Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
koeleboe1
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door koeleboe1 »

Wout912 schreef: 19 apr 2024, 19:33
dovaere schreef: 19 apr 2024, 15:23 De NMBS-website toont nu ook (net zoals de NMBS Lab-app) de (vermoedelijke) treinsamenstelling,tot een tweetal dagen vooraf, wat je voorheen enkel in andere apps zoals HyperRail/Haltelink (en dan enkel terwijl de trein reed) zag:
Treinsamenstelling
Beschikbaar vanaf midden april 2024 op de NMBS-website

"Waar is het rijtuig voor de fietsen? Waar is de 1e klas? Heeft mijn trein airco?" Veel vragen die onze reizigers stellen en die we nu kunnen beantwoorden. Sinds half april 2024 is het mogelijk om de samenstelling van je trein te vinden op de NMBS-website voordat je instapt.
  • Hoeveel rijtuigen hun trein heeft
  • Waar de 1e klas, het fietscompartiment en het aangepaste rijtuig voor personen met beperkte mobiliteit zich bevinden
  • Of de trein airconditioning heeft
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... omposition
Ik weet het, het is dezelfde info die niet altijd juist is, maar ik vind het een serieuze stap vooruit.
Iets wat dan weer een stap achteruit is, is dat de TrainMap van NMBS in alle stilte is gestopt met werken. Ik gebruikte die pagina zeer regelmatig om de samenstelling van treinen te raadplegen.
En ik ben, denk ik, niet alleen: ook applicaties als Hyperrail en Haltelink tonen sinds vandaag geen informatie meer over samenstellingen. Ik gok dus dat ook zij hun informatie daarover uit de TrainMap haalden...
Zowel bij Hyperrail als bij railer (IOS) wordt druk gewerkt om de composities terug werkende te krijgen. Deze worden nu automatisch meegeleverd met de API call naar nmbs. Op dit moment wordt dit uitvoerig getest (https://github.com/iRail/iRail/issues/512).
Davy
Berichten: 655
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Davy »

Hyperrail werkt in ieder geval terug.
Rww
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Rww »

Ik vroeg me af wat is de grootste vertraging die de CTA kan laten zien?


Ik heb in Nederland een keer een festival trein gezien met 30 uur vertraging op de borden, geen idee of drie cijfers ook kan.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Natje049 »

Rww schreef: 24 mei 2024, 18:32 Ik vroeg me af wat is de grootste vertraging die de CTA kan laten zien?


Ik heb in Nederland een keer een festival trein gezien met 30 uur vertraging op de borden, geen idee of drie cijfers ook kan.
Mijn eigen ogen stelden ooit in Antwerpen een Thalys met +7u58 vast. Binnenlandse treinen zijn uiteraard al lang afgeschaft maar op internationale treinen vind je wel eens speciale vertragingen.. Recht er onder op het bord vond je Thalyssen met +5u58, 3u58, 1u58... Waren toen grote problemen op de HSL geloof ik. Geen idee of die allemaal nog echt gereden hebben naar Amsterdam.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
ostbahnhof
Berichten: 907
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ostbahnhof »

trein 4312 is vandaag gestart in Lier. (27/6)
Op de website staat die als afgeschaft uit Berchem.

Vraag/ suggestie: kan men op de website niet beter vermelden: vertrekt uit Lier ipv afgeschaft?

grts
Bijlagen
IMG_5711.png
jan_olieslagers
Berichten: 3753
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

kan men op de website niet beter vermelden: vertrekt uit Lier ipv afgeschaft?
Zinnig en logisch en efficient. Maar wellicht vindt men dat men nu al erg flink is geweest...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 853
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag ook opgemerkt dat de aankondigingen van EMMA zijn aangepast en ze nu ineens "via" vermeld in plaats van bestemmingen na elkaar op te noemen.
Voorbeeldje: voorheen werd de S7 naar Brussel-Luxemburg in Mechelen omgeroepen als zijnde "de S7 trein naar Etterbeek en Brussel-Luxemburg", maar tegenwoordig is het "de S7 trein naar Brussel-Luxemburg via Etterbeek".
Opzich vind ik dit geen erge aanpassing, alleen is het woordje 'via' naar mijn gevoel zo opgenomen dat het niet echt in de zinsopbouw past.
wbrm
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door wbrm »

Ook is het woordgebruik bij onregelmatigheden op schermen aangepast. Zo zag ik afgelopen woensdag "stopt niet in Mechelen" ipv afgeschaft in Antwerpen-Berchem.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainfreak »

ovspotter_be schreef: 27 jun 2024, 21:18 Vandaag ook opgemerkt dat de aankondigingen van EMMA zijn aangepast en ze nu ineens "via" vermeld in plaats van bestemmingen na elkaar op te noemen.
Voorbeeldje: voorheen werd de S7 naar Brussel-Luxemburg in Mechelen omgeroepen als zijnde "de S7 trein naar Etterbeek en Brussel-Luxemburg", maar tegenwoordig is het "de S7 trein naar Brussel-Luxemburg via Etterbeek".
Opzich vind ik dit geen erge aanpassing, alleen is het woordje 'via' naar mijn gevoel zo opgenomen dat het niet echt in de zinsopbouw past.
Ik had het vandaag ook al gehoord toen de S7 in Haren werd aangekondigd naar Mechelen, via Vilvoorde :roll:
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 357
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainfan03 »

Ik heb het vandaag ook in Gent gehoord. Ik had toch liever de oude versie. Naar mijn aanvoelen duurt het ook langer?
De IC-trein naar Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal van XX:XX. De IC-trein naar Antwerpen-Centraal via Sint-Niklaas van XX:XX.
De KustExpress naar Brugge en Oostende van XX:XX. De KustExpress naar Oostende via Brugge van XX:XX.
desirootje
Berichten: 758
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door desirootje »

Het is alleen maar logisch dat het overeenkomt met de schermen, waarom het zo lang duurde weet ik niet. Nu nog enkel de borden naar de perrons aanpassen zodat die ook de via x,y,z weergeeft in plaats van enkel de eindbestemming...
pmuy
Berichten: 132
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door pmuy »

Voor wie het nog niet was opgevallen: de NMBS-app geeft sinds kort de treinsamenstelling weer. Deze functie was voorheen reeds beschikbaar op de website en in de NMBS Lab-app, maar de versie in de gewone app is gedetailleerder.
Afbeelding
Klassiekje
Berichten: 587
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Klassiekje »

Dan kan iedereen ook weer en masse klagen als er weer eens iets niet klopt
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Natje049 »

Er zitten nog veel foutjes in maar het is een grote stap vooruit en het zal zeker nog verbetren
  • Alle treinstellen zijn met AM benoem ipv MR in de Nederlandstalige app en "model" + type rijtuig/treinstel?
  • Rijtuigen tegen de locomotief worden vanzelf stuurrijtuigen?
  • M4M BDKYU/BDU krijgen de icoontjes van een ADx zonder gele lijn (hoezo bestaat dit icoon zelfs?) als ze achteraan hangen (zoals in principe altijd)
  • M5 zijn nog bordeaux met rokersruimte?
  • M5mABYU rijtuig is een M7BUH icoon
  • M6 BDU rijtuigen krijgen het icoontje van een BU rijtuig
  • M6 Bx rijtuigen krijgen de aanduiding van een toilet terwijl die er niet is
  • M6m rijtuigen zijn niet terug te vinden (en aanduiding van stopcontacten ontbreekt dus ook)
  • M7 BMx zijn niet altijd juist gedraaid naar de samenstelling (dit kan fout zijn van wie de samenstelling invult)
  • M7 ABUH krijgen de aanduiding van bagageruimte maar een BUH niet?
  • M7 BVx en BDx zien er uit als een BMx
  • M7 BVx heeft een icoontje voor een toilet en rolstoel terwijl die hier niet aanwezig zijn

Minder belangrijk maar gewoon voor de detailklager:
  • Er is geen onderscheid tussen i10BVUH of i10B(V)U rijtuigen, beide krijgen het icoontje van een BVUH
  • Desiro en DMT hebben geen onderscheid tussen de enkelspannige en meerspannige versie
  • M7 BMx heten BMX
Wat wel zeer goed is is dat bij Breaks de 3e WC ook niet getoont wordt, aangezien deze niet meer in dienst is.


Het is duidelijk dat deze informatie totaal niet werkt op basis van ingevulde rijtuignummers. Hopelijk verbetert dit snel.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5347
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Ik ben al blij dat er nu échte afbeeldingen gebruikt worden i.p.v. die nietszeggende icoontjes van voordien.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie