Een sneltrein op lijn 27?

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door jan_olieslagers »

Vanochtend 20 februari, rond 08:00, in Weerde: over lijn 27 een sneltrein richting Brussel, zuidwaarts dus. Een 18xx-loc met een trein dubbeldekwagons (M5? M6? ik zie het verschil niet).

Maar ik dacht dat er in de week over lijn 27 enkel stoptreinen reden, met al de sneltreinen op lijn 25? Heb ik dat mis of was er iets loos, vanochtend?

(excuseer me als ik lijn 25 en lijn 27 verwisseld heb, overigens. Met lijn 25 bedoel ik de westelijke, van Weerde tot Vilvoorde, met lijn 27 de oostelijke.)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Jan-Mark »

M5 heeft een knikje bij de bovenste verdieping, is het makkelijkste kenmerk om ze te onderscheiden :wink:
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door trainlovertje »

Lijn 25 ligt daar inderdaad westelijk van lijn 27. Een niet-stoptrein op lijn 27 is niet zó uitzonderlijk: als bijvoorbeeld de IC van Turnhout naar Binche circa 5 minuten te laat is, durven ze die ook wel eens omleiden via lijn 27. Het nut daarvan is waarschijnlijk dat er achter die niet-stoptrein een andere trein rijdt, die waarschijnlijk eerst in Brussel zal zijn, omdat de IC naar Binche ook in Vilvoorde stopt.
Wel heb ik meteen een andere vraag: waarom wordt er eigenlijk nooit gebruik gemaakt van lijn 27 tussen Schaarbeek en Machelen (behalve bij storingen dan)? Soms lijkt het mij een oplossing om vertragingen te beperken door treinen via die verbinding te sturen.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door jan_olieslagers »

* dus volgens de dienstregeling gebeurt het niet, maar in de praktijk kan het best wel eens? 't was pertankt de eerste keer dat het me opviel...

* een heel enkele keer heb ik een stoptrein van Mechelen naar de Noord-Zuidverbinding wel degelijk over lijn 27 naar Schaarbeek weten bollen - maar vraag me niet meer wanneer (ruwweg 2-3 jaar geleden, misschien) en nog minder waarom.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef:* dus volgens de dienstregeling gebeurt het niet, maar in de praktijk kan het best wel eens? 't was pertankt de eerste keer dat het me opviel...

* een heel enkele keer heb ik een stoptrein van Mechelen naar de Noord-Zuidverbinding wel degelijk over lijn 27 naar Schaarbeek weten bollen - maar vraag me niet meer wanneer (ruwweg 2-3 jaar geleden, misschien) en nog minder waarom.
Heel af en toe zie ik in de storingsinformatie van NMBS wel eens staan dat treinen stoppen in het station van Machelen ipv Buda, dus dan zou het volgens mij wel kunnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:Lijn 25 ligt daar inderdaad westelijk van lijn 27. Een niet-stoptrein op lijn 27 is niet zó uitzonderlijk: als bijvoorbeeld de IC van Turnhout naar Binche circa 5 minuten te laat is, durven ze die ook wel eens omleiden via lijn 27. Het nut daarvan is waarschijnlijk dat er achter die niet-stoptrein een andere trein rijdt, die waarschijnlijk eerst in Brussel zal zijn, omdat de IC naar Binche ook in Vilvoorde stopt.
Wel heb ik meteen een andere vraag: waarom wordt er eigenlijk nooit gebruik gemaakt van lijn 27 tussen Schaarbeek en Machelen (behalve bij storingen dan)? Soms lijkt het mij een oplossing om vertragingen te beperken door treinen via die verbinding te sturen.
Dat gebeurt soms wel hoor. Alleen niet tijdens de spits: dan is L27 de in/uitrit van de bundels van Schaarbeek waar alle P-treinen langskomen. Ook S-treinen kan je niet langs L27 sturen omdat de stations niet dezelfde zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door jan_olieslagers »

S-treinen kan je niet langs L27 sturen omdat de stations niet dezelfde zijn.
Toch enkel Buda, zoals reeds aangehaald? En de helft van de S1's stopt daar toch al niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Ducktape »

trainlovertje schreef:
jan_olieslagers schreef:* dus volgens de dienstregeling gebeurt het niet, maar in de praktijk kan het best wel eens? 't was pertankt de eerste keer dat het me opviel...

* een heel enkele keer heb ik een stoptrein van Mechelen naar de Noord-Zuidverbinding wel degelijk over lijn 27 naar Schaarbeek weten bollen - maar vraag me niet meer wanneer (ruwweg 2-3 jaar geleden, misschien) en nog minder waarom.
Heel af en toe zie ik in de storingsinformatie van NMBS wel eens staan dat treinen stoppen in het station van Machelen ipv Buda, dus dan zou het volgens mij wel kunnen.
Het station van Machelen is al sinds 1993 gesloten, ik denk dus niet dat de app gaat zeggen dat er een trein stopt daar in geval van een storing op L25 ;)

On topic:

Niet uitzonderlijk, alle treinen tussen Bxl en Mechelen(-Antwerpen) mogen onderling tussen L25 en L27 wisselen zoveel ze willen, wordt gedaan als er eens een trein met vertraging in de weg zou rijden van een trein die op tijd is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Steven »

Ik zou het,moeten nazien maar tot enkele jaren terug was Machelen zeker nog te bedienen bij het afwijken langs lijn 27. Ook al was het verder niet meer in dienst.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Eimai »

Het gebeurt nog steeds heel af en toe als Buda om één of andere reden niet te bedienen is, dan wordt soms wel eens gevraagd om in Machelen te stoppen in de plaats.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Asterix »

Bij mijn weten wordt er niet meer gestopt in Machelen. Tussen Schaarbeek en Vilvoorde mag er perfect worden geswitcht tussen beide lijnen, uiteraard op voorwaarde dat de trein in Buda geen halte heeft. Het omwisselen gebeurt bijna dagelijks, vooral dan wanneer treinen komende uit de NZV richting Vilvoorde via koker 3 in plaats van 5 komen. Dan is het gemakkelijk om ze in de Noord op een hoger spoor binnen te laten komen en dan rechtdoor de lijn 27 op te sturen. Voor ontwijking van een trage trein gebeurt het weinig, het is dan beter de tragere trein even in de Noord op te houden, anders wordt het probleem naar Vilvoorde verplaatst.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door trainlovertje »

De laatste keer dat ik online reizigersinformatie zag dat er in Machelen gestopt werd, is ongeveer een jaar geleden. Maar da's zo een beetje hetzelfde als in Antwerpen; daar worden de stations Dam en/of Oost ook nog af en toe bediend als er iets aan de hand is in de tunnel onder Antwerpen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Steve »

Hoe doen ze dat dan in Dam en Oost, wordt er dan iemand ter plaatse gesneld om de boel te openen? In Machelen heb je dat probleem natuurlijk niet...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Asterix »

Wellicht zal er iemand ter plaatse worden gestuurd, er is altijd permanentie van NMBS en Infrabel aanwezig.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Een sneltrein op lijn 27?

Bericht door Eimai »

Er is de voorbije jaren toch geen één trein geweest die in Antwerpen-Oost of Dam gestopt is om reizigers te laten op- of afstappen? De stations zijn dan misschien officieel niet dicht, ze zijn wel afgesloten en vlug terug openen bij grote problemen gaat ook niet zomaar, op Dam staan er bijvoorbeeld hekken voor de trappen op het perron en tot voor kort stond het onkruid op Oost anderhalve meter hoog. Bij grote problemen in Antwerpen-Centraal worden de reizigers afgezet in Berchem, en misschien dat die wel even gaat keren in Oost om uit de weg te staan (al is de kans groter dat dat op Schijnpoort gebeurt), maar dat is dan zonder reizigers. Ook als een trein wegens bvb. een defecte stuurpost moet gaan keren in Oost vooraleer verder richting Berchem te rijden, dan kunnen reizigers er ook niet uit. En de treinen die Antwerpen door moeten van Berchem naar Luchtbal en omgeleid worden langs het ringspoor stoppen er ook nooit.

Machelen daarentegen kan nog wel uitzonderlijk gebruikt worden, en dat is de voorbije jaren ook al een paar keer effectief gebeurd.
Plaats reactie