Nieuwe software schermen Desiro

Alles over reizigerstreinen in België.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door TommyG »

Hallo,

een dikke week geleden nam ik de trein van Mechelen naar Leuven, zoals gewoonlijk werd deze rit gereden door een Desiro.
Wat me direct opviel was dat de inhoud van de schermen in de Desiro er helemaal anders uitzagen dan gewoonlijk. Paarse achtergrond, ander design, en er kwam ook geregeld NMBS "reclame" op.
Wat me het meest opviel was toen ik opstapte er in het groot stond : "Welkom in 1ste klas"... (moet dit niet 1ste klasse zijn?)
Was de eerste keer dat ik dit zag, en sindsdien ook niet meer terug gezien, terwijl ik toch bijna dagelijks op Desiro's zit...
Was dit een test ofzo?

Tommy
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Patrick »

"Welkom in 1ste klas"... In een Desiro :lol: :lol: :lol:
Wat een lef van de NMBS om het onderscheid tussen 1ste en 2de klas in een Desiro in de verf te zetten :D
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door AM80 »

Patrick schreef: 09 aug 2017, 10:40 "Welkom in 1ste klas"... In een Desiro :lol: :lol: :lol:
Wat een lef van de NMBS om het onderscheid tussen 1ste en 2de klas in een Desiro in de verf te zetten :D
Volledig terecht wegens niet echt makkelijk waarneembaar, dit zal er tenminste voor zorgen dat de mensen die een eerste klasbiljet kopen, ook in eerste klas kunne plaatsnemen, zonder dat de plaatsen bezet zijn door tweede klasreizigers, omdat de tbg de ballen niet heeft om een deftige controle uit te voeren. Wat de kwaliteit van de eerste klasplaatsen van de desiro betreft ben ik het wel met u eens...
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Patrick »

Wie kijkt er nu eerst naar het scherm als hij/zij opstapt? Ik kijk altijd eerst waar er plaats is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steve »

Ik heb dat nieuwe scherm ook nog nooit gezien, maar weet je of er iets van realtime info op stond (eventuele vertraging, aansluitingen e.d.)? Er was een nieuwe versie van de software in omloop waarin die informatie zichtbaar was (wel met de klassieke lay-out) maar tegenwoordig zie ik die bijna nooit meer, het is nu altijd weer de allereerste versie waarin je "enkel" ziet wat het volgende station is, wat trouwens ook niet altijd correct werkt.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door TommyG »

Het was wel degelijk met real time info... Zag er ook een pak duidelijker uit dan de huidige versie...
Maar in de huidige versie zie ik meestal ook de schermen met real time info hoor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steven »

Via een collega de volgende foto te pakken gekregen
IMG_0093.JPG
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steve »

Bedankt Steven!

De gele sticker doet alvast vermoeden dat het om een test gaat.

Het kan aan de foto liggen, maar ik vind de achtergrond nu wel niet bepaald fris of aantrekkelijk... is het de hele tijd zo'n uniforme blauwe achtergrond of zit er variatie in?
antwerpenaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door antwerpenaar »

"KLAS" blijkt wel degelijk correct nederlands te zijn in dit geval (zie VanDale)
klas (de; v; meervoud: klassen)
1.groep leerlingen van hetzelfde leerjaar: voor de klas staan leraar, onderwijzer zijn
2.leerjaar: toegelaten worden tot de vierde klas
3.lokaal waar lesgegeven wordt: iem. de klas uit sturen
4.(van een openbaar vervoermiddel, ziekenhuis enz.) afdeling m.b.t. het comfort; = klasse: ik reis tweede klas
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door FrederikD »

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door jan_olieslagers »

Aangaande "klas" vs. "klasse": voor mij zou "1ste klasse" toch natuurlijker klinken.

En voor die egaalblauwe achtergrond: ik vind dat helemaal niet storend, niet iedereen is vragende partij voor psychedelische effecten... :) Mensen met minder dan perfect kleurenzicht zullen dat ook wel zo zien, lijkt me.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Steven »

Graag gedaan. Ik heb toestemming gevraagd aan de eigenaar. Omdat een beeld in dit geval zoveel meer zegt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door overweg13 »

Mijn eerste reactie: eindelijk. Het wordt nu een stuk(je) moeilijker om van krommenaas te gebaren. Anderzijds: als deze tekst om een of andere reden niet verschijnt, zullen sommigen dat ongetwijfeld als argument bovenhalen om toch in eerste klas te zitten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Larch »

Als je doelbewust met een 2 de klasse biljet in de 1 ste klasse van een desiro gaat zitten moet je wel echt wanhopig zijn. Ik zie veel mensen met een 1ste klasse abonnement in 2 de klasse zitten in een desiro terwijl er plaats is in 1 ste klasse. Maar terzake, de nieuwe schermlayout ziet er duidelijk uit, maar oogt niet echt aangenaam. Smaken verschillen natuurlijk.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Glodenox »

Deze morgen deze software ook in mijn trein tegengekomen. Men is uiteindelijk voor een zacht blauw gegaan, merk ik op.
Of er ook live informatie over vertragingen kan worden meegegeven heb ik er niet op kunnen zien aangezien die er (gelukkig) niet waren.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Het scherm 'Goedemorgen in 1e klas' heb ik niet tegengekomen, maar ik zag wel 5 seconden tussendoor een ander scherm met de huidige tijd en datum in het groot en een stilistische afbeelding van sporen in de sneeuw op de achtergrond. Het was te snel weg om er nog een foto van te kunnen nemen.
Plaats reactie