Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Gerrieberrie »

Heeft er iemand nog informatie over wat er uiteindelijk gebeurd is met de NMBS jingle voor emma? Gaat daar nog iets van komen, of is dat definitief afgevoerd? Lijkt me nochtans wel karakter hebben.
EBFS
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 apr 2020, 14:53

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door EBFS »

Laat dat alstublieft achterwege. Ik word zot van die jingles in Frankrijk. De godganse dag dat "ludiek" muziekje! Ik kan mij niet voorstellen dat de NMBS dat hier ook zou willen doen. Aandacht/attention/achtung is voldoende om de aandacht te trekken van de reiziger.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

EBFS schreef: 31 okt 2020, 10:57 Laat dat alstublieft achterwege. Ik word zot van die jingles in Frankrijk. De godganse dag dat "ludiek" muziekje! Ik kan mij niet voorstellen dat de NMBS dat hier ook zou willen doen. Aandacht/attention/achtung is voldoende om de aandacht te trekken van de reiziger.
Maar het kan ook op een aangename manier. Bij de mivb gebruikt men het bij elke halte die wordt aangekondigd en daar vind ik het zeker niet storend.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Ook voor mij is een "pling-plong" of zo al meer dan genoeg, meer zou ik storend vinden. En de verstaanbaarheid van het Emma-systeem is prima zoals ze is. In mijn beroep is het een oude wijsheid dat men niet moet willen proberen te verbeteren aan wat nu reeds best in orde is. In deze tijden van krappe budgetten lijkt het me dat er andere prioriteiten (moeten) zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jpvdveer »

Ik zag in 's Gravenbrakel dat men alle bordjes op het station heeft vervangen op basis van een nieuw design. Ook al in Genval gezien, maar daar betreft het een totaal nieuw perron. Gaat dit landelijk uitgerold worden? Zal ook een prijskaartje aan hangen, maar ik moet wel zeggen dat de nieuwe borden er goed en eigentijds uit zien.

IMG_1835.JPG
IMG_1831.JPG
IMG_1830.JPG
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steven »

De Brusselse stations hebben al grotendeels dit type bordjes gekregen. Heb het ook al gezien in stopplaats Zellik. Dus ik neem aan dat men dit design toepast wanneer men de bordjes gaat vernieuwen.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Jan-Mark »

jpvdveer schreef: 31 okt 2020, 20:09 Ik zag in 's Gravenbrakel dat men alle bordjes op het station heeft vervangen op basis van een nieuw design. Ook al in Genval gezien, maar daar betreft het een totaal nieuw perron. Gaat dit landelijk uitgerold worden? Zal ook een prijskaartje aan hangen, maar ik moet wel zeggen dat de nieuwe borden er goed en eigentijds uit zien.
Een variant wordt ook toegepast. Hierbij plakt men stickers op de oude stationsborden. De oude borden worden dan behouden maar wel met een nieuwe lay-out.
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Gerrieberrie »

Jan-Mark schreef: 31 okt 2020, 20:55
jpvdveer schreef: 31 okt 2020, 20:09 Ik zag in 's Gravenbrakel dat men alle bordjes op het station heeft vervangen op basis van een nieuw design. Ook al in Genval gezien, maar daar betreft het een totaal nieuw perron. Gaat dit landelijk uitgerold worden? Zal ook een prijskaartje aan hangen, maar ik moet wel zeggen dat de nieuwe borden er goed en eigentijds uit zien.
Een variant wordt ook toegepast. Hierbij plakt men stickers op de oude stationsborden. De oude borden worden dan behouden maar wel met een nieuwe lay-out.
Lijkt mij inderdaad de goedkoopste oplossing voor alle bestaande stations. Gewoon stickers erover ipv nieuwe borden. Er zijn andere prioriteiten dezer dagen.
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Gerrieberrie »

jan_olieslagers schreef: 31 okt 2020, 11:56 Ook voor mij is een "pling-plong" of zo al meer dan genoeg, meer zou ik storend vinden. En de verstaanbaarheid van het Emma-systeem is prima zoals ze is. In mijn beroep is het een oude wijsheid dat men niet moet willen proberen te verbeteren aan wat nu reeds best in orde is. In deze tijden van krappe budgetten lijkt het me dat er andere prioriteiten (moeten) zijn.
Laat die plingplong ook maar achterwege. Die zijn er al in genoeg varianten op de treinen, allemaal stuk voor stuk even irritant en luid (behalve dan op de M4). Er zou niet slecht aan gedaan worden dat al die jingles hetzelfde zijn en ietsje minder « onderbrekend/luid/... », kwestie dat er standarisatie is. Maar ik begrijp natuurlijk ook dat dat dit niet de prioriteit is in deze tijden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door groentje »

Wanneer er onmiddellijk met de boodschap wordt begonnen, riskeer je dat mensen die niet aan het opletten waren, het eerste deel van de boodschap gemist hebben. Ik stoor me niet aan jingles, maar goed, een eenvoudige dingdong, of desnoods een 'aandacht, aandacht' kan ook werken om hen de boodschap mee te geven.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

jpvdveer schreef: 31 okt 2020, 20:09 Ik zag in 's Gravenbrakel dat men alle bordjes op het station heeft vervangen op basis van een nieuw design. Ook al in Genval gezien, maar daar betreft het een totaal nieuw perron. Gaat dit landelijk uitgerold worden? Zal ook een prijskaartje aan hangen, maar ik moet wel zeggen dat de nieuwe borden er goed en eigentijds uit zien.
Erg opvallend hoe klein het nummertje is vergeleken met totale maat van het bordje, terwijl het nummer nu net de boodschap is...
Theo
Groeten vanop de Heide
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TimJ36 »

Op de website van de NMBS worden de storingen en werken nu niet meer vermeld. Tijdelijk zogezegd, maar wat is de reden? Er wordt verwezen naar de routeplanner maar dat is niet het ideale instrument voor een snelle opzoeking.
Bijlagen
Screenshot_20220617-182408.png
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Adler »

TimJ36 schreef: 18 jun 2022, 22:24 Op de website van de NMBS worden de storingen en werken nu niet meer vermeld. Tijdelijk zogezegd, maar wat is de reden? Er wordt verwezen naar de routeplanner maar dat is niet het ideale instrument voor een snelle opzoeking.
Er is waarschijnlijk een storing in de storingen webpagina :D
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Adler »

TimJ36 schreef: 18 jun 2022, 22:24 Op de website van de NMBS worden de storingen en werken nu niet meer vermeld. Tijdelijk zogezegd, maar wat is de reden? Er wordt verwezen naar de routeplanner maar dat is niet het ideale instrument voor een snelle opzoeking.
De webpagina 'Storingen en werken' is terug beschikbaar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steven »

Vandaag lees ik het personeelsblad van de NMBS en verneem dat tegen eind dit jaar de info op de schermen in de stations in een nieuw jasje zal gestoken worden. Men spreekt ook over de treinsamenstelling, benieuwd of ze hiermee alle treinen bedoelen of enkel HST/IC treinen.
Bovendien (jammer genoeg) zullen de aankomstschermen (die in sommige stations hangen zoals brussel en Antwerpen) verdwijnen.
Plaats reactie