnde kan ik melden dat de samenstellingen enorm omslachtig meegegeven worden. En eens je het contract ondertekent om de open data te mogen gebruiken, helpen ze je niet echt. Ikzelf kan nog steeds niet aan de samenstellingen, ookal zou ik dat in principe moeten kunnen.

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 21:14
door jan_olieslagers
Ah, maar de info wordt dus wel aangeboden? De voorziene of de effectieve per datum of allebei?

En begrijp ik nu goed dat ge - als NMBS-ontwikkelaar - moet voortgaan op dezelfde data die publiekelijk wordt aangeboden, wellicht "van moetens"?

Verder begrijp ik niet goed de zin
eens je het contract ondertekent om de open data te mogen gebruiken
: open data is toch per definitie beschikbaar zonder enige handtekening of contract?

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 22 apr 2024, 23:29
door trainfan03
jan_olieslagers schreef: 22 apr 2024, 21:14 Ah, maar de info wordt dus wel aangeboden? De voorziene of de effectieve per datum of allebei?

En begrijp ik nu goed dat ge - als NMBS-ontwikkelaar - moet voortgaan op dezelfde data die publiekelijk wordt aangeboden, wellicht "van moetens"?

Verder begrijp ik niet goed de zin
eens je het contract ondertekent om de open data te mogen gebruiken
: open data is toch per definitie beschikbaar zonder enige handtekening of contract?
Er is planmatige en realtime data, maar bij de planmatige zitten de samenstellingen niet en de realtime zijn versleuteld.
Ik heb een standaard licentieovereenkomst moeten tekenen alvorens ze mij de links naar de data doorstuurden. Afbeelding

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Geplaatst: 23 apr 2024, 09:13
door jan_olieslagers
O. Ik heb vroeger eens gekeken naar
http://gtfs.irail.be/nmbs/gtfs/latest.zip
((maar die lijkt niet meer te worden aangeboden. Die was wel ooit toegankelijk zonder enige handtekening of contract of wat dan ook.))
Sorry, bovenstaande berustte op een tikfout van me, ik kan de zip wel degelijk nog downloaden. kGa eens wat beter kijken wat er daar zoal te beleven valt.

Ik vind het een dikke vette leugen om het door u vermelde aanbod als "open" te klasseren: als er contracten of handtekeningen nodig zijn dan is het niet open. Of anders gezegd: het zoveelste staaltje van kromtaal vanwege het spoorbedrijf.