Nieuwe software schermen Desiro

Alles over reizigerstreinen in België.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Zwoopaman »

dentheo schreef: 20 okt 2018, 12:44 Bij mij in Kalmthout valt mij op dat wij bijna nooit de versie " met werkelijke tijd" hebben.
Is dat nog altijd een ander nummer voor de tbg ?
Ik vrees van wel want ik heb nog nooit gezien dat het beter werd bij het naderen van de grote stad.
Of is de ontvangst in Essen zo slecht dat hij/zij wel de andere moet kiezen om iets te hebben ?
Normaal moet je gewoon de treinnummer ingeven en dan krijg je de real time info.
Dit mislukt echter heel vaak bij de eerste poging ("ongeldig treinnummer", "onmogelijk te activeren"). Waaraan dit zou kunnen liggen weet ik niet.
Je kan dan meermaals blijven proberen en soms lukt het uiteindelijk toch.
Door de korte keertijden is hier echter niet altijd tijd voor dus ik denk dat de meeste TBG's er na de eerste poging al een letter A of B voorzetten. Dan neemt het systeem de voorgeprogrammeerde info en dus geen realtime.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Glodenox »

Hmm, ik ben geen voorstander van dat datumformaat. Een jaartal moet altijd in 4 cijfers geschreven worden om verwarring te voorkomen. En als je toch zoveel schermruimte hebt kan je evengoed de maand voluit (of desnoods afgekort tot 3 letters) weergeven.

De Belgische normen geven trouwens maar 3 mogelijke datumformaten:
- 9 augustus 2013
- 09.08.2013
- 2013-08-09

Verder moet ik toegeven dat het treinnummer mij persoonlijk helemaal niet interesseert. Met een vertrekuur, type en bestemming weet ik genoeg. Waarschijnlijk zal dit voor de overgrote meerderheid van de reizigers ook het geval zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door dentheo »

Is correct al moet ik toegeven dat ik de datum meestal elders zoek.
Anderzijds is het interessant om te weten hoe geactualiseerd de info is, want hij kan uit een "cache" komen.

Ik vind een + cijfertje dan weer veel "sprekender " dan een nieuwe tijd....

Ik moet nog eens kijken of men bij een niet geactualiseerde Desiro uitdrukkelijk vermeld dat hij niet "leeft" maar uit het boekje komt, ook bij aansluitingen .
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door overweg13 »

Glodenox schreef: 21 okt 2018, 09:53 Verder moet ik toegeven dat het treinnummer mij persoonlijk helemaal niet interesseert. Met een vertrekuur, type en bestemming weet ik genoeg. Waarschijnlijk zal dit voor de overgrote meerderheid van de reizigers ook het geval zijn.
Ik kan best begrijpen dat het treinnummer veel reizigers niet interesseert, maar het compleet niet meer vermelden maakt vooral die reizigers die er wel mee kunnen omspringen weer eens het slachtoffer. Nu, dat gebeurt niet alleen bij de spoorwegen, dat is op veel gebieden in onze maatschappij van toepassing. Het is het soort nivellering waarin ook het onderwijs tegenwoordig uitblinkt: alles wordt gezien in functie van een "gemiddelde" gebruiker, wie daar toevallig bovenuit steekt is dan evenzeer het slachtoffer dan wie er ver onder zit.
Met vriendelijke groet

overweg13
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Glodenox »

overweg13 schreef: 21 okt 2018, 12:32 Ik kan best begrijpen dat het treinnummer veel reizigers niet interesseert, maar het compleet niet meer vermelden maakt vooral die reizigers die er wel mee kunnen omspringen weer eens het slachtoffer. Nu, dat gebeurt niet alleen bij de spoorwegen, dat is op veel gebieden in onze maatschappij van toepassing. Het is het soort nivellering waarin ook het onderwijs tegenwoordig uitblinkt: alles wordt gezien in functie van een "gemiddelde" gebruiker, wie daar toevallig bovenuit steekt is dan evenzeer het slachtoffer dan wie er ver onder zit.
De reden waarom men het treinnummer niet meer toont heeft volgens mij niets te maken met het "dumbing down" van systemen, maar eerder met de mogelijkheid die het biedt om de tekst groter te kunnen weergeven. En dat helpt dan weer een groot deel van de bevolking omdat de leesbaarheid er een pak op vooruit gaat.

Ik vond het scherm met aansluitingen in de vorige versie altijd veel te veel informatie bevatten. Ik moest eigenlijk te lang zoeken om de informatie te vinden die ik nodig had wanneer ik het scherm voor de eerste keer zag. Dat nieuwe scherm doet het al beter, hoewel ik de inhoud van de kolom "verwacht" alleen nodig vind als er een vertraging te melden is. Het herhalen van dat uur draagt niet echt iets bij. Ik zou misschien zelfs nog liever het treinnummer hebben in de eerste kolom en dat de tweede kolom de tijd in een andere kleur toont wanneer het een vertraging aangeeft.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door dentheo »

Glodenox schreef: 21 okt 2018, 14:47

Ik vond het scherm met aansluitingen in de vorige versie altijd veel te veel informatie bevatten. Ik moest eigenlijk te lang zoeken om de informatie te vinden die ik nodig had wanneer ik het scherm voor de eerste keer zag. Dat nieuwe scherm doet het al beter, hoewel ik de inhoud van de kolom "verwacht" alleen nodig vind als er een vertraging te melden is. Het herhalen van dat uur draagt niet echt iets bij. Ik zou misschien zelfs nog liever het treinnummer hebben in de eerste kolom en dat de tweede kolom de tijd in een andere kleur toont wanneer het een vertraging aangeeft.
Zomaar een ergonomie overweging.
Wanneer je een aansluiting zoekt dan weet je toch meestal de bestemming..... waarom de bestemming dan niet in de eerste kolom ?
Ik pleit dan ook voor: Bestemming, soort trein (L,IC), uur, perron ....
Theo
Groeten vanop de Heide
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door profke »

overweg13 schreef: 21 okt 2018, 12:32
Glodenox schreef: 21 okt 2018, 09:53 Verder moet ik toegeven dat het treinnummer mij persoonlijk helemaal niet interesseert. Met een vertrekuur, type en bestemming weet ik genoeg. Waarschijnlijk zal dit voor de overgrote meerderheid van de reizigers ook het geval zijn.
Ik kan best begrijpen dat het treinnummer veel reizigers niet interesseert, maar het compleet niet meer vermelden maakt vooral die reizigers die er wel mee kunnen omspringen weer eens het slachtoffer. Nu, dat gebeurt niet alleen bij de spoorwegen, dat is op veel gebieden in onze maatschappij van toepassing. Het is het soort nivellering waarin ook het onderwijs tegenwoordig uitblinkt: alles wordt gezien in functie van een "gemiddelde" gebruiker, wie daar toevallig bovenuit steekt is dan evenzeer het slachtoffer dan wie er ver onder zit.
je hebt het trouwens ook nodig voor een vertragingsattest
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Glodenox »

Eergisteren voor het eerst op een Desiro gezeten die ook die nieuwe layout heeft voor de schermen. Ofwel heb ik er niet goed op gelet, ofwel doet de software er redelijk lang over om zich te verspreiden. Ik zat er redelijk schuin tegenover, dus dat het beeld onscherp is ligt volledig aan mij. Deze rit was zonder realtime informatie, vandaar dat er redelijk weinig info op de schermen staat.

Afbeelding Afbeelding

Persoonlijk vind ik het wel een vooruitgang, hoewel de vorige versie ook wel goed was voor mij. Alleen die datum blijft me storen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Paul »

Vandaag kon je in Schaarbeek overstappen op een IC naar SCHAARBEEK-GROEP R :o
Foto in een S1 Antwerpen - Nivelles
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Jan-Mark »

Zal een diensttrein zijn peins ik.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door groentje »

Of de diensttrein was afgeschaft, en deze trein kreeg een extra stop voorgeschreven, gebeurt ook af en toe.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Portbou »

Paul schreef: 22 mar 2022, 17:24
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg (79.67 KiB) 2191 keer bekeken
Hoe komt het eigenlijk dat de ene S2 wordt aangeduid met bestemming "Leuven" en de andere met "Zaventem Leuven" ?
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door Natje049 »

Paul schreef: 22 mar 2022, 17:24 Vandaag kon je in Schaarbeek overstappen op een IC naar SCHAARBEEK-GROEP R :o
IMG_20220322_100923_137 (800x600).jpg
Deze IC is wel degelijk een niet-personeelstrein, dit is de IC-5108 die volledig leeg - ook zonder treinbegeleider - doorrijdt naar Groep R. Wellicht vergeten dat dit reinnummer vanaf Schaarbeek niet meer commerciëel is.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door ovspotter_be »

Natje049 schreef: 10 mei 2022, 21:07
Deze IC is wel degelijk een niet-personeelstrein, dit is de IC-5108 die volledig leeg - ook zonder treinbegeleider - doorrijdt naar Groep R. Wellicht vergeten dat dit reinnummer vanaf Schaarbeek niet meer commerciëel is.
Is bij een personeelstrein een treinbegeleider ook verplicht?
Kan de machinist niet gewoon de deuren sluiten, de medewerkers voor wie die trein bedoelt is zullen ook wel weten waar ze beter niet wandelen zeker?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe software schermen Desiro

Bericht door CursorX »

ovspotter_be schreef: 10 mei 2022, 22:29
Natje049 schreef: 10 mei 2022, 21:07
Deze IC is wel degelijk een niet-personeelstrein, dit is de IC-5108 die volledig leeg - ook zonder treinbegeleider - doorrijdt naar Groep R. Wellicht vergeten dat dit reinnummer vanaf Schaarbeek niet meer commerciëel is.
Is bij een personeelstrein een treinbegeleider ook verplicht?
Kan de machinist niet gewoon de deuren sluiten, de medewerkers voor wie die trein bedoelt is zullen ook wel weten waar ze beter niet wandelen zeker?
Als het een stelletje is, zoals bv desiro of break, dan mag dit. Bij een gesleepte trein niet omdat de bestuurder geen deurcontrole heeft.
Plaats reactie