Festivaltreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Festivaltreinen

Bericht door Shrek »

Voor verschillende festivals legt de NMBS extra treinen in, met toch telkens enkele leuke dienstregelingen:
http://www.belgianrail.be/nl/vrije-tijd ... 7C4228.pdf
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Festivaltreinen

Bericht door Matthias »

Langs waar rijdt die extra trein naar Mol als die er tussen Leuven en Lier maar liefst 1 uur en 28 minuten overdoet? De IC-trein met meer stops doet er 36 minuten over, de L-trein in het slechtste geval 44 minuten; vanwaar komt die dubbele reistijd?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Festivaltreinen

Bericht door trainlovertje »

Matthias schreef:Langs waar rijdt die extra trein naar Mol als die er tussen Leuven en Lier maar liefst 1 uur en 28 minuten overdoet? De IC-trein met meer stops doet er 36 minuten over, de L-trein in het slechtste geval 44 minuten; vanwaar komt die dubbele reistijd?
lijkt mij eerder een typfout eigenlijk, waar er 4:xx staat moet er 3:xx staan denk ik.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Festivaltreinen

Bericht door trainlovertje »

http://www.belgianrail.be/nl/vrije-tijd ... B1FCE3.pdf
ook deze lijst met extratreinen lijkt me interessant. alleen begrijp ik niet hoe het komt dat er geen enkele extratrein naar wallonië rijdt. zijn er dan zoveel meer vlamingen die naar Coldplay gaan kijken?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Festivaltreinen

Bericht door Steve »

Zouden ze niet per ongeluk een uurtje te veel geteld hebben? 28 minuten lijkt me realistisch voor Leuven-Lier, zeker zonder stops... anderzijds kan de afwezigheid van die stops (want je zou verwachten dat hij zeker in Aarschot en Heist zou stoppen) juist op een omweg wijzen, alleen zie ik niet in welke omweg zo lang zou duren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Festivaltreinen

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef:Zouden ze niet per ongeluk een uurtje te veel geteld hebben? 28 minuten lijkt me realistisch voor Leuven-Lier, zeker zonder stops... anderzijds kan de afwezigheid van die stops (want je zou verwachten dat hij zeker in Aarschot en Heist zou stoppen) juist op een omweg wijzen, alleen zie ik niet in welke omweg zo lang zou duren.
In Aarschot zal hij niet stoppen, omdat er vanaf de wei waarschijnlijke rechtstreekse bussen naar Aarschot zouden worden ingelegd. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2882887

Site van Rock Werchter zegt dit ook:
Vanaf dit jaar kan je zowel via het station van Leuven als via het station van Aarschot naar Rock Werchter reizen. Vanuit beide stations rijden er gratis pendelbussen naar de festivalzone.
Als die bussen bij TW Classis ook zouden rijden, weet ik niet.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Festivaltreinen

Bericht door trainlovertje »

Heb het even nagevraagd aan NMBS en zij vertellen me dat de trein naar Mol eerst mee zal rijden tot Antwerpen en daar wordt afgekoppeld van de trein naar Lokeren. Niet bepaald aantrekkelijk voor de uitgeputte festivalganger die graag snel naar zijn bed wil...
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Festivaltreinen

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef:Heb het even nagevraagd aan NMBS en zij vertellen me dat de trein naar Mol eerst mee zal rijden tot Antwerpen en daar wordt afgekoppeld van de trein naar Lokeren. Niet bepaald aantrekkelijk voor de uitgeputte festivalganger die graag snel naar zijn bed wil...
Klopt! Heb de BNX-en. Zal deze vanavond posten!
Avarius

Re: Festivaltreinen

Bericht door Avarius »

trainlovertje schreef:Niet bepaald aantrekkelijk voor de uitgeputte festivalganger die graag snel naar zijn bed wil...
Daar heeft NMBS weinig rekening mee gehouden, zeker als je naar de extra treinen voor Tomorrowland gaat kijken.
In het weekend rijden er geen treinen naar boom maar voor het festival zijn er extra treinen. Met de treinen die heen gaan is niets mis maar de treinen terug rijden alle drie erg laat en doen de reizigers stranden in antwerpen centraal om daar te wachten op de normale treinen van de dag nadien.
Hoewel het festival eindigd om 1u zullen de meeste mensen die verder moeten dan antwerpen centraal niet voor 7u in hun bed liggen. Een extra trein die wat vroeger rijd en wel nog een aantal aasluitingen kon verzekeren is hier naar mijn idee toch wel op zijn plaats.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Festivaltreinen

Bericht door wva »

Met welk materiaal worden de extra diensten naar Boom gedaan voor TML? AM75? Of M6?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Festivaltreinen

Bericht door jan_olieslagers »

@Avarius: als het festival sluit om 01:00, betekent dat dan het einde van de podiumactiviteit of vliegt echt iedereen buiten? In het eerste geval kan ik me voorstellen dat velen liever nog wat blijven rondhangen, om in Boom een trein te nemen die aansluit op de eerste vertrekkers uit Antwerpen. En het zou me sterk lijken dat alles daar plots zou stilvallen, op dat uur moeten er daar nog veel mensen wakker zijn met veel geld om uit te geven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Festivaltreinen

Bericht door Asterix »

Ik werd vandaag aangesproken door twee buitenlandse reizigers die elk een ticket hadden voor een reis zone Brussel-Boom. Die mensen wisten niet waar naartoe om in Boom te geraken. Aangezien ik weet dat de bediening van lijn 52 niet veel soeps is op feestdagen, verifieerde ik de routeplanner. Deze gaf enkel de 3 extratreinen vanuit Antwerpen als spoors alternatief waarvan de laatste reeds vertrokken was om 15u. Ik vermoed dat een conventioneel treinticket geen toegang geeft tot lijnbus 500 vanuit Antwerpen of Mechelen naar Boom.

Ik heb bij dit alles toch weer een slecht gevoel en ik heb spijt dat ik niet gevraagd heb wanneer ze hun ticket hadden aangekocht. Beide reizigers kwamen net uit het buitenland dus kan het niet zijn dat zij hun ticket op een tijdstip hebben gekocht dat Boom niet meer bereikbaar was vanuit Brussel?
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: RE: Re: Festivaltreinen

Bericht door Davy »

wva schreef:Met welk materiaal worden de extra diensten naar Boom gedaan voor TML? AM75? Of M6?
Heb op Facebook een plaatje gezien vanop station Boom waar een Desiro te zien was.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Festivaltreinen

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat er anders wel een sluitingsuur is voorzien waarop er gestopt moet worden met schenken, opgelegd door de vergunningen of omdat personeel/vrijwilligers ook nood hebben aan rust. Ik vermoed dat dat niet klokslag 1u is, en sowieso heb je ook wel wat tijd nodig om zo'n heel terrein te evacueren. Of je dus veel vroeger thuis zou kunnen geraken, durf ik daarmee niet beweren...
Een eerdere trein waarmee je nog wél enkele late aansluitingen kan halen, zou wellicht niet slecht zijn, er zijn ook mensen die liever voor de massa huiswaarts keren, net om de massa te ontlopen.
Avarius

Re: Festivaltreinen

Bericht door Avarius »

groentje schreef:Een eerdere trein waarmee je nog wél enkele late aansluitingen kan halen, zou wellicht niet slecht zijn, er zijn ook mensen die liever voor de massa huiswaarts keren, net om de massa te ontlopen.
Klopt, ik ga volgend weekend zelf ook voor 3 dagen zonder camping en wilde dit met de trein doen. Ik zou ook wat vroeger doorgaan om voor de drukte te zijn en de laatste trein vanuit antwerpen te kunnen nemen naar huis, maar vermits dit niet gaat en ik graag toch wat wil geslapen hebben voor de volgende dag, zal het dus pendelen worden met de auto.

@jan olieslagers: 1 uur is idd einde podium maar vanaf dan sluit ook alles en word er wel verwacht om het terrein te verlaten. Ik denk ook niet dat er veel mensen nog blijven hangen en zo’n immens terrein open houden voor een paar mensen die dan wss alleen maar zatter worden, kost de organistie volgens mij meer dan ze eraan verdienen.
Plaats reactie