Trein door rood op L25 (Mechelen)

Alles over reizigerstreinen in België.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Catenist »

Kan dat nog op die lijn ?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Ducktape »

Catenist schreef: 26 sep 2017, 10:57 Kan dat nog op die lijn ?
Tuurlijk, waarom niet? Mechelen station is niet uitgerust met ETCS en zelfs dan nog kan je onder ETCS ook nog steeds door het rood rijden, al is het dan "maar" tegen 25 km/h als een beheerd sein is tegenover 30 km/h nu.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door profke »

volgens de "bron der waarheid" (gva)
is de bestuurder slechts enkele centimeters tever gereden..
Dat stuk zal wel waar zijn. De motivatie hecht ik minder geloof aan...

http://www.gva.be/cnt/dmf20170926_03096 ... n-mechelen
Toen de trein aankwam in het station van Mechelen, reed de bestuurder enkele centimeters voorbij het rode sein. Naar verluidt wilde de bestuurder alle passagiers de ruimte bieden om af te kunnen stappen. De trein kwam daardoor iets te ver tot stilstand. De reizigers zijn veilig kunnen uitstappen en kwamen dus niet in gevaar. De bestuurder is vervangen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door dekooiker »

Wat tever rijden om iedereen af te laten stappen, het kan best zijn verklaring zijn.
Dan nog zal dat niet pakken als excuus want het is aan de boordchef om het volk veilig uit te laten stappen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Glodenox »

Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Ducktape »

Glodenox schreef: 27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.
dekooiker schreef: 27 sep 2017, 08:26 Wat tever rijden om iedereen af te laten stappen, het kan best zijn verklaring zijn.
Dan nog zal dat niet pakken als excuus want het is aan de boordchef om het volk veilig uit te laten stappen.
De bestuurder opent alsmaar vaker en vaker de deuren, ook bij gesleepte treinen. Alle HLE27 met GF koppeling en M6 met GF koppeling op de reeksen 20xx en 45xx zijn uitgerust met een systeem waarbij wij als bestuurder de deuren zelf moeten openen en niet de tbg.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door jan_olieslagers »

In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Het is waar dat er in Weerde en in Eppegem geen gesleepte treinen stoppen - ik denk dat het "bijna" weg kan, maar het is natuurlijk wel beleefd! - maar minstens spoor 4 in Weerde (lijn 27, zuidwaarts) heeft wel degelijk een sein bij het uitrijden - bijna letterlijk op het laatste centimetertje perron. Waarom sommige bestuurders 10-20 meter vroeger stoppen is me niet duidelijk, het brengt niks dan ergernis. Al zijn er natuurlijk ergere dingen in het leven...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door ostbahnhof »

vermoedde het al, zag hem gisterenmorgen staan op spoor9 met de loc half voorbij het sein, panto naar omlaag, m6 volledig leeg, 3328 kreeg iets van spoor 4 toegewezen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Tim »

Met een beetje geluk hadden ze het op de blok zelfs nog niet gezien als de SK / assenteller wat verder ligt...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Asterix »

Tim schreef: 28 sep 2017, 03:35 Met een beetje geluk hadden ze het op de blok zelfs nog niet gezien als de SK / assenteller wat verder ligt...
... maar als ze het op de blok zien, zien de bazen het in hun computer ook dus dat staat gelijk met nultolerantie.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Glodenox »

jan_olieslagers schreef: 27 sep 2017, 21:12[...] maar minstens spoor 4 in Weerde (lijn 27, zuidwaarts) heeft wel degelijk een sein bij het uitrijden - bijna letterlijk op het laatste centimetertje perron. [...]
Absoluut waar, maar daar hield ik ook rekening mee ;) Perron 4 is enorm lang (bijna 400 meter) dus daar is, op de wandelafstand en reizigerscomfort na, geen reden om tot aan het sein te rijden. Alleen spoor 3 in tegenspoor zou met zijn 230 meter hier een probleem zijn. Al helemaal omdat men daar nog 10 meter perron verliest met het sein dat op het perron zelf staat.

Die 10-20 meter afstand dat ze houden van het sein komt waarschijnlijk alleen voor wanneer het sein gesloten is. Ik kan me inbeelden dat men anders het baken gaat aandoen dat dan nog het gesloten seinbeeld doorgeeft en de boordcomputer denkt dat het sein voorbijgereden zou zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Asterix »

Men moet minstens 8 meter opwaarts blijven.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor alle info - het is goed om de andere kant van de medaille te kunnen zien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Wouterh12 »

Ducktape schreef: 27 sep 2017, 13:37
Glodenox schreef: 27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.
Ik stond me die dinsdagmorgen al af te vragen waarom een volledige dubbeldektrein werkloos op spoor 9 stond, vooral omdat het automatisch infosysteem net beweerd had dat de IC van een half uur later (T18 + M6) op spoor 9 ipv 10 zou aankomen. Dit werd iets later rechtgezet, en het stationspersoneel nam deze keer ook de moeite om duidelijk te maken dat de tweede IC de eerste trein naar Brussel zou worden. Gelukkig, want kort tevoren was de Amsterdammer langs spoor 10 gereden zonder te stoppen (zeer ongebruikelijk), met die combinatie vreesde ik al dat er grote problemen waren op lijn 25 en overwoog ik om de S1 te nemen.

De trein afschaffen en de bestuurder vervangen lijkt me sterk overdreven voor een dergelijke minieme overschrijding van het sein. De reizigers zijn er alleszins niet mee geholpen en of dit nu een enorm verschil maakt qua veiligheid betwijfel ik.

Met de huidige configuratie van het station van Mechelen staan de reizigers ook bijna tot aan het sein, omdat je daar de meeste kans op een zitplaats hebt. Iets verder weg van het sein troept het volk samen aan de trappen, en de achterkant van de trein wordt doorgaans goed gevuld in Antwerpen-Centraal. Bovendien is van perron 12 in Brussel-Noord wegraken heel moeilijk als je achteraan opstapt, de evacuatie van het perron is daar nog veel slechter dan in Mechelen.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Trein door rood op L25 (Mechelen)

Bericht door Ducktape »

Wouterh12 schreef: 29 sep 2017, 22:33
Ducktape schreef: 27 sep 2017, 13:37
Glodenox schreef: 27 sep 2017, 09:32 Voor zover ik weet zijn de perrons in het station van Mechelen meer dan lang genoeg voor de treinen die er stoppen, dus ik vind het maar een vreemde uitleg. In een station als Weerde of Eppegem zou ik het kunnen begrijpen, maar daar stoppen dan weer bijna geen treinen met een aparte locomotief en zijn er geen seinen aan de korte perrons.
Mechelen is een van de gevaarlijkste plaatsen om aan het perron te komen richting Brussel met een lange trein. Er zijn daar maar 2 in- en uitgangen (en dan nog vlak bij elkaar), dus zelfs met 2 Desiro's moet je daar al bijna volledig einde perron gaan staan om de afstand voor de reizigers naar die uitgangen zo klein mogelijk te houden. Als je dan (zoals vaak) 2xT27 en 9xM6 (280m trein) bij hebt moet je al tot tegen het sein gaan staan.
Ik stond me die dinsdagmorgen al af te vragen waarom een volledige dubbeldektrein werkloos op spoor 9 stond, vooral omdat het automatisch infosysteem net beweerd had dat de IC van een half uur later (T18 + M6) op spoor 9 ipv 10 zou aankomen. Dit werd iets later rechtgezet, en het stationspersoneel nam deze keer ook de moeite om duidelijk te maken dat de tweede IC de eerste trein naar Brussel zou worden. Gelukkig, want kort tevoren was de Amsterdammer langs spoor 10 gereden zonder te stoppen (zeer ongebruikelijk), met die combinatie vreesde ik al dat er grote problemen waren op lijn 25 en overwoog ik om de S1 te nemen.

De trein afschaffen en de bestuurder vervangen lijkt me sterk overdreven voor een dergelijke minieme overschrijding van het sein. De reizigers zijn er alleszins niet mee geholpen en of dit nu een enorm verschil maakt qua veiligheid betwijfel ik.

Met de huidige configuratie van het station van Mechelen staan de reizigers ook bijna tot aan het sein, omdat je daar de meeste kans op een zitplaats hebt. Iets verder weg van het sein troept het volk samen aan de trappen, en de achterkant van de trein wordt doorgaans goed gevuld in Antwerpen-Centraal. Bovendien is van perron 12 in Brussel-Noord wegraken heel moeilijk als je achteraan opstapt, de evacuatie van het perron is daar nog veel slechter dan in Mechelen.
De bestuurder vervangen is een standaard procedure na elke onregelmatige overschrijding van een sein zoals het mooi heet. Of de TB nu een halve meter of een halve kilometer of 5 km erdoor gereden is maakt niet uit, het is immers de zwaarste fout die wij kunnen maken (op een ontsporing oid na natuurlijk). Eerst moet er ook nog steeds een onderzoek ter plaatse gebeuren naar wat en hoe het net gebeurd is, zoiets duurt vaak een uur of 2-3.
Plaats reactie