Storingen seininrichting

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Storingen seininrichting

Bericht door Catenist »

Ik lees dagelijks de berichten van NMBS/Infrabel door op Twitter. Dat zijn dus officiële mededelingen. Dikwijls komt daar het probleem "storing aan de seininrichting" in voor, soms meerdere malen per dag op diverse locaties van het net, soms binnen de week op dezelfde lijn/locatie. Betreft dat dan meestal storingen in het veld, ik bedoel waar het sein met de bijhorende infrastructuur (krokodil, baken enz...)zich bevindt, of is het dikwijls één of meerdere kabels die aan de oorzaak liggen (ook kabeldiefstal bijvoorbeeld), of zijn het veelvuldig storingen in de sturing van de seinen in een seinhuis, software- dan wel elektro-mechanisch.

Ik stel deze vraag louter uit nieuwsgierigheid, omdat het telkens, zoals ik dan lees, voor de nodige vertragingen op het net zorgt, wat dus hinder betekent voor de reiziger. Wat is jullie mening hierover?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Storingen seininrichting

Bericht door Shrek »

Storing is heel algemeen, er worden een hele hoop problemen onder geklasseerd. Veruit het meest voorkomende zijn overwegen in alarm.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Storingen seininrichting

Bericht door Asterix »

Inderdaad een zeer ruim begrip.

Het kan even goed gaan om een gedoofde seinlamp, de voeding van het seinsysteem die wordt onderbroken, een probleem in een keet naast het spoor waar de elektronica zit of de aansturing op de blokpost/het seinhuis. Misschien dat in de communicatie naar de reiziger toe wisselstoringen ook onder dezelfde noemer vallen, het zijn alvast dezelfde 'soort' technici die hiervoor worden opgeroepen.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Storingen seininrichting

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisteren was ik met L trein 2882 onderweg naar Antwerpen Centraal en dit vanuit Leuven. Alles ging goed tot in Heist Op Den Berg maar na dit station begon de miserie. Eerst vertrokken we met een vertraging van 10 minuten richting Melkouwen en Berlaar en na Berlaar stonden we terug stil en dit gedurende een 20 minuten en toen kregen we de eerste info van de treinbegeleider. Ondertussen hadden we een vertraging van 30 minuten. Na deze stilstand konden we onze reis verderzetten naar Lier waar we ook nog eens 30 minuten vertraging bijmaakten omdat we moesten wachten op kruisende treinen. Uiteindelijk kwam ik om 13u30 aan in Antwerpen Centraal. Normaal had ik om 12u14 moeten aankomen in Antwerpen Centraal. Op de schermen stond de reden van onze vertraging; Storing aan de seininrichting en daar gaat dit topic over.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Storingen seininrichting

Bericht door dekooiker »

In verband met storingen weet je vandaag veel meer dan pakweg 20 jaar geleden.
Een storing ver weg, daar wist je meestal niets van tenzij je trein daar toevallig langs moest.
Ik vind het frappant dat je vandaag met de technologie van weleer (bloksysteem met identificatie, minder SK, minder technisch vernuft) ook kunt rijden en waarschijnlijk een pak minder storingen hebt.
Niet dat het daarom vroeger beter was: het comfort voor de bestuurder in oa een T59, de aftandse kolenkachels in de seinhuizen,...een smidse die helemaal vuil en vettig is...dat is gelukkig ook voorbij.
De trein.
Alleen voor durvers.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Storingen seininrichting

Bericht door nighttrain »

Catenist schreef: 30 sep 2017, 22:43 Ik lees dagelijks de berichten van NMBS/Infrabel door op Twitter. Dat zijn dus officiële mededelingen. Dikwijls komt daar het probleem "storing aan de seininrichting" in voor, soms meerdere malen per dag op diverse locaties van het net, soms binnen de week op dezelfde lijn/locatie. Betreft dat dan meestal storingen in het veld, ik bedoel waar het sein met de bijhorende infrastructuur (krokodil, baken enz...)zich bevindt, of is het dikwijls één of meerdere kabels die aan de oorzaak liggen (ook kabeldiefstal bijvoorbeeld), of zijn het veelvuldig storingen in de sturing van de seinen in een seinhuis, software- dan wel elektro-mechanisch.

Ik stel deze vraag louter uit nieuwsgierigheid, omdat het telkens, zoals ik dan lees, voor de nodige vertragingen op het net zorgt, wat dus hinder betekent voor de reiziger. Wat is jullie mening hierover?
Het woord "storing"Is een eenvoudige term die door iedereen begrepen word. De vraag Is enkel,Is de normale, "fail safe" werking van het seinsysteem een "storing" of juist het correct werken ervan? Een gebroken wissel, geen wissel detektie of andere incidenten maken dat het signalisatiesysteem de treinen gaat ophouden/stoppen. Leg dat eens uit met beperte woorden en zonder gevaar voor interpretatie aan "Jan met De pet".
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Storingen seininrichting

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 04 okt 2017, 19:22 Ik vind het frappant dat je vandaag met de technologie van weleer (bloksysteem met identificatie, minder SK, minder technisch vernuft) ook kunt rijden en waarschijnlijk een pak minder storingen hebt.
Dat is niet waar, er zijn op de oude relais-installaties veel meer hinderlijke storingen dan op de huidige PLP-technologie. Alleen wordt alles vandaag veel beter getraceerd waardoor elke minuut vertraging kan teruggebracht worden tot die ene SK of wisselmotor. Vroeger had de trein dezelfde vertraging maar wist niemand echt goed waarom.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Storingen seininrichting

Bericht door ostbahnhof »

t was me een avondje in Brussels Airport, bus naar Vilvoorde moeten nemen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Storingen seininrichting

Bericht door Shrek »

Daar was inderdaad een fikse storing aan enkele computers van de seininrichting èn aan de backups ervan. Dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren.
Plaats reactie