Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steven »

Die eindbestemming alleen weergeven is niet altijd de beste oplossing als je weet hoe zot heel wat IC verbindingen in België verlopen. Die Brussel Oostende via Kortrijk is een schoolvoorbeeld. Die trein zorgt er voor dat mensen een uur langer onderweg zijn. Daarom net dat die vermelding van een belangrijke tussenhalte belangrijk is, heel wat landgenoten hebben een zwaar aardrijkskundig probleem. Dus help je ze beter zoveel als mogelijk.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 08 jul 2022, 13:00 maar om die reden ben ik ook voorstander van het vermelden van het treinnummer.
Treinnummers zouden inderdaad een veel belangrijkere rol mogen spelen. In de oude app kon je tenminste nog treinen opzoeken aan de hand van hun nummer, nu is dat onmogelijk. Wat aankomstuur betreft: dat zou evenmin mogen ontbreken in de app. Voor alle stations waar de trein minstens 1 minuut stilstaat, zou zowel aankomstuur als vertrekuur gegeven mogen worden, ook in het spoorboekje trouwens. Voor aansluitingen kunnen die enkele minuten meteen een slok op een borrel verschil maken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Klassiekje »

Dat zijn nog altijd alleen maar technische koppelingen van treinrelaties hé.

Voor bijvoorbeeld de IC 23xx zou men in Brussel alleen Kortrijk als eindbestemming op de borden moeten zetten vind ik. Vanaf er tijdens de rit geen snellere mogelijkheid meer is zet je er pas Oostende bij. (Ik zou zeggen Oudenaarde, maar zelfs daar is via Gent nog sneller).

Hetzelfde met bijvoorbeeld de IC 24xx in Luik, aangekondigd als Namur - Bruxelles-Midi. Daar zitten ook nog altijd mensen op voor Brussel, terwijl er zelfs nog twee andere opties zijn.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door TimJ36 »

Klassiekje schreef: 08 jul 2022, 13:42 Voor bijvoorbeeld de IC 23xx zou men in Brussel alleen Kortrijk als eindbestemming op de borden moeten zetten vind ik. Vanaf er tijdens de rit geen snellere mogelijkheid meer is zet je er pas Oostende bij. (Ik zou zeggen Oudenaarde, maar zelfs daar is via Gent nog sneller).
Dat doen ze nu al, laatst stond ik in Brussel Centraal en stond er enkel Kortrijk op de schermen waardoor ik naar de gele affiches moest kijken welke trein ik moest hebben. Voor de reizigers die verder moeten dan Kortrijk zorgt dit voor verwarring.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

Klassiekje schreef: 08 jul 2022, 13:42 Dat zijn nog altijd alleen maar technische koppelingen van treinrelaties hé.

Voor bijvoorbeeld de IC 23xx zou men in Brussel alleen Kortrijk als eindbestemming op de borden moeten zetten vind ik. Vanaf er tijdens de rit geen snellere mogelijkheid meer is zet je er pas Oostende bij. (Ik zou zeggen Oudenaarde, maar zelfs daar is via Gent nog sneller).

Hetzelfde met bijvoorbeeld de IC 24xx in Luik, aangekondigd als Namur - Bruxelles-Midi. Daar zitten ook nog altijd mensen op voor Brussel, terwijl er zelfs nog twee andere opties zijn.
Dan zouden ze niet Kortrijk, maar bijvoorbeeld Roeselare of Torhout als eindbestemming moeten zetten. Dat gebeurt in Duitsland ook zo met de ICE's: ben je sneller op je eindbestemming door te wachten op een volgende directe ICE met een andere route, dan geeft men die (eind)stations in dat bepaalde vertrekstation niet weer voor die trein.
Voorbeeld: in Fulda wordt de trein via Frankfurt - Stuttgart - Ulm - München aangeduid als de trein naar Ulm, omdat je in Augsburg of München altijd sneller bent via Würzburg en Nürnberg.
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shin »

Klassiekje schreef: 08 jul 2022, 13:42 Voor bijvoorbeeld de IC 23xx zou men in Brussel alleen Kortrijk als eindbestemming op de borden moeten zetten vind ik. Vanaf er tijdens de rit geen snellere mogelijkheid meer is zet je er pas Oostende bij. (Ik zou zeggen Oudenaarde, maar zelfs daar is via Gent nog sneller).
In Brussel staat er voor de IC23xxx "Denderleeuw Kortrijk" op de borden. In Denderleeuw wordt dit "Zottegem Oostende" en in Zottegem "Oudenaarde Oostende".

Maar zowel in Denderleeuw, Zottegem en Oudenaarde is het sneller om via Gent naar Oostende te gaan. Maar dit is natuurlijk met een overstap dus deel begrijp ik het wel, maar het kan rijzigers zeer gemakkelijk op het verkeerde been zetten.
Young age train lover
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door K V B »

Wat men ook zou kunnen doen is zoals in bijvoorbeeld Groot Brittanië in de stations op een scherm gewoon een alfabetische lijst van alle belangrijke bestemmingen laten zien, en daar achter wanneer en van welk perron de eerstvolgende trein daarheen zal vertrekken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

K V B schreef: 13 jul 2022, 12:56 Wat men ook zou kunnen doen is zoals in bijvoorbeeld Groot Brittanië in de stations op een scherm gewoon een alfabetische lijst van alle belangrijke bestemmingen laten zien, en daar achter wanneer en van welk perron de eerstvolgende trein daarheen zal vertrekken.
Dat is inderdaad iets handigs als je meerdere treinen hebt die naar dezelfde bestemming rijden, of treinen met afwijkende stoppatronen.
Voorbeeldje: als je in Mechelen staat en je moet richting Haren kijk je meestal naar de eerstvolgende trein "Brus-Schuman ...", maar dan moet je wel opletten want de S4 slaagt Haren gewoon over.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Toch vind ik dat je moet opletten, want te veel informatie is geen informatie meer. We konden het in de tijd stellen met spoorboekje, gele affiches en met wat in sommige stations werd omgeroepen. Tegenwoordig word je met info om de oren geslagen of word je verblind, door de veelheid van informatiebronnen. En dan kan het wel eens gebeuren dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

K V B schreef: 13 jul 2022, 12:56 Wat men ook zou kunnen doen is zoals in bijvoorbeeld Groot Brittanië in de stations op een scherm gewoon een alfabetische lijst van alle belangrijke bestemmingen laten zien, en daar achter wanneer en van welk perron de eerstvolgende trein daarheen zal vertrekken.
Wat dan weer niet wil zeggen dat ze in die volgorde zullen aankomen...
Laatst gewijzigd door dentheo op 13 jul 2022, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 13 jul 2022, 12:56 Wat men ook zou kunnen doen is zoals in bijvoorbeeld Groot Brittanië in de stations op een scherm gewoon een alfabetische lijst van alle belangrijke bestemmingen laten zien, en daar achter wanneer en van welk perron de eerstvolgende trein daarheen zal vertrekken.
Dat is teveel informatie om door een gewone reiziger vlot verwerkt te worden. Geef dan maar een gebruiksvriendelijke app die correct berekent hoe je er het snelste raakt, daar ga je veel meer volk mee plezieren dan met een overdaad aan schermen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door groentje »

Maar nog steeds niet iedereen heeft een smartphone vol apps, of weet hoe er correct mee om te gaan. En toevallig (of niet) zijn dat ook vaak de mensen die al het meest moeite hebben met hun weg vinden in de wereld, niet alleen de juiste trein op het juiste spoor.
Niet dat ik onmiddellijk fan ben van de Britse schermen, maar ik pas wel op om teveel te vertrouwen op de apps.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 13 jul 2022, 23:48 Maar nog steeds niet iedereen heeft een smartphone vol apps, of weet hoe er correct mee om te gaan. En toevallig (of niet) zijn dat ook vaak de mensen die al het meest moeite hebben met hun weg vinden in de wereld, niet alleen de juiste trein op het juiste spoor.
Niet dat ik onmiddellijk fan ben van de Britse schermen, maar ik pas wel op om teveel te vertrouwen op de apps.
Zo'n mensen zijn er zeker, maar die moet je volgens mij helpen met personeel om hen wegwijs te maken, niet met grote of kleine schermen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door ovspotter_be »

Sinds vandaag spreekt EMMA (in Eppegem alvast) vier talen bij elke aankondiging: Nederlands, Frans, Duits en Engels.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Zwoopaman »

ovspotter_be schreef: 20 jun 2023, 07:47 Sinds vandaag spreekt EMMA (in Eppegem alvast) vier talen bij elke aankondiging: Nederlands, Frans, Duits en Engels.
Klopt, dit is in elk station het geval. Zou gaan om een fout bij de update van het systeem deze nacht.
Plaats reactie