Wat vind jij het beste motorstel

Alles over reizigerstreinen in België.
Rangeerspoor

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Rangeerspoor »

Uit nostalgische motieven: de MS86 maar alleen in zijn oorspronkelijke livree, dat papegaai-pakje van tegenwoordig steekt me de ogen uit. De Sprinter nemen op L26 tijdens mijn studiejaren, o wat was ik tevreden. Die geluiden (een stervende koe, gevolgd door een decompressie en dan plots dode stilte) bij het stilstaan alleen al. Die machine leefde echt en reed als een Mercedes vlotjes haar lijn afreed. Die oranje gordijntjes flapperden altijd in de wind, was feitelijk een koddig zicht. Alsof de trein zelve wuifde naar het kasteel van Beersel. En die rare meneer zonder schoenen die altijd rookte in de niet-rokers afdeling. Ja, waar is de tijd. Op die tafeltjes kon je nog net je cursus doornemen ook nog.

Uit meer praktische, afgewogen overwegingen: de MS75 heeft een ideaal "treingevoel" (iets wat een MS08 al helemaal niet heeft) en het zitcomfort is ok. Goede mix van alles wat je zou mogen verwachten. Het is gewoon doodjammer dat sommige reizigers en vandalen (graffiti) deze parels zo bekladden.

Misschien nog de MS75 dezelfde score plaatsen als de MS80 met zijn aangename, groene zetels waar je kon in wegzakken soms. Ideaal voor lange afstanden.

Vermelding voor de minst aantrekkelijke treinen:
- de Desiro, vloek der Belgische spoorwegen, voor zijn ellendig comfort en 0 treinbeleving.
- M6, een saaie grijze muis dat evengoed een dokterswachtzaal had kunnen zijn.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jens123 »

Als reiziger zit ik het liefst in een MS96 of I11: ideaal zitcomfort in 1e klasse. Het minst graag zit ik in een desiro omdat de 1e klasse niet is afgescheiden en even slechte stoelen als in 2e klasse heeft.

Als treinbegeleider daarentegen werk ik zelf het liefst op een desiro: lage in/uitstap, automatische omroep, airco, storingen zijn makkelijk op te sporenemen en op te lossen. Ook is het een pluspunt dat als het perron te kort is de deuren van de desbetreffende rijtuigen kan blokkeren. Ook op een TGV werk ik zeer graag.
Het minst graag werk ik op de stammen met I6/I10 op de benelux omdat er met deze rijtuigen regelmatig technische problemen en allerlei eigenaardigheden voorkomen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door groentje »

Met rijtuigen bij: Qua zitcomfort moet ik voor de I10 gaan, zachte zetels, gordijnen (die ik toch iets meer sfeer vind hebben dan zonneschermen, en wat bij het Nederlandse materieel zelfs helemaal ontbreekt, tot mijn grote spijt), zetels uitgelijnd met de ramen (een ziekte bij zowat elk modern materieel, waar je maar al te vaak het geweldige uitzicht hebt op een wand), de meeste uitgerust met airco... I11 en MS96 kunnen er ook nog mee door, het grote voordeel is dat ze (enkele) stopcontacten hebben, en altijd een afgesloten toilet. De Nederlandse rijtuigen van de Benelux zijn, op hun ontbreken van zonnewering na, ook zeer goed, zeker in eerste klasse.
Qua sfeer scoort de eerste klasse van M4, een niet-gemoderniseerde break of zelfs een Varkensneus zeer goed, maar het comfort zakt snel, zodra het een beetje warmer wordt. Wel spijtig dat er zo weinig aandacht gaat naar aankleding van de rijtuigen bij de modernisatie...
M6 zit behoorlijk, maar ik ben geen fan van dubbeldekkers, zeker bovenaan zit ik veel te snel met mijn hoofd tegen het dak of het raam. Idem voor de M5, trouwens. En de sfeer is inderdaad die van een ziekenhuiswachtzaal, net zoals de gemoderniseerde breaks of de Desiro's... De zetels van een Desiro kunnen er nog (net) mee door, maar de beenruimte is aan de krappe kant, en ik mis tafeltjes om aan te werken.
Cipallieter

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Cipallieter »

Geef mij maar een Desiro.

Ik neem als pendelaar dagelijks de trein tussen Lier en Antwerpen-Berchem. Door de korte afstand heb ik nauwelijks of geen last van slechte zetels, beperkte beenruimte of ontbrekende tafeltjes.

De capaciteit in tweede klasse is in orde. Het is al een hele tijd geleden dat ik eens geen zitplaats vond in een Desiro.

De trein heeft airconditioning. Ik kan me niet herinneren dat ik het in een Desiro al te koud of te warm heb gevonden.

Het elektronische omroepsysteem vind ik ook een pluspunt. Het geluidsniveau is ok en de elektronische stem spreekt zonder accent, voldoende traag en de articulatie is perfect.

Ik kan ook de verlaagde vloer wel appreciëren. Ik ben niet zo goed meer te been en het in- en vooral het uitstappen is voor mij veel veiliger bij een Desiro. Lier heeft namelijk nog geen verhoogde perrons (voorzien voor 2020 volgens de laatste persberichten).

Een Desiro vertrekt zonder schokken, rijdt zacht en is snel.

Een Desiro is geluidsarm. Je hoort zo'n trein nauwelijks. Er zijn ook geen storende geluiden van kapotte compressors ed.

De toiletten zijn modern en zijn als ik mij niet vergis ook geschikt voor reizigers in een rolstoel.

En last but not least, een Desiro heeft ETCS. ETCS zou reeds actief moeten zijn tussen Lier en Antwerpen-Berchem. Dit geeft mij toch een veiliger gevoel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Shrek »

Al we dan toch rangschikkingen gaan geven:
(I11)
MR96: het beste op alle vlak
(M6)
gerenoveerde break (1e klasse en middenrijtuig): kan er zeker mee door, enkel airco ontbreekt
(M4)
Desiro: de zeteltjes zijn wat krap, maar voor de rest prachtige stellen die zeer zacht rijden, ideaal voor de kortere afstanden
(I10/I6)
oude Break: het rijcomfort is nog ok, maar het gebrek aan infoschermen en stopcontacten stoort mij
MR41: te lawaaierig
gerenoveerde klassiekjes: te lawaaierig en schokkerig
MR86: zeer slecht rijcomfort en slechte bankjes
MR75: lawaaierig, slechte zetels
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door AM80 »

1)Break
2)AM75
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door overweg13 »

Matthias schreef:Zeker de eerste klasse plaatsen zonder raam, waar je met je knieën tegen een plastiek muurtje gekneld zit, zijn zo slecht dat er in het Nederlands geen woord bestaat dat op een gepaste manier mijn ongenoegen kan uitdrukken.
Ik heb het in dat verband graag over de strafbank.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door overweg13 »

Rangeerspoor schreef:
Uit meer praktische, afgewogen overwegingen: de MS75 heeft een ideaal "treingevoel" (iets wat een MS08 al helemaal niet heeft)
- de Desiro, vloek der Belgische spoorwegen, voor zijn ellendig comfort en 0 treinbeleving.
- M6, een saaie grijze muis dat evengoed een dokterswachtzaal had kunnen zijn.
Met de woorden treingevoel en treinbeleving lanceer je hier inderdaad een erg hanteerbare norm, al zal die wel voor iedereen verschillen. Maar ik kan nu wel veel nauwkeuriger beschrijven waarom ik zo een grondige hekel heb aan desiro's. De meeste dingen die zouden kunnen bijdragen tot dat treingevoel ontbreken daar nl. volledig.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Alle respect hoor, @rangeerspoor en @overweg13, maar vinden jullie dat de overheid/gemeenschap moet opdraaien voor sentimenten (vermoedelijk slechts van enkelingen) zoals "treinbeleving"? Ik zie mijn belastingscenten dan toch liever besteed aan "het nut van 't algemeen". En ik klaag dus niet over de Desiro's, verre van. Als ik terugdenk aan de wagons waarmee ik 50 jaar geleden naar school reisde, en terug, dan zijn we toch een heel eind vooruitgegaan. Het zou ook wel mogen!

Het verlangen naar "treinbeleving" en dergelijke kun je volop kwijt bij de diverse museumspoorlijnen. En die zullen meer dan tevreden zijn er een klant/afnemer/supporter bij te hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Davy »

Sorry hoor, maar een Desiro is geen trein maar een veredelde tram. Goed voor ritjes van maximaal een halfuur.

Ik vertik het ook om een Desiro als IC te nemen als ik een alternatief heb, zoals op Brugge - Antwerpen. Ik hou mijn rug liever heel...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door groentje »

Treingevoel misschien niet, maar comfort en sfeer is voor mij wel een belangrijke voorwaarde, en daar snap ik toch ook niet helemaal de steun die Desiro krijgt. Voor de korte afstand wil ik nog aanvaarden dat een Desiro het behoorlijk doet (snel optrekken, goede informatieverstrekking, goede toegankelijkheid, stopcontacten, kortom alles waar een doorsnee modern treinstel goed scoort), maar voor de iets langere afstand? Geen eerste klasse die naam waardig, geen zitkwaliteit, geen zichtkwaliteit, te weinig toiletten, het geluid van een groepje aan de andere trein kan helemaal tot bij jou, geen tafeltjes waarop je je tijd al werkend kan doorbrengen... Kortom, houd ze weg van IC-verbindingen, daar hebben ze niks verloren. Ik hoop dat een trein toch een beetje aangenaam mag zijn om je tijd mee te verdoen, sommigen brengen er dan ook genoeg tijd in door (Iemand zin om van De Panne naar Brussel in een Desiro te zitten? Ik ook niet).
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Treingevoel misschien niet, maar comfort en sfeer is voor mij wel een belangrijke voorwaarde, en daar snap ik toch ook niet helemaal de steun die Desiro krijgt. Voor de korte afstand wil ik nog aanvaarden dat een Desiro het behoorlijk doet (snel optrekken, goede informatieverstrekking, goede toegankelijkheid, stopcontacten, kortom alles waar een doorsnee modern treinstel goed scoort), maar voor de iets langere afstand? Geen eerste klasse die naam waardig, geen zitkwaliteit, geen zichtkwaliteit, te weinig toiletten, het geluid van een groepje aan de andere trein kan helemaal tot bij jou, geen tafeltjes waarop je je tijd al werkend kan doorbrengen... Kortom, houd ze weg van IC-verbindingen, daar hebben ze niks verloren.
Dit zijn precies de redenen dat ik het vermijd de "IC" Gent - Leuven via Mechelen te nemen. Nog meer dan toen er nog M4 reed. Alleen als het verkeer via Brussel grondig verstoord is, doe ik dat nog.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 25 apr 2017, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef:Alle respect hoor, @rangeerspoor en @overweg13, maar vinden jullie dat de overheid/gemeenschap moet opdraaien voor sentimenten (vermoedelijk slechts van enkelingen) zoals "treinbeleving"? Ik zie mijn belastingscenten dan toch liever besteed aan "het nut van 't algemeen". En ik klaag dus niet over de Desiro's, verre van. Als ik terugdenk aan de wagons waarmee ik 50 jaar geleden naar school reisde, en terug, dan zijn we toch een heel eind vooruitgegaan. Het zou ook wel mogen!

Het verlangen naar "treinbeleving" en dergelijke kun je volop kwijt bij de diverse museumspoorlijnen. En die zullen meer dan tevreden zijn er een klant/afnemer/supporter bij te hebben.
Raar dat autoconstructeurs niet - zoals jij - doorhebben dat beleving geen rol speelt bij de keuze voor de auto. Veel auto's zouden inderdaad een stuk minder groot en duur zijn, mocht men afstappen van het plezier van de reis. Een desiro-klein op rubberen wielen zou dan perfect zijn. Of heb je al eens aan dhl en postnl gedacht om je te verplaatsen,
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Autoconstructeurs worden dan ook niet door de overheid betaald, nuja, toch niet rechstreeks openbaar zichtbaar ;)

Als eenieder de volle effectieve kost van abonnement of ticket helemaal zelf te betalen had zou het landschap er heel heel bijzonder anders gaan uitzien. Of dat terecht is of niet stel ik hier niet in vraag, maar de vergelijking loopt zo krom als maar kan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door overweg13 »

Dat laatste lijkt alleen maar zo te zijn. We hebben toevallig dezelfde leeftijd, en ik heb de auto altijd gezien als een rechtstreekse concurrent van het OV. Dan moet je ook met zo gelijk mogelijke wapens strijden en dat betekent dat je pogingen moet ondernemen om het OV zo aangenaam mogelijk te maken. Als het alleen maar efficiënt moet zijn, vrees ik dat je de strijd op voorhand opgeeft. Je vergelijkt zelf met de treinen uit je jeugd: zou je nog in een auto uit de jaren 50 of 60 willen rondrijden? (Tenzij als museumstuk...)
Het reizen zelf mag toch nog altijd een doel op zichzelf zijn, hoop ik? Wel, sorry, maar in modern treinmaterieel heb ik dat gevoel niet meer. En afgaande op nogal wat reacties in deze thread ben ik niet de enige die daar zo over denk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie